Gå til innhold

Kan man få huslån som student?


Solsnu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe leilighet når jeg skal studere. Istedenfor å leie under utdannelsen, noe jeg føler blir som å kaste penger ut av vinduet hver mnd. i 5 år.

Jeg vil mye heller betale ned på et huslån i løp av disse årene. Utdannelsen jeg skal ta vil mest sannsynlig gi en god og stabil lønn.

 

Scenario:

Det er to personer på 20 år som skal ta opp lånet, hvor begge får lån fra statens lånekasse og har ekstrajobb ved siden av.

Til sammen har de 100 000 kr spart opp.

Da har begge 89 000 i lån hvert år fra lånekassen.

For at deler av lånet ikke skal bli omgjort til stipend, må begge tjene under 136 061 kr i året.

De tar seg en ekstrajobb hver, hvor de tjener ca. 135 00 kr hver.

Da sitter de til slutt på en årlig inntekt på 448 000kr til sammen.

 

Er det mulig for disse to å få seg en leilighet på 1 million eller mer som studenter?

Eller får ikke studenter lån?

Endret av Solsnu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ikke være noe problem å få et bra boliglån for dere. Mest sannsynlig vil dere også få avdragsfrihet til dere er ferdig med studiene.

 

Og jeg er helt enig. Kjøp heller med en kompis istedet for å leie. Kanskje borettslag da dette ikke utløser dokumentavgift på 2.5%. Er så mye dårlig ute og går på leiemarkedet at det er helt vilt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og nøkkelregelen er maksimalt inntekt X 3.2, men ikke mer enn 90% av kjøpesummen, dere må altså bla opp 10% selv, eller ha foreldre som vil ta risikoen ved å være kausjonister.

(min utheving)

 

Altså, den X ganger inntekt-regelen stemmer ganske dårlig. Jo høyere lønn du har, jo mindre del av lønnen (%-vis) må gå til mat/klær/strøm osv. Dette gjør at X-ganger inntekt kanskje er 2x når du tjener 200.000, og rundt 4x når du tjener 500.000.

 

Det spiller også relativt stor rolle hvor mye egenkapital du har. Hvis du har 30% egenkapital så kan nok banken strekke seg til f.eks 5x med en inntekt på 500.000. Dette er rett og slett pga den mye mindre risikoen de har når du stiller med mye egenkapital.

Lenke til kommentar

Og nøkkelregelen er maksimalt inntekt X 3.2

 

Altså, den X ganger inntekt-regelen stemmer ganske dårlig. Jo høyere lønn du har, jo mindre del av lønnen (%-vis) må gå til mat/klær/strøm osv. Dette gjør at X-ganger inntekt kanskje er 2x når du tjener 200.000, og rundt 4x når du tjener 500.000.

 

 

Takk! Veldig glad for at se at noen flere trekker frem dette. Virker som at svært mange ikke har skjønt en helt grunnleggende egenskap ved boligmarkedet; låneevnen kan vokse ekspotensielt med lønnsveksten.

Bare uenig med deg i en ting; med 200' i inntekt får du nok heller null-ganger'n i lån.

 

Når det gjelder studenter og boliglån så er dette tråd nr nummer en million om det samme temaet. Må snart være ferdig debattert? Noen som kan lage en fast tråd eller tilsvarende?

 

For å helle kaldt vann i årene til Solsnu: 100' i EK er så lite at det kommer du ingen vei med. Det dekker kostnader med å etablere seg og det du trenger som en buffer til uforutsette utgifter. I praksis ingen egenkapital.

 

Tviler også sterkt på at du får en bank til å legge til grunn studielånet som en inntekt. Selv om det rent likviditetsmessig holder dere flytende nå så burde ikke en bank med respekt for seg selv legge studielånet til grunn.

Til slutt tjener du, eller rettelse, planlegger (!) å tjene 135.000 kr i året. Jeg skjønner ikke hvordan en person som i det hele tatt tjener under 250-270' kr kan få et lån. Hjelper ikke å være to personer med lave inntekter, når inntekten i utgangspunktet ikke er nok til å forsørge seg selv.

Oppsummert; Null i EK, inntekt under eksistensminimusgrunnlag: Nei du får ikke lån.

 

Ditt håp er foreldre! Dine og hennes foreldre har sikkert nedbetalt bolig, gode jobber etc og kan ta opp det du trenger i lån. For å anvarliggjøre deg må du gjerne bli med på lånet som samskylnder men banken vil vurdere dine foreldre først og fremst.

 

Det å gi lån til noen før de er ferdig med studiene er i det hele tatt sjelden vare. Etter min erfaring kan det skje når:

- du er en toppstudent som har fått jobb før studiene er ferdig og kan derfor vise til en arbeidskontrakt.

- du har kort tid til du er ferdig med studiene dine, mindre enn ett år, og du studere noe som garantert gir en godt betalt jobb kort tid etter studiene. Feks: leger, siviløkonom, muligens jurister, sivilingeniører.

Lenke til kommentar

Samme her.

 

I 2003 når jeg og min (nå)kone bestemte oss for å kjøpe, hadde jeg over et år igjen av ingeniør studiet og tjente kankje 110000kr i året på elkjøp mens hun som sykepleier tjente 270 000kr i året.

Jeg hadde studielån.

Men banken, den gangen dnbnor ga oss et lån opp til 1,3 mil for boligkjøp.(vår 1. leilighet i Drammen)

De tok hensyn til at vi kunne nedbetale lånet der og da(måtte ta opp lån på maks antall år som var 25 år den gangen),beregnet studielånet som inntekt mens jeg studerte og tok hensyn til hva vi kommer til å tjene når jeg også var ferdig utdannet.

Vi fikk låne 90%, men siden foreldrene mine var kausjonister for lånet så fikk vi låne 100% av kjøpet.

De siste 10% var det mye høyere rente på enn de 90% men i det store og det hele lønnet det seg for oss.

Kjøpte innbo og møbler for vår EK istedet.

 

Så, det var fult mulig....Hvordan det er idag vet jeg ikke, mye har endret seg siden 2003 ikke minst men tanken på den siste finanskrisen.

 

Får du ikke det du trenger hos en bank så snakk med neste.

Vi snakket med 3 forskjellige banker og det var veldig store forskjeller mellom postbanken, dnbnor og sparebank1.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte med min nå eks-kone så hadde vi igjen 3 og 5 år igjen av studiene. Kun jobbing til en 4000 hver i måneden, studielån og vi hadde 2 barn.

 

Jeg hadde riktignok 380000 eller deromkring i EK i tillegg til penger til innkjøpene som trengtes.

 

Vi fikk da låne de resterende 720000 fordelt over 15 år uten særlige problemer. Dette var hos hennes lokalbank i SP1-gruppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...