Gå til innhold

Minecraft-skaper om piratkopiering


Anbefalte innlegg

http://notch.tumblr.com/post/1121596044/how-piracy-works

 

But why fight the biggest revolution in information flow since the printing press when you could easily work with it by adding services that actually add some value beyond the free act of making a digital copy?

 

In other news, I’m voting for either Piratpartiet or Miljöpartiet in the Swedish elections on Sunday.

 

Mange gode poenger han har... Men, nå har minecraft solgt i bøtter og spann allerede lenge før release - over 150.000 kopier... Kanskje hadde pipa hatt en annen lyd med 500 solgte kopier? :)

Endret av krifos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får jeg laste ned fra piratebay da, siden han tydeligvis mener at det er greit.

 

If someone pirates Minecraft instead of buying it, it means I’ve lost some “potential” revenue. Not actual revenue, as I can never go into debt by people pirating the game too much, but I might’ve made even more if that person had bought the game instead. But what if that person likes that game, talks about it to his or her friends, and then I manage to convince three of them to buy the game? I’d make three actual sales instead of blocking out the potentially missed sale of the original person which never cost me any money in the first case."

Det betyr ikke at han oppfordrer til det men han antar at istedet for å blokkere et potensielt salg så åpner muligheten for å nå flere potensielle kjøpere.

Istedet for å motarbeide piratkopiering åpner han for mulighetene med å utnytte "word-of-mouth" for å skape potensialet for flere salg.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

Bare jeg som syns det er en liten logisk brist at en pirat skal overtale andre til å kjøpe ett spill han har lastet ned gratis? Virker mer sannsynlig at kjøpende kunder oppfordrer andre til å kjøpe, og pirater anbefaler å laste det ned.

 

Å sammenligne med salg av fysiske kopier blir også ganske feil, det koster ikke mye å produsere en dvd idag. Det er ikke den fysiske gjennstanden man betaler for, det er utviklingsarbeidet bak. En god sammenligning ville vært patenter i f.eks. medisin industrien. Om ett selskap utvikler en ny pille koster det ganske mye å gjøre, om ett annet selskap kopierer oppskriften kan man ikke si stort annet enn at det første taper potensiell inntekt, men det er likevel lover og regler for å gjøre utvikling av medisin lønnsomt (tidsfrister på patentene).

 

Og igjen en logisk brist, han kommer ikke i gjeld uansett hvor mange som piratkopierer? Nå vet jeg ikke om han har laget minecraft på fritiden og jobbet vedsiden av, men hvis alle piratkopierte hadde han gått i minus på det prosjektet om det har vært ett fulltidsprosjekt. Ja kanskje til og med i gjeld. Prøv å forklar enhver økonom at tapt potensiell inntekt ikke er ett tap, og få han til å bli enig. Det skal godt gjøres. Taper man anbud på en stor kunde har man tapt mer enn bare summen det kostet å legge fram anbudet.

 

Skal si meg veldig enig i at bedrifter bør gå motsatt vei enn de gjør nå derimot. Å tilby tjenester som ikke kan oppnås ved cracking og piratkopiering er en mye bedre vei å gå enn å straffe de som kjøper spillet med DRM. Det han nevner om Minecraft virker positivt, selv er jeg også ganske glad i den funksjonaliteten SC2 gir når jeg spiller singelplayer med krav om internett. Håper flere selskap tar etter og heller sparer pengene de kaster bort på DRM og bruker det på å gi merverdi til kundene sine, tror det vil være mer innbringende i lengden.

Lenke til kommentar

Bare jeg som syns det er en liten logisk brist at en pirat skal overtale andre til å kjøpe ett spill han har lastet ned gratis? Virker mer sannsynlig at kjøpende kunder oppfordrer andre til å kjøpe, og pirater anbefaler å laste det ned......

 

Ikke se bort i fra det. Husker for en stund siden på et forum der en fyr spurte om noen kunne gi han en link til å laste ned Minecraft. Alle som hadde spillet, jeg inkludert, sa han bare skulle kjøpe spillet. Så om man lager et bra spill som er verdt pengene(var tross alt enda billigere på den tiden) er det store sjangser for at folk kjøper.

Jeg synes iallfall det var et bra kjøp. Er et underholdende spill :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...