Gå til innhold

Forskjellsbehandlig av brukere


Anbefalte innlegg

Synes det er stor forskjellsbehandlig av brukere her på forumet, hvor endel om ikke dem fleste får skrive nesten hva dem vil så synes jeg at jeg blir slått ned på bare jeg svarer med samme mynt. Når dette har skjedd så blir mine innlegg redigert av moderator mens personen som blusser opp situasjonen sine innlegg består.

 

Vet ikke om det er her jeg kan ta opp dette eller om dette blir mitt siste innlegg på dette forumet da jeg må gå på stille i dørene her nå ellers er det på hode å ræva ut. Jeg skriver endel her på forumet og er passe aktiv men må si jeg snart ikke gidder å bli holdt i handa hele tiden, påtide vi får forandrett litt på rettningslinjene her på forumet slik at det er mulig med diskusjoner og meninger? Om en sier jeg er best så må jeg for pokker meg ha lov å si nei uten å bli piska på hånden av en guttunge med moderator status?

 

Hva synes folk? Er det greit med forskjellsbehandling og har andre her opplevd mine innlegg krenkende og uten mål og mening om en tenker på dem jeg svarer her slik?

 

Men det er vel "feil" av meg å poste her slik og får vel en klask på lanken for det også og blir stengt ute en stund.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er det at alt er blitt redigert av moderator så har ikke noen bra eksempler å vise sad.gif Jeg haddde ikke reagert om jeg var stygg og skrev piss, jeg kan ta selvkritikk om jeg er idiot i hetens øyeblikk.

 

Henger såpass mye her slik at jeg har rimelig grei oversikt over brukerne og ser hvem som får skrive stort sett hva dem vil og ikke, til tider blir en jo irritert og svarer med samme mynt og det er da en blir slått ned på. Synes da moderatorene skal enten slå ned på den som provoserer dette og ikke dem som svarer det ALLE har lyst til å gjøre.

 

Og da kommer vi til kjernen, vil vi ha et forum hvor det å ikke ytre sine meninger er lov? Hvor om en står å sier at "Cola" er så jævla bra så har du ikke lov å si at nei jeg liker "Solo" mye bedre, uten at kun DU blir arrestert for det?

Vi er vel ikke seksåringer som må bli passet på? Personangrep er en ting og skal bli slått ned hardt på men å ha meninger og ytre dem så lenge det ikke bryter Norsk lov synes jeg vi må få lov til.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Folk må gjerne få like appelsiner bedre enn epler, men det er en grense for hvor mange ganger de kan preike om hvor glade de er i appelsinene sine før vi andre går lei.

 

Problemet er at 90% av disse postene, samme hvor mye kvalme de inneholder, teknisk sett ikke bryter noen retningslinjer. Når andre brukere kommer med kommentarer til postene så fremstår de vanligvis som personangrep, og derfor griper moderatorene inn.

 

Derfor er det lurt å vise måtehold i forhold til disse postene. Har man lyst til å kommentere dem så bør man være forsiktig så man ikke pådrar seg en moderasjon. Å svare med samme mynt gir uansett ikke noe gunstig resultat.

 

"Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience."

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Folk må gjerne få like appelsiner bedre enn epler, men det er en grense for hvor mange ganger de kan preike om hvor glade de er i appelsinene sine før vi andre går lei.

 

Problemet er at 90% av disse postene, samme hvor mye kvalme de inneholder, teknisk sett ikke bryter noen retningslinjer. Når andre brukere kommer med kommentarer til postene så fremstår de vanligvis som personangrep, og derfor griper moderatorene inn.

 

Derfor er det lurt å vise måtehold i forhold til disse postene. Har man lyst til å kommentere dem så bør man være forsiktig så man ikke pådrar seg en moderasjon. Å svare med samme mynt gir uansett ikke noe gunstig resultat.

 

"Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience."

 

 

Nettopp, siste som skjedde nå var at jeg posta et artig bilde ang troll på forum og skrev min mening om at det så langt i år er annonsert flere ekslusive spill som ikke er oppfølgere til maskin X. Fikk da advarsel om at det å kalle en bruker for et "troll" bryter retningslinjene til forumet, en feil kommentar til nå og du blir utestengt i en liten stund.

 

Om vi skal bli nazi på retningslinjene til forumet slik endel moderatorer er her slik så skal vi jo også slå ned på 2.3 Posting, Brukerne av forumet bes holde en høflig og saklig tone når de diskuterer. Da posten til endel troll her slik ikke er saklig så burde jo det slås ned på også? At visse personer kommer med usakelige poster hver eneste dag er vel brudd på retningslinjene? Spesielt når det lager kvalme og provoserer andre brukere?

 

2.3 Posting , Innlegg inneholdende banning, flaming, personhets og anklager om fanboyisme og lignende tolereres ikke. Det samme gjelder andre innlegg som bidrar til å skape en negativ stemning.

 

Når poster til visse personer nesten daglig går på å være usakelig og vise fanboyisme er vel brud også på rettnings linjene? Det lader opp til negativ stemning blandt de mer oppegående brukerne på forumet.

 

2.3 Posting, Diskuter sak, ikke person. Det er lov å være uenig, men man skal ikke dra personkarakteristikker inn i debatten.

 

Her må ledelsen av forumet bestemme seg..."det er lov å være uenig", Javel...men vi får ikke lov å utrykke det? Dette er tross alt et forum om spill og maskiner for å spille med..?!

 

Dere ser hvor jeg prøver å gå med dette?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke blande meg inn i diskusjonen, men vil bare si til deg _LarZen_ at jeg håper du fortsetter på forumet. Du skriver mye bra, og jeg er ofte enig med deg.

 

Ok, kan blande meg inn litt da. Jeg blir også av og til litt provosert av enkelte innlegg her inne. Det starter ofte med det samme og ender i en stor krangel. Men som Leflus sier, bryter ikke de som skrev første innlegget noen retningslinjer selv om det provoserer. Men kanskje det burde bli slik at når moderatorne ser de samme brukerne starte på nytt igjen med det samme som har ledet til krangler flere ganger, at de da kunne slette den posten før en ny krangel begynner? Men da igjen må vel retningslinjene forandres?

 

Edit: Formulerte meg litt annerledes.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Selv om en moderators meninger i en slik tråd alltid vil bli sett på som partiske av noen brukere, vil jeg gjøre et forsøk på å ytre vår side av saken.

 

Det er enkelt for brukere som får advarsler å tenke og tro at han var den eneste som ble straffet i saken - dette er selvsagt ikke tilfelle. I de aller fleste saker hvor flere brukere "flamer", vil alle parter i saken konfronteres, og behandles utifra hvordan de oppførte seg i situasjonen (uten at noen blir informert om hvordan den andre ble straffet, selvsagt). Noen ganger vil for eksempel bare ditt innlegg endres, fordi det var det eneste som brøt direkte med retningslinjene, mens de andre brukerne kanskje får la innleggene sine stå som de er. Dette kommer selvsagt helt an på saken, og jeg vil tro at i de fleste flamewars vil begge parter få innlegg endret/fjernet. En enkelthendelse her er ikke nok for å danne grunnlag for hva som er standarden på forumet.

 

Det er selvsagt vårt mål som moderatorer at alle brukere skal behandles likt. Men med over 300 000 innlegg på dette forumet, blir dette selvsagt vanskelig. Hvis du derfor kommer ovenfor situasjoner hvor dette hender, anbefaler jeg å ta kontakt med en moderator eller administrator (gjerne en annen en den som behandlet saken) og forklare problemet ditt. Så skal vi gjøre vårt beste for at det skal bli rettferdig.

 

Og selvsagt skal man få si meningen sin, akkurat som retningslinjene sier. Men, som det også står i nevnte regelverk, er det ikke lov til å komme med personkarakteristikker mens man gjør dette. Om det er sant som du sier, _LarZen_, at du postet et bilde av et troll til en motdebbatant, så er dette rett og slett et brudd på reglene. Hadde du latt være å diskutere personen i dette innlegget, og droppet bilde, er det tvilsomt at du hadde blitt dratt inn i saken i det hele tatt.

 

Håper dere forstår hva jeg prøver å formidle, men om dere har innvendinger er det bare å komme med dem; sålenge dere ikke diskuterer meg som person i samme slengen, selvsagt ;)

Lenke til kommentar

Tja, jeg har vært en del uenig opp gjennom, men jeg har aldri opplevd dette.

 

Jeg tror nok det er litt som Leflus sier.

 

Ellers må jeg si at om du blir "pisket på hånden" av en guttunge med moderatorstatus eller en voksen mann så er det den siste tingen du burde henge deg opp i. Hvorfor har alder så mye å si uansett? Jeg vil tørre å påstå at de aller fleste av moderatorene oppfører seg like modent i moderatorrollen, uavhengig av alder.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke blande meg inn i diskusjonen, men vil bare si til deg _LarZen_ at jeg håper du fortsetter på forumet. Du skriver mye bra, og jeg er ofte enig med deg.

 

Ok, kan blande meg inn litt da. Jeg blir også av og til litt provosert av enkelte innlegg her inne. Det starter ofte med det samme og ender i en stor krangel. Men som Leflus sier, bryter ikke de som skrev første innlegget noen retningslinjer selv om det provoserer. Men kanskje det burde bli slik at når moderatorne ser de samme brukerne starte på nytt igjen med det samme som har ledet til krangler flere ganger, at de da kunne slette den posten før en ny krangel begynner? Men da igjen må vel retningslinjene forandres?

 

Edit: Formulerte meg litt annerledes.

 

Fint å høre jeg ikke bare skriver tull her slik nouse4name, jeg kommer nok ikke til å forsvinne med det første men det må endel forandringer her slik da det er endel personer som provoserer meg og garantert flere på forumet, og så er det somregel en som biter på kroken og blir tatt...i dette tillfellet var det meg..igjen.. tongue.gif

 

Men skjønner jo moderator teamet også, dem har jo en heftig jobb med å "passe" på så mange brukere...men da kanskje dem må la regelverket bli litt avrundet og slå ned på dem som provoserer og ikke kun dem som er så dumme å bruker yttringsfriheten en tror en kan bruke.

 

Ellers må jeg si at om du blir "pisket på hånden" av en guttunge med moderatorstatus eller en voksen mann så er det den siste tingen du burde henge deg opp i. Hvorfor har alder så mye å si uansett? Jeg vil tørre å påstå at de aller fleste av moderatorene oppfører seg like modent i moderatorrollen, uavhengig av alder.

 

Alder har betydning da en eldre person stort sett gjør avgjørelser basert på at dem faktisk har levd lengere og det hjelper på å ta avgjørelser. Og en moderator mener nå jeg ikke skal følge et regelverk som i utgangspunktet er alt for svakt til punkt å prikke. Se ann situasjonen og ta en avgjørelse, ikke se på retningslinjene og følg dem slaviskt. Det er det som skiller en bra moderator eller en simpel moderator bot. Da kunne vi jo like greit ha en bot her slik som følger retningslinjene 100% hele tiden uten å ta noe som helst hensyn til hva brukerne diskuterer.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Men skjønner jo moderator teamet også, dem har jo en heftig jobb med å "passe" på så mange brukere...men da kanskje dem må la regelverket bli litt avrundet og slå ned på dem som provoserer og ikke kun dem som er så dumme å bruker yttringsfriheten en tror en kan bruke.

 

Vil bare si, som jeg sier i innlegget over, at dette er noe vi gjør. Du ser ikke hva vi straffer den andre parten med når du diskuterer med noen, men disse som legger opp til flaming blir straffet, akkurat som de som "biter på agnet" gjør.

 

 

Alder har betydning da en eldre person stort sett gjør avgjørelser basert på at dem faktisk har levd lengere og det hjelper på å ta avgjørelser.

 

Alder er selvsagt en viktig faktor for erfaring, selv om det langt ifra er det eneste som skal til for å skape en god moderator.

Vil imidlertid påpeke at moderatoren som jeg antar at du trekker paralleller til i forhold til saken som utløste denne tråden er 26 år gammel, og langt ifra noen guttunge ;)

Lenke til kommentar
Og en moderator mener nå jeg ikke skal følge et regelverk som i utgangspunktet er alt for svakt til punkt å prikke. Se ann situasjonen og ta en avgjørelse, ikke se på retningslinjene og følg dem slaviskt. Det er det som skiller en bra moderator eller en simpel moderator bot. Da kunne vi jo like greit ha en bot her slik som følger retningslinjene 100% hele tiden uten å ta noe som helst hensyn til hva brukerne diskuterer.

 

Selvsagt er vi mennesker, og som ved alt annet vil mange menneskelige aspekter (alder, erfaring etc) spille inn under vurderingen de ulike rapportene. Derimot er det retningslinjene vi moderatorer til syvende og sist må støttes oss på.

Det er de som gir grunnlaget for "rett eller galt", og konstant operere i gråsonen ved å se ann situasjonen hver eneste gang vil iallefall føre til forskjellsbehanding, og det er jo det vi alltid prøver å unngå.

 

Om retningslinjene føles for udetaljerte så er det jo alltids fritt fram og fremme forslag på forbedringer, og eventuelle endringer.

 

Uten å gi noe spesielt syn på akkurat denne saken, vil jeg uansett bekrefte det ShampooMacTavish sier. Folk som legger opp til flaming blir også straffet, ikke bare de som "biter på Trollbait™" med personangrep.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...