Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect 2 (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Skulle ønske de hadde gjort de planetene litt mer variert med mer å utforske, og ikke fjernet dem fullstendig. :(

 

Helt enig i dette, å utforske galaksen var noe av det morsomste med Mass Effect foruten hovedhistorien, og jeg hadde virkelig håpet at dette var noe de ville forbedre i ME2 istedet for å kutte det helt ut. Det var ikke alle planetene som var like interessante å utforske, og Makoen kunne være plagsom å kjøre til tider, men å utelukke planetutforskingen fullstendig var litt skuffende. Får håpe fansene sier ifra så vi får det tilbake i forbedret utgave i ME3 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videre har BioWare valgt å droppe systemet for inventar fullstendig

 

Jaså? Jeg husker faktisk ikke at det var noe system for møbler i originalspillet. ;) (hint: Ordet du leter etter er antageligvis "utstyr")

 

Greit å være cocky uten å sjekke at du faktisk vet hva du prater om...

 

Selveid er veleid.

 

"inventar inventa'r n3 (sm o s *inventarium) innbo og løsøre tyvene hadde herjet og ødelagt mye av i-et / kjøpe nytt i- til skolen / over: han er blitt fast inventar- på laget"

 

Ikke at jeg skal henge meg for mye opp i denne bagatellen, men løsøre blir fortsatt ikke riktig. Ordet brukes om ting som hører hjemmet til men som ikke er fast eiendom, slik som møbler, sykler, og så videre. Filleting uansett, men jeg syns det var festlig hvordan anmelderen direkteoversatte "inventory" med "inventar" som om ordene var sidestilte. :)

Lenke til kommentar

Slo til på Gamestop dealen, så da gjenstår det bare å henge opp etter inngangspartiet i morra tidlig..og komme seg kjappes mulig heimover til 360`en ^^

 

Spillte igjennom ME for første gang i forrige uke, og eg er rimelig gira på å komme videre i dette fabelaktige universet...er glad eg kjøpte ME1 såpass seint, for da har eg storyen friskt i minne når eg kjører i gang i morra!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan PC versjonen er.

Har hørt en del dårlige ting om den.

Blant annet at tre handlinger (cover,sprint, use) er alle bundet til spacebar.

Dessuten skal visstnok alt av hotkeys være borte som M for map, J for journal osv. De har også tatt vekk mye av støtten for musehjul, og det skal være umulig å slå av tips (som visstnok skal være veldig distraherende).

Er alt dette sant? I så fall burde vel karakteren til PC versjonen lide som følge av det?

Synes ME1 var en ganske god port, så det er synd hvis de plutselig har ødelagt PC versjonen.

Kommer uansett til å kjøpe det nå snart. Må jo se fortsettelsen. Prøver å fullføre ME1 nå for andre gang for å få en bra Shepard til ME2.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan PC versjonen er.

Har hørt en del dårlige ting om den.

Blant annet at tre handlinger (cover,sprint, use) er alle bundet til spacebar.

Dessuten skal visstnok alt av hotkeys være borte som M for map, J for journal osv. De har også tatt vekk mye av støtten for musehjul, og det skal være umulig å slå av tips (som visstnok skal være veldig distraherende).

Er alt dette sant? I så fall burde vel karakteren til PC versjonen lide som følge av det?

Synes ME1 var en ganske god port, så det er synd hvis de plutselig har ødelagt PC versjonen.

Kommer uansett til å kjøpe det nå snart. Må jo se fortsettelsen. Prøver å fullføre ME1 nå for andre gang for å få en bra Shepard til ME2.

 

Alt det stemmer.

 

360 og PC versjonen er mer eller mindre identiske, hvis du har kraftig nok PC så går for den, er vel billigere å kjøpe spill der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Har ikke tid til lese igjennom alt nå, men har et spørsmål. Gamesaves fra det første spillet, påvirket det veldig mye av historien? Hvis så går jeg nok for det på Xbox, men hvis ikke så tror jeg at jeg holder på til PC denne gangen.

Lenke til kommentar

Har ikke tid til lese igjennom alt nå, men har et spørsmål. Gamesaves fra det første spillet, påvirket det veldig mye av historien? Hvis så går jeg nok for det på Xbox, men hvis ikke så tror jeg at jeg holder på til PC denne gangen.

 

Er ikke store greier, de valgene du tok i eneren vil påvirke hendelser i 2'eren og 3'eren når det kommer ut.

 

Hvis du velger å begynne fresh så kan du ta alle disse valgene som du ville ha gjort i eneren i 2'eren.

 

Har hørt noe om at du begynner med mer helse og mer % i renegade og paragon, men det kan ikke jeg bekrefte!

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan PC versjonen er.

Har hørt en del dårlige ting om den.

Blant annet at tre handlinger (cover,sprint, use) er alle bundet til spacebar.

Dessuten skal visstnok alt av hotkeys være borte som M for map, J for journal osv. De har også tatt vekk mye av støtten for musehjul, og det skal være umulig å slå av tips (som visstnok skal være veldig distraherende).

Er alt dette sant? I så fall burde vel karakteren til PC versjonen lide som følge av det?

M funker forsåvidt, men ofte får man bare opp en liten radar-sak, iblant med en pil som peker ut retning til mål/delmål. Musehjul kan fortsatt brukes for å skifte våpen.

 

Spillet har ikke et perfekt interface (særlig ikke menyene, kamp er ganske velfungerende), men klarer man irritere seg så mye over dette at det ødelegger spillopplevelsen... så synes jeg det er snodig.

 

Hvis du velger å begynne fresh så kan du ta alle disse valgene som du ville ha gjort i eneren i 2'eren.

For nye karakterer har Bioware tatt valgene for ME1, men det er mulig man har en viss påvirkningskraft. Har ikke testet.

 

Har hørt noe om at du begynner med mer helse og mer % i renegade og paragon, men det kan ikke jeg bekrefte!

Får en liten bonus med videre, ja. Men det å ha et personlig forhold til karakterer og hendelser fra ME1 er nok den store gevinsten av å spille forgjengeren først.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

 

M funker forsåvidt, men ofte får man bare opp en liten radar-sak, iblant med en pil som peker ut retning til mål/delmål. Musehjul kan fortsatt brukes for å skifte våpen.

 

Spillet har ikke et perfekt interface (særlig ikke menyene, kamp er ganske velfungerende), men klarer man irritere seg så mye over dette at det ødelegger spillopplevelsen... så synes jeg det er snodig.

 

Ok. Ødelegger nok ikke spillopplevelsen min helt.Skal uansett kjøpe spillet, og kommer sikkert til å ha det morsomt med det.

Jeg har bare opplevd noen spill før hvor de bare har tatt konsollversjonen og gjort den kompatibel med Windows. Og da mener jeg spill som stadig minner deg på å trykke A, og tvinger deg til å gå gjennom ti forskjellige menyer for de enkleste handlinger.

Tror nok ikke ME2 er så ille, men det er merkelig at de ikke bare beholdt funksjonene fra eneren. ME1 var en ganske god port alt i alt. Ser ikke poenget med å gå bakover.

 

Fint at kart fungerer sånn noenlunde i hvert fall. Musehjul kan fortsatt brukes for våpen, men visstnok ikke for enkle ting som å lese kodeksen.

 

Ellers må jeg si at jeg er glad for at de har prøvd å forbedre kampsystemet. Synes det var ganske smertefullt i ME1. Er dog ikke helt glad for at inventory er borte samt at leveling er forenklet.

Spiller uansett bare ME for historien/dialog så er den delen bra så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

M funker forsåvidt, men ofte får man bare opp en liten radar-sak, iblant med en pil som peker ut retning til mål/delmål. Musehjul kan fortsatt brukes for å skifte våpen.

 

Det er jo ikke tilfeldig - man får et kart (som riktignok ikke tar hensyn til vertikale forskjeller, akkurat som i ME1) når man er i siviliserte områder, mens når man er på et eller annet oppdrag, stort eller smått, får man bare se hvor neste objective er. Ikke helt hvordan jeg ville gjort det, men med tanke på hvor lettfattelig level-layouten stort sett er, så fungerer det greit.

 

For nye karakterer har Bioware tatt valgene for ME1, men det er mulig man har en viss påvirkningskraft. Har ikke testet.

 

Du får ikke direkte velge noe som helst, men du kan gjøre noen - eller iallefall ett - indirekte valg. ME1-spoilers inbound: F.eks. avgjør kjønnet på karakteren din

om det er Ashley eller Kaidan som fremdeles er i live

. Enkelte ting ser spillet ut til å velge for deg uansett, deriblant

at du alltid valgte å la hele Council-gjengen dø på slutten av ME1, aldri å redde dem

. Jeg skulle gjerne sett at de bare lot oss velge alt selv, også uten en ME1-save, men de uttalte et eller annet sted at "de har valgt det de tror passer best inn dramaturgisk sett, og det som sannsynligvis vil utløse den sterkeste emosjonelle responsen". Jeg synes de gjorde en del tåpelige valg, men jeg vet ikke om jeg gidder å spille gjennom ME1 enda en gang bare for å rette opp i det. Kanskje jeg gjør det, og så tar samme save gjennom ME2 for å endelig ha en skikkelig save til ME3... En gang jeg har tid.

 

 

Eneste jeg virkelig misliker med ME2 så langt, er at man ikke får experience eller andre goder for å slakte horder med fiender. Nå er de bare hindringer, og for å add insult to injury har de også adoptert den tragiske "endeløse respawns"-modellen på enkelte steder. Hele Thermal Clip-opplegget er så tilbakestående at det nesten ikke lar seg beskrive - jeg har vanskelig for å fatte hvordan det liksom skal være et teknologisk framskritt at våpnene dine nå er avhengig av noen små pinner for å fungere overhodet, når de tidligere ikke var det. Overheating var aldri et reelt problem, med mindre man holdt avtrekkeren inne i 30 sekunder om gangen. Greit nok at de ville Gears of War-ifisere Mass Effect, men forsøket deres på en rasjonell forklaring for at alle tilgjengelige våpen plutselig opererer med det som i praksis er ammunisjon lik i et hvilket som helst annet skytespill, er så ufattelig dårlig at de like gjerne bare kunne ha implementert det uten å forsøke å gi en in-universe forklaring på det.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

M funker forsåvidt, men ofte får man bare opp en liten radar-sak, iblant med en pil som peker ut retning til mål/delmål. Musehjul kan fortsatt brukes for å skifte våpen.

 

Det er jo ikke tilfeldig - man får et kart (som riktignok ikke tar hensyn til vertikale forskjeller, akkurat som i ME1) når man er i siviliserte områder, mens når man er på et eller annet oppdrag, stort eller smått, får man bare se hvor neste objective er. Ikke helt hvordan jeg ville gjort det, men med tanke på hvor lettfattelig level-layouten stort sett er, så fungerer det greit.

 

For nye karakterer har Bioware tatt valgene for ME1, men det er mulig man har en viss påvirkningskraft. Har ikke testet.

 

Du får ikke direkte velge noe som helst, men du kan gjøre noen - eller iallefall ett - indirekte valg. ME1-spoilers inbound: F.eks. avgjør kjønnet på karakteren din

om det er Ashley eller Kaidan som fremdeles er i live

. Enkelte ting ser spillet ut til å velge for deg uansett, deriblant

at du alltid valgte å la hele Council-gjengen dø på slutten av ME1, aldri å redde dem

. Jeg skulle gjerne sett at de bare lot oss velge alt selv, også uten en ME1-save, men de uttalte et eller annet sted at "de har valgt det de tror passer best inn dramaturgisk sett, og det som sannsynligvis vil utløse den sterkeste emosjonelle responsen". Jeg synes de gjorde en del tåpelige valg, men jeg vet ikke om jeg gidder å spille gjennom ME1 enda en gang bare for å rette opp i det. Kanskje jeg gjør det, og så tar samme save gjennom ME2 for å endelig ha en skikkelig save til ME3... En gang jeg har tid.

 

 

Eneste jeg virkelig misliker med ME2 så langt, er at man ikke får experience eller andre goder for å slakte horder med fiender. Nå er de bare hindringer, og for å add insult to injury har de også adoptert den tragiske "endeløse respawns"-modellen på enkelte steder. Hele Thermal Clip-opplegget er så tilbakestående at det nesten ikke lar seg beskrive - jeg har vanskelig for å fatte hvordan det liksom skal være et teknologisk framskritt at våpnene dine nå er avhengig av noen små pinner for å fungere overhodet, når de tidligere ikke var det. Overheating var aldri et reelt problem, med mindre man holdt avtrekkeren inne i 30 sekunder om gangen. Greit nok at de ville Gears of War-ifisere Mass Effect, men forsøket deres på en rasjonell forklaring for alle tilgjengelige våpen plutselig opererer med det som i praksis er ammunisjon lik i et hvilket som helst annet skytespill, er så ufattelig dårlig at de like gjerne bare kunne ha implementert det uten å forsøke å gi en in-universe forklaring på det.

 

 

 

Quoted for the god damn truth.

Lenke til kommentar

M funker forsåvidt, men ofte får man bare opp en liten radar-sak, iblant med en pil som peker ut retning til mål/delmål. Musehjul kan fortsatt brukes for å skifte våpen.

 

Det er jo ikke tilfeldig - man får et kart (som riktignok ikke tar hensyn til vertikale forskjeller, akkurat som i ME1) når man er i siviliserte områder, mens når man er på et eller annet oppdrag, stort eller smått, får man bare se hvor neste objective er. Ikke helt hvordan jeg ville gjort det, men med tanke på hvor lettfattelig level-layouten stort sett er, så fungerer det greit.

Min hensikt var å beskrive systemet, ikke dømme det. Enig i at det fungerer greit; har ennå ikke hatt behov for mer.

 

Eneste potensielle fordel jeg kan se med thermal clips er at man må tenke litt på hvordan man bruker våpnene, siden man kan "gå tom". Men i virkeligheten har det vært litt kjipt å "måtte" se etter de hersens små pinnene etter/under en kamp, ja (noe jeg gjør selv om jeg som Soldier har nok av våpen). Senker tempoet held unødig. Bortsett fra dette er kamp herlig.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg at overheating-greiene i ME1 fungerte godt nok som en måte å balansere våpnene på. Det oppfordret til kontrollerte bursts, og gjorde at våpen som ellers ville vært litt for gode (f.eks. Shotgun med explosive rounds) ikke kunne avfyres lenge i rask rekkefølge.

 

Fra et "in-universe"-synspunkt, er det litt vanskelig å se for seg at ikke iallefall én av alle de supersmarte ingeniørene som farter rundt i galaksen kom på idéen om å gjøre thermal clips til et modulært alternativ - altså at alle nyere våpen er kompatible med dem, men at man ikke er fullstendig avhengig av dem for at våpenet skal virke. Slik ville man kunne bruke clips så lenge man hadde dem, men fremdeles kunne skyte i en situasjon der man var tom. Da ville man igjen være nødt til å tenke på faren for overheating, naturlig nok. Eller at man rett og slett selv kunne velge om man skulle skyte med thermal clips eller ikke, slik at man kan spare dem til mer intense trefninger (det kunne man gjort tilgjengelig for spilleren ved å ha en "fire mode"-knapp eller toggle, whatever).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...