Gå til innhold

Sniktitt: Medal of Honor (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Det er jo provoserende for noen at man lager spill hvor spillere skal drepe folk som eksisterer i virkeligheten, som underholdning. Hadde ikke du syntes det var bekymringsfullt om våre fiender satt og spilte spill som gikk ut på å sprenge ISAF-styrker med IED og lignende? Det er jo klart at det blir litt på kanten når man skal gjøre noe slikt til stueren underholdning.

 

Det er da kjent at våre kjære ekstrem-muslimske venner har manet fram et spill som handler om å drepe soldater fra USA/Vesten. Jeg finner det verken bekymringsfullt eller provoserende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gang i Irak, raipa en amerikansk soldat ei jente, drepte hele familien hennes og satte alle i fyr.. Fins nok eksempler på grusomheter fra begge sider.

 

Det der er naivt.

 

Det er en mektig stor forskjell på USAs koalisjon og Taliban. Forskjellen er at amerikanske styrker i prinsippet ikke dreper sivile, taliban dreper og terroriserer sitt eget folk med vilje og hensikt noe USA ikke gjør. Når amerikanske soldater går "ape" og voldtar sivile irakere, så er dette strengt ulovlig. De soldatene du refererer til ble mest sannsynlig straffet for det.

 

Talibanerne er rett og slett like ille som nazistene, om ikke verre. De er hatefulle mennesker som liker terror, psykopater rett og slett.

Lenke til kommentar

Det er jo provoserende for noen at man lager spill hvor spillere skal drepe folk som eksisterer i virkeligheten, som underholdning. Hadde ikke du syntes det var bekymringsfullt om våre fiender satt og spilte spill som gikk ut på å sprenge ISAF-styrker med IED og lignende? Det er jo klart at det blir litt på kanten når man skal gjøre noe slikt til stueren underholdning.

Nei, absolutt ikke. Hvorfor skulle det det? Faktisk ville det ikke forrundre meg om den type spill finnes allerede. Da selvsagt ikke i denne form.

 

Ser ikke problemet i det hele tatt med å lage spill fra konflikter. Man skulle tro det er motstanderne av disse spillene som er et problem. At de ikke klarer å se noe for hva det er, men istedet gjøre noe stort ut av det. Dette er noe av det samme som med Modern Warfare 2 før det kom. Mange reagerte på banen hvor man dreper sivilister. Grunnen til at den ble blåst opp var fordi folk så den ut av sammenhengen. Når jeg spilte den scenen ferdi hadde jeg bare en reaksjon; "Var det alt?"

 

 

Jeg syns det er bra at spillmediumet presser grenser. Om ikke lenge vil nok spill få den samme respekten som film gjør. Interaktiviteten er nettopp hva som skiller disse og hva som gjør spill så godt (når det gjøres rett). Du setter deg i rollen langt bedre og får inntrykk som du aldri ville ha fått på film.

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner ærlig talt ikke hva folk er så redd for. Selv om CoD4 aldri sa hvilket land handlingen foregikk i, så var det ikke tvil om at det var Irak, Afghanistan og muslimer som var inspirasjonen! Ingen som klagde da, men så fort land blir navngitt og det faktisk blir bekreftet at det er ekstremister vi skyter på, ja da blir det furore blandt befolkningen.

 

Og hvorfor skal man reagere om taliban blir framstilt som, ja, monstre? Vil tro at mange soldater som har vært i strid vil mene akkurat det. Taliban er ikke en gjeng med julenisser og påskeharer. Eksempel på grusomhetene? En gang falt en amerikansk soldat ut av helikopteret når patruljen skulle hentes. Han ble senere funnet, skutt i begge beina og i skrittet, med halsen skåret over og snurrebassen i munnen ...

 

ja, og amerikanere var snille mot deres fanger i Guantanamo? og tivler på at de var skyldige i det hele tatt. Bra at taliban svarer med samme mynt, selv om det høres grusomt ut å si det. En gang i Irak, raipa en amerikansk soldat ei jente, drepte hele familien hennes og satte alle i fyr.. Fins nok eksempler på grusomheter fra begge sider.

Er du helt sprengt? Jada, det er nok av skrekkeksempler på ting amerikanerne har gjort, men å sammenligne dem med det Taliban holder på med går jeg ikke med på. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg gladelig valgt å bli tatt til fange av amerikanerne fremfor Taliban. Man har faktisk en solid sjangse til å overleve førstnevnte.
Lenke til kommentar

Når skal krigføringen til usa slutte å bli glorifisert?

 

America, fuck yeah!

 

 

Det er underholdning. Voks opp.

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

*Unnskyld meg, men hva skal jeg vokse opp fra?

Syntes bare det er helt feil at det blir spydd ut pro-amerika krigsspill i hytt og pine. Og folk som deg sluker det som god underholdning.

Det kan nesten sees på som hjernevasking.....

 

 

 

Så du mener at slike spill ikke glorifiserer krigføringen til USA?

 

 

Har jeg sagt at jeg hater USA? Nei.

"America, fuck yeah" - Refererte til filmen Team America, som forsåvidt summerer opp hva jeg mener om USA`s krigføring.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Når skal krigføringen til usa slutte å bli glorifisert?

 

America, fuck yeah!

 

 

Det er underholdning. Voks opp.

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

*Unnskyld meg, men hva skal jeg vokse opp fra?

Syntes bare det er helt feil at det blir spydd ut pro-amerika krigsspill i hytt og pine. Og folk som deg sluker det som god underholdning.

Det kan nesten sees på som hjernevasking.....

 

 

 

Så du mener at slike spill ikke glorifiserer krigføringen til USA?

 

 

Har jeg sagt at jeg hater USA? Nei.

"America, fuck yeah" - Refererte til filmen Team America, som forsåvidt summerer opp hva jeg mener om USA`s krigføring.

 

 

Så de svenskene som har lagd BF: Bad Company 2 fremstiller de amerikanske soldatene der som tøffe og hardbarka amerikanere fordi de har fått penger av USA i all hemmelighet?

Ikke fordi det er underholdene? Det er jo ikke et forsøk på noe pro-amerikansk. Det er faktisk underholdning. Ta en spade for en spade.

 

Det blir ikke spydd ut pro-amerikanske spill i hytt å pine.

At man spiller en rolle som amerikaner betyr ikke at spillet er pro-amerikansk.

Endret av b00ndocksaint
Lenke til kommentar

Når skal krigføringen til usa slutte å bli glorifisert?

 

America, fuck yeah!

 

 

Det er underholdning. Voks opp.

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

*Unnskyld meg, men hva skal jeg vokse opp fra?

Syntes bare det er helt feil at det blir spydd ut pro-amerika krigsspill i hytt og pine. Og folk som deg sluker det som god underholdning.

Det kan nesten sees på som hjernevasking.....

 

 

 

Så du mener at slike spill ikke glorifiserer krigføringen til USA?

 

 

Har jeg sagt at jeg hater USA? Nei.

"America, fuck yeah" - Refererte til filmen Team America, som forsåvidt summerer opp hva jeg mener om USA`s krigføring.

 

 

Så de svenskene som har lagd BF: Bad Company 2 fremstiller de amerikanske soldatene der som tøffe og hardbarka amerikanere fordi de har fått penger av USA i all hemmelighet?

Ikke fordi det er underholdene? Det er jo ikke et forsøk på noe pro-amerikansk. Det er faktisk underholdning. Ta en spade for en spade.

 

Det blir ikke spydd ut pro-amerikanske spill i hytt å pine.

At man spiller en rolle som amerikaner betyr ikke at spillet er pro-amerikansk.

 

 

Nice. Svare på spørsmål med spørsmål.

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Når skal krigføringen til usa slutte å bli glorifisert?

 

America, fuck yeah!

 

 

Det er underholdning. Voks opp.

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

Hørt om Soviet? Øst fronten gikk mye hardere for seg enn vestfronten, så vi hadde vel heller snakket russisk. Terror biten kan derimot kanskje ikke avskrives fullstendig.

 

Med pro amerikansk mener han da at man "alltid" spiller amerikaner som igjen er "the good guy". Og det gjør man ca i samtlige samtids skytespill.

 

Ser selv ikke forskjellen, moralsk sett, i å ta en pågående og en tidligere konflikt. Er det mindre sårende når de som skytes på skjermen illustrer en person som ble drept for 40 år siden? 30? 20? Hvor går grensen?

 

Å ikke nevne land eller organiasjoner hjelper lite, hvis man får ett ørken land idag med opprøre/terrorister som fienden så tenker de fleste av oss på akkurat de samme landene og akkurat de samme gruppene.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: jeg støtter krigføringen i Afghanistan. Allikevel har jeg innsikt til å se at dette er mer en "bare underholdning". Hva er vel ikke hensikten med krigs-propaganda, annet enn å få vanlige mennesker til å akseptere og rettferdiggjøre drap av andre mennesker?

 

Jeg synes ikke dette spillet bør bli avlyst, jeg vil bare få fram et poeng om at dette vil provosere og at det har moralske gråsoner, og selv om Taliban bør bekjempes vil jeg personlig se på det som litt merkelig å sitte og gønne dem ned i et eller annet skytespill. Hva vet vi EGENTLIG om Taliban? De fleste av oss har aldri vært der, alt vi vet får vi vite gjennom media, og nå skal vi sitte og spille et spill hvor vi dreper dem. For de av dere som virkelig ikke tenker over slikt, og kun ser på det som et vanlig spill: gratulerer, dere har slukt propagandaen.

 

Edit: I tillegg synes jeg det er feil å demonisere Taliban. De gjør mye feil, de bør stoppes, men de er horribelt uvitende og mange kjemper for det DE tror og er oppfostret til å tro er rett. De ofrer livet sitt for Afghanistan, og har tatt på selveste NATO fordi de kjemper for det de tror er rett.

Endret av Burger
Lenke til kommentar

Hvis man ser det som ett spill, og derfor bare underholdning, så har man vel heller ikke forstått propagandaen?

 

Derimot, om man går videre og ser på dette som retterdigjøring på drap av andre mennesker blir saken noe annet.

 

Politisk korrekt samtale om legitim krigføring er dog ganske dødfødt da soldater flest opplever en litt annen hverdag enn de som sitter å skriver reglene, samt de som gjør opprør ville tape momentant om de fulgte de.

Lenke til kommentar

Synes dere tar det litt for enkelt ved å si at Taliban eller såkalte "insurgents" er "onde" mennesker. Det er et faktum at nazistene i seg selv ikke var "onde", i alle fall ikke den vanlige soldaten, det var rett og slett bare personer som adlydet ordre. Kan ikke dere sette dere inn i den vanlige mannen i gata i Irak og Afghanistan? Hvordan oppfatter han USA og de vestlige styrkene? Tror dere at han er glad for at USA har okkupert landet hans? Ikke nok med det, men bombet og torturert. Nei, jeg støtter for all del ikke Taliban eller USAs krigføring i disse landene, vold avler vold. Dere må sette dere inn i deres situasjon og ikke se alt fra deres ståsted.

 

Men men, så er det jo mange testosteronfylte ungdommer her som har tydelig blitt påvirket av amerikansk media..

 

Spill er for all del underholdning, men noe uskyldig som et slikt medie er med på å påvirke våre tanker og holdninger.

 

PS: Som nevnt tidligere, det står til respekt for disse såkalte "insurgents" som til nå har klart å stå i mot vestlig militær overlegenhet. De kjemper for det de tror er rett.

Endret av EvilLeader
Lenke til kommentar

Talibanerne er rett og slett like ille som nazistene, om ikke verre. De er hatefulle mennesker som liker terror, psykopater rett og slett.

 

Taliban er ikke psykotater, ei heller ei gruppe som liker terror. Taliban er en ekstrem gruppe som bruker terror fordi det "funker".

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

Det vet du ingenting om.

Lenke til kommentar

Ser selv ikke forskjellen, moralsk sett, i å ta en pågående og en tidligere konflikt. Er det mindre sårende når de som skytes på skjermen illustrer en person som ble drept for 40 år siden? 30? 20? Hvor går grensen? 

 

Å ikke nevne land eller organiasjoner hjelper lite, hvis man får ett ørken land idag med opprøre/terrorister som fienden så tenker de fleste av oss på akkurat de samme landene og akkurat de samme gruppene.

 

Svaret er vel at det ikke finnes noen grenser. Og godt er det. La utviklerne få den friheten de kan få. Rare var ganske langt fram i tid med Goldeneye her. De la ut sine egne fjes slik at du kunne drepe dem i flerspiller. Man kunne også legge til sine egne bilder, men denne funksjonen ble vel fjernet av Nintendo.

 

edit: Rettelse, det med kameraet var for Perfect Dark.

 

 

Jeg ser ikke på noen spill som noe annet enn underholdning. Jeg kunne godt ha vært en soldat i Taliban som drepte amerikanske sivilister om så spillet hadde en god nok historie og ting fungerte. Å dra inn politikk i denne typen spill blir bare dumt og unødvendig.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Når skal krigføringen til usa slutte å bli glorifisert?

 

America, fuck yeah!

 

 

Det er underholdning. Voks opp.

 

Har du noen grunn til å hate USA?

Hadde det ikke vært for dem hadde Nazi-Tyskland hatt makten i Europa, eller det hadde vært terror like ofte som du pissa.

 

*Unnskyld meg, men hva skal jeg vokse opp fra?

Syntes bare det er helt feil at det blir spydd ut pro-amerika krigsspill i hytt og pine. Og folk som deg sluker det som god underholdning.

Det kan nesten sees på som hjernevasking.....

 

 

 

Så du mener at slike spill ikke glorifiserer krigføringen til USA?

 

 

Har jeg sagt at jeg hater USA? Nei.

"America, fuck yeah" - Refererte til filmen Team America, som forsåvidt summerer opp hva jeg mener om USA`s krigføring.

 

 

Så de svenskene som har lagd BF: Bad Company 2 fremstiller de amerikanske soldatene der som tøffe og hardbarka amerikanere fordi de har fått penger av USA i all hemmelighet?

Ikke fordi det er underholdene? Det er jo ikke et forsøk på noe pro-amerikansk. Det er faktisk underholdning. Ta en spade for en spade.

 

Det blir ikke spydd ut pro-amerikanske spill i hytt å pine.

At man spiller en rolle som amerikaner betyr ikke at spillet er pro-amerikansk.

 

At man stadig kriger med amerikanske soldater er vel i mye større grad knyttet opp mot spillmarkedet enn noe annet? Å gi et skakkjørt land kritikk eller skryt for hvilke krigsgjerninger de har gjort gjennom tidene - hvorfor tror stadig folk enten at usa er gjennomsyret av konspirasjoner eller verdensmakt numbero uno?

Lenke til kommentar

Edit: I tillegg synes jeg det er feil å demonisere Taliban. De gjør mye feil, de bør stoppes, men de er horribelt uvitende og mange kjemper for det DE tror og er oppfostret til å tro er rett. De ofrer livet sitt for Afghanistan, og har tatt på selveste NATO fordi de kjemper for det de tror er rett.

 

Jeg er ikke enig med deg. Ut fra de verdier vi verdsetter og lever etter i Norge, er det all grunn til å demonisere Taliban. Om "demonisere" er riktig begrep er en annen sak da. Men det må fordømmes og tas klart avstand fra. Jeg har heller ikke den oppfatning at de er så horribelt uvitende. Faktisk tvert om i mange sammenhenger. Heller her hjemme på berget at mange er uvitende. Taliban ofrer ikke livet sitt for nasjonen Afghanistan. Hardkjernen er pashtunere og kunne ikke brydd seg mindre om andre folkegrupper i Afghanistan.

 

Google f.eks på hva de gjorde med befolkningen i Mazar E Sharif da de tok over makten, de massakrert 8000 andre Afghanere fordi de tilhørte en annen folkegruppe, Hazzarere. De var også Afghanere, eller? Hvordan kan man si at Taliban kjemper for Afghanistan?? Taliban, Insurgents -ofrer livet for den saken, troen de selv måtte ha, og ikke minst pengene som er rundt hjørnet fra kriminell sideaktivitet de holder på med...

 

En annen ting er at en del av insurgents er regelrette kriminelle uten noen særlig annen motivasjon utover økonimisk vinning - som ikke liker Isaf og offisielle Afghanske styrker og politi i naboområdet sitt fordi det gjør det vanskeligere for dem å holde på med det de gjør.

 

Intet av dette, Taliban med eller uten sidemotiver, imponerer meg eller gjør at jeg gir de noen respekt. For den troen har, religiøs og politisk, utelukker og undertrykker alle andre i Afghanistan som ikke følger deres greie 100%. Taliban er ikke noen "freedom fighters" for Afghanistan.

 

Når det er sagt - det kan være sunt å reflektere over hva man faktisk sitter og spiller i blant. Det er greit det. Men personlig - om noen av fienden eller deres barn skulle sitte å spille et spill der de skyter eller prøve å sprenge meg eller andre Isaf soldater til pinneved ville ikke det plage meg et sekund. Det som plager meg er når de prøver å gjøre det på ordentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...