Gå til innhold

Full krise for PlayStation Network


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahaha, latterlig morsomt at noen opplever at PSN har nedetid som total krise. Jo, Sony er noen onde slemminger de. Beklager at jeg ikke har noe spesielt seriøst å bidra med, men det er vel fordi jeg ikke klarer å ta dette alvorlig.

 

Jeg sitter forøvrig med en PS3 som eneste konsoll i huset og spiller til vanlig utrolig mye online. Bruker også det meste av psn sine funksjoner på jevn basis. Men at jeg må klare meg uten 1uke eller 2 koster meg ikke en kalori. Jeg er jo så velsignet at jeg har 1million andre ting jeg kan bruke tiden min på.

 

Om ingen visste det så har jo PS3 haugevis med gode formål uten internett også. Når jeg kjøpte min, litt etter konsollen ble sluppet på markedet, så visste jeg ikke hva psn var en gang.

 

EDIT: Jeg synes selvfølgelig det med at privat brukerinfo kan være på aveie er veldig dumt, men ser som sagt ingen grunn til å skrike fordi PSN ikke virker en liten stund.

Endret av Terjee87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha, latterlig morsomt at noen opplever at PSN har nedetid som total krise. Jo, Sony er noen onde slemminger de. Beklager at jeg ikke har noe spesielt seriøst å bidra med, men det er vel fordi jeg ikke klarer å ta dette alvorlig.

 

Jeg sitter forøvrig med en PS3 som eneste konsoll i huset og spiller til vanlig utrolig mye online. Bruker også det meste av psn sine funksjoner på jevn basis. Men at jeg må klare meg uten 1uke eller 2 koster meg ikke en kalori. Jeg er jo så velsignet at jeg har 1million andre ting jeg kan bruke tiden min på.

 

Om ingen visste det så har jo PS3 haugevis med gode formål uten internett også. Når jeg kjøpte min, litt etter konsollen ble sluppet på markedet, så visste jeg ikke hva psn var en gang.

 

EDIT: Jeg synes selvfølgelig det med at privat brukerinfo kan være på aveie er veldig dumt, men ser som sagt ingen grunn til å skrike fordi PSN ikke virker en liten stund.

 

 

Ikke noe å beklage for, innlegget ditt er av de mest fornuftige her i motsetning til drama fan-dronningene som hyler her. Alt kan hackes, det er ikke snakk hackbare og ikke-hackbare tjenester, det er snakk om grad av sikkerhet og hvor mye effort noen legger i det å forsøke å hacke en tjeneste. CIA, Pentagon, banker, etc. har blitt hacket og de kan fortsatt bli utsatt for hacking.

 

Dersom noen skulle få til å misbruke bankkort informasjonen min så vil jeg uansett få igjen disse pengene, det er uansett kjipt å vite at denne informasjonen kan være på avveie.

 

Jeg blir fortsatt overrasket over hvor stupide fanboys kan være, noe flere av kommentarene i denne tråden er vitne til.

Lenke til kommentar

 

Ikke noe å beklage for, innlegget ditt er av de mest fornuftige her i motsetning til drama fan-dronningene som hyler her. Alt kan hackes, det er ikke snakk hackbare og ikke-hackbare tjenester, det er snakk om grad av sikkerhet og hvor mye effort noen legger i det å forsøke å hacke en tjeneste. CIA, Pentagon, banker, etc. har blitt hacket og de kan fortsatt bli utsatt for hacking.

 

Dersom noen skulle få til å misbruke bankkort informasjonen min så vil jeg uansett få igjen disse pengene, det er uansett kjipt å vite at denne informasjonen kan være på avveie.

 

Jeg blir fortsatt overrasket over hvor stupide fanboys kan være, noe flere av kommentarene i denne tråden er vitne til.

 

At alt kan hackes i praksis bare man legger litt effort i det er en forenkling sånn jeg ser det. Det er mye med et slik sikkerhetsopplegg at det ikke har blitt hacket selv om folk har prøvd. Dette har mye med implementasjonen fra Sony å gjøre, om ryktene hittil om at dette er informasjon tilgjengelig fra klient stemmer, og at endel av det er lgret i klartekst, så har sony et klart ansvar, og det er deres "feil". Nedetid er vanskelig å gardere seg mot, hacking og uthenting av informasjon som burde vært lagret på en remote server er noe annet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony kunne absolutt laget nettverket sikkrere, men det vil på ingen måte si at dette ikke kunne skje uansett. pentagon er jo et godt eksempel på det, de har blandt den beste digitale sikkerheten i verden, men de blir forsatt hacket for uansett hvor sikkert du gjør ting vil de alltids gå ann å hacke så lenge de er koblet til internett.

 

så det eneste sony kunne gjort for å gjøre den informasjonen umulig å hacke ville vært å legge det på en server uten noen form for internett tilgang, men da ville jo også poenget med å ha det lagret vært borte.

 

må også si det at jeg bryr meg egentlig ikke så mye at psn er nede, liker selvfølgelig psn og bruker det på dagelig basis, men jeg skjønner godt det at sony trenger litt tid for å forsikre seg om at ting fungerer som det skal igjen og at den typen angrep ikke vil fungere på dem igjen.

 

skjønner heller ikke hvorfor det er så mange som mener at dette er Sony sin feil. er det banken sin feil når de går ned pågrunn av sikkerhets brudd? man kan aldri være forberedt på alt, akkurat som det sikkert til tider går noe galt på jobben hvor dere jobber.

 

og for en tjeneste som har gått i 4-5 år å ha en nede tid på 1 til 2 uker er virkelig ikke noe å klage for.

 

uansett dette ble langt, poenget er skyld på de som hacket ps3 ikke på de som ble hacket :)

Lenke til kommentar

Man begynner å se at å forhindre innbrudd og tyveri på nett er langt vanskeligere enn i en fysisk butikk. Når man kun går via en nettbutikk for å bestille en fysisk vare er ikke det noe stort problem, men når alle varene er digitale er det nesten ingen begrensning på hva man kan forsyne seg av.

Lenke til kommentar

Man begynner å se at å forhindre innbrudd og tyveri på nett er langt vanskeligere enn i en fysisk butikk. Når man kun går via en nettbutikk for å bestille en fysisk vare er ikke det noe stort problem, men når alle varene er digitale er det nesten ingen begrensning på hva man kan forsyne seg av.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Det foregår da langt mere tyveri fra fysiske lokasjoner enn på nett? Eller snakker du kom kopiering? Der hjelper det jo ltie å selge en fysisk kopi?

 

AtW

Lenke til kommentar

At alt kan hackes i praksis bare man legger litt effort i det er en forenkling sånn jeg ser det. Det er mye med et slik sikkerhetsopplegg at det ikke har blitt hacket selv om folk har prøvd.

Må si meg uenig. Sånn rent teoretisk så er det ingen systemer som her helt sikre, heller ingen banker eller hvelv for den del. Det er et spørsmål om tid og resursser, hvor mye en er villig til å legge ned i det.

 

Et sted går grensen, at det koster mer enn det smaker. F.eks en kan rane Fort Knox, men jeg regner med at det går mer tid og resurser i en slik operasjon enn hva gullet der inne er verd. Verdi stiller seg litt anderledes når det gjelder informasjon, men som en siste forsvarslinje så kan en trekke ut strøm kabelen :p

Dette har mye med implementasjonen fra Sony å gjøre, om ryktene hittil om at dette er informasjon tilgjengelig fra klient stemmer, og at endel av det er lgret i klartekst, så har sony et klart ansvar, og det er deres "feil". Nedetid er vanskelig å gardere seg mot, hacking og uthenting av informasjon som burde vært lagret på en remote server er noe annet.

 

AtW

Sony har muligens gjort "feil", men som du sier så er dette bare rykter. Liker heller å forholde meg til fakta, men meg om det. Informasjonen ligger litt mer tilgjengelig på PSN enn det gjør på andre systemer (f.eks diverse militære systemer), litt som gullet hos en gullsmed ligger mer tilgjengelig enn det i Fort Knox. Ikke det at gullsmeden lar døra stå åpen døgnet rundt, men du skjønner kanskje hvor jeg vil hen?

 

At PSN er nede er ufattelig kjedelig, men heldigvis er det ikke mangel på andre ting en kan bruke tiden på en online multiplayer. En kan gjøre som når jeg var ung; gå bort til kameraten og ta en runde eller to med lokal, split-screen multiplayer. Du får litt sol i fjeset og frisk luft som en bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

når det jeg gjorde var å forsvare din rett som kunde til å klage på en såpass omfattende PSN-nedetid, til tross for at tjenesten ikke er abonnementsbasert

Du har ingen rett til å klage om det er gratis, enkelt og greit.

Du har rett til å klage om det medfører tapte kostnader for kunden derimot, men ikke om det er gratis, da har du i bunn og grunn ingen rettigheter.

 

Du tenker i en liten bobble... Du vet du kan kjøpe spill der (og forøvrig fysisk i butikkene også) hvor store deler foregår online og er avhengig av at onlinetjenesten er oppe? Mye PS3 sin "funksjon" forsvinner når man ikke har PSN operativt. På lik linje som da Sony fjernet støtten for other OS. Når en kunde kjøper PS3 ser mange på alle tjenestene den har å tilby, når disse senere ikke er tilgjengelige er det klart man ikke lengre har det produktet man faktisk betalte for en gang i tida. PS3 er basert mye på online(spilling). Ellers har man de som betaler for PlayStation plus fast månedlig.

 

Hvis alle norske nettavisene en dag ikke var tilgjengelige ville du ikke klaget da? Det er jo gratis (du kan fjerne reklamen).....

 

Hvis du får servert en gratis smaksprøve på matbutikken og blir matforgiftet ville du ikke klaget da? Det var jo gratis......

 

Joda, man har rett til å klage selv om ting (tilsynelatende) er gratis.

 

http://blog.us.playstation.com/2011/04/26/update-on-playstation-network-and-qriocity/

 

Bare et lite tillegg til det jeg skreiv:

 

"12. There seems to be some games that cannot be played even offline?

Some games may require access to PSN for trophy sync, security checks or other network functionality and therefore cannot be played offline."

 

Disse spillene har man altså i mange tilfeller betalt for.

 

http://us.playstation.com/support/answer/index.htm?a_id=2356

Lenke til kommentar

Flere enn meg som fikk med seg talsmannen for Sony Norge sine uttalelser på NRK Kulturnytt på P2 i dag morges? (eller er det bare meg som er olding nok til å høre på P2? :p)

 

Han ordla seg på en fantastisk måte ved å uttale at de ikke kunne bekrefte at kredittkortopplysninger var kommet på avveie, i stedet for å si at de ikke kan avkrefte at det har skjedd, noe som vel er en mer normal måte å si det på.

 

Edit: Og selvfølgelig kan man klage når PSN ikke fungerer, samme hvor gratis det er å benytte det. Det er en funksjonalitet ved PS3 Sony reklamerer med og da skal man også kunne forvente at det fungerer. Kjøper du en PC og nettverkskortet streiker så klager du selvfølgelig, samme hvor mye du får brukt av lokale funksjoner.

 

Og som forbruker er det også ens plikt å klage når slikt skjer, ikke fordi man realistisk kan forvente 100% driftsikkerhet på produkter man kjøper, men fordi det er slike saker som gjør at produsentene fokuserer på å forbedre produktene sine.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

 

Ikke noe å beklage for, innlegget ditt er av de mest fornuftige her i motsetning til drama fan-dronningene som hyler her. Alt kan hackes, det er ikke snakk hackbare og ikke-hackbare tjenester, det er snakk om grad av sikkerhet og hvor mye effort noen legger i det å forsøke å hacke en tjeneste. CIA, Pentagon, banker, etc. har blitt hacket og de kan fortsatt bli utsatt for hacking.

 

Dersom noen skulle få til å misbruke bankkort informasjonen min så vil jeg uansett få igjen disse pengene, det er uansett kjipt å vite at denne informasjonen kan være på avveie.

 

Jeg blir fortsatt overrasket over hvor stupide fanboys kan være, noe flere av kommentarene i denne tråden er vitne til.

 

At alt kan hackes i praksis bare man legger litt effort i det er en forenkling sånn jeg ser det. Det er mye med et slik sikkerhetsopplegg at det ikke har blitt hacket selv om folk har prøvd. Dette har mye med implementasjonen fra Sony å gjøre, om ryktene hittil om at dette er informasjon tilgjengelig fra klient stemmer, og at endel av det er lgret i klartekst, så har sony et klart ansvar, og det er deres "feil". Nedetid er vanskelig å gardere seg mot, hacking og uthenting av informasjon som burde vært lagret på en remote server er noe annet.

 

AtW

Når det gjelder kreditkort er reglene klare, om du får tappet kreditkortet dit kan du si i fra og si at de transaksjonene vil du ikke betale for. Som regel er trekket i et annet land og da er det lett å bevise. Kreditkort selskapet vil da måtte ta tapet om de ikke kan knytte det til at din PSN konto var tappet i så fall vil Sony måtte ta tapet noe Sony vil gjøre, det er ikke du som privatperson som krever dette men Mastercard sine advokater.

 

Ja de har personalia i tillegg til kortinformasjonen så de kan selvsagt sjekke Paypal, gmail, facebook og lignende for å se om epost og passord gir treff der.

Lenke til kommentar

Herre min hatt.... :roll:

 

Jepp!

 

Troll- og Fanboysjegeren Jarmo er på plass nå.. ^^

 

Om ikke saklige og informative diskusjoner finner sted i trådene, så skal vi se på andre virkemidler her i huset. Vårt forum er ikke tjent med flaming, usaklige poster eller unødvendige kommentarer i trådene.

 

Mvh

Admin :)

Lenke til kommentar

Så grusomt som det kan høres ut, så håper jeg at en del kontoer blir tappet så Sony får noen saftige søksmål, ikke fordi jeg er noen slags fanboy, men fordi noe sånt som dette er rett og slett uakseptabelt og de må betale for det.

 

Nå er det ikke slik at om noen stjeler f.eks bilen/båten/osv. din så produsenten blir ansvarlig for den saken.

Om noen har hacket disse kontoer så er det en kriminell handling, noe som andre er ansvarlig for, i siste ledd.

Nøyaktig det samme skjer f.eks med bank-kortene(skimming osv.) Altså økonomisk kriminalitet, utført av andre.

 

Datakriminalitet er her og som vi bare må leve med i fremtiden.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

når det jeg gjorde var å forsvare din rett som kunde til å klage på en såpass omfattende PSN-nedetid, til tross for at tjenesten ikke er abonnementsbasert

Du har ingen rett til å klage om det er gratis, enkelt og greit.

Du har rett til å klage om det medfører tapte kostnader for kunden derimot, men ikke om det er gratis, da har du i bunn og grunn ingen rettigheter.

 

Du tenker i en liten bobble... Du vet du kan kjøpe spill der (og forøvrig fysisk i butikkene også) hvor store deler foregår online og er avhengig av at onlinetjenesten er oppe? Mye PS3 sin "funksjon" forsvinner når man ikke har PSN operativt. På lik linje som da Sony fjernet støtten for other OS. Når en kunde kjøper PS3 ser mange på alle tjenestene den har å tilby, når disse senere ikke er tilgjengelige er det klart man ikke lengre har det produktet man faktisk betalte for en gang i tida. PS3 er basert mye på online(spilling). Ellers har man de som betaler for PlayStation plus fast månedlig.

 

Hvis alle norske nettavisene en dag ikke var tilgjengelige ville du ikke klaget da? Det er jo gratis (du kan fjerne reklamen).....

 

Hvis du får servert en gratis smaksprøve på matbutikken og blir matforgiftet ville du ikke klaget da? Det var jo gratis......

 

Joda, man har rett til å klage selv om ting (tilsynelatende) er gratis.

 

Foskjellen her er jo RETTEN til å klage, og MULIGHETEN til å klage.

Om VG.no går ned så har jeg ingen RETT til å klage, men jeg har MULIGHETEN.

 

Har man også RETT til å klage på Sony da de fjernet muligheten til å installere ett annet OS?

Det var jo originalt reklamert for å være en åpen maskin, men den gang ei, for husk, du eier tross alt ikke din egen PS3, det gjorde Sony veldig klart for ett par mnd siden da Geohot ikke fikk lov til å modifisere sin egen maskin med ett åpent OS.

Uansett hvor mye RETT til å klage folk tror de har, så er det eneste hullet her reklamasjon, resten går under variabler, altså det står ingen steder at PSN har 24/7 uptime, så det at de har tatt ned PSN nå kan de bare si går på nedetid og at de har full rett til å ta sitt eget system ned for å finne feil eller oppgradere.

 

"Du har betalt for maskina di, men den er ikke din, du bare leier den." -Sony.

 

"Hvis du får servert en gratis smaksprøve på matbutikken og blir matforgiftet ville du ikke klaget da? Det var jo gratis....."

Hva jeg ville gjort og hva jeg har RETT til å gjøre er to vidt forskjellige ting, du må begynne å lese hva som blir sagt.:p

Om du fyller luft på bilen og det ene dekket sprenger, har du RETT til å klage på eieren til pumpa som ga deg luft?

Nope.

Men du har muligheten.

 

Vi lever ikke i USA, der borte kunne de sikkert saksøkt pga tapte inntekter, fordi de brukte mye tid på å finne ut hvorfor PsN ikke funka så de kom seg ikke på jobb..

Men vi lever ikke i USA, om jeg ikke tar helt feil.Oo

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...