Gå til innhold

Demo: Dragon Age II (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok meg ett par runder gjennom demoen i går, og må si at det er to ting det skurrer litt på:

 

Hawke's kampevner. Selv etter den "falske" historien først er han latterlig overpowered i forhold til darkspawn. Vi må huske at dette er kort tid etter Ostagar, og rett etter du har forlatt Lothering i DA:O. Hvis jeg var så OP når jeg akkurat hadde forlatt lothering hadde jeg skrudd opp vanskelighetsgraden. Det er greit at de prøver å fremstille Hawke som mer av en "heltetype" enn karakteren våre var i DA:O, men hadde vært fint om de faktisk tok hensyn til dette.

 

Flemeth: Jeg husker da vitterlig at hun stod ved hytta si 24/7 når jeg besøkte henne ett par ganger. Kverka henne tilogmed. Vet hun er "udødelig", men timelinemessig skulle hun ikke vært dær.

Er ikke timelinemessig feil at du møter Flemeth, på måten hun snakker virker det som du møter henne rimelig kjapt etter The Warden har dratt avgårde til Redcliffe, noe som blir etter du har møtt Flemeth på Warden men før Morrigan vil ha henne drept.
Lenke til kommentar

 

Det er nettopp dette som, for meg, gjorde Origins helt mongo å spille på konsoll. Fullstendig høl i huet kampsystem, som bare virket kaotisk og uoversiktlig. Herregud, hvis jeg vil "klikke" på de jeg skal angripe, for så å la karakterene mine angripe dem uten at jeg kan styre dem mens jeg bare sitter og ser på, ja da trenger jeg to ting: OVERSIKT og MUS! Skal selvfølgelig teste demoen på Xbox for å se om ting er bedre for oss konsollhorene denne gangen, men jeg har mine tvil.

 

Istedenfor å gjøre kampsystemet "dummere" for de som liker action, så synes jeg helt ærlig at dette skulle vært et spill for kun PC. HVa er vitsen med å slite seg igjennom et spill som helt tydelig er et PC spill når man spiller på konsoll? Noen spill funker kun på PC, sånn er det bare. Det må vi som spiller på konsoll bare innfinne oss i. Man kan ikke få både pose og sekk.

 

 

Er så uenig med deg som det går ann å bli!

Jeg spiller det på konsoll og har ingen problemer med å ikke se dette ovenifra, jeg foretrekker det fra tredjepersonsvinkelen. Men nå har jeg spilt spill som Dante's Inferno og God of War så oversiktmessig så er dette piece of cake!

Jeg kan faktisk ikke forestille meg dette spille på PC og det du sier om kampsystemet, dummere? vel, turn base er så sykt utdatert og må vel være den eneste "idiot-proofe" kampsystemet som er laget..

Du sier også at du ikke har testet demoen på konsoll, så det nærmest nullifiserer poenget ditt totalt....

Hvis du ikke liker hvordan Bioware fornyer og forbedrer RPG sjangeren så kan du heller spille Two Worlds 2 og Gothic 4.. Enjoy!

Lenke til kommentar

De sier at det isometriske er beholdt, men jeg kunne ikke se det i demoen. Forferdelig dårlig måte å styre disse kampene på, rent kaotisk.

 

 

Det er nettopp dette som, for meg, gjorde Origins helt mongo å spille på konsoll. Fullstendig høl i huet kampsystem, som bare virket kaotisk og uoversiktlig. Herregud, hvis jeg vil "klikke" på de jeg skal angripe, for så å la karakterene mine angripe dem uten at jeg kan styre dem mens jeg bare sitter og ser på, ja da trenger jeg to ting: OVERSIKT og MUS! Skal selvfølgelig teste demoen på Xbox for å se om ting er bedre for oss konsollhorene denne gangen, men jeg har mine tvil.

 

Istedenfor å gjøre kampsystemet "dummere" for de som liker action, så synes jeg helt ærlig at dette skulle vært et spill for kun PC. HVa er vitsen med å slite seg igjennom et spill som helt tydelig er et PC spill når man spiller på konsoll? Noen spill funker kun på PC, sånn er det bare. Det må vi som spiller på konsoll bare innfinne oss i. Man kan ikke få både pose og sekk.

 

På hvilken måte har kampsystemet blitt "dummere"?

Lenke til kommentar

Likte veldig animasjonene og at man styrer mer av kampene. Men jeg liker IKKE at man fremdeles må klikke på en person for å angripe. Jeg vil styre våpenet selv og treffe der jeg vil. Blir for automatisert. Sinnsykt heftige kamper men jeg vil styre kampen selv :(

Er heller ingen måter å blokkere på, blir veldig hack and slash. Så virket omgivelsene veldig lineære. Stor åpen utsikt over massiv landskap men kun en liten trang sti å bevege seg nedover.

 

Først klager du på at det ikke er hack and slash, så i neste setning klager du på at det er hack and slash. Javel.

Lenke til kommentar

vel, turn base er så sykt utdatert og må vel være den eneste "idiot-proofe" kampsystemet som er laget..

 

Forklar gjerne hvordan et system basert utelukkende på stats og taktiske overveielser er mer idiotvennlig enn et f.eks. system basert på reflekser og øye-hånd-kordinasjon, eller evnen til å trykke flest knapper raskest.

Lenke til kommentar

Har spilt gjennom demoen flere ganger med alle klassene, likte helt klart stemmen til dame-Hawke best. Men syntes alle klassene var kule, Mage var jo noe heeelt annet enn i Origin, endelig er det noen kule animasjoner på Mage, ikke bare så i bakrunnen og slenge inn noen spells men mer action-orientert. Bare synd att når man er mage så dør ho Bethany, som virker mye mer spennende å ha med videre i spillet enn han broren som virka dødkjedelig, skulle vært en mulighet for å velge hvem som sku være med videre =/ Synes faktisk spillet fungerer mye bedre på PC enn Xbox, var supersketisk etter att jeg først lasta ned på Xbox, syntes der kampene var kaotiske og oversiktlige men på PC blei det noe helt annet for min del. Synes det var lettere å styre med musa.

 

Forresten må hver J***A Dragon Age tråd ende opp i whining om att RPG var bedre i gamle dager?? Så klart spill blir tilpasset konsoller, en svært stor del av salget kommer jo på konsoll. Ville vært kjedelig om utviklerne ikke prøvde nye ting.

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at "friendly fire" er fjernet fra spillet. Jeg er litt usikker på om det er en bra eller dårlig ting. I DA:O gjorde det kampene langt mer taktiske og utfordrende, men samtidig kunne en liten bommert i forhold til plassering av troppene bli skjebnesvangert.

 

Det hadde også vært fint om jeg kunne zoomet litt lengre ut, men jeg begynner å venne meg til det.

 

Utover dette småplukket så gleder jeg meg stort. Dette er bare en liten smakebit av et flere titalls timer langt spill.

 

Legg også merke til at spillet har en del grafiske forbedringer på PC, deriblant effekter kun tilgjengelige med DX 10 og 11 kapable skjermkort. Alt i alt er det lite som tyder på at dette har blitt dummet ned for konsoll på noen måte. Jeg vil heller si mer strømlinjeformet og det til det bedre.

Lenke til kommentar

Likte veldig animasjonene og at man styrer mer av kampene. Men jeg liker IKKE at man fremdeles må klikke på en person for å angripe. Jeg vil styre våpenet selv og treffe der jeg vil. Blir for automatisert. Sinnsykt heftige kamper men jeg vil styre kampen selv :(

Er heller ingen måter å blokkere på, blir veldig hack and slash. Så virket omgivelsene veldig lineære. Stor åpen utsikt over massiv landskap men kun en liten trang sti å bevege seg nedover.

 

Først klager du på at det ikke er hack and slash, så i neste setning klager du på at det er hack and slash. Javel.

 

+1

 

Når det gjelder det lineære opplegget så er jeg temmelig sikker på att det har med å gjøre att det er en Intro, fungerer sikkert som en tutorial på samme måte som Origins historiene gjorde det og dermed ikke var så veldi fri heller. Vi skal visst få hele kirkwall og omegn å boltre oss fritt omkring på så trur nok ikke du skal dømme pga en nedstrippa demo..

 

ancient_scars: jeg tipper det blir friendly fire på høyere vannskelighetsgrader. Demoen var jo VELDI lett på Normal...

Endret av Amaru
Lenke til kommentar

vel, turn base er så sykt utdatert og må vel være den eneste "idiot-proofe" kampsystemet som er laget..

 

Forklar gjerne hvordan et system basert utelukkende på stats og taktiske overveielser er mer idiotvennlig enn et f.eks. system basert på reflekser og øye-hånd-kordinasjon, eller evnen til å trykke flest knapper raskest.

 

 

Greit, først: "idiot-proof" betyr idiotsikkert, at hvem som kan klare å bruke systemet effektivt, idiotvennlig høres mer ut som noe som er laget spesiellt med tanke på idioter :p ... Greit, fable har et enda enklere kampsystem, men hvis du mener det å bygge opp chain-attack som i spill som ninja gaiden og god of war er enklere (fordi du trykker på flest knapper raskest) så er det vanskligere enn å se på hva som skjer foran deg, vente på utførelsen, og ha masse tid til å tenke ut neste taktiske steg... Du har vanvittig mye tid til planlegging i turn base systemer, noe som gjør det veldig enkelt.. Du trykker på en fiende, venter, trykker på 1,2,3 (eventuellt, ,X,B,Y) innimellom...

 

Det nye kampsystemet her ser ut til å ha mer action orientert, noe som er ekstremt positivt :D

Lenke til kommentar

Advarsel! Under følger flisespikkeri:

 

Var det noen andre som la merke til at kampanimasjonene var litt VEL raske? Han duden med tohåndssverdet svingte jo rundt på det som om det var en trepinne. Føltes som man spillte en film fra 1920 hvor alt går jævlig fort. Bakgrunnsmusikken som passer best ville vært Yakkety Sax. Hadde de tatt mer hensyn til vekten på våpenet når de timet angrepsanimasjonene hadde det vært kjekt.

 

Kjerringa med skjoldet hadde også den teiteste angrepsposituren jeg har sett når hun hadde "shield wall" skillen på. Slenger skjoldet både over hodet og lang til siden når hun angriper. Hva er poenget med "shield wall" hvis hun åpner seg hver gang hun angriper?

 

Ellers var interfacet, spesielt skilltreet veldig fint laget. Blir et "kanskje" kjøp.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

På hvilken måte har kampsystemet blitt "dummere"?

 

+50

 

Jeg spør igjen og igjen om dette men jeg får aldri svar

 

Jeg sa en del om dette i Dragon Age-tråden, men kan jo alltids skrive ned en del igjen. :) Blir nok en lang post....

 

Vanskelighetsgrad:

- Friendly fire kun på nightmare vanskelighetsgrad

- Dragon Age Origins fikk mye kritikk for å være for vanskelig på normal vanskelighetsgrad. (Selv om det var et av de letteste gruppebaserte taktiske rollespillene jeg noensinne har spilt) Jeg spilte aldri Origins på så lav vanskelighetsgrad, så jeg vet ikke om dette er riktig, men Awakening var ekstremt enkelt, og i demoen virker det som man kan omtrent bare klikka autoattack for å gli igjennom. Mulig dette var tilfellet i Origins også, men kunne virke som det ikke stemte.

 

Kamera:

- Ingen isometrisk kameravinkel gjør det omtrent umulig å få oversikt over noe som helst. Kaste AoE-spells? Lykke til med å ikke treffe noen i gruppa di. Jeg tipper det er derfor friendly fire kun er på nightmare vanskelighetsgrad.

- Du har heller ingen oversikt over magene dine, siden du kun ser dem om du klikker på dem. Dermed vil de ofte v'ære omringet av fiender. Ser ut som de tåler mer enn Origins også. (Selv om det bare er en antagelse)

 

Posisjonering:

- Posisjonering spiller omtrent ingen rolle, siden du kan "teleportere" over store avstander med noen av spesialangrepene.

 

Terreng:

- Smale kart gjør at du ikke kan bruke terrenget til din fordel. (Mulig at dette blir bedre i andre deler av spillet)

- Det eneste stedet hvor jeg kunne bruke terrenget til min fordel i demoen klarte fiendens bueskyttere å skyte gjennom fjellet uansett. Tydelig at man bare skal hoppe inn i hver kamp som en kanin.

 

Tactics (Noe av dette kan være bugs, men det burde vært klart i en demo, om kampsystemet ikke har blitt fordummet) :

- Når man skrur tactics av så flyr karakterene allikevel rundt i alle retninger i det kampen starter. Noen for å angripe et eller annet, andre for bare å stå og kope midt inne i en gruppe av fiender. En i den andre tråden påstod dette skjer i Origins også, men det er ikke riktig.

- Med tactics av må man klikke attack hvert 5. sekund fordi autoattack tydeligvis ikke er auto. Virker ikke som det er meningen at tactics skal skrus av i det hele tatt.

- Når jeg prøvde å fyte av spells med søster-mage, som hadde tactics av, så skjedde det ofte ingenting, og jeg måtte klikke igjen.

 

Generell gameplay:

- Spell combos finnes ikke lenger (Dette er bare noe jeg har lest, vet ikke om det stemmer)

Lenke til kommentar

Som forventet var dette en skuffende opplevelse. Spillet er helt klart laget for konsoll, og de har gjort en nærmest ikke-eksisterende forsøk på å porte det. Ikke engang dropdown liste for å endre fra aggressive etc i taktikk-skjermen. Syns også landskapet var veldig grått og kjedelig. Og fortsatt den irriterende Aurora-greia med å ikke kunne gå der man vil. Ikke engang opp en liten bakke (snarvei) til den korridoren vi må gå i.

 

Spilte som mage og effektene så jo fine ut, men selve kampsystemet virket kjedelig. Høyreklikk på en fiende og vent til han dør. Evt trykk på en knapp for magi.

 

Konversasjonshjulet var irriterende også. Fyren sier ikke det jeg forventer. Og jeg trenger faktisk ikke håndholding bare jeg skal kommentere noe. Men det hadde jo vært en fordel om fyren sa noenlunde hva jeg forventer basert på valgene i hjulet.

 

Kommer garantert ikke til å kjøpe dette spillet.

Lenke til kommentar

Kjerringa med skjoldet hadde også den teiteste angrepsposituren jeg har sett når hun hadde "shield wall" skillen på. Slenger skjoldet både over hodet og lang til siden når hun angriper. Hva er poenget med "shield wall" hvis hun åpner seg hver gang hun angriper?

 

Har du aldri sett 300? :whistle: Greit nok litt variasjon hadde vært greit, hadde blitt litt vel forutsigbart når hun bare har 2 forskjellige angrepsmåter i Shield Wall <_<

Lenke til kommentar

Kjerringa med skjoldet hadde også den teiteste angrepsposituren jeg har sett når hun hadde "shield wall" skillen på. Slenger skjoldet både over hodet og lang til siden når hun angriper. Hva er poenget med "shield wall" hvis hun åpner seg hver gang hun angriper?

 

Har du aldri sett 300? :whistle: Greit nok litt variasjon hadde vært greit, hadde blitt litt vel forutsigbart når hun bare har 2 forskjellige angrepsmåter i Shield Wall <_<

 

Shield wall dama var den eneste som overlevde hele Ogre fighten. Hun kunne bare stå der som kvasi-udødelig å poke ogren med sine 2 angrepsanimasjoner. Det så utrolig teit ut.

 

Uansett hva de gjør i 300 så løfter man ikke skjoldet over hodet før hvert sverdslag :p I en shield wall positur så skal skjoldet være stasjonært så du faktisk kan danne en vegg sammen med soldatene som står ved siden av. Men for all del, det kan hende hun angriper slik uansett op shield wall skillen er slått på eller ikke. Det sjekket jeg faktisk ikke. Da er det jo bare at angrepsanimasjonen ikke reflekterer skillen som er aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...