Gå til innhold

Ubuntu 11.04 er klar for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ G:

 

Din oppdateringshandsamar vil vanlegvis fortelje deg at ein ny distro er tilgjengeleg. Du kan då klikke på oppgradering.

 

Har køyrt Ubuntu i fleire år på laptopar. Ikkje alt går 100%, men til dagleg bruk med undervising, nettlesing, e-post fungerer det glimrande. Som andre nemner i forumet er Unity uvant. Vil prøve det ut ei stund og sjå om det er brukandes...

 

Køyrer no 11.04 på Multicom NBLB5 64-bit. Fungerer stabilt og godt, men for å få Unity til å fungere kan ein ikkje nytte fgrlx-driveren.

Lenke til kommentar

Unity fungerer ikke hos meg ved bruk av den åpne driveren for ATI-skjermkort. Fungerer dermed utmerket med den proprietære fglrx-driveren. Har et Radeon HD 6970 sånn til informasjon. Det som ikke fungerer helt storveis hos meg er treskjerm-oppsett. Det vil si, jeg får kjørt alle tre skjermene om jeg setter dem opp i Catalyst-programvaren. Men det er da ingen måter å bestemme hva som skal være primary monitor, med mindre man endrer på xorg-config-filen manuelt. Så forløplig kjører jeg bare single-screen.

 

En annen ting er at Xinerama totalt ødelegger Unity. Får ikke logget inn i Ubuntu (utenom Classic og Safe Mode) dersom Xinerama er aktivert. Krasjer bare tilbake til login-screen. Det har vel kanskje noe å gjøre med at Xinerama ikke er helt kompitabelt med Compiz? Anyhows. Får se hvordan det utvikler seg.

 

Om noen har tips til oppsett av tre-skjerm oppsett i Ubuntu med ATI-skjermkort er de velkomne.

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu i en 2 Gigg minnepenn. Meget enkelt, og en restart, samt en tur innom BIOS for å endre på boot rekkefølgen. Vips var jeg oppe og kjørte Ubuntu. Tidligere har jeg bare kjørt Ubuntu fra CD og da finner den ikke nettverkskortet. Denne gangen fant den absolutt alt i min XP Pro (32 bit) drevne Lenovo Thinkpad T61. Bare å logge seg på den trådløse routeren og verden er klar :)

 

Meget bra, og grensesnittet så greit ut.

 

Skal prøve minnepennen med Ubuntu i min Multicom Kunshan P150 som kjører Win 7 Pro 64-Bit. Regner med at det også går etter forventningnene.

Lenke til kommentar

@_Ferrari_: Har oppdatert og ikkje reinstallert mange gonger - både på bærbar og stasjonære. Frå 10.10 til 11.04 gikk det heilt smertefritt for første gong. Til og med program eg hadde lasta ned utanom og installert vida dpkg var intakte :yes: Om du har heimekatalogen i eigen partisjon, ville eg prøvd med oppdatering først, ev. reinstallering om det blir krøll.

 

Nei, fgrlx-driveren gjer at eg ikkje får nytta Unity. Dette har kanskje med at eg nyttar bærbar med både integrert grafikk (Intel) og HD5650 grafikkort. Andre bærbare med kun ein grafikkopsjon har gått greitt, men det er litt vanskar med kombinerte grafikkløysingar enno i Linux. Kan nytte switcheroo (https://help.ubuntu.com/community/HybridGraphics) - men eg har ikkje fått det heilt til... :ermm:

Lenke til kommentar

Noen tips til en som aldri har gitt Linux en skikkelig sjanse før? Har prøvd det i ny og ne, men denne gangen hadde jeg tenkt å sette meg mer inn i det. Skal laste ned både Ubuntu 11.04 (digger Unity) og Gnome 3 OpenSUSE.

 

1. Howtoforge.com pleier å legge ut guides. http://www.howtoforge.com/the-perfect-desktop-ubuntu-10.10-maverick-meerkat slik som denne.. for 10.10. Ikke noen guide ute til 11.04 enda. Veldig lett å følge slike guider.

 

2. Det er alltid lurt å vente en ekstra uke eller to etter release, slik at de værste bugsene har vært fikset ;) slik tenker alltid jeg.

Lenke til kommentar
2. Det er alltid lurt å vente en ekstra uke eller to etter release, slik at de værste bugsene har vært fikset ;) slik tenker alltid jeg.

Fjerning av "siste bugs" gjøres de to siste ukene før lansering. (Release Schedule) Bugfikses og optimaliseringer kommer tikkende inn etter hvert gjennom hele support-tida. Hvis du er bekymret for bugs er kanskje Ubuntu 10.04.2 LTS et bedre valg frem til neste LTS (12.04).

Lenke til kommentar

Noen tips til en som aldri har gitt Linux en skikkelig sjanse før? Har prøvd det i ny og ne, men denne gangen hadde jeg tenkt å sette meg mer inn i det. Skal laste ned både Ubuntu 11.04 (digger Unity) og Gnome 3 OpenSUSE.

 

1. Howtoforge.com pleier å legge ut guides. http://www.howtoforg...averick-meerkat slik som denne.. for 10.10. Ikke noen guide ute til 11.04 enda. Veldig lett å følge slike guider.

 

2. Det er alltid lurt å vente en ekstra uke eller to etter release, slik at de værste bugsene har vært fikset ;) slik tenker alltid jeg.

Jeg har dog hørt at Unity skal være ganske annerledes enn 10.10. Er guiden relevant likevel? :)

Lenke til kommentar

@ Agentspoon: Korleis har du partisjonert harddisken? Dersom du nyttar manuell partisjonering, må du ha ein partisjon til rot (/). Ved automatisk installering blir dette ordna med av seg sjølv. Personleg likar eg best manuell partisjonering - foretrekker eigen partisjon til heimemappa mi (/home).

Lenke til kommentar

@ Agentspoon: Korleis har du partisjonert harddisken? Dersom du nyttar manuell partisjonering, må du ha ein partisjon til rot (/). Ved automatisk installering blir dette ordna med av seg sjølv. Personleg likar eg best manuell partisjonering - foretrekker eigen partisjon til heimemappa mi (/home).

Gjennom Windows 7 har jeg gått inn på diskbehandling og avsatt en partisjon på 60GB. Den står som "Unallocated". Jeg vet ikke helt hva du mener med en partisjon til rot (/). Kunne du forklart meg hva framgangsmetoden er for å kunne opprette partisjonen slik? Og hva er forskjellen mellom manuell og automatisk innstallering?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar

Når du har "unallocated" partisjon er han ikkje partisjonert. Dersom du under installasjon velger "installer ved siden av eksisterende operativsystem" (eller noko sånt, hugsar ikkje eksakt ordlyden...) vil det ordne seg av seg sjølv.

 

Manuell partisjonering er for særingar som meg som vil ha full kontroll over hardisk(ane)... ;) Om ein ikkje har oversikt over filsystemet til GNU/Linux (eller andre operativsystem), er det nok best å late installasjonen gå så automatisk som råd.

 

Edit: Ops, my bad: "unallocated" partisjon meiner en partisjon som ikkje er formatert til rette filsystemet.

Endret av OFrodeA
Lenke til kommentar

Når du har "unallocated" partisjon er han ikkje partisjonert. Dersom du under installasjon velger "installer ved siden av eksisterende operativsystem" (eller noko sånt, hugsar ikkje eksakt ordlyden...) vil det ordne seg av seg sjølv.

 

Manuell partisjonering er for særingar som meg som vil ha full kontroll over hardisk(ane)... ;) Om ein ikkje har oversikt over filsystemet til GNU/Linux (eller andre operativsystem), er det nok best å late installasjonen gå så automatisk som råd.

 

Edit: Ops, my bad: "unallocated" partisjon meiner en partisjon som ikkje er formatert til rette filsystemet.

Ja, men det er da innstallasjonstrøbbelet begynner. Det kommer ikke engang opp noe partisjoneringstilbud- Hvis jeg manuelt går inn på Disk Utility (5000 minuspoeng til Ubuntu for brukervennlighet) og deretter forsøker å opprette en partisjon eller endre en eksisterende partisjon, så sier den at harddisken har deamon's inhibited eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Har du lasta ned ein CD? I så fall: rette iso-fila og brent som iso-fil til disk? Sry dersom dette er for enkelt, men må berre sikre meg at det ikkje er dei mest innlysande feila som har blitt gjort... Startar installasjonen? Startar du med disken i og bootar frå disk - eller nyttar du wubi? Har ikkje for mykje erfaring med wubi, så då vonar eg andre kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...