Gå til innhold

NAS server, 4 disker og GNU/Linux


Anbefalte innlegg

Heisann, driver å leter etter ny NAS server da jeg ikke er fornøyd med den gammle som er en blackarmor 440.

 

Det som er viktig er at jeg har plass til 4 hardisker, og at det er debian eller noe annet linux system på den, slik at jeg kan innstalere og modifisere den slik jeg vil.

 

Dette går ann på blackarmor sine NAS, men krever at du jailbreaker dem, og da blir debian liggende på en 1004MB stor disk, som går full rimelig fort av logger og dritt. Er det noen som har noe å annbefale? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg har gjort min egen research på dette før så har jeg egentlig kommet til den konklusjonen at det ikke alltid er så fordelaktig å kjøpe en ferdig NAS.

 

Sånn osm jeg ser det har ferdig-NAS'er to store fordeler, men langt flere ulemper for en drven datamann.

 

Fordelen er naturligvis:

- kompakt og pent design

- Lite eller ingen arbeid i oppset og planlegging

 

Men ufordelene er at feridg-NAS'ene ofte er veldig begrensede. De har ofte enten sin eget spesial-OS som du i praksis ikke kan gjøre noe med utover de funksjonene som allerede er der. Hardwaren er også som regel meget svak - akkurat nok til å serve filer men ingenting mer.

 

Jeg ville lekt litt med tanken på å bygge en egen maskin selv om jeg var deg. Hvis du ikke bryr deg så fryktelig mye om utseende (NAS'er skal vel være bortgjemt i et hjørne et sted uansett skal de ikke??) og er komfortabel med å sette sammen maskin selv så kan du få en lang lang sterkere og mer fleksibel maskin til samme prisen som mange ferdig-NASer. Har du tilfeldigvis noen gamle deler liggende som du kan bruke videre (som en gammel PSU, et gammel kabinett, noe spare RAM osv. fra tidligere prosjekter) så kan det fort faktisk bli billigere.

 

En Intel Atom platform med innebygget CPU er en ting du kan se på om du bare skal ha beskjeden hardware for ren filserving. Fordelen der er pris og strømforbruk. Legger du litt mer inn i budsjettet så se på de to siste generasjonene av Core2 CPUene. Disse har idle strømforbruk som er latterlig lavt og dermed godt egnet til slike ting - men har naturligvis ørten ganger mer rå kraft om/når du faktisk skulle trenge det. Innebygd IGP er også en fin ting dersom du skulle øsnke å bruke maskinen til kombinert HTPC eller encoding platofrm i tillegg til NAS servicen. Dette er ruten jeg har gått da jeg synes det krever så lite ekstra investering å gå fra en maksin som er sterk nok til NAS, til en maskin som er sterk nok til HTPC og mye annet i tillegg - uten veldig økning i pris og ei heller noe merkbart høyere idle strømforbruk.

 

Det er bare noe å tygge på :)

Hvis du ser etter noe ferdigbygd så er jeg ikke riktig person å spørre - så da får du håpe på flere innspill :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Heisann, dette har såklart vært oppe til vurdering og falt dessvære på nei siden. Jeg jobber på båt, og da er det veldig praktisk og få med seg den lille NAS'en ombord, og ha hele mediabibloteket med deg, kontra en liten del du må overføre til laptopen..

 

Om noen vet om noen merker som har linux ut av boksen, slik at en kan modifisere og gjøre som en vil, er det til stor hjelp!

Lenke til kommentar

 

Hovedkortet har maks 2 interne sata uttak. Altås ikke konge til NAS.

Hva med dette?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619417#extra

6 sata utganger. blir litt dyrere, og er basert på amds AMD Turion II Neo K625 / 1.5 GHz.

Altså litt mere futt enn i atom modellene. Satt opp en NAS med dette i helga, fungerte utmerket med freenas. 6 x 2tb i RAID 5 gir en fantastisk ytelse/pris/sikkerhet.

 

Ellers er kabinettet fantastisk, og veldig lite. Det er ikke like lite som noen dedikerte NASer, men du får mer frihet og bedre ytelse.

 

redigert:

Hovedkortet har også wlan kort, vi fikk det ikke til å virke med freenas, men støttes av linux. Da kan man også sette denne opp som trådløs router hvis man velger linux som OS.

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar

Hvordan er det med plass i det kabinettet da? Får man plass til 4 disker der inne?

 

Var det meg du svarte til der? Hvis du hadde trygt på kabinettet og sett, så støtter det 6 interne hdd. Det er ett fantastisk NAS kabinett. Lite, stille, pent og plass til MAAANGE disker..

 

Redigert: mente du svaret til kaptein er det bare plass til en disk i det kabinettet.

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar

Frister veldig med Fractal Design Array R2 kabinette og ZOTAC hovedkortet. Skal flytte på hybel til høsten så trenger en boks som kan fungere som både media center og NAS. Tror/vet du om den vil være stille nok til å ha den i samme rom uten å være irriterende?

 

Er av erfaring veldig skeptisk til komboen Linux+ATI , men det ser ut som ATI 4200 kortet funker med både den åpne og lukkede driveren.

Lenke til kommentar

Frister veldig med Fractal Design Array R2 kabinette og ZOTAC hovedkortet. Skal flytte på hybel til høsten så trenger en boks som kan fungere som både media center og NAS. Tror/vet du om den vil være stille nok til å ha den i samme rom uten å være irriterende?

 

Er av erfaring veldig skeptisk til komboen Linux+ATI , men det ser ut som ATI 4200 kortet funker med både den åpne og lukkede driveren.

 

Det veit jeg faktisk ikke. se om du kan finne en test på det. Jeg satte sammen en for en kompiss, men vi kjørte bare freenas på den (altså så og si ikke noe load på cpu og gpu)..

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at dette blir oppsette mitt, tror den Turion CPU-en blir litt i svakeste laget. Prisen ble ca det samme.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=923538&su=2917CF28-79E3-4889-A2CE-9FB28FBB7897

 

Ser ut som ett godt valg :) Ha ett øye på cpu temperaturen under load med stock kjøling. R2 har ikke de beste temperaturene (spessielt ikke hvis du fyller opp med 6 disker bak vifta).

Lenke til kommentar

Hvordan er det med plass i det kabinettet da? Får man plass til 4 disker der inne?

 

Var det meg du svarte til der? Hvis du hadde trygt på kabinettet og sett, så støtter det 6 interne hdd. Det er ett fantastisk NAS kabinett. Lite, stille, pent og plass til MAAANGE disker..

 

Redigert: mente du svaret til kaptein er det bare plass til en disk i det kabinettet.

Er det dette kabinettet du brukte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585396? Er ihvertfall det som er linket til fra ZOTAC... Men det har jo bare plass til en HD? + en i 5,25 brønnen.

 

Gandi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...