Gå til innhold

Cuba raser mot Black Ops (Multi)


Anbefalte innlegg

Jeg mener heller at lavpanne spill som CoD bør være det, mer seriøse spill må gjerne ta opp politiske tema. Slik det er nå er det som om the expendables stoppet opp og diskuterte skattenivå og hva de skulle stemme ved neste valg og hvorfor. Det blir tragisk, om CoD: black ops skal hjelpe å gjøre spill mer engasjerende og samfunsrelevant tror jeg vi kan legge hele saken på hylla og gå videre.

 

Som sagt, jeg snakker om CoD. Ikke spill som medie, det er en forskjell. Å ilegge meg meninger ser jeg meg frabedt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener heller at lavpanne spill som CoD bør være det, mer seriøse spill må gjerne ta opp politiske tema. Slik det er nå er det som om the expendables stoppet opp og diskuterte skattenivå og hva de skulle stemme ved neste valg og hvorfor.

 

Jeg tror du har en litt begrenset visjon av hvordan spill kan gjøres samfunnsrelevante. Det ville ikke gjøre dem kjedeligere, tvert imot, det ville gi dem en trøkk vi sjelden har sett maken til. Bare se på reaksjonen til Cuba og denne debatten.

 

Som sagt, jeg snakker om CoD. Ikke spill som medie, det er en forskjell. Å ilegge meg meninger ser jeg meg frabedt.

 

Alle kreative uttrykk er proppet fulle av meningene til skaperne. Det er ikke mulig å fortelle en historie uten å samtidig gi uttrykk for sine verdier. Det er heller ikke mulig å leve uten å bli ilagt meninger, og uten ytre påvirkning ville vi ikke utviklet meninger om noe.

Lenke til kommentar

Jeg tror det heller er deg som har litt for store tanker om hvor mye debatt det blir rundt å drepe en diktator i ett spill, det er svært få som spiller CoD som bryr seg. Fokuset for det er feil og målgruppen er feil. Fable 3 hadde en bitter understrøm ved at diktatoren (ens egen bror) ofret seg selv ved å gjøre det som var nødvendig for at menneskeheten skulle overleve, uten tanke på eget omdømme og med en forståelse for at det var ett nødvendig onde at noen måtte ofres for at resten skulle overleve.

 

Spillet er derimot såpass fult med humor og satire så det ble ikke lagt nok vekt på dette, syns jeg. Men potensialet var virkelig der. Det jeg husker fra det brettet på CoD var en cubaner som løp forbi meg og en lagkamerat for å slenge ned en bokhylle bak oss for deking (selv om han var på feil side). Det var som i en action film, spennende, urealistisk og popcorn humor. Ettertanke på at vi skulle styrte ett av de få fungerende communistiske regimene falt ikke inn.

 

Det hjelper også om du svarer for argumentene og ikke babler i vei som om ingenting har blitt nevnt.

Lenke til kommentar

Ennå ingen religiøse som har rettet klager mot Assassin's Creeed 2. Husker jeg rett er mange av disse personene usedvanlig hårsår. Men dette er hendelser som skjedde for 600 år siden.

 

Treyarch burde holde seg for gode til å "myrde" personer som i virkeligheten er i live. Det bryter med personvernsloven som vi kjenner den i Norge. USA har et tilnærmet likt system som oss på dette punktet om jeg ikke tar feil.

Ikke at det er et nytt fenomen at USA bryter menneskelover, men ved å gjøre det så åpenlyst ber de om trøbbel.

Lenke til kommentar

Jeg tror det heller er deg som har litt for store tanker om hvor mye debatt det blir rundt å drepe en diktator i ett spill, det er svært få som spiller CoD som bryr seg.

 

Jeg vil nå kalle det en stor debatt når den florerer i aviser og andre fora verden over. Jeg kan ikke helt se for meg hvordan den skulle blitt større - som tema på et FN-toppmøte?

 

At det er svært få som spiller CoD som bryr seg er jeg ikke tvil om, men det sier mer om spillets demografiske nedslagsfelt enn debattens relevans.

Lenke til kommentar

Fable 3 hadde en bitter understrøm ved at diktatoren (ens egen bror) ofret seg selv ved å gjøre det som var nødvendig for at menneskeheten skulle overleve, uten tanke på eget omdømme og med en forståelse for at det var ett nødvendig onde at noen måtte ofres for at resten skulle overleve.

 

Jeg synes alt emosjonelt punch eller liknende som kunne ha stammet fra dette forsvinner fordi det ikke stemmer med spillets interne logikk.

 

 

Logan har brukt årevis på å undertrykke befolkningen for deres eget beste, men har likevel ikke klart å skrape sammen mer enn 400 000 til å forberede seg på den forestående invasjonen? Jeg ga folk alt de pekte på, og hadde likevel 7-8 millioner av 6,5 påkrevde for å redde alle da invasjonen engang kom. Det var ikke mye Tough Love inne i bildet, slik achievementen påstod. Kanskje Logan burde investert litt i eiendom og entreprenørvirksomhet underveis. :p At han trenger penger forklarer heller ikke hvorfor han generelt oppfører seg som en premiedouche fra starten av, og først skjerper seg hvis du velger å ikke henrette ham.

 

Lenke til kommentar

Zealuu, møtte samme "problem", men jeg spilte som ond. Følte ikke at jeg var slem fordi det var nødvendig, men bare for å være drittsekk. Litt dårlig sammspill mellom to forskjellige gameplay design der.

 

Poenget var egentlig at andre spill gjerne har mer å tilby på debatt siden, men siden de ikke valgte å skyte en kjent levende person så blir det ikke så mye støy rundt dette i 10 de 15 minutter rampelyset varer.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har noe som helst til overs for kommunistisk ideologi eller Cubas regime som sådan så synes jeg det er direkte avskyelig og totalt respektløst å med en slik handling i et spill.

 

Plottet kan overhodet ikke forsvares med at det er historisk korrekt at innvasjonen i Grisebukta fant sted og at det kunne være en prioritet hva angår eliminasjonen av motstandstyrkenes leder, Castro. Ja, det kan eksistere en ønsketenkning om at Cuba hadde hatt det bedre uten Castro og at det eksisterer en ønsketenkning om at han burde blitt likvidert. Uansett, det kan overhodet ikke forsvares og i aller høyeste grad er det et politisk spørsmål. Det er absolutt ikke ok å konkludere med at spillet er akseptabelt fordi det er kultur og ikke politikk. Alt er politikk. Uansett.

 

Og jeg føyer meg heller ikke i rekken av enkelte som mener at Cuba kun er retorikk og at de må feie for egen dør. Det er irrelevant. Det er videre totalt irrelevant om hvorvidt småkidsa som gamer CoD for å pawpawpaw mot slemminger bryr seg. Budskapet er der. Det er det som er relevant. Videre har du at Cuba er slemmingene, mens USA innvaderte Cuba. (Om innvasjonen kan forsvares eller ikke er en helt annen diskusjon.)

 

Minnes tilbake til terrorplottet i MW2. Selvfølgelig var ikke heller det ok, men forskjellen der var at det ikke gikk på identiteter, ei heller statsoverhoder. Av den årsak blir diskusjonen om BO dess mer relevant. Er det ok fordi det er Castro? Fordi det er Cuba? Hva om det var Kim Jong-il? Han leker seg for tiden med stridshoder og er generelt klin kokkos - hadde et spillattentat mot Kim Jong-il også vært ok?

 

Og jeg klarer absolutt ikke å godta dobbeltmoralen i USA angående terrorsaken. Det er ok å lage terrorplott mot andre i både film og spill, men gud hjelpe deg dersom USA eller Obama & Co er offer. Det er trist. Det er videre spesielt trist å rette seg mot identiteter som fremdeles lever.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett noen av disse debattene, gi gjerne url eller ett lite sammendrag. Har kun vært på gamer idag og her er det ingen nevneverdig diskusjon rund saken, i bestefall om dette er måten å gjøre spill samfunsrelevant eller ikke. Jeg mener det finnes langt bedre eksempel, uten at de har lykkes.

 

Maken til usammenhengende latmannsargumentasjon. Først hevder du at det ikke er noen debatt, så sier du at du kun har besøkt gamer i dag - hvordan kan du i så fall vite at det ikke er noen debatt!? :huh: Og nå mener du at jeg skal bruke tid på å lime inn urler og skrive sammendrag av informasjon du kan finne på to sekunder ved å skrive "cuba black ops" i Google? Jeg forståt ikke hvorfor du går inn i debatten i det hele tatt hvis du er så lite interessert i temaet at du ikke gidder å sjekke en eneste alternativ kilde og argumenter imot på meg et grunnlag du ikke engang har prøvd å sjekke om stemmer.

 

Ingen nevneverdig debatt på Gamer? Vi sitter da her as we speak og debatterer som bare det.

Lenke til kommentar

Morsomt at du leser "jeg har ikke sett noen av disse" og gjør det om til "det finnes ikke noen", men tror ikke jeg skal dra den logikken ut til det latterlige. Jeg sier at når du kommer med en påstand bør du backe den opp, om du ikke gidder så får det så være.

 

Alt jeg fant ved å skrive det var syting over lag og morsomme innlegg angående PC vs xbox/ps3.

 

Vi diskuterer noe litt annet enn cuba og drapet på visse levende diktatorer, men heller bruk av spill som katalysator for samfuns debatt. Og der er jeg enig i at spill har ett ufattelig potensiale.

Lenke til kommentar

Morsomt at du leser "jeg har ikke sett noen av disse" og gjør det om til "det finnes ikke noen", men tror ikke jeg skal dra den logikken ut til det latterlige. Jeg sier at når du kommer med en påstand bør du backe den opp, om du ikke gidder så får det så være.

 

Alt jeg fant ved å skrive det var syting over lag og morsomme innlegg angående PC vs xbox/ps3.

 

Vi diskuterer noe litt annet enn cuba og drapet på visse levende diktatorer, men heller bruk av spill som katalysator for samfuns debatt. Og der er jeg enig i at spill har ett ufattelig potensiale.

 

Det tok meg hele 2 sekunder å finne 10 forskjellige artikler om akkurat Cuba og CoD. Du sier andre må backe opp sine påstander, da må du gjøre litt research sånn at du har litt å stå på selv.

Lenke til kommentar

Fant ett par nå, for det meste fant jeg oneliners og ett par spoilers, måtte nok hoppe over litt siden jeg ikke vil lese spoilers siden jeg ikke er ferdig enda. One liner kommentarer, som oftest med smarte comebacks til hverandre vil ikke jeg kalle debatt. Det var større og mer veltenkte poster rundt taliban i MOH hvor soldater som tjenestegjør (de utgikk iallefall for å være det) kom med innspill om hva de syns, og det endte tross alt med at taliban i multiplayer ble trukket.

Lenke til kommentar

Jeg kan også forstå hvorfor de reagerer på dette, men det forandrer ikke at jeg syntes dette er helt latterlig, folk må slutte og ta seg selv så høytidelig.

 

Hvordan tror du amerikanerene hadde reagert hvis man lagde et Call of Duty hvor man var Vietnamesere og drepte bare amerikanere?

 

Alle disse krigsspillene er kvalmende uansett. Ganske skremmende at disse nokså realistiske krigspillene er hva folk finner mest underholdende å spille,

Jeg skal love deg alle disse spillene hjelper på militærrekrutteringen i USA.

 

Enig. Jeg har ikke noe imot spill som GTA og TF2, men når spillene begynner å grense opp mot vestlig (og særlig amerikansk) propaganda sitter jeg igjen med en litt uggen smak.

Lenke til kommentar

Det har da eksistert rene propagandaspill i mange år allerede. Det mest kjente forblir America's Army, men jeg minnes noen (komisk dårlige, men dog) prosjekter fra et utvalg av de militante organisasjonene i Midtøsten, hvor man bl.a. dreper skitne jøder og vantro, vestlige imperialisthunder.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...