Gå til innhold

Cuba raser mot Black Ops (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som de først og fremst ble irritert av politiske årsaker, resten er bare retorikk. Men jeg er enig i at Black Ops og mange andre FPSer er om ikke direkte sosiopatiske så godt egnet for mennesker med sosiopatiske trekk. Noen liker bedre å skyte folk enn andre, sånn er det bare, uten at det må bety at de ikke er fungerende samfunnsborgere.

Lenke til kommentar

Syns spill som dette burde holde seg til oppdiktede personer. Litt tåplig av spillutviklerene å legge inn Castro som mål (hvertfall i en så stor spillserie som Call og Duty)

Virker som dette er for å skape litt mer oppmerksomhet rundt spillet.

 

Det som er litt skummelt er at det garantert er en del som tror på den fremstillinga som blir presentert i spillet. Noen som er med å lage et spill hvor man er på oppdrag for å drepe Obama fordi man ikke er enig i hans politikk?

Lenke til kommentar

Jeg forstår det absolutt. Å bli drept i kaldt blod; et skudd i hode er nødvendig tidlig i historien for å komme seg videre, og med de millionene av eksemplarer som Black Ops har solgt og vil selge blir det ikke mindre offensivt. Greit at de vil lage en historie som er tett knyttet opp i mot ekte historie, men å regelrett henrette personer som lever i dag kunne de spart seg for.

Lenke til kommentar

Black Ops tar jo inspirasjon fra en rekke historiske hendelser, og det er ikke til å komme unna at om ikke konflikten i Grisebukta handlet om å ta livet av Castro, så var målet ihvertfall å fjerne ham fra makten. Treyarch holder seg ihvertfall halvveis til historien, og fremstiller operasjonen i Grisebukta som den katastrofen den var.

 

Men selvfølgelig, det er klart at å blande historie og fiksjon slik skaper reaksjoner - spesielt når regimet som blir fremstilt fremdeles eksisterer.

 

Ellers, som Spartakus sier, mye retorikk fra Cuba sin side. Landet har nok av innenrikspolitiske problemer å løse før amerikansk medievold kan komme på agendaen.

Lenke til kommentar

Haha, latterlig. Men det var vel ganske åpenbart at noen må klage på Call of Duty. Som i fjor da det ble oppstyr for "flyplass massakeren" i MW2, når skal folk forstå at det er et spill?

 

Og nei, paulill, de bør ikke holde seg til oppdiktede personer. Hvorfor skulle de det? Skal de også begynne å dikte opp land da? Det er heller ikke et tåpelig valg av Treyarch siden det har vært attentat forsøk på ham av CIA agenter opp gjennom tidene, dette gjør det mer realistisk, og jeg tror aldri Activision ville utgitt et urealistisk spill innen CoD serien.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det absolutt. Å bli drept i kaldt blod; et skudd i hode er nødvendig tidlig i historien for å komme seg videre, og med de millionene av eksemplarer som Black Ops har solgt og vil selge blir det ikke mindre offensivt. Greit at de vil lage en historie som er tett knyttet opp i mot ekte historie, men å regelrett henrette personer som lever i dag kunne de spart seg for.

de gjorde jo ikke det...

Lenke til kommentar

Bare positivt at de bruker virkelige historiske hendelser og personer fra samtiden! Det er på høy tid at spillmediet i økende grad blir samfunnsrelevant og ikke fortsetter å ligge brakk i en trygg men steril eskapistisk vake. Det vil føre til mer oppmerksomhet rundt spill og at de på sikt kan bli anerkjent som noe mer enn rendyrket underholdning for tenåringsgutter med ADHD. Spillutviklerne skal ikke være redd for å si hva de mener med spillene de lager selv om mange vil være uenige. Mener man et amerikansk imperialisme er best for verden så for all del, lag et spill med det budskapet. Setter det sinnene i kok verden over? Supert, da har spillet fått relevans. Skal man lage spill med budskap alle kan svelge så ender vi opp med den utslitte historien om det gode mot det onde, om og om igjen, nei gi meg heller en historie med moralske gråsoner og kontroversielle standpunkt.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Jeg forstår det absolutt. Å bli drept i kaldt blod; et skudd i hode er nødvendig tidlig i historien for å komme seg videre, og med de millionene av eksemplarer som Black Ops har solgt og vil selge blir det ikke mindre offensivt. Greit at de vil lage en historie som er tett knyttet opp i mot ekte historie, men å regelrett henrette personer som lever i dag kunne de spart seg for.

de gjorde jo ikke det...

 

Der og da, før jeg senere lærte at det ikke var ham, levde jeg i troen om at det var en virtuell representasjon av en ekte person med navn, omstendigheter og en historie som la opp til nettopp det. Jeg var ikke sein om å skyte, sett at det er et spill, og har ikke tenkt på det i etterkant før jeg så artikkelen her, men når jeg tenker over det synes jeg det er veldig nedverdigerende og rett ut j*vlig ovenfor den personen. Nevner ikke navn fordi det er irrelevant hvem det er som blir drept.

Lenke til kommentar

Jeg kan også forstå hvorfor de reagerer på dette, men det forandrer ikke at jeg syntes dette er helt latterlig, folk må slutte og ta seg selv så høytidelig.

 

Hvordan tror du amerikanerene hadde reagert hvis man lagde et Call of Duty hvor man var Vietnamesere og drepte bare amerikanere?

 

Alle disse krigsspillene er kvalmende uansett. Ganske skremmende at disse nokså realistiske krigspillene er hva folk finner mest underholdende å spille,

Jeg skal love deg alle disse spillene hjelper på militærrekrutteringen i USA.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg spilt Call of Duty: Black Ops, men jeg må innrømme at jeg liker Treyarchs mot.

EA fjernet Taliban fra Medal of Honor og fikk bøtter av kjeft for å være feige. Treyarch kaller en spade for en spade - og får like mye kjeft for å bruke riktige navn og personer.

 

Jeg mener det er på høy tid at folk må ta et standpunkt i et spill, enten det er for eller mot noe.

Lenke til kommentar

Er enig med AltF4 og Spartakus her. Er langt ifra like mange som hadde klaget hvis nøyaktig det samme skjedde i en film med Tom Cruise, det er på tide at spill industrien tør og gjøre noe annet enn det vanelige "good vs. Evil" som de fleste begynner og bli trøtt på. Applaus til Treyarch fra min side i hvertfall.

 

@Larsann: Jeg tviler absolutt ikke på at USA hadde reagert kraftig hvis det du foreslår hadde skjedd, og jeg har heller ikke sagt noe annet, syntes det er like tåpelig uansett om det er Cuba eller USA som klager. Dette har jo faktisk skjedd allerede med Medal of Honor, hele taliban situasjonen.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg spilt Call of Duty: Black Ops, men jeg må innrømme at jeg liker Treyarchs mot.

EA fjernet Taliban fra Medal of Honor og fikk bøtter av kjeft for å være feige. Treyarch kaller en spade for en spade - og får like mye kjeft for å bruke riktige navn og personer.

 

Jeg mener det er på høy tid at folk må ta et standpunkt i et spill, enten det er for eller mot noe.

 

De fjernet ordet Taliban fra multiplayer, at de fortsatt var dønn lik det stereotypiske bildet av en taliban kriger gjorde de ingenting med.

 

Syns også de burde holde seg for god for å bruke ekte personer, iallefall uten å spørre først. Men det er vel greit så lenge det ikke er ens egne man framstiller.

 

Har også til gode å se den fantastiske historien gamer skrøt av i sin omtale, så langt er det kun de tallene som er av interesse for min del og noe sier meg avsløringen kommer til å skuffe.

 

PS: Spartakus, om spill skal bli samfunns relevant hjelper ikke Call of Duty serien nevneverdig, blir som å si det samme om 80 talls action filmer. Hjernedød underholdning, godt og enkelt. Og noen ganger bør de kanskje innse det.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Spillindustrien må få seg litt baller, og at Treyarch har gjort dette validerer til dels nettopp det, men i et spill bør det ikke være nødvendig å grafisk drepe en teknisk fremstilling av en ekte person med et ekte navn. Greit nok å ha en reell setting, men det får da være måte på skildringer.

Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over at noen faktisk mener spill burde være mer politisk nøytrale. Det nytter ikke å klage over at spill ikke blir anerkjent på lik linje med film og bøker hvis man samtidig legger begrensninger på spill som gjør at de aldri kan nærme seg de sensitive temaene som er blitt tatt opp i andre medier. Ikke at det er galt å lage spill som er ren eskapisme men jeg mener det er forferdelig galt å si at alle spill være sånn. Vær så snill og gi oss mindre mangfold, liksom. Hvis spill skal være en slags steril, meningsfri sone så ender vi opp med et medium som er helt irrelevant som noe annet enn eskapisme, noe som igjen fører til at alle intellektuelt oppegående mennesker med rette kan anse spill som et annenrangs medium. Det ville være en tragedie, for det interaktive elementet i spill gjør at det er enda mer egnet for å ta opp vanskelige temaer enn film og bøker, der man bare har et passivt tilskuerforhold til det som skjer og kun ser på de valgene andre gjør uten å ta noen selv. Derfor reagerer jeg når folk - gamere - gir uttrykk for meninger som faktisk undergraver mediet og går i veien for at det enorme formidlindspotensialet til interaktiv underholdning kan bli realisert. Det er jo i vår alles interesse at spillindustrien fortsetter å utvikle seg og får en sterkere tilstedeværelse i samfunnet, ikke at det går andre veien og at vi som 40-åringer blir sett på som barnslige tullinger fordi vi bruker fritiden på å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...