Gå til innhold

Hvorfor er ikke drivstoff billigere i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok så vi har inflasjon, lønningene til de som er aller dårligst stilt stiger ikke i takt med inflasjonen og dermed prisen på råvarer.

Bevis?

 

For de rikeste så er det en sannhet at "bensinen har aldri vært billigere enn nå" som vi kan lese i dagbladet og lignende taboloider som benytter statistikk som er produsert i statlig regi.

Heller tabloid statlig statistikk enn hjemmesnekrete konspirasjoner.

 

Løsningen? Få inflasjonen under kontroll, la nasjonen rå over sine ressurser, kast ut lobbyistene.

I - Hva er galt med inflasjonen, og hvordan vil du da få den under kontroll?

II - Rår ikke Norge over våre egne oljeressurser?

III - Hva er galt med lobbyister?

 

 

Jeg ser at enkelte bruker miljøet som argument for de høye oljeprisene, hvilken dårskap! Jeg vet ikke om dere har fått med dere hva BP greide å stelle i stand for litt siden? Oljebransjen tenker ikke på miljøet når prisen på bensin er 17kr literen, de tenker på maksimum fortjeneste og hvor masse de kan melke ut av den norske befolkningen.

Hvilke incentiver får oljebransjen for miljøvern ved å sette ned prisen på bensin? Og hvor er bensinprisen 17 kroner?

 

Menmen, ikke noe kommer til å bli gjort før man går til kjernen av problemet hvilket er den norske stat. Kjenner jeg blir kvalm av å lese om "miljøet" når vi vitterlig har plenty med fossefall og vannmagasiner som er ren kraft som folket kunne fått til en rimelig penge.. Men nei. Regnet her til lands lander tydeligvis utenom magasinene for hvert år kan vi lese de samme artikklene om hvordan det er "kraftunderskudd" pga at dem solgte rubb og stubb for å forsyne aircondition-apparater i Spania.

Du forstår at bruk av markedsmekanismene ved å handle elkraft internasjonalt bidrar til en lavere strømpriser?

 

 

"Herp Derp, skal vi senke prisen på bensin så går det utover eldre og studenter herp derp" <-- slikt bryr jeg meg ikke en gang å svare på.

Hvorfor ikke svare for deg istedenfor å kaste ut meningsløst pjatt?

Endret av Fin Skjorte
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du hørt om ordtaket de rike blir rikere og de fattige fattigere før? Vet du hva som ligger til grunn for det?

 

Hva er galt med inflasjonen? Vel, om du ikke har studert såpass med historie at du ikke vet hva som skjer med nasjoner når inflasjonen går over styr så foreslår jeg at du studerer Weimar Republikken.

 

Nei, Norge som i det norske folk, dvs nasjonen rår ikke over oljen.

 

Lobbyistene jobber veldig sjeldent for det norske folks langsiktige interesser.

 

Kommentaren min om oljepriser og miljø var en respons til hjernevaskede konformisters villighet til å la seg bli voldtatt under dekket av at det er fordelaktig for miljøet at folk kjører mindre bil, man glemmer da de økonomiske aspektene og hvordan samfunnet er avhengig av å transportere gods til forbrukerne.

 

Kommentaren din om konspirasjonsteorier og pjatt gjør at jeg fra nå av ikke kommer til å ta deg alvorlig eller svare på dine innlegg.

 

Adjø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det går jo ikke.

Det er ikke uendelig med penger, heller ikke for Norge.

Jeg snakker ikke om uendelig. Vi kan bruke 1-5 Mrd mer i statsbudsjettet. For de pengene der kan man fint realisere mye av det vi har snakket om. Og det går! Det er bare at pengeknugerne på Tinget vil ikke.

 

Eller resten av alt det vi får. Norge har blant verdens beste velferdssystemer...

Og dette betaler vi allerede plenty av skatt for - utenom bil-/bensin- avgiftene.

Lenke til kommentar

Hva skulle regjeringen/staten ha gjort om vi alle sluttet å kjøre bil og yrkestransport ble avsluttet imorra.

 

i følge Norsk Petroleumsinstitutt ble det i 2008 solgt cirka 1,8 milliarder liter bensin og 2,2 milliarder autodiesel.

http://www.na24.no/article3130333.ece

 

Tar man et lite regnestykke med antall liter drivstoff (2008 tall) og legger inn ~ NOK 8 kr pr liter som avgift vil man se hva staten håver inn av milliarder på drivstoff salget i Norge.

 

Det er ikke realistisk å tro at bortfall eller betydlig reduksjon av disse intektene til statskassa ikke vil føre til at de må ta inn pengene på andre måter.

post-35394-0-71837600-1304100619_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vel, jeg har nå lest flere ganger at Norge er verdens 3. største oljenasjon.

 

Oljeeksportør, stor forskjell på oljenasjon. Vi er en så liten nasjon at vi eksporterer all olje (nesten), mens et land som USA som har mer olje enn oss bruker alt selv. Desutten er vi ikke lengre verdens 3. største eksportør.

 

Bensinene er dyr fordi 65% er avgifter i tilegg til at oljeprisen har steget kraftig, til sammeligning har en anne olje nasjon, Sudia Arabia ca. 0,8 kr/literen. Der blir bensinen heller subsituert.

Lenke til kommentar

Men det går jo ikke.

Det er ikke uendelig med penger, heller ikke for Norge.

Jeg snakker ikke om uendelig.

 

Ikke? Les din egen post #123 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1338257&view=findpost&p=17686721 om igjen, er du snill.

 

Du sier altså at "det bør vi ta oss råd til" som svar på en kommentar om at det er uendelig mange gode formål å bruke penger på. Det er mulig du ikke mente å snakke om uendelig pengebruk, men det ser veldig ut til at du mener at vi skal ta oss råd til å bruke penger på hele uendeligheten med gode formål.

 

Vi kan bruke 1-5 Mrd mer i statsbudsjettet. For de pengene der kan man fint realisere mye av det vi har snakket om. Og det går! Det er bare at pengeknugerne på Tinget vil ikke.

 

Javelja. Kan vi få se regnestykket ditt over dette, takk?

 

Og bare for å minne deg på hva "det vi har snakket om" egentlig er, så tar jeg med et sitat fra et tidligere innlegg du har skrevet:

Det ideelle ville være, som noen har påpekt tidligere i denne tråden, 8-10 kroner. Det har staten Norge veldig god råd til - akkurat som staten Norge har god råd til å skaffe enerom til alle på eldre/pleie- hjem, gi et godt tilbud til narkomane/rusavhengige, skikkelig reduksjon av sykehuskøer, gi ordentlige oppfølgingstimer på skolen for de som trenger det osv.

 

Jeg er neppe alene om å være interessert i å vite hvordan du har tenkt at alle disse oppgavene skal løses med en ekstrabevilgning på 5 milliarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det geni du fremstår som, så skjønner du sikkert også at det ikke snakkes om å løse alt på èn dag, eller ett år. Det er snakk om å øke budsjettet over et tidsspenn, som jeg har nevnt i tidligere poster.

Og nei, jeg snakket ikke om uendelig pengebruk, men siterte på at det var et uendelig antall gode ting å bruke penger på.

 

Og det trengs ikke et regnestykke fra en privatperson for å forstå at 5 Mrd økning vil føre til bedring/løsing av flere av disse såkalte "uendelig gode tingene" som det snakkes om.

Det regnestykket får de ta de som er innvalgt på Tinget. Jeg sier bare at det regnestykket blir lettere med 5 Mrd enn uten de ekstra 5 Mrd.

 

Har du skjønt det nå, når jeg har brukt "teskje"- metoden?

Endret av Rayline TWB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det geni du fremstår som, så skjønner du sikkert også at det ikke snakkes om å løse alt på èn dag, eller ett år. Det er snakk om å øke budsjettet over et tidsspenn, som jeg har nevnt i tidligere poster.

 

De fleste tingene du snakket om dreier seg om driftsutifter, ikke investering. De krever altså kontinuerlig pengebruk.

 

Det er ikke sånn at om vi investerer 5 milliarder i lavere bensinavgifter ett år, så kan bensinavgiftene holdes lave i årevis fremover. Om Stortinget kutter i bensinavgiftene med fem milliarder, så må enten avgiftene settes opp igjen neste år - eller så vil inntektstapet gjelde for hvert eneste år fremover.

 

Tilsvarende gjelder for flere av de andre punktene dine: Vi kan ikke investere 5 milliarder mer på spesialundervisning i skolen og så ha god spesialundervisning i årevis fremover. Spesialpedagoger må ha lønn hele tiden når de jobber - hvis timetallet skal økes permanent, så øker driftsutgiftene.

 

Og nei, jeg snakket ikke om uendelig pengebruk, men siterte på at det var et uendelig antall gode ting å bruke penger på.

 

Skal man bruke penger på et uendelig antall gode formål, så kreves det uendelig med penger.

 

Dersom du derimot innser at det må priorites mellom de gode formålene, så synes jeg du bør kunne argumentere for at akkurat de problemene du har valgt ut - som for eksempel bensinpris - fortjener å bli prioritert.

 

Og det trengs ikke et regnestykke fra en privatperson for å forstå at 5 Mrd økning vil føre til bedring/løsing av flere av disse såkalte "uendelig gode tingene" som det snakkes om.

 

Jo, når du hevder at fem milliarder ekstra skal rekke til å senke bensinprisen til 8-10 kroner, og i tillegg løse diverse problemer i skole, rusomsorg og eldreomsorg, så du du bør kunne sannsynliggjøre at disse fem milliardene virkelig vil strekke til.

 

Og med mindre du bare har tatt dette tallet rett ut av luften er jo ikke dette vanskelig for deg. Hvis du har grunnlag for påstandene dine, så har du gjort dette regnestykket allerede - eller har i hvert fall grunntankene om det klart.

 

Jeg kan hjelpe deg litt i gang med tallene: Du har sagt at du vil endre balansen på statsbudsjettet med fem milliarder kroner. Dette skal gjøre det mulig, i følge deg, å redusere bensinavgiftene så mye at prisen ender på 8-10 kroner, og samtidig øke utgiftssiden for å finansiere "enerom til alle på eldre/pleie- hjem, gi et godt tilbud til narkomane/rusavhengige, skikkelig reduksjon av sykehuskøer, gi ordentlige oppfølgingstimer på skolen for de som trenger det osv."

 

I følge det andre her har regnet ut, så tar staten inn litt over 30 milliarder i bensinavgift. En bensinpris på 8-10 kroner krever at omtrent halvparten av avgiftene kuttes. Halvparten av 30 milliarder er ... godt over 5 milliarder. Og da har vi ikke en gang begynt å regne på de andre tingene som de fem milliardene dine også skulle dekke.

 

Ooops...

 

Det regnestykket får de ta de som er innvalgt på Tinget. Jeg sier bare at det regnestykket blir lettere med 5 Mrd enn uten de ekstra 5 Mrd.

 

Har du skjønt det nå, når jeg har brukt "teskje"- metoden?

 

Ja, jeg begynner å skjønne det nå: Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om, og påstandene dine om hvor mye som kan oppnås ved en beskjeden ekstrabevilgning på 5 milliarder er tatt rett ut av luften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du hørt om ordtaket de rike blir rikere og de fattige fattigere før? Vet du hva som ligger til grunn for det?

Igjen slenger du ut et eller annet halveis uten å gi det noe mer mål og mening.

Forklar hva du mener fullt ut!

 

 

Hva er galt med inflasjonen? Vel, om du ikke har studert såpass med historie at du ikke vet hva som skjer med nasjoner når inflasjonen går over styr så foreslår jeg at du studerer Weimar Republikken.

Igjen, hva er galt med inflasjonen? Er den over styr?

 

 

Nei, Norge som i det norske folk, dvs nasjonen rår ikke over oljen.

Vi har et vel innarbeidet tildelingsregelverk samt 80 % beskattning av oljefirma.

Det alene tilsier at vi råder ganske godt over oljeforekomstene våre.

 

Lobbyistene jobber veldig sjeldent for det norske folks langsiktige interesser.

Igjen, hva er problemet?

Så lenge man kjent med motpartens agenda så er lobbyister en ærlig sak!

 

Kommentaren min om oljepriser og miljø var en respons til hjernevaskede konformisters villighet til å la seg bli voldtatt under dekket av at det er fordelaktig for miljøet at folk kjører mindre bil, man glemmer da de økonomiske aspektene og hvordan samfunnet er avhengig av å transportere gods til forbrukerne.

Er det ikke fordelaktig for miljøet å kjøre mindre bil?

Og, hvilke incentiver har oljeselskaper for å bidra til miljøvern når prisen er 17 kroner vs. et betydelig lavere beløp?

 

Kommentaren din om konspirasjonsteorier og pjatt gjør at jeg fra nå av ikke kommer til å ta deg alvorlig eller svare på dine innlegg.

 

Adjø.

Hehe!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...