Gå til innhold

Førsteinntrykk: World of Warcraft: Cataclysm (PC, Mac)


Anbefalte innlegg

Et førsteinntrykk burde helt klart komme litt etter release, men nesten to måneder? Som spilljournalist, så burde vel du kunne ta ansvar nok til å komme deg opp og igjennom det som skal bli gått igjennom på en snaue 2-3 uker. Jeg klarte det, alle HCer, en liten titt på raids, noe PvP (som prest er det dog triste saker) og en Mage fra 1-60 med heirlooms.

 

Ser det er en del kommentarer om tidspunktet for artikkelen, det er ikke uventet. Men: Det er klokket rundt 150 timer med Cataclysm før artikkelen ble skrevet. Hvis jeg hadde gjort det på fulltid, ville det altså tatt en måneds tid. Realiteten (for de fleste av oss), er at vi driver med dette på fritiden ved siden av studier eller full jobb (som i mitt tilfelle). Da tar nødvendigvis ting noe mer tid. Man kunne selvsagt uttalt seg etter 30 timer, og satset på at alt innhold holdt samme standard (det er tross alt Blizzard), men jeg synes ikke det er en riktig tilnærming når man sitter med hele produktet i fanget. Istedet valgte vi derfor å komme med saken senere. Når det er sagt, kunne vi kanskje valgt å kalle det noe annet enn et "førsteinntrykk" etter så mye tid med spillet.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cataclysm var en stor skuffelse, spillet er "piss" enkelt og det er ingen utfordring overhodet. Nei, vanilla wow er tingen! Derfor har jeg gått tilbake for å spille det :) Raida 20man ZG i går faktisk!

Morsomt. ZG er nemlig ikke en raidinstance lengre, men et questområde.

 

Jepp, kjedlig! En av grunnene til at vanilla wow lett overlegent og til at jeg spiller det.

Lenke til kommentar

Cataclysm var en stor skuffelse, spillet er "piss" enkelt og det er ingen utfordring overhodet. Nei, vanilla wow er tingen! Derfor har jeg gått tilbake for å spille det :) Raida 20man ZG i går faktisk!

 

Obvious troll.

Ihvertfall når det er snakk om at ZG er vekke, som raiding instance.. vanskelighetsgraden innen HC's er samt langt høyere enn det var i TBC og WoTLK.

For å ikke snakke om vanlige dungeons i vanilla-tiden var ikke noe særlig pes det heller. Hadde ikke akkurat HC's i starten heller ;D

 

Jeg skjønner ikke helt dere som sier alt var bedre før.. jeg ville ikke hatt gamle wow tilbake.

Det er jo som å ofre vekk 90% av innholdet i spillet per dags dato.

Endret av Novacrash
Lenke til kommentar

fra 80-85 gikk fort, over 2 dager ca, med skole etc i tillegg.

 

geare opp gikk også fort, lett med raske instance køer som healer.

 

gikk raskt til jeg fikk alt gear jeg ville ha i Heroics, så d var ikke grunn til å gjøre dem utenom daily Herioc som ga "spesielle" poeng der man kjøper bedre gear.

 

raid var gøy, fikk tilbake Black temple/sunwell følelsen når det gjelder mana, noe jeg elsker.

 

enkelte bosser tok et par kvelder å få ned, og noen tok bare et par wipes, så falt de om uten at vi egentlig forstod hva som skjedde.

så det ble lite å gjøre utenom raids, så jeg levela like gjerne opp en av de 9 resterende level 80 chars jeg hadde på serveren (ja, nolife).

 

ble kraftig irritert når jeg traff 85 for andre gang å så herioc kø for dps... alt fra 20-40 minutters ventetid....

 

i tillegg kom flamewar (når folk skriker å sutrer på andre folk etter en wipe selv om det ikke nødvendigvis er personens feil)

folk som stikker fra gruppen uten grunn og mening.

 

fant megself sittende som siste person i instance etter at det hadde totalt vært innom 15 folk i gruppa opp til flere ganger..

 

gikk opp et lys... "hvorfor gidder jeg sløse tid på dette hvis ingen bryr seg om andre spillere i spillet?"

 

det ble dråpen.... wow "community" er en haug med idioter som ikke vet forskjellen på høyre og venstre...

 

så jeg la driten på hylla for godt.

Lenke til kommentar

Når du sier at du vil spille spillet MYE før du gir ett førsteintrykk? Da har man vel ikke helt oppfattet begrepet førsteintrykk. Da burde det heller være en annmeldelse av spillet i sin helhet.

 

Når klagingen er unnagjort, så må jeg si at spillet er blitt mer komplett enn noen gang tidligere.

Lenke til kommentar

fra 80-85 gikk fort, over 2 dager ca, med skole etc i tillegg.

 

geare opp gikk også fort, lett med raske instance køer som healer.

 

gikk raskt til jeg fikk alt gear jeg ville ha i Heroics, så d var ikke grunn til å gjøre dem utenom daily Herioc som ga "spesielle" poeng der man kjøper bedre gear.

 

raid var gøy, fikk tilbake Black temple/sunwell følelsen når det gjelder mana, noe jeg elsker.

 

enkelte bosser tok et par kvelder å få ned, og noen tok bare et par wipes, så falt de om uten at vi egentlig forstod hva som skjedde.

så det ble lite å gjøre utenom raids, så jeg levela like gjerne opp en av de 9 resterende level 80 chars jeg hadde på serveren (ja, nolife).

 

ble kraftig irritert når jeg traff 85 for andre gang å så herioc kø for dps... alt fra 20-40 minutters ventetid....

 

i tillegg kom flamewar (når folk skriker å sutrer på andre folk etter en wipe selv om det ikke nødvendigvis er personens feil)

folk som stikker fra gruppen uten grunn og mening.

 

fant megself sittende som siste person i instance etter at det hadde totalt vært innom 15 folk i gruppa opp til flere ganger..

 

gikk opp et lys... "hvorfor gidder jeg sløse tid på dette hvis ingen bryr seg om andre spillere i spillet?"

 

det ble dråpen.... wow "community" er en haug med idioter som ikke vet forskjellen på høyre og venstre...

 

så jeg la driten på hylla for godt.

 

 

Grunnen til at folk forlater gruppene er jo kort og godt fordi de er utålmodige, er jo ikke uten grunn at man har fått ett nytt uttrykk (iallefall på Darksorrow).

"Wrath-Babies".

Lenke til kommentar

Når du sier at du vil spille spillet MYE før du gir ett førsteintrykk? Da har man vel ikke helt oppfattet begrepet førsteintrykk. Da burde det heller være en annmeldelse av spillet i sin helhet.

 

Når klagingen er unnagjort, så må jeg si at spillet er blitt mer komplett enn noen gang tidligere.

Som sagt tidligere: Man kunne sikkert klistret på en annen merkelapp enn "førsteinntrykk", men en anmeldelse med karakter hadde heller ikke vært riktig. Hvis man skulle begitt seg utpå det, mener jeg man burde man ha unnagjort en solid dose raiding og gjerne organisert PvP. Vi har ingen i stallen som er så dedikert til World of Warcraft at det er reelt på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

Cataclysm var en stor skuffelse, spillet er "piss" enkelt og det er ingen utfordring overhodet. Nei, vanilla wow er tingen! Derfor har jeg gått tilbake for å spille det :) Raida 20man ZG i går faktisk!

 

Obvious troll.

Ihvertfall når det er snakk om at ZG er vekke, som raiding instance.. vanskelighetsgraden innen HC's er samt langt høyere enn det var i TBC og WoTLK.

For å ikke snakke om vanlige dungeons i vanilla-tiden var ikke noe særlig pes det heller. Hadde ikke akkurat HC's i starten heller ;D

 

Jeg skjønner ikke helt dere som sier alt var bedre før.. jeg ville ikke hatt gamle wow tilbake.

Det er jo som å ofre vekk 90% av innholdet i spillet per dags dato.

 

Nei.

 

P r i v a t s e r v e r.

Endret av Supplement
Lenke til kommentar

Cataclysm (og tbc/wotlk) er kult i snaut 2 mnd. Alt er "nytt" igjen, ting er forandret og alt virker så mye bedre enn tidligere.

 

Når disse 1-2mnd har gått, begynner man å skjønne at ting ikke er så kult lenger. Det er fortsatt den evige grinden. Først må du levle fra 80-85 (som uten tvil bare er en smakebit), så kommer faction grind, reputation grind, dkp-grind (for noen), honor grind, conquest grind, justice grind... grind, grind grind.

 

Man er da så latterlig lei sin egen klasse at man gjerne lager en ny en, eller skjønner at det eneste som ligger i horisonten er *enda* mer grind.

 

Ting er ikke lenger eksklusive, noe som gjorde wow til det det engang var. Et legendary våpen (f.eks Ragnaros mace'n) var faktisk legendary. Epic items var epic, iforhold til idag der epic items nesten kan sammenlignes med greens iforhold til tilgjengelighet.

 

Nei, wow blir bare dårligere og dårligere. Dette er tredje gangen jeg har begynt i en ekspansjon (dohh), og sluttet etter nærmere 2mnd fordi jeg har skjønt at det bare er det samme greiene. Forhåpentligvis er det siste....!

 

Du klager først over at det er for mye grinding, og så over at det ikke er så vanskelig som før å skffe items?

 

Hvordan fungerer det i spill som wow når man endrer dette med "skillpoints" og trær og sånt? Har ikke folk en character fra før? Hva hender med de?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hver gang de forandrer en klasse sine talenter i nevneverdig grad, så får alle karakterer av den klassen en gratis respec. Siden alle talenttrærne ble laget på nytt fra grunnen og opp i forberedelsespatchen til Cataclysm (4.0), fikk absolutt alle karakterer både tilbakestilt talentene sine og redusert det totale antallet talent points for å matche det nye systemet. Skjer ingenting dramatisk med karakterene.

Lenke til kommentar

Naaa.... jeg synes artikkelen var grei, selv om jeg ikke er helt enig i alt.

Eksempelvis ser jeg "bedre flyt" mere som en forenkling, men smaken er som baken ... osv ;)

Det en del på forumet nevner er kanskje det viktigste: alt er blitt MYE lettere, så man behøver ikke "jobbe" så mye for å lvl'e, få "gromt" gear osv.

Med fare for å bli LITT nostalgisk, så var (nesten) alt så mye bedre før. Men, pytt-pytt, Blizz har vel en markedsmessig vurdering bak dette, bl.a. å tiltrekke seg noen andre kundesegment(er) enn de som har vært med opp til Cata. Og dem om det.

Det er så mange andre spill på beddingen nå at jeg kommer nok til å kutte ut WoW, etter å ha spilt altfor mye fra dag 1.

 

Om artikkelen kommer litt sent...? Jaja, bedre sent enn aldri B)

FOR THE HORDE!

Lenke til kommentar

Cataclysm var en stor skuffelse, spillet er "piss" enkelt og det er ingen utfordring overhodet. Nei, vanilla wow er tingen! Derfor har jeg gått tilbake for å spille det :) Raida 20man ZG i går faktisk!

 

Obvious troll.

Ihvertfall når det er snakk om at ZG er vekke, som raiding instance.. vanskelighetsgraden innen HC's er samt langt høyere enn det var i TBC og WoTLK.

For å ikke snakke om vanlige dungeons i vanilla-tiden var ikke noe særlig pes det heller. Hadde ikke akkurat HC's i starten heller ;D

 

Jeg skjønner ikke helt dere som sier alt var bedre før.. jeg ville ikke hatt gamle wow tilbake.

Det er jo som å ofre vekk 90% av innholdet i spillet per dags dato.

 

Nei.

 

P r i v a t s e r v e r.

 

Jaha, greit.. men even so, om du syntes dungeonsa i Cataclysm er pissenkle iforhold til de i vanilla, BC og Wotlk så begynner jeg å lure litt her. Jeg merka at man måtte ta heavy i bruk CC's igjen ihvertfall, og ikke facerolle alt som man engang gjorde.

Har du en lvl 85 på en vanlig server i det hele tatt om jeg får spørre?

Lenke til kommentar

Cataclysm var en stor skuffelse, spillet er "piss" enkelt og det er ingen utfordring overhodet. Nei, vanilla wow er tingen! Derfor har jeg gått tilbake for å spille det :) Raida 20man ZG i går faktisk!

 

Obvious troll.

Ihvertfall når det er snakk om at ZG er vekke, som raiding instance.. vanskelighetsgraden innen HC's er samt langt høyere enn det var i TBC og WoTLK.

For å ikke snakke om vanlige dungeons i vanilla-tiden var ikke noe særlig pes det heller. Hadde ikke akkurat HC's i starten heller ;D

 

Jeg skjønner ikke helt dere som sier alt var bedre før.. jeg ville ikke hatt gamle wow tilbake.

Det er jo som å ofre vekk 90% av innholdet i spillet per dags dato.

 

Nei.

 

P r i v a t s e r v e r.

 

Jaha, greit.. men even so, om du syntes dungeonsa i Cataclysm er pissenkle iforhold til de i vanilla, BC og Wotlk så begynner jeg å lure litt her. Jeg merka at man måtte ta heavy i bruk CC's igjen ihvertfall, og ikke facerolle alt som man engang gjorde.

Har du en lvl 85 på en vanlig server i det hele tatt om jeg får spørre?

 

Generelt sett er de kanskje vanskeligere. Men personlig syns jeg vanilla instancene var vanskeligere og varte mye lengre. Det er også større konsekvenser om en wiper enn det er i cata. Det er fortsatt ganske enkelt i mange tilfeller å ikke bruke cc i det hele tatt i cata når man har en gruppe med item lvl som er 340++, og 340 i item lvl får man i løpet av en liten uke.

 

Har to 85, en prot paladin(Folkvar) med 346 item lvl og en demonology lock(Argharn).

Lenke til kommentar

 

 

Generelt sett er de kanskje vanskeligere. Men personlig syns jeg vanilla instancene var vanskeligere og varte mye lengre. Det er også større konsekvenser om en wiper enn det er i cata. Det er fortsatt ganske enkelt i mange tilfeller å ikke bruke cc i det hele tatt i cata når man har en gruppe med item lvl som er 340++, og 340 i item lvl får man i løpet av en liten uke.

 

 

Rart det der, at instancer blir lette om man outgearer de...

Lenke til kommentar

 

 

Generelt sett er de kanskje vanskeligere. Men personlig syns jeg vanilla instancene var vanskeligere og varte mye lengre. Det er også større konsekvenser om en wiper enn det er i cata. Det er fortsatt ganske enkelt i mange tilfeller å ikke bruke cc i det hele tatt i cata når man har en gruppe med item lvl som er 340++, og 340 i item lvl får man i løpet av en liten uke.

 

 

Rart det der, at instancer blir lette om man outgearer de...

 

Problemet er jo at man outgearer det med engang, med andre ord: Altfor enkelt.

 

Vil også nevne at å lvlingen fra 1-60 er helt ødelagt. Ingen group quests og quest items etc. er altfor enkelt å få tak på.

Endret av Supplement
Lenke til kommentar

 

Et førsteinntrykk burde helt klart komme litt etter release, men nesten to måneder? Som spilljournalist, så burde vel du kunne ta ansvar nok til å komme deg opp og igjennom det som skal bli gått igjennom på en snaue 2-3 uker. Jeg klarte det, alle HCer, en liten titt på raids, noe PvP (som prest er det dog triste saker) og en Mage fra 1-60 med heirlooms.

 

LøL!

 

Det sier i grunn langt mer om deg enn skribenten. Det er kun dem som virkelig ikke har særlig annet å gjøre enn å spille WoW som skryter over hvor fort det "selvfølgelig" tar og hvor treige andre er som har andra aktiviteter enn å sitte på det utgåtte, barnevennlige barnespillet WoW :p

 

Stikk å legg deg, gutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...