Gå til innhold

Nextgentel 585 + DIR-655 + PPPoA


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har bredbånd fra Nextgentel med tilhørende speedtouch 585 modem. For 3-4 år siden ble jeg lei av at den hele tiden knela om det ble for masse torrent-trafikk. Jeg lyktes med å sette den i PPPoE-bridge til en DIR-655 router og alt var fryd inntil i februar i år. Plutselig når jeg ingen porter fra utsiden lengre. Jeg har nå brukt noen måneder på å google og er litt stuck.

 

Jeg har kjørt gjennom leksa til nextgentel med reset til fabrikkinnstillinger og kjørte deretter en ny runde med oppsett av bridge etter denne oppskriften:

http://www.roysindre.no/a/2010/11/30/speedtouch-bridge/

Det førte meg tilbake til eksakt samme situasjon som når jeg startet. Jeg kommer på nett men jeg når ingen porter fra utsiden.

 

I løpet av denne runden var det en ting som var litt rart. Fyren hos nextgentel fikk meg til å koble meg opp med PPPoA. Bridginga mi bruker&/brukte PPPoE. Jeg prøvde å grave litt rundt dette ved å spørre om han var sikker på at det skulle være PPPoA? Han svarte at det var PPPoA, men protokollen var PPPoE. Sentralen eies forøvrig av telenor.

 

I kveld har jeg prøvd meg på funksjonen "Tilordne forbindelsens offentlig IP-adresse til en LAN-enhet" i web-grensesnittet på speedtouchen. Den funksjonen er enten disablet av nextgentel i min firmware, eller så er det en bug der. I følge nextgentel finnes det ikke nyere firmware (5.4.4.1)

 

Jeg har følgende spørsmål:

- Hvilke kommandoer må man legge til i user.ini for å få til en tilsvarende funksjon som: "Tilordne forbindelsens offentlig IP-adresse til en LAN-enhet"?

- Har noen et tips til et rent modem som kan fungere med PPPoA mot nextgentel? Hvor kjøper jeg det?

- Er det en god ide å finne nyere(utenlandsk) firmware til 585-en min? Tillater nextgentel at man bruker annen firmware eller mister jeg nettet fullstendig da?

- Bør jeg kjøpe en annen router? DIR-655 støtter kun PPPoE bridge. Finnes det routere som støtter PPPoA? Jeg kjøper gladelig en router om det løser problemet mitt.

- Er Telenor like kjipe som nextgentel i forhold til bridging?

 

mvh,

Øyvin Eikeland

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fikk du noe svar på denne? Har samme problem: Link til min post i Uoffisielt NextGenTel brukerforum

 

Hei,

jeg har gitt opp dette. Enten er det umulig, eller så er det j¤% vanskelig. Uansett er det håpløst å få noe særlig hjelp noe sted. Nå har jeg bestilt meg en slik:

http://www.multicom.no/D-LINK-ADSL2-2-Wireless-N-modem-og-ruter,-Annex-B/cat-p/c/p2143340

 

Jeg gir beskjed om jeg får det til å fungere. Får den i starten av Juni tror jeg.

 

mvh,

Øyvin Eikeland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...