Gå til innhold

Savnes en «ikke homo»-knapp? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Haha, jeg lo skikkelig godt av de mange awkward scenene mellom min Hawke og Anders. Noe jeg også gjorde i DA:O da med Zevran.

 

Det er da fullt mulig å velge ikonet med det brutte hjertet på, men det var kanskje for "homo" for denne forumbrukeren ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jeg lo skikkelig godt av de mange awkward scenene mellom min Hawke og Anders. Noe jeg også gjorde i DA:O da med Zevran.

 

Det er da fullt mulig å velge ikonet med det brutte hjertet på, men det var kanskje for "homo" for denne forumbrukeren ^^

Da må man starte romansen først noe han ikke ville.

Lenke til kommentar

Homofobi er vel forøvrig i utgangspunktet en medisinsk diagnose

Nei.

 

Men noen forsøker å gjøre ordet om til det. Og "medisinsk" blir da til en "klinisk lidelse" i denne sammenhengen.

 

Men da må man gjøre rasist til det samme.

 

Jeg vil si at det i utgangspunktet er det. Eller kanskje ikke en diagnose, men kanskje angst/tvang e.l. utløst av homofobi ville vært diagnosen? Ordet har definitivt en medisinsk betydning. Det var først en betegnelse som ble brukt på (primært) menn som var redd for at andre skulle tro at de selv var homofile. Senere ble terminolgoien brukt om frykten for at man kunne bli smittet med homofili. I dag så er begrepet en samlesekk på ulike forløp som alle er knyttet til frykt for homoseksualitet.

 

Rasisme kan også betone seg som en sykelig fremmedfrykt og heter Xenofobi. Så rasisme kan være en "klinisk lidelse" ja, det er blant annet vanlig blant mennesker med post traumatiske lidelser fra kamphandlinger.

 

Mitt poeng var at selv om homofobi i utgangspunktet kan betegnes som en medisinsk lidelse på lik linje med eksempelvis frykt for åpne rom, frykt for trær, frykt for bakterier osv. så er den vanlige bruken av ordet ikke nødvendigvis ekskluderende for den kliniske betydningen. For å si det sånn, det finnes mennesker som har en så stor frykt for at de er homofile at de tyr til selvskading for å forhindre dette uten at jeg skal gå i detalj.

 

Dersom det du sier skal stemme kan man med andre ord ikke sette noen fobier som medisinske lidelser. Hvorfor er den personen som vasker seg til blods etter å ha tatt på et offentlig dørhåndtak noe mer syk enn den som vasker seg til blods etter å ha håndhilst med en homofil?

 

Alle som irrasjonelt diskriminerer homofile har Homofobi. Men det må såklart være så omfattende at man har konkrete vansker med det for at det skal være poeng å behandle det medisinsk. Man behandler ingen for litt høydeskrekk eller litt klaustrofobi på samme måte som at man ikke behandler alle pedanter for tvangslidelser.

Lenke til kommentar

Homofobi er vel forøvrig i utgangspunktet en medisinsk diagnose

Nei.

 

Men noen forsøker å gjøre ordet om til det. Og "medisinsk" blir da til en "klinisk lidelse" i denne sammenhengen.

 

Men da må man gjøre rasist til det samme.

 

Når jeg nå leser på fobier på wikipedia så ser jeg at du faktisk har rett så skal legge meg flat der:

 

"A number of terms with the suffix -phobia are used non-clinically but have gained public acceptance, though they are often considered buzzwords.

Below are some examples:

Homophobia

Xenophobia"

 

Skjønner ikke helt tanken bak dette, men det er det nok andre som har brukt mer tid på dette enn meg som gjør

Lenke til kommentar

Usually I don`t leave my opinion,concernings games, on forums. But in this rare case i just have too. After 10 hours gameplay in DA2 I was exposed for what I would call a "gay-trap". It was late night and I was tired and I hit the wrong choice in the wrong dialog.

I`m hetero and I have 3 friends that are gay. Their sexual preferences doesn`t consern me and I have nothing against them. I`m saying this because alot of people who are gay or bi feel that what I`m saying in this thread might be short sighted or that it might be a narrow point of view. I`m not and I don`t.

 

But my point is that when I`m playing a game like DA2, I would like to develop a character, create certain abilities, stances,traits etc. which fits my wishes. Just being inattentive for a minute and my character heads toward a gayish orientation which is not my preference. That is what I would call a devestasting way to develop a character.

 

Gay, hetero or bi, I think we all can agree that our sexual orientation means a lot to us in real life. And so does it in a 50 hour long game, in my opinion. I honestly must say that it ruined my game experience and I had to use a savegame which left me two hours behind schedule. Not that it matters that much, but it also leaves me with a totally different point of view of the game. Now I must take care what I say all the time, to whom I say it, at what time i say it, or I risk ending up with a ##"¤¤" in my "#¤¤¤(pardon my language). I lost focus on the history and I ended up never taking with me Anders nor Fenris. It`s kind of sad, because they are two persons out of 6 members. The game offers great dialogs with your crew members and now I missed 33,3% of these dialogs. It`s not realistic the way BW has developed the game dialogs concerning sexuality. It just "#¤"#4`s up the game.

 

To point this out. I still have 3 gay friends in real life, and I don`t risk having a sexual relationship by only talking to or being nice to them.

 

I must point out that I have only played the game once.

 

BW, where did you leave your magic?/images/forum/emoticons/wizard.png

Lenke til kommentar

Usually I don`t leave my opinion,concernings games, on forums. But in this rare case i just have too. After 10 hours gameplay in DA2 I was exposed for what I would call a "gay-trap". It was late night and I was tired and I hit the wrong choice in the wrong dialog.

I`m hetero and I have 3 friends that are gay. Their sexual preferences doesn`t consern me and I have nothing against them. I`m saying this because alot of people who are gay or bi feel that what I`m saying in this thread might be short sighted or that it might be a narrow point of view. I`m not and I don`t.

 

But my point is that when I`m playing a game like DA2, I would like to develop a character, create certain abilities, stances,traits etc. which fits my wishes. Just being inattentive for a minute and my character heads toward a gayish orientation which is not my preference. That is what I would call a devestasting way to develop a character.

 

Gay, hetero or bi, I think we all can agree that our sexual orientation means a lot to us in real life. And so does it in a 50 hour long game, in my opinion. I honestly must say that it ruined my game experience and I had to use a savegame which left me two hours behind schedule. Not that it matters that much, but it also leaves me with a totally different point of view of the game. Now I must take care what I say all the time, to whom I say it, at what time i say it, or I risk ending up with a ##"¤¤" in my "#¤¤¤(pardon my language). I lost focus on the history and I ended up never taking with me Anders nor Fenris. It`s kind of sad, because they are two persons out of 6 members. The game offers great dialogs with your crew members and now I missed 33,3% of these dialogs. It`s not realistic the way BW has developed the game dialogs concerning sexuality. It just "#¤"#4`s up the game.

 

To point this out. I still have 3 gay friends in real life, and I don`t risk having a sexual relationship by only talking to or being nice to them.

 

I must point out that I have only played the game once.

 

BW, where did you leave your magic?/images/forum/emoticons/wizard.png

Lenke til kommentar
Homofobi er vel forøvrig i utgangspunktet en medisinsk diagnose. Den er vel en psykisk lidelse på linje med eksempelvis arachnofobi, agorafobi eller klaustrofobi. Problemet er vel at uttrykket blir mye brukt om ting som egentlig bare er ignoranse og intoleranse og har mistet den forståelsen det i utgangspunktet har. Uttrykket er et paradoks spør du meg uten at jeg skal legge ut om det her.

 

Lider man av arachnofobi (redsel for edderkopper) blir man skremt av edderkopper, begynner å kaldsvette, ser etter en måte å flykte på og så videre. Kort sagt mister fokus på alt annet enn edderkoppen(e) og prøver å finne en måte å komme seg bort på. Er man hobofob liker man ikke homofile, gjerne fordi man innerst inne er usikker på sin egen legning. Det er noe helt annet. Men jeg er enig i at om du begynner å kaldsvette, mister all konsentrasjonen og prøver å flykte bare en homofil person kommer i nærheten av deg er det en psykisk lidelse. :p Men jeg ville ikke kalt det homofobi. Jeg tror idioti passer bedre. :p

Lenke til kommentar

K, dette her synes jeg er fantastiskt morsomt... Det er veldig lett å unngå at en romanse oppstår mellom deg og fenris, eller med anders, når du snakker med dem, så IKKE velg den "samtalen" med "hjerte" på... veldig enkelt....

 

@ Civilix: du må ikke ha sex med han transen på Blooming Rose i Hightown for å komme videre i den questen du snakker om.. Det er derimot veldig morsomt dersom du har med Aveline og du sier ja; da vil hun "kippe" inn med en kommentar og du kan deretter velge å si ja eller nei igjen...

 

Skal også nevnes at min homofile kompis syntes det var kjempestas å havre over Zeveran, Fenris og Anders.... Resten av oss gutta får kose oss nok med Isabel, Merril og Aveline.... Personlig håpet jeg på en romanse med Meredith, men hun likte meg ikke så godt :p

Endret av L00nie
Lenke til kommentar

Når jeg nå leser på fobier på wikipedia så ser jeg at du faktisk har rett så skal legge meg flat der:

 

"A number of terms with the suffix -phobia are used non-clinically but have gained public acceptance, though they are often considered buzzwords.

Below are some examples:

Homophobia

Xenophobia"

 

Skjønner ikke helt tanken bak dette, men det er det nok andre som har brukt mer tid på dette enn meg som gjør

Nå skal jeg ikke bruke mye tid på dette, men det er pga politikk. Det er for å si at "det ikke er de homofile som har ett problem og må kureres, det er de som lider av homofobi". Ble funnet på i USA på 50 - 60 tallet, hvor de vel er verdenskjente som verdensmestre i slagord :)

 

Samme gjelder da xenophobia ... laget for å fremme en innvandrervennlig / multikulturell politikk, ved å anklage de som er mot dette for å lide av xenophobia, dvs, irrasjonell frykt.

Endret av Aebriol
Lenke til kommentar

Det plager meg i grunn mer at de såkalte romansene skal være så tilgjengelige at alle NPC-er mer eller mindre hopper på deg - og for å være på den sikre siden, så har "riktig" svar fått et hjerteikon i DA2, slik at ingenting skal stå i mellom deg og digitale bootycalls.

 

Jeg kunne tro på det romantiske aspektet i ME1, til dels i DA:O. Det var faktisk en viss kjemi mellom karakterene, og det ga liksom mening at ikke alt og alle var hodestups forelsket i deg. Det tilsvarende i ME2 og DA2 har vært infantile og triste greier - kanskje de ikke burde sendt alle de brukbare manusforfatterne for å jobbe på TOR.

 

Anbefaler forøvrig alle å prøve "Knust hjerte"-varianten med Anders. Du får et skikkelig HMF-svar, eneste som mangler er at han stormer ut og smeller med døren.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

For oss som er homofile er det veldig moro å ha muligheten til homofile romanser! Det er ikke akkurat vanlig i dataspill, så all ære til Bioware for dette! Måtte flere følge opp!

 

Og hadde det i det hele tatt blitt et diskusjonstema at karakterene var for "pågående" om det kun var jenter som prøvde seg?

Lenke til kommentar

Har enda ikke hatt problemet med at noen av de mannlige har prøvd seg på meg, har snart klart spillet en gang på hard så mye dialog er det nok ikke igjen. Har spilt som god og vært hyggelig og snill mot Anders uten at han har prøvd seg på noe sengekos. Så vil påstå man må gjøre noe for at han skal vise interesse, og da får man heller ta ansvar for det enn å klage på spillet.

 

Kan nesten ikke fatte at man kan legge så mye styr oppi en så liten del av spillet som dette, men sånn er nå det. Grusom verden vi lever i tydenligvis.

Lenke til kommentar

Og hadde det i det hele tatt blitt et diskusjonstema at karakterene var for "pågående" om det kun var jenter som prøvde seg?

Spilt gjennom som mann og dame, at alle karakterer prøver seg uavhengig av mitt kjønn og hvilke verdier / personlighet jeg har, gjør etter min mening karakterene dårligere og mindre komplekse.

Lenke til kommentar

Min mening ang. dette temaet er at DA2 er alt for mye "wife/companion-simulator". Jeg tror Varric er den ENESTE personen i partyet ditt som du ikke kan knulle.

 

Men ellers..

Vi heteroseksuelle trenger ikke skjermes fra temaer som homo- og biseksualitet. Dette finnes i virkeligheten, så hvorfor ikke i spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...