Gå til innhold

Test: Lenovo G570


Anbefalte innlegg

LG (som tidligere har skrudd sammen thinkpad maskiner for IBM)

 

Har du dokumentasjon på dette? Såvidt jeg har klart å finne ut er det stort sett Wistron, Quanta og Sanmina som har stått for Thinkpad-produksjonen, samt at IBM selv har hatt produksjonsfasiliteter som de nå har solgt.

 

Ikke at det har noen som helst relevans for kvaliteten på IBM eller Lenovo-maskiner hvem som faktisk står for selve produksjonen av de fysiske enhetene, så lenge det er snakk om en normalt seriøs elektronikkprodusent vil kvaliteten på sluttproduktet svare til den kravsspesifikasjonen kunden (i dette tilfellet IBM/Lenovo) har overlevert til produsenten. Man kan få skrudd sammen enormt gode og enormt dårlige maskiner ved samme fabrikk, og det er ikke nødvendigvis fabrikken, men heller kundens kvalitetskrav (og selvfølgelig hvor mye kunden er villig til å betale for disse) som er skyld i at ett produkt blir dårlig. At et gitt produkt kommer fra samme fabrikk som lager Thinkpad-maskinene sier forsvinnende lite for oss som sluttkunder om kvaliteten på dette produktet.

 

Hilsen en som jobber med elektronikkproduksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fælt så mye kverulering det var her da.

Lenovo sin ThinkPad-serie overgår de fleste på fysisk kvalitet (T/X/W-serie). Lenovo legger veldig mye i konstruksjonen av skjermlokket, hengslene, chassie og ellers beskyttelse av vitale deler som disk. Det er dette vi betaler for når vi kjøper en skikkelig ThinkPad - da med hovedsakelig de nyeste modellene, T420, T520, X220 og W520.

 

Sier ikke at IdeaPad og de andre modellene som har Lenovo-navnet på seg er dårlige, men de når ikke opp til ThinkPad på helheten.

 

Skal være sagt at HP's EliteBook modeller er godt skrudd sammen også.

 

Når jeg selger maskiner til bedrifter som vil ha god kvalitet går jeg hovedsakelig på HP EliteBook og Lenovo ThinkPad.

 

Kvaliteten på skjermlokket til Edge-modellen og en fra T-serien er betydelig.

Lenke til kommentar

Du er bra tverr om du ikke klarer å se kvalitetsforskjellen på business-serien Thinkpad og forbrukerserie pc-er som Ideapad. Business-serie modeller overgår det meste annet i kvalitet.

 

Å gå for noe annet ser jeg forøvrig ingen grunn til så sant du ikke skal spille. Hatt min HP i 6 år nå til høsten :)

 

Fælt så mye kverulering det var her da.

Lenovo sin ThinkPad-serie overgår de fleste på fysisk kvalitet (T/X/W-serie). Lenovo legger veldig mye i konstruksjonen av skjermlokket, hengslene, chassie og ellers beskyttelse av vitale deler som disk. Det er dette vi betaler for når vi kjøper en skikkelig ThinkPad - da med hovedsakelig de nyeste modellene, T420, T520, X220 og W520.

 

Sier ikke at IdeaPad og de andre modellene som har Lenovo-navnet på seg er dårlige, men de når ikke opp til ThinkPad på helheten.

 

Skal være sagt at HP's EliteBook modeller er godt skrudd sammen også.

 

Når jeg selger maskiner til bedrifter som vil ha god kvalitet går jeg hovedsakelig på HP EliteBook og Lenovo ThinkPad.

 

Kvaliteten på skjermlokket til Edge-modellen og en fra T-serien er betydelig.

 

Av ren kuriositet, hva du tenker om probook serien?

Lenke til kommentar

Av ren kuriositet, hva du tenker om probook serien?

Har ikke brukt de personlig og har kun tatt på 5320-modellen - som egentlig har tilnærmet likt kabinett som en del av de andre som ikke kan dockes. Må si at jeg var ganske overrasket over hvor solid den føltes. Herlig svart aluminium, men kanskje for skarpe kanter ved aktiv bruk?

6xxxb-serien føler jeg er lik SL-og L-serien til Lenovo. Kurante spesifikasjoner, men er ikke helt på nivå med T-serien og EliteBook på det fysiske. Likevel et godt og rimelig alternativ.

 

Dessverre er standard-laderen til HP (90W Smart) elendig! Får inn enormt mange defekte ladere.

Lenke til kommentar

Det er vel 3000N 200 han mener? I så fall er ikke påstanden riktig. Innslagspunktet for vifta var veldig lavt og medførte at den gikk på minimum hele tiden. Det kunne enkelt fikses med Notebook Hardware Control, slik at maskinen ble helt lydløs. Videre er det ikke noe ved denne modellen som minner om gummi...men det var kanskje en annen maskin som var i tankene?

Lenke til kommentar

Det er vel 3000N 200 han mener? I så fall er ikke påstanden riktig. Innslagspunktet for vifta var veldig lavt og medførte at den gikk på minimum hele tiden. Det kunne enkelt fikses med Notebook Hardware Control, slik at maskinen ble helt lydløs. Videre er det ikke noe ved denne modellen som minner om gummi...men det var kanskje en annen maskin som var i tankene?

 

Om det er N200 han snakker om så kan jeg ikke forstå at han skulle ha problemer med lyden der. JEg mener, min versjon hadde jo Geforce-kort og greier, og den pusler og går forholdsvis fredelig, nesten litt for fredelig. Etter to år hadde jeg problemer med at den ble litt for varm, og slo seg av. Jeg plukket vekk dekslet og grov ut støvklumpene, og siden har den fungert brillefint. Jeg mener, muttern fikk en ny bærbar maskin til jul av fattern, og den bråker jo som et uvesen.

 

Edit: Min N200 er også veldig solid. Den ser litt gammeldags ut, men akkurat det bryr jeg meg fryktelig lite om...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Det er vel 3000N 200 han mener? I så fall er ikke påstanden riktig. Innslagspunktet for vifta var veldig lavt og medførte at den gikk på minimum hele tiden. Det kunne enkelt fikses med Notebook Hardware Control, slik at maskinen ble helt lydløs. Videre er det ikke noe ved denne modellen som minner om gummi...men det var kanskje en annen maskin som var i tankene?

 

Min stasjonære har viftekontroll og 4 stk vifter som går på moderat hastighet, pluss skjermkortviften som går idle. Denne maskinen lager like mye støy som det min N200 gjør med nettleser kjørende.

Forøvrig er maskinen såpass fleksibel at den med få modifikasjoner burde kunne benyttes som dørstopper.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Thinkpad er kvalitetsserien, så enkelt er det. Det som forsåvidt er litt trist er at staten bruker mye penger i skoleverket til å gi "kidza" kvalitets Thinkpad maskiner, når flesteparten av disse ikke har grunnlag for å forstå hvilke gode produkter dette er og dermed er tilsvarende negative og utakknemlige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Thinkpad er kvalitetsserien, så enkelt er det. Det som forsåvidt er litt trist er at staten bruker mye penger i skoleverket til å gi "kidza" kvalitets Thinkpad maskiner, når flesteparten av disse ikke har grunnlag for å forstå hvilke gode produkter dette er og dermed er tilsvarende negative og utakknemlige.

 

Har ikke fått med meg at staten gjør dette, men om de gjør det så serverer du i alle fall et godt argument. De fleste vet nok ikke hvor bra maskinene er, og samtidig vet vi at en del elever på den alderen der ikke tar så godt vare på maskinene....

Lenke til kommentar

Thinkpad er kvalitetsserien, så enkelt er det. Det som forsåvidt er litt trist er at staten bruker mye penger i skoleverket til å gi "kidza" kvalitets Thinkpad maskiner, når flesteparten av disse ikke har grunnlag for å forstå hvilke gode produkter dette er og dermed er tilsvarende negative og utakknemlige.

Dessverre er skoleelevene (Hordaland/Bergen Kommune) utstyrt med Edge-modellen og de eldre R61.

Dette er billig-modeller i ThinkPad-serien. Hadde de hatt modell fra T-serien hadde vi snakket andre boller, men de koster mer enn det offentlige ønsker å betale.

Lenke til kommentar

R61 har mange av elementene som T seiren selv om det er en billigere serie. Å være utakknemlig for en R61 den gang synes jeg er like merkverdig.

R-serien er nærmere T enn Edge ja.

R-serien ble erstattet med L-serien om jeg ikke husker feil.

Da er det i prinsippet en ribbet T-modell som ikke har like sterkt chassi og slikt, men ellers har en del like egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...