Gå til innhold

Seniorstilling og lønn


Anbefalte innlegg

Hei, det ser ut til at jeg i lys av ansiennitet og arbeidsoppgaver der jeg jobber begynner å bli kvalifisert til en tittelendring. Noen som har erfaring med å gå fra konsulent til seniorkonsulent-stilling i samme firma og kan si noe om lønn/lønnsforskjell? Jobber som utvikler.

 

Forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller dessverre et umulig spørsmål. Senior er ikke ne beskyttet tittel, så dette avhenger fra firma til firma. Noen blir seniorer etter 2 år i arbeidslivet, noen blir det etter 10. Noen steder er lønnshoppet 10.000 andre steder 150.000.

 

Du får heller si litt om arbeidsoppgavene dine, ansvar, sted, type selskap og utdanning så kanskje noen kan si noe om lønn.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Lurer bare på om det generelt sett lønner seg å forhandle seg til en seniortittel når man i utgangspunktet er konsulent. Har ansvaret for teknisk videreutvikling (programmering) av en håndfull offentlige nettdomener, statlig arbeidsgiver, utdanning lavere grad.

Lenke til kommentar

Tittel for statlige ansatte har absolutt noe å si.

Nå varierer lønnen ut ifra stillingskode(SKO), en senior-stilling kan ha flere forskjellige SKO ut ifra arbeid osv.

Oftest er også lønnen overlappende, dvs en lavt betalt senior-stilling kan ha samme lønn som en høyt betalt vanlig stilling.

 

I det private kan de kalle deg hva som helst, så lenge det ikke er en beskyttet tittel, og gi deg lønn etter egen vilje(etter tariff og slikt så klart)

Lenke til kommentar
statlig arbeidsgiver

Dette tror jeg er viktig. Så vidt jeg klarer å se, er det en ganske tett link mellom tittel og lønnsnivå i staten.

 

(Selv er jeg kommunalt ansatt seniorkonsulent, og har ikke inntrykk av at tittelen har hatt noe å si ift. lønn. :ph34r: )

Du har helt rett, men jeg er ikke tilknyttet statens lønnstabellsystem. Staten eier virksomheten, men vi er konkurranseutsatt så de statlige institusjonene som kjøper tjenestene hos oss kan gå ut i markedet og se etter andre leverandører om de vil. Etter statens stillingregler ville jeg vært avdelingsingeniør, ev. overingeniør eller hva det heter.

Staten kan være lite fleksible i lønnsforhandlinger etter min erfaring, men jeg tror arbeidsgiveren jeg har nå har mer rom til å vurdere de ansatte individuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...