Gå til innhold

Rift: Planes of Telara


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel type "den som har best gear og stats vinner" spill?

De som forventer at et MMO skal være like balansert som sjakk vil garantert bli skuffet :)

 

 

Er ikke det jeg mener.

Vi har f.eks Vindictus og kommende Tera Online som er mer actionbasert ved å sikte selv, vike unna angriperens knep enn kun gearstats og autoattacking som det allerede finnes 99% av i denne sjangeren.

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette er vel type "den som har best gear og stats vinner" spill?

De som forventer at et MMO skal være like balansert som sjakk vil garantert bli skuffet :)

 

 

Er ikke det jeg mener.

Vi har f.eks Vindictus og kommende Tera Online som er mer actionbasert ved å sikte selv, vike unna angriperens knep enn kun gearstats og autoattacking som det allerede finnes 99% av i denne sjangeren.

Det viser seg gang på gang at de spillene blir ødelagt av aimbots. Eller så har de hitreg på server og ping blir et ekstremt problem. Ingen som gidder betale månedlig sum for å bli kjørt en viss plass gang på gang av en fjortis med pappas kredittkort som bare kjøper nye nøkler og har VIP abbonnement hos hackere.

Lenke til kommentar

Dette er vel type "den som har best gear og stats vinner" spill?

De som forventer at et MMO skal være like balansert som sjakk vil garantert bli skuffet :)

 

 

Er ikke det jeg mener.

Vi har f.eks Vindictus og kommende Tera Online som er mer actionbasert ved å sikte selv, vike unna angriperens knep enn kun gearstats og autoattacking som det allerede finnes 99% av i denne sjangeren.

Det viser seg gang på gang at de spillene blir ødelagt av aimbots. Eller så har de hitreg på server og ping blir et ekstremt problem. Ingen som gidder betale månedlig sum for å bli kjørt en viss plass gang på gang av en fjortis med pappas kredittkort som bare kjøper nye nøkler og har VIP abbonnement hos hackere.

 

Er ikke sikker på hva slags titler du mener har blitt ødelagt pga det.

Bots finner man vel i alle mulige MMO's..?

Lenke til kommentar

Kan nevne en hvilken som helst shooter. Det er en grunn til at det ikke er månedlige abonnement på FPS spill for eksempel.

 

Driver og spiller Black Prophecy beta, som visstnok har hitreg på servern og laggen suger skikkelig og serveren står i tyskland tror jeg. De med lav ping kommer til å ha en kjempefordel.

 

Darkfall var fryktelig. Masse juksere ved launch.

 

Bare for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Juksere er vel alltid noe man må regne med en gang i blandt.. men at f.eks kommende Tera blir ødelagt pga det? We'll see about that. Vi får isåfall håpe at Bluehole finner på noe smart med anticheating system, ellernoe sånt.

Men dette er uansett ikke poenget mitt.. det er bare en del av oss som vil se next-gen MMO's tre ordentlig i kraft med annen combat løsning.

Og Darkfall likte jeg ikke, samt det var et rent kaos ved launch så ser bortifra det spillet..

 

En ting likte jeg godt med Rift ihvertfall, valgmulighetene innen klassene. :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at juks blir eksponesiellt værre for alle idet aimbots taes i bruk. Ved å ha en target select funksjon fjerner man dette problemet helt. Det betyr ikke at "skills" ikke har noe å si. I din opprinnelige kommentar hinter du om at dette kan være tilfellet:

Dette er vel type "den som har best gear og stats vinner" spill?

Det kan være andre krevende oppgaver for de små grå enn bare presisjon. Reaksjonsevne og raske taktiske beslutninger samt valg av overordnet strategi krever gode individuelle egenskaper såvel som samarbeid.

Lenke til kommentar

Det finnes da ingen problemer med bots i spill der man ikke "treffer" target det øyeblikket man trykker på skyteknappen. I spill som TERA så tar det litt tid før "fireball", "arrows" etc når målet, og dermed vil en aimbot bare gjøre ting verre ettersom den ikke klarer å kalkulere hvor target vil være når prosjektilet er nådd målet sitt.

 

I spill som Counter Strike og Call of Duty etc, så er "aimbots" bedre ettersom der treffer man i det øyeblikket man skyter med skyteknappen.

 

Darkfall har hvertfall ikke noen aimbot som vil gi deg en fordel. Grunnen er den samme. Man må beregne målet angående hvor han vil være når prosjektilet når målet sitt. Og dermed vil man bomme mer med aimbot enn uten.

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Det finnes da ingen problemer med bots i spill der man ikke "treffer" target det øyeblikket man trykker på skyteknappen. I spill som TERA så tar det litt tid før "fireball", "arrows" etc når målet, og dermed vil en aimbot bare gjøre ting verre ettersom den ikke klarer å kalkulere hvor target vil være når prosjektilet er nådd målet sitt.

 

I spill som Counter Strike og Call of Duty etc, så er "aimbots" bedre ettersom der treffer man i det øyeblikket man skyter med skyteknappen.

 

Darkfall har hvertfall ikke noen aimbot som vil gi deg en fordel. Grunnen er den samme. Man må beregne målet angående hvor han vil være når prosjektilet når målet sitt. Og dermed vil man bomme mer med aimbot enn uten.

Nei. Aimbots fungerer alltid på spill hvor klienten bestemmer hvor man treffer. Aimbots (eller andre typer hacks) modifiserer spillet slik at det rapporterer til serveren det som passer jukseren best. Dersom det er serveren som avgjør treff og skade er det ekstremt vanskelig å lage aimbots. I sistnevnte tilfelle går presisjon ut av vinduet fordi den blir så ekstremt avhengig av ping og server ytelse. Det er helt uakseptabelt i "shooters", men i RPG modellene fungerer det nokså greit fordi magi, piler og sverdhugg er relativt treige i forhold til kuler så "realismen" blir ikke ødelagt.

Lenke til kommentar

Noen grei måte å bedømme om hit-detection er server eller client side? Etter en god del Darkfall det første halvåret etter release kan jeg i allefall gå god for at du ikke nødvendigvis treffer noe fordi klienten din forteller deg at det er rett foran deg :p (I-farta-beregning av hvor langt ut i lufta foran en løpende/ridende fiende man måtte slå var en del av hverdagen...)

Lenke til kommentar

Noen grei måte å bedømme om hit-detection er server eller client side? Etter en god del Darkfall det første halvåret etter release kan jeg i allefall gå god for at du ikke nødvendigvis treffer noe fordi klienten din forteller deg at det er rett foran deg :p (I-farta-beregning av hvor langt ut i lufta foran en løpende/ridende fiende man måtte slå var en del av hverdagen...)

Jeg går utifra at hackere finner ut av dette ganske enkelt. Vi vanlige nerder må enten stole på det som skjer på skjermen, eller følge nøye med på dev forums.

 

Dersom man får hit bekreftelse øyeblikkelig hele tiden kan du være nokså sikker på at det skjer på klienten. Om det konsekvent er lag, kan det være serveren. Om hit-detection skjer på serveren vil man oppdage som du nevner at serveren overkjører klientens prediction av og til. For eksempel kan du se en motstander falle om i brøkdelen av et sekund så plutselig løper han videre.

Lenke til kommentar

Her er en liten minianmeldelse fra meg. Håper ikke jeg bryter alt for mye med NDA. Det er jo bare 1 uke til åpen beta.

 

Spillte stortsett hele helgen og fant ikke en eneste bug. Ikke en eneste crash. Jeg må si at etterhvert er dette blitt utrolig sjeldent og jeg er mektig imponert av flyten og stabiliteten i spillet.. Selve systemet fungerer bra. Hele opplevelsen gir preg av et gjennomført og solid håndverk.

 

Jeg liker karakter oppbyggingen. Det er nok valgmuligheter der til at man kan finne en relativt unik nisje uten å ødelegge karakteren. Utstyr har relativt lite å si på de lave nivåene slik at man kan fokusere på spillingen. SÅ man kan bare gjøre oppdrag og man vil automatisk bli oppgradert med det aller mest nødvendige. Jeg har så langt testa en Cleric/Sentinel (m/Justicar og Warden) til L12 og en Mage/Warlock (m/Necromancer og Stormcaller) til L22.

 

Clericen var easymode fra starten av og litt kjedelig, men enkel og effektiv i pvp - med andre ord akkurat som vi forventer. Allerede på L10 rangerte jeg høyt på favour score i Black Garden. Lite å si igrunnen. Du slenger på en heal-over-time, nuker target inntil det kommer i melee. Slår hardt med hammeren et par ganger og så videre til neste. Spe på med noen instant self heals innimellom. Kunne soloe L10 mobs allerede på L6.

 

Mage var verre. Jeg lærte vel ikke triksene i pvp før rundt L20, og selv etter det var det utrolig slitsomt. I pve har du litt bedre kontroll og når du kan bygge opp et angrep uten forstyrrelser er man uslåelig, men det gjelder vel alle klasser. Fordelen med Mage er at jeg ser et utrolig potensiale med denne klassen og den er definitivt for de viderekomne. Helt avhengig av self-heals som enten suger eller er på laaang cooldown, så du må hele tiden passe på å ha nok mana, charge og helse. Crowd control spells består av svært korte stuns eller root/snare/polymorph med veldig lang casttime så disse egnet seg dårlig i pvp hvor det er mye bevegelse. Men når jeg fikk manøvrert meg i posisjon og brukt min pet bra kunne jeg gjøre vanvittig mye ugagn ... spesielt med litt support og det er alltid en stor tilfredsstillelse å se at alle spells lander og helsemeteret til dine fiender teller ned raskt :)

 

Jeg er i utgangspunktet litt lei av sverd og magi spill og litt skeptisk til kun toveis pvp. Jeg tror man trenger 3v3 for å oppnå en naturlig balanse og god dynamikk. Allikevel greier dette spillet å underholde meg. Blir nok en måned eller to med abonnement på meg så får vi se hva spillet har å by på i end-game.

Lenke til kommentar

Nei. Aimbots fungerer alltid på spill hvor klienten bestemmer hvor man treffer. Aimbots (eller andre typer hacks) modifiserer spillet slik at det rapporterer til serveren det som passer jukseren best. Dersom det er serveren som avgjør treff og skade er det ekstremt vanskelig å lage aimbots. I sistnevnte tilfelle går presisjon ut av vinduet fordi den blir så ekstremt avhengig av ping og server ytelse. Det er helt uakseptabelt i "shooters", men i RPG modellene fungerer det nokså greit fordi magi, piler og sverdhugg er relativt treige i forhold til kuler så "realismen" blir ikke ødelagt.

 

Og det har også noe å si når klienten avgjør om man treffer eller ei. DVS en aimbot fungerer ikke hvis den på din side skyter mot "target" hvor prosjektilet ikke treffer før etter X antall sekunder/hundredeler hvor fienden mulighens har beveget på seg.

 

Det jeg sier er at det er lettere å gjøre dette i spill som CS, COD etc hvor man treffer øyeblikkelig etter at man skyter kontra i Darkfall eller som tidligere nevnt Tera Online.

Lenke til kommentar
... Og det har også noe å si når klienten avgjør om man treffer eller ei. DVS en aimbot fungerer ikke hvis den på din side skyter mot "target" hvor prosjektilet ikke treffer før etter X antall sekunder/hundredeler hvor fienden mulighens har beveget på seg. ...

Joda det gjør den. Hacket redigerer meldingen som blir sent til serveren og rapporterer et treff. Tiden angrepet bruker på å nå målet har lite å si. Nå vil ikke dette fungere i Rift fordi der velger man jo bare target og jeg er ganske sikker på at hit confirmation kommer fra serveren. Jeg ser alikevel at noen diskuterer og påstår å ha sett speedhacks.

Lenke til kommentar

Tja, tja... Rift funker bra det! Har aldri spilt en mer solid beta, og det skal utrolig mye til for at det skal være mulig å overgå stabiliteten og poleringsmiddelet til dette spillets beta. Spillet lukter både WoW og Warhammer i mine hansker, men for første gang føler jeg ikke en sur ettersmak i kjeften etter å svime rundt i den fantasirike verden de har snekret sammen. Jeg var ikke så alt for imponert over min(e) første beta-testinger, men jeg har alltids god tålmodighet, og gir det meste en, eller kanskje flere sjanser før jeg bedømmer det. Jeg driter jo som vanlig i historien, men jeg har fått med meg bakgrunnen og det grunnleggende i loren, men å lese quester for å gå dypt inn i RP-verden, det gidder jeg bare ikke, så der skal jeg ikke dømme spillet på noen måte, utenom at det virker skøy nok ;)

 

Spillets styrke i mine øyne er variasjonen og dybden, til og med i lavt level. Her er det alltid noe å finne på, alltid noe å gjøre, enten man vil levle med å gå i Warfronts, World-PvP (som jeg er en stor fan av), Rifts, invasjoner, dungeons, quests, og så kanskje videre!? :p Det er mye å gjøre, og det er alltids noe å tjene på alt, så ingenting er for gitt, og det er herlig alene. Jeg synes også det er herlig at det er kommet en ny vakker funksjon som gjør at man bare trenger å trykke "join public group" når man løper rundtom å skal knuse disse vakre beistene som kommer ut av "blekkspruten i himmelen". Det gjør det hele mer tilgjengelig, og kanskje, i noens hardcore-øyne, litt vél tilgjengelig... Det var i alle fall digg når man var Cleric. Bare å sette seg tilbake å heale til man blir både blå og rosa.

 

Jeg har jo forhåndbestilt det, og skal prøve det ut i Release. Håper bare det holder mål i endgame, og har det mange driter seg ut på i det stadiet; innhold.

 

 

Aimbot, speedhacks, CoD, BC2 og andre diskusjoner medler jeg meg av tvert, da jeg kun kan se det negative i se det fortsette. Skjerpings, gutter!

Lenke til kommentar

...Jeg driter jo som vanlig i historien, men jeg har fått med meg bakgrunnen og det grunnleggende i loren, men å lese quester for å gå dypt inn i RP-verden, det gidder jeg bare ikke, så der skal jeg ikke dømme spillet på noen måte, utenom at det virker skøy nok ;)

Hehe jeg og. Jeg skummer igjennom av og til, men tenker at blæh jeg lager meg en "explorer" char senere og leser alt med den. Nå skal jeg bare krige og gå opp levels :)

Aimbot, speedhacks, CoD, BC2 og andre diskusjoner medler jeg meg av tvert, da jeg kun kan se det negative i se det fortsette. Skjerpings, gutter!

Jeg synes det er viktig å ha et realistisk syn på det. Er enig at det kan virke off topic, men det henger sammen med et utsagn om Rift lenger oppe. Hacks er et stort og voksende problem som sakte men sikkert spiser opp kvaliteten på din fritid foran PCn. Det er endel av et konglomerat av organisert kriminalitet og det er MYE penger i det. Folk betaler store månedlige summer for de siste oppdateringene slik at det er minimal sjanse for å bli oppdaget. De beste jukseprogrammene er kjempe avanserte.

 

På forumene til jukserne kan du lese hvordan de diskuterer populæriteten til spill og varsler kundene sine om de kommer til å utvikle hacks til dem.

 

RIFT er svært populært, får masse hype nå, det har pvp og det er i tillegg såpass bra laget at det vil ha en stor kundemasse. Dette betyr klingende mynt for juksemakerne. Til MMOs er det vanlig med speedhacks, teleport og avansert radar funksjon (wallhacks). Vi får se, men jeg tipper på basis av ren statistikk at det er kun et spørsmål om tid før jukserne dukker opp i spillet ... om de ikke allerede har det. Det er alltid noen fjotter som kommer til å bruke sine hacks foran en haug med andre spillere (takk og lov i grunnen), og dette dukker nok opp på YouTube ganske raskt. Da blir utviklerne tvunget til å innføre tiltak.

 

Jeg håper selvsagt at Rift klienten er laget fra scratch av Trion og er godt beskyttet mot juks, men dessverre er det slik at de fleste kjøper lisenser på engines som CryEngine eller Unigine eller lignende som hackerne kjenner ut og inn.

Lenke til kommentar

...Jeg driter jo som vanlig i historien, men jeg har fått med meg bakgrunnen og det grunnleggende i loren, men å lese quester for å gå dypt inn i RP-verden, det gidder jeg bare ikke, så der skal jeg ikke dømme spillet på noen måte, utenom at det virker skøy nok ;)

Hehe jeg og. Jeg skummer igjennom av og til, men tenker at blæh jeg lager meg en "explorer" char senere og leser alt med den. Nå skal jeg bare krige og gå opp levels :)

Aimbot, speedhacks, CoD, BC2 og andre diskusjoner medler jeg meg av tvert, da jeg kun kan se det negative i se det fortsette. Skjerpings, gutter!

Jeg synes det er viktig å ha et realistisk syn på det. Er enig at det kan virke off topic, men det henger sammen med et utsagn om Rift lenger oppe. Hacks er et stort og voksende problem som sakte men sikkert spiser opp kvaliteten på din fritid foran PCn. Det er endel av et konglomerat av organisert kriminalitet og det er MYE penger i det. Folk betaler store månedlige summer for de siste oppdateringene slik at det er minimal sjanse for å bli oppdaget. De beste jukseprogrammene er kjempe avanserte.

 

På forumene til jukserne kan du lese hvordan de diskuterer populæriteten til spill og varsler kundene sine om de kommer til å utvikle hacks til dem.

 

RIFT er svært populært, får masse hype nå, det har pvp og det er i tillegg såpass bra laget at det vil ha en stor kundemasse. Dette betyr klingende mynt for juksemakerne. Til MMOs er det vanlig med speedhacks, teleport og avansert radar funksjon (wallhacks). Vi får se, men jeg tipper på basis av ren statistikk at det er kun et spørsmål om tid før jukserne dukker opp i spillet ... om de ikke allerede har det. Det er alltid noen fjotter som kommer til å bruke sine hacks foran en haug med andre spillere (takk og lov i grunnen), og dette dukker nok opp på YouTube ganske raskt. Da blir utviklerne tvunget til å innføre tiltak.

 

Jeg håper selvsagt at Rift klienten er laget fra scratch av Trion og er godt beskyttet mot juks, men dessverre er det slik at de fleste kjøper lisenser på engines som CryEngine eller Unigine eller lignende som hackerne kjenner ut og inn.

 

 

Huffda. Jeg kan vel si det enkelt og greit at jeg vet og forstår omfanget av hacks osv i MMO, og jeg tviler ikke i det hele tatt på at det allerede er brukt juksemetoder på Rift (beta), men jeg ser virkelig ikke hvordan store foredrag og lange diskusjoner om fenomenet vil gjøre denne tråden konstruktiv. Jeg er mer interessert i se uttalelser relatert direkte til spillet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...