Gå til innhold

Førsteinntrykk: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Blir nok forhåndsbestilling på ebgames ja, går for ps3 utgaven, føles liksom mer riktig med final fantasy på playstation, er vel kanskje litt nostalgisk på det punktet, men er jo egentlig bare positivt at det kommer ut på 360 også, selvom dette sikkert kommer til å eksplodere i fanboy krangling etter lansering, men da har vi andre i hvertfall noe å le av.

 

Må faktisk innrømme med noe skam at jeg aldri har spilt et final fantasy spill så lenge jeg har levd. Er de ok? :p

 

De er ikke bare ok, de er episke!

Historien er noe av det mest fantastiske som finnes, og gjennomføringen fra begynnelse til slutt gjør at du sitter igjen etterpå med et stort smil om munnen og et ønske om at det aldri skulle vært over.

 

Har du aldri prøvd det så vil jeg sterkt anbefale det, Final Fantasy-serien er helt utrolig bra. Jeg har stor tro på at Final Fatasy XIII ikke kommer til å skuffe :)

 

Kunne ikke sagt det bedre selv, men husk å advare sammboer/kjæreste først, faren for noen uker med asosiale tendenser etter lansering er stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har du nok helt rett i. Selv om begge har RPG-tendenser har de veldig ulik måte å gjøre det på.

 

Jeg mener at spillene som Square Enix og BioWare lager vil alltid være populære og bli likt å hatet av spillere verden over.

Det som Final Fantasy ikke har er det gjerne det Mass Effect og Dragon Age: Origins har, og motsatt.

 

Alt i alt, lager SE og BW utrolige gode spill, og jeg gleder meg til å følge med hva begge to blir å utvikle for oss videre.

Lenke til kommentar

Blir vanskelig å skulle sammenligne Final Fantasy-serien med BioWare-spill som Mass Effect og DA:O mener jeg da. De er begge eksepsjonelt gode, men på vidt forskjellige ting. Hvem av dem du liker best blir jo en ren smakssak. :)

 

Eg ser eigentleg ikkje noko poeng i å samanlikne dei to. Begge har som vane å kome med store episke historier, men på fullstendig forskjellige plan. For min del har eg aldri blitt veldig engasjert i ei BioWare-historie. Dei grip ikkje om meg, og talar ikkje til noko i meg utanom at det er stort, episk, og dramatisk.

 

Eit godt japansk rollespel har (frå mitt veldig subjektive synspunkt) hjarte. Det har sjel, og det rører ved noko innvendig i tillegg til heile kampen mot det vonde (som eg personleg stort sett berre ser på som kulissane for det personlege dramaet som utspelar seg samtidig).

 

Dette er grunnen til at desse spela ofte har ein tenåring i hovudrolla. Sidan spela ofte handlar minst like mykje om personleg vekst, som om noko anna.

Lenke til kommentar

Eit godt japansk rollespel har (frå mitt veldig subjektive synspunkt) hjarte. Det har sjel, og det rører ved noko innvendig i tillegg til heile kampen mot det vonde (som eg personleg stort sett berre ser på som kulissane for det personlege dramaet som utspelar seg samtidig).

Fullsetndig enig med deg der. Japanerne spiller i mye større grad på de personlige følelsene, noe du også finner igjen i Anime. Det er også mye av grunnen til at kritikere mener JRPG's er en endeløs klisjè. Og det har de jo rett i, for nettopp disse følelsene er jo grunnleggende menneskelige følelser, man kan ikke bare trekke en ny følelse opp av hatten hver gang man trenger det. Det gjelder å bruke det lille utvalget man har på en god måte, og det mener jeg Square Enix klarer helt utmerket. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Nei, Final Fantasy (som jeg husker de) var veldig straightfoward.

 

Det som var så episk for meg var hvordan historien var (trengte ikke forandring), og hvor mye karakterene hadde inflytelse på meg.

 

Det finnes jo forskjellige karakterer med forskjellige våpen og sånt, men ikke noe spesifikt klasse-utvalg.

Lenke til kommentar

Det er en god del FF spill som har et klassesystem. Det kom faktisk en ny versjon av FF12, en såklart International version som hadde valgfrie klasser. Ironisk nok kom denne versjonen som vanlig kun i Japan, til tross for navnet.

 

FF13 har også klasser, men ingen valfrie. Når det er sagt er det kun din egen karakter du kan velge klasse for i Mass effect også.

 

Personlig liker jeg både FF og Mass effect samt en rekke andre W og JRPGs. Jeg har hatt litt lengre fartstid i JRPG sjangeren, men jeg ser ikke noe behov for å velge hvilke sjanger jeg liker best.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Man må like JRPG for å like Final Fantasy serien. Historiene i Final Fantasy er ikke veldig imponerende, karakterene du treffer på stort sett håpløse, og gameplay er repeterende. Blodfansen vil nok si at historiene er fantastiske, men da må man enten ha veldig sans for klisjeer og det pompøse, eller aldri ha spilt et eventyrspill eller Bioware-rollespill.

 

Der er jeg veldig uenig. Jeg klarer fint å sitte timesvis foran et vestlig rollespill og nyte en velskrevet historie, og fremdeles elske historiene og gameplay i Final Fantasy spillene. Ja, jeg er blodfan, og ja jeg synes FF historene stort sett er storslagne. Klisjeer og pompøsitet er epic når det gjøres riktig.

Lenke til kommentar

For noen så er det litt mye å alltid spille spill hvor det er ekplosjon vært eneste sekund og kulene flyr rundt hodet, man trenger et spill hvor man kan både slappe av med en god historie hvor man kan både gjenkjenne seg selv men også "bli tatt av vinden" av hendelser som betegnes som "klisje".

 

Final Fantasy er et slikt spill.

Lenke til kommentar

Helt enig med Vaine. Jeg elsker begge sjangerene, nettopp fordi de er forskjellige. WRPG pga den store bredden og de godt skrevne historiene, og JRPG pga de vakre og følelsesladde historiene.

 

Personlig liker jeg både FF og Mass effect samt en rekke andre W og JRPGs. Jeg har hatt litt lengre fartstid i JRPG sjangeren, men jeg ser ikke noe behov for å velge hvilke sjanger jeg liker best.

Og slik skal det være. Ole Brumm-mentalitet er fine greier. Ja takk, begge deler!

 

Edit: Nesumar sa det egentlig ganske godt.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

 

Der er jeg veldig uenig. Jeg klarer fint å sitte timesvis foran et vestlig rollespill og nyte en velskrevet historie, og fremdeles elske historiene og gameplay i Final Fantasy spillene. Ja, jeg er blodfan, og ja jeg synes FF historene stort sett er storslagne. Klisjeer og pompøsitet er epic når det gjøres riktig.

 

Ja og Bioware sine spill er jo totalt klisjefrie :rolleyes:

 

Uansett, angående forhåndstitten. Det er feil å si at FF13 går tilbake til et turbasert gameplay. FF har aldri gått vekk fra det turbaserte gameplayet. Ikke en gang i FF12.

 

Vil heller ikke si at FF13 går tilbake til hvordan de eldre spillene var. Joda, det er et større fokus på historie. Noe som er en fellesnevner for FF1-10 (særlig 6-10). Likevel er spillet langt mer actionfokusert og linært enn de eldre spillene. Det er f.eks. ingen tradisjonell utforskning av byer. Ikke noen verden å utforske. Du kan ikke engang gå tilbake til de stedene du har besøkt.

Lenke til kommentar

Det finnes egentlig ingen andre spill som Final Fantasy eller spillsjangre som JRPG som kan gi meg akkurat det samme som de gjør. Jeg kan også sitte i mange timer og spille vestlige rollespill og leve meg inn i det, men det blir ikke på den samme måten som det et JRPG spill gir meg. Det kan kanskje virke som klisje og pompøst for noen, men for oss blodfans virker det ikke sånn. Det er ikke sånn heller fordi alle spill i FF serien er så gjennomført bra at dette legges ikke merke til. Om du ikke liker det, så må du jo ikke spille det, men prøv det før du sier at det er dårlig, for hvis du ikke har prøvd det har du ingen rett til å si at det er dårlig.

Lenke til kommentar

 

Der er jeg veldig uenig. Jeg klarer fint å sitte timesvis foran et vestlig rollespill og nyte en velskrevet historie, og fremdeles elske historiene og gameplay i Final Fantasy spillene. Ja, jeg er blodfan, og ja jeg synes FF historene stort sett er storslagne. Klisjeer og pompøsitet er epic når det gjøres riktig.

 

Ja og Bioware sine spill er jo totalt klisjefrie :rolleyes:

 

Det har jeg da aldri sagt heller. Slutten på ME1 er noe av det mest klisjeefylte jeg har sett i et spill, og jeg elsket det!

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Så jo nyere spillene blir, jo mer innskrenket blir de?

 

Hm, er noe jeg ikke helt likte. Friheten jeg hadde i Final Fantasy var noe jeg ikke så så ofte, og det var noe som imponerte meg veldig.

 

Sånn er det egentlig med alle spill, Dragon Age også. Likte ikke helt at man ikke kunne dra tilbake til gamle plasser, selv om man ikke hadde mer der å gjøre.

 

Friheten i spill er noe jeg setter veldig høyt på lista for den ultimate spillopplevelsen.

Lenke til kommentar

[quote name='Vaine' date='03.02.2010 15:00'

 

Det har jeg da aldri sagt heller. Slutten på ME1 er noe av det mest klisjeefylte jeg har sett i et spill, og jeg elsket det!

 

Nå var det ikke direkte kommentaren din jeg siktet til heller. Ble kanskje litt feil sitat, men jeg siktet mer til fyren som mente at JRPG er fulle av klisjeer, mens Bioware sine tydeligvis ikke er det.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...