Gå til innhold

Kommentar: Jeg hater Nintendo 3DS (3DS)


Anbefalte innlegg

Nettjenesten er vel ikke lansert enda, så akkurat den er det vel litt tidlig å kritisere, med unntak av vennekodene.

 

Ellers enig i mye av det du skriver. Synes ikke det er så farlig så lenge 3D er moro og spillene er gode, og tipper at skadeligheten for øynene vil vise seg å være null, men det er liten tvil i at Nintendo fortsatt spekulerer i hva som vil fange folks oppmerksomhet snarere enn hva som er mest interessant for drevne gamere.

 

Hva gjelder det å se "3D" i et 2D-bilde så er det imidlertid slett ikke en neglisjerbar fordel å tilby "ekte" 3D. En av mange grunner til at 2D-spill ofte treffer bredere er nettopp det at man må lære å se "3D" fra et 2D-bilde. Det er lenge siden mange av oss satte oss inn akkurat dette, men det er stadig et problem for mange nye spillere.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette noe på spissen er et virkemiddel som så mye annet, men det forundrer meg at det er mulig å gå glipp av temmelig åpenbare poeng i teksten. Hvis noen så for rødt til å få ting med seg, her er et kort sammendrag av de viktigste:

 

- Det er vanskelig å se hvordan 3D skal gi flere muligheter for gameplay, det endrer ingen av premissene. Ny presentasjon av den samme informasjonen.

- 3D er unaturlig for øynene våre, kommentaren forklarer hvorfor. Det er ikke fullverdig 3D slik vi kjenner det fra virkeligheten.

- Vi er allerede vant til å hente ut informajson om tre dimensjoner fra en vanlig 2D-skjerm (dermed kan man kanskje ikke hevde at man får en ekstra dimensjon av en slik skjerm).

- Batterikapasiteten er dårlig, med mindre du skrur av 3D (som Nintendo bruker som hovedkjøpsargument).

- Skjermen (i 3D-modus) er ikke anbefalt for barn under 6 år, vi får se om spillutviklere respekterer dette, eller om det renner på med barnespill likevel.

- Konsollen er raskere, men mye av denne ytelsen brukes på å produsere dobbelt opp med bilder (til 3D).

- Regionssperre er en uting.

- Det virker å være få folk som går rundt med 3DS i sovemodus for utveksling av informasjon mellom konsollene.

- Akselerometer har jeg lite til overs for (greit, her argumenterer jeg ikke mye, men nevner at det på andre plattformer har blitt overbrukt en del).

- Jeg tror det kommer gode spill til 3DS, men ikke at 3D vil være med å bidra til kvaliteten.

 

Ergo synes jeg Nintendo burde fokusert på noe annet enn 3D. Halvert tykkelsen og gitt oss bedre skjerm(er) for eksempel. Eller hva med en bedre nettjeneste?

Jeg er veldig enig i kritikken av konsollen, men jeg er ikke enig i hvordan du gjør det.

Det er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer du med totalt ubrukelige argumenter om hvordan det ikke er en "naturlig" måte å oppleve 3D på eller hvordan vi allerede er vant til å oppfatte 3D bilder på en 2D skjerm. Det virker jo bare som et desperat forsøk på retorikk som sagt. Det eneste som teller er vår egen reaksjon på opplevelsen av denne 3D effekten.

Om du sitter og nyter en sjokolade, så kommer ikke jeg med pekefingern opp i trynet ditt og sier "Har du tenkt på at tungen din er laget slik at vi oppfatter stoffet teobromin i sjokolade som frastøtende? HAR DU TENKT PÅ DET?"

 

At jenter bruker sminke tilfører ikke mer enn en "bling"

At filmer nå er i høyere oppløsning enn før tilfører ikke mer enn en "bling"

 

POENGET er at det skal forbedre opplevelsen... Noe den for de aller fleste gjør, så ikke prøv å få 3D effekten til å høres ut som en større gimmick enn HD...

Endret av ZaLaN_NOR
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer du med totalt ubrukelige argumenter om hvordan det ikke er en "naturlig" måte å oppleve 3D på eller hvordan vi allerede er vant til å oppfatte 3D bilder på en 2D skjerm. Det virker jo bare som et desperat forsøk på retorikk som sagt. Det eneste som teller er vår egen reaksjon på opplevelsen av denne 3D effekten.

Om du sitter og nyter en sjokolade, så kommer ikke jeg med pekefingern opp i trynet ditt og sier "Har du tenkt på at tungen din er laget slik at vi oppfatter stoffet teobromin i sjokolade som frastøtende? HAR DU TENKT PÅ DET?"

 

At jenter bruker sminke tilfører ikke mer enn en "bling"

At filmer nå er i høyere oppløsning enn før tilfører ikke mer enn en "bling"

 

POENGET er at det skal forbedre opplevelsen... Noe den for de aller fleste gjør, så ikke prøv å få 3D effekten til å høres ut som en større gimmick enn HD...

 

3D på denne måten er dårlig, kvaliteten har mye å hente, han forklarer også hvorfor det er sånn. Hvem som helst kan med egen øyne se at forbedringspotensialet er stort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer du med totalt ubrukelige argumenter om hvordan det ikke er en "naturlig" måte å oppleve 3D på eller hvordan vi allerede er vant til å oppfatte 3D bilder på en 2D skjerm. Det virker jo bare som et desperat forsøk på retorikk som sagt. Det eneste som teller er vår egen reaksjon på opplevelsen av denne 3D effekten.

Om du sitter og nyter en sjokolade, så kommer ikke jeg med pekefingern opp i trynet ditt og sier "Har du tenkt på at tungen din er laget slik at vi oppfatter stoffet teobromin i sjokolade som frastøtende? HAR DU TENKT PÅ DET?"

 

At jenter bruker sminke tilfører ikke mer enn en "bling"

At filmer nå er i høyere oppløsning enn før tilfører ikke mer enn en "bling"

 

POENGET er at det skal forbedre opplevelsen... Noe den for de aller fleste gjør, så ikke prøv å få 3D effekten til å høres ut som en større gimmick enn HD...

 

3D på denne måten er dårlig, kvaliteten har mye å hente, han forklarer også hvorfor det er sånn. Hvem som helst kan med egen øyne se at forbedringspotensialet er stort.

 

AtW

 

Greit nok. Jeg beregner meg selv herved ikke lenger som en del av "hvem som helst". Jeg har forelsket meg i 3D'en på 3DS :)

 

Forbedringspotensialet på vanlig grafikk i spill er også alltid stort fram til det ser ut som det er IRL, betyr ikke at vi ikke kan nyte teknologien som finnes her og nå.

Endret av ZaLaN_NOR
Lenke til kommentar

 

Om man ikke synes subjektive vurderinger av ting er verd noe som helst for andre enn de som skriver det, så virker det ikke akkurat som en spillanmeldelsesside er noe særlig vits for deg å henge på.

 

AtW

 

 

Vær vennlig å les det jeg skrev en gang til - jeg skriver ikke at subjektive vurderinger ikke er verdt noe som helst, det jeg savner er først og fremst argumentasjon for at disse subjektive meningene skal gjelde flere enn artikkelforfatteren selv. Dette er spesielt aktuelt siden artikkelforfatter her - som han selv påpeker - taler veldig mange rett i mot. Akkurat på samme måte som det ville vært tilsvarende latterlig om gamer.no la ut en sak på førstesiden skrevet av meg om hvorfor jeg misliker God of War hvor brukbare poenger var blandet sammen i en herlig suppe med slikt som at de som liker HD kan gå å spille Ludo.

 

 

Å sette noe på spissen er et virkemiddel som så mye annet, men det forundrer meg at det er mulig å gå glipp av temmelig åpenbare poeng i teksten. Hvis noen så for rødt til å få ting med seg, her er et kort sammendrag av de viktigste:

 

- Det er vanskelig å se hvordan 3D skal gi flere muligheter for gameplay, det endrer ingen av premissene. Ny presentasjon av den samme informasjonen.

- 3D er unaturlig for øynene våre, kommentaren forklarer hvorfor. Det er ikke fullverdig 3D slik vi kjenner det fra virkeligheten.

- Vi er allerede vant til å hente ut informajson om tre dimensjoner fra en vanlig 2D-skjerm (dermed kan man kanskje ikke hevde at man får en ekstra dimensjon av en slik skjerm).

- Batterikapasiteten er dårlig, med mindre du skrur av 3D (som Nintendo bruker som hovedkjøpsargument).

- Skjermen (i 3D-modus) er ikke anbefalt for barn under 6 år, vi får se om spillutviklere respekterer dette, eller om det renner på med barnespill likevel.

- Konsollen er raskere, men mye av denne ytelsen brukes på å produsere dobbelt opp med bilder (til 3D).

- Regionssperre er en uting.

- Det virker å være få folk som går rundt med 3DS i sovemodus for utveksling av informasjon mellom konsollene.

- Akselerometer har jeg lite til overs for (greit, her argumenterer jeg ikke mye, men nevner at det på andre plattformer har blitt overbrukt en del).

- Jeg tror det kommer gode spill til 3DS, men ikke at 3D vil være med å bidra til kvaliteten.

 

Ergo synes jeg Nintendo burde fokusert på noe annet enn 3D. Halvert tykkelsen og gitt oss bedre skjerm(er) for eksempel. Eller hva med en bedre nettjeneste?

 

Og det er helt greit at du synes at Nintendo burde fokusert på noe annet, og det er heller ingen som ser noe som helst galt i at du påpeker disse punktene. Det du gjør er imidlertid ikke å argumentere, det du gjør er å ramse opp årsaker til at du ikke liker 3DS. Å argumentere eller drøfte betyr å trekke frem relevant informasjon fra begge sider av en sak, og det har du, som allerede påpekt flere ganger, bevisst unnlatt å gjøre slik at ting skal bli så negativt som mulig. Som Stigtrix ovenfor, så er jeg faktisk enig med deg i det aller meste av dette, men jeg reagerer sterkt på innpakningen. Du kan kalle det å bruke "overdrivelse" som virkemiddel så mye du vil, men det er en grunn til at forumer har moderatorer og at man ikke kødder med gassing av jøder - det er fordi man vet at det kommer til å provosere folk, uansett hvor mye "glimt i øyet" man kanskje selv har hatt når man har skrevet det. Jeg skulle også likt å se deg skrive en artikkel om hvorfor du HATER HD fordi det IKKE GIR NOEN FLERE MULIGHETER FOR GAMEPLAY. Personlig er jeg enig i at fokuserignen på det visuelle er alt for dominerende i spillindustrien, og det er nettopp derfor jeg denne generasjonen har vendt tilbake til Nintendo og deres meget innovative konsoller DS og Wii. At 3DS ikke er på dette nivået, men heller drar en PS360 er også jeg skuffet over, men dette føles tross alt mye friskere likevel enn feks nevnte høy-definisjonsresolusjon, da 3D tross alt oppleves nytt for veldig mange.

 

Punktene dine er også isolert sett greie nok, og som sagt er jeg egentlig enig med mange av dem. Men du argumenterer ikke for dem. illustrativt så kan jeg (og hvem som helst annen her inne) enkelt sette alle påstandene i et perspektiv som gjør at det ser rimelig rart ut:

 

- Det er vanskelig å se hvordan 3D skal gi flere muligheter for gameplay, det endrer ingen av premissene. Ny presentasjon av den samme informasjonen.

Akkurat som HD altså? Betyr det at du hatet oppgraderingen fra PS2 til PS3 like mye? Var det også en gimmicky oppgradering hvor du skrev lange rants om hvor tragisk den var?

- 3D er unaturlig for øynene våre, kommentaren forklarer hvorfor. Det er ikke fullverdig 3D slik vi kjenner det fra virkeligheten.

Det er ingen som har sagt at det er fullverdig 3D, og det ville også være latterlig å forvente det. Det er likevel ingen tvil om at det er dybde i bildet, så selv om det ikke er 3D slik som vi kjenner den i virkeligheten, så gir det likevel, om det fungerer perfekt, en illusjon av dybde.

- Vi er allerede vant til å hente ut informajson om tre dimensjoner fra en vanlig 2D-skjerm (dermed kan man kanskje ikke hevde at man får en ekstra dimensjon av en slik skjerm).

Ikke alle er like vant til dette. Og om du aldri har bommet på et hopp i 3D Mario, så all ære til deg for det. Ingen av oss andre er imidlertid så aklimatisert til å se 3D på en 2D-skjerm at dette ikke potensielt kan ha noe å si.

- Batterikapasiteten er dårlig, med mindre du skrur av 3D (som Nintendo bruker som hovedkjøpsargument).

Ytelse koster alltid batteri. Det gjorde den på PSP også. Var du en av dem som stod først i køen for å klage da også?

- Skjermen (i 3D-modus) er ikke anbefalt for barn under 6 år, vi får se om spillutviklere respekterer dette, eller om det renner på med barnespill likevel.

At vi får mindre shovelware er vel heller en god enn dårlig ting?

- Konsollen er raskere, men mye av denne ytelsen brukes på å produsere dobbelt opp med bilder (til 3D).

Så nå betyr plutselig det visuelle noe? Trodde du ikke brydde deg om det i det hele tatt jeg ut ifra ditt hovedankepunkt mot 3D-effekten.

- Regionssperre er en uting.

Utvilsomt.

- Det virker å være få folk som går rundt med 3DS i sovemodus for utveksling av informasjon mellom konsollene.

Det er ikke solgt så mange 3DS-er enda, og det hjelper nok heller ikke på salget slik som du herjer på.

- Akselerometer har jeg lite til overs for (greit, her argumenterer jeg ikke mye, men nevner at det på andre plattformer har blitt overbrukt en del).

Så når det endelig er noe innebygget som faktisk gir muligheten til nye måter å spille på, så liker du det plutselig ikke? Dette er på nivå med å si at det siden det finnes hauger av dårlige spill til PS1 så hater jeg dualshockkontrolleren som man styrer disse spillene med. Dette gir muligheter - og det er ubetinget en positiv ting.

- Jeg tror det kommer gode spill til 3DS, men ikke at 3D vil være med å bidra til kvaliteten.

3D vil, som HD, være med på å gi andre, og for mange, bedre opplevelser. Selv gir jeg f i både HD og 3D så lenge gameplayet er bra, men for veldig mange gamere så er det visuelle en meget viktig del av helheten. For disse er det trolig at 3D faktisk vil bidra til kvaliteten.

 

Hadde din "kommentar" vært argumentativ så ville du ha imøtegått alle disse (og mange flere) kritikker allerede i kommentaren. Da ville imidlertid artikkelen nødvendigvis vært mindre ensidig negativ mot Nintendo, men den ville også vært mye mer interessant, saklig, og sett mindre ut som et trolleinnlegg. Troller har jo også ofte brukbare poenger, de pakker det bare inn i retorikk i stedet for å argumentere - akkurat som deg. Nettopp det er det som gjør at de gjerne blir bannet.

 

For å oppsummere: Problemet er ikke at du misliker en del trekk med 3DS-en. Ei heller ikke at du skriver en såkalt kommentar om dette. Problemet er at du er så ensidig negativ, og at du der du ikke har argumenter tyr til ren retorikk slik som jeg har vist i et av mine innlegg ovenfor - alt fordi du bevisst ønsket å gjøre artikkelen så negativt innstilt til 3DS som mulig - i stedet for å faktisk forsøke å argumentere noenlunde saklig for at du mener at flere av funksjonene er overfladiske. Ingen av disse tingene hadde vært spesielt alvorlige - om du hadde skrevet dette i Sony-delen av forumet deres eller noe slikt. Men denne artikkelen er på førstesiden av gamer.no. Da stilles det andre krav. Da kan du ikke bare kaste ut punkter du misliker, og si at alle som er uenige kan ta seg en bolle og spille ludo. At dette går inn i en større trend med generell drittkasting mot Nintendo sine produkter fra media, gjør også denne ensidige artikkelen enda verre - fordi den blir tolket av oss lesere som enda en av de talløse Nintendo-hatende artikler - selv om du isolert sett kanskje ikke hater Nintendo. For å hate er et sterkt ord - og det burde også være for sterkt for denne "kommentaren".

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

MEN er 3DS verd det uten å bruke 3D funksjonen? Eller skal jeg kjøpe en DSi isteden :whistle:

Noen som vet hvor det er billigst å kjøpe DSi/XL nå?

Hvis du kun er interessert i DS-spill og ikke noe annet, vil jeg anbefalle DS Lite siden den har bedre batteritid.

Hvis du heller vil ha muligheten til å spille av musikk, laste ned innhold og ta bilder er DSi/DSiXL tingen.

DSi har også bedre brukerflate og meny.

Jeg kan glatt innrømme at jeg ikke har brukt funksjonene til DSi nevneverdig. Lydkvaliteten på musikkfiler på enheten

er ikke noe å skrive hjem til mor om, men lyden er bedre enn på de eldre DS-modellene. Kameraene har standard vga-oppløsning, så de er til liten nytte.

Det finnes noen gode titler som du kan laste ned til DSi:

- Rayman

- Mario VS Donkey Kong: Minis March Again

- Dragon Quest Wars

- A Little Bit of... Dr. Mario

- Flipnote Studio

- Wario Ware: Snapped!

- Shantae: Risky's Revenge

- Mr. Driller: Drill till you Drop

- ZENONIA

- Legends of Exidia

Og haugevis av tower defence-spill i tillegg til mye annet! :)

 

 

DSi koster 999,- på Lefdal og Elkjøp. Jeg har ikke sett noen bedre priser hittil.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Taterfyrings: Kort svar siden jeg er opptatt. På Ex.phil lærte jeg en gang i tiden at det er temmelig stor forskjell på argumentasjon og drøfting. Argumentasjon er noe du benytter for å bygge opp under dine meninger/ideer/etc. Å drøfte har aldri vært målet, den tradisjonelle vurderingen har vi som sagt Michaels artikkel til.

Lenke til kommentar
Da ville imidlertid artikkelen nødvendigvis vært mindre ensidig negativ mot Nintendo, men den ville også vært mye mer interessant, saklig, og sett mindre ut som et trolleinnlegg

Man må vel for svingende ha lov til å ha egne meninger uten å bli kalt troll.

Lenke til kommentar

- Det er vanskelig å se hvordan 3D skal gi flere muligheter for gameplay, det endrer ingen av premissene. Ny presentasjon av den samme informasjonen.

- 3D er unaturlig for øynene våre, kommentaren forklarer hvorfor. Det er ikke fullverdig 3D slik vi kjenner det fra virkeligheten.

Ergo synes jeg Nintendo burde fokusert på noe annet enn 3D. Halvert tykkelsen og gitt oss bedre skjerm(er) for eksempel. Eller hva med en bedre nettjeneste?

Nå synes jeg dere må ta dere sammen på gamer.no

 

Det du ikke ser ut til å forstå, er at alt må begynne et sted. Hvordan var den første LCD-skjermen?

 

Du framstår som direkte bortskjemt når du forventer å få servert et pioner-produkt som skal innfri ALLE forventninger. Hele kommentaren er negativt ladet, og den mangler perspektiv og innsikt.

 

Man skal heller omfavne et svært godt forsøk på å skape en ny teknologi som GARANTERT kommer til å bli mer aktuell i framtiden, enn å snu ryggen til. Nintendo var først ute med bevegelsesstyring til konsoll, og nå brilleløs 3D til håndholdt. De er innovative, de ønsker utvikling, men det ser jo ikke ut til at gamer.no ønsker å være med på det busslasset når redaktøren godkjenner en slik artikkel.

 

Utvikling er en GOD ting - og det kreves som regel mange generasjoner av produkter før man kommer dit man vil.

Endret av Dash Fiss
Lenke til kommentar

Å sette noe på spissen er et virkemiddel som så mye annet, men det forundrer meg at det er mulig å gå glipp av temmelig åpenbare poeng i teksten. Hvis noen så for rødt til å få ting med seg, her er et kort sammendrag av de viktigste:

 

- Det er vanskelig å se hvordan 3D skal gi flere muligheter for gameplay, det endrer ingen av premissene. Ny presentasjon av den samme informasjonen.

- 3D er unaturlig for øynene våre, kommentaren forklarer hvorfor. Det er ikke fullverdig 3D slik vi kjenner det fra virkeligheten.

- Vi er allerede vant til å hente ut informajson om tre dimensjoner fra en vanlig 2D-skjerm (dermed kan man kanskje ikke hevde at man får en ekstra dimensjon av en slik skjerm).

- Batterikapasiteten er dårlig, med mindre du skrur av 3D (som Nintendo bruker som hovedkjøpsargument).

- Skjermen (i 3D-modus) er ikke anbefalt for barn under 6 år, vi får se om spillutviklere respekterer dette, eller om det renner på med barnespill likevel.

- Konsollen er raskere, men mye av denne ytelsen brukes på å produsere dobbelt opp med bilder (til 3D).

- Regionssperre er en uting.

- Det virker å være få folk som går rundt med 3DS i sovemodus for utveksling av informasjon mellom konsollene.

- Akselerometer har jeg lite til overs for (greit, her argumenterer jeg ikke mye, men nevner at det på andre plattformer har blitt overbrukt en del).

- Jeg tror det kommer gode spill til 3DS, men ikke at 3D vil være med å bidra til kvaliteten.

 

Ergo synes jeg Nintendo burde fokusert på noe annet enn 3D. Halvert tykkelsen og gitt oss bedre skjerm(er) for eksempel. Eller hva med en bedre nettjeneste?

 

 

Helt enig i deg dette.

For noen (som meg) blir det utrolig slitsomt å se på 3D i lengden, og det gjelder selvsagt generelt. I seg selv syntes jeg hele greia med 3D er noe overhypet tøys..

Skal derimot innrømme at den brilleløse effekten på 3DS var kult en liten stund.

Nå eier jeg ingen 3DS selv, men har planene om å kjøpe det.. og det blir nok ikke pga 3D effekten, men spillene i seg selv som f.eks Zelda, Kid Icarus og andre kommende stortitler.

Kanskje vente til en ny versjon av konsollen (3DSi..?)

 

 

Lenke til kommentar
Delvis fordi de hadde plassmangel, og delvis for å forsøke å hindre piratkopiering. 3DS bruker samme type cartridge som DS, så jeg ser ingen grunn til å fjerne bakoverkompabiliteten.

 

Ingen grunn nei, men du skal ikke se bort ifra at de gjør det bare for å være jævlige.

Dersom de fjerner bakoverkompabiliteten så blir det for å spare penger og/eller plass. Nintendo og Sony har gjort dette flere ganger før. Microsoft er egentlig ikke noe bedre de heller. XB1-støtten til X360 er halvferdig, og de stoppet trolig med arbeidet fordi det ikke var verdt det.

Lenke til kommentar
Da ville imidlertid artikkelen nødvendigvis vært mindre ensidig negativ mot Nintendo, men den ville også vært mye mer interessant, saklig, og sett mindre ut som et trolleinnlegg

Man må vel for svingende ha lov til å ha egne meninger uten å bli kalt troll.

 

Det er snakk om hvor meningene hører hjemme

Lenke til kommentar

Debatt klarte han hvert fall å skape. Bare så synd at debatten (nesten) bare dreier seg rundt selve kommentaren, og ikke hva den handlet om. Regionsperre og batterikapasitet er vel de punktene jeg kan si meg enig i, men sistnevnte plager ikke meg så mye heller pga det faktum at jeg ikke hele tiden spiller med 3d på. Tipper det gjelder mange. Blir jo litt sliten i øynene etterhvert.

Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke gull alt som glimrer.

Les hele saken

 

Jeg finner det svært uheldig at Gamer-journalisten utrykker seg så bastant som han gjør her. Hvordan kan lesere ha troverdighet til Aasgård fremtidige anmeldelser av 3DS spill? Klarer journalisten å forholde seg objektiv ved fremtidige vurderinger? Det blir som om politisk redaktør i VG skulle sagt at han "hatet FRP" for deretter å dekke valgkampen.

 

Lavmål. Tviler sterkt på at denne journalisten har relevant utdanning. I så fall tror jeg han forsov seg til et par forelesninger.

 

Edit: Jeg har imidlertid ikke prøvd 3DS selv.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...