Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect 2 (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Zealuu, vi snakker samme språk. Til tross for at navnet ditt høres ut som en Turian eller Quarian. Harrharr.

 

Å gå fra å ha uendelig ammo på en pistol som knuser "armor" til å måtte bruke en SMG på fiender som bare har Armor, som er innmari lite effektivt, fjerner en del av spillergleden. Har også blandede følelser om kvalitet-fremfor-kvantitet systemet når det gjelder krefter som Vanguard. Som Sentinel i det første, biotic og tech, hadde jeg flere enn her. Skulle også veldig gjerne sett Lift fremfor Pull. Tør ikke tenke på hvor mye jeg savner Throw. Men Pull er vel dem begge i èn, bare litt haltende. Blir sikkert bedre på nivå 4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har Pull Field på hovedkarakteren min (Vanguard), og det er jo veldig greit når man sender hele grupper med folk susende gjennom rommet. Radiusen på Field-versjonen er imidlertid litt mindre enn man skulle tro, så de må stå unaturlig tett sammen for at det skal funke. Best uttelling får man av å slenge det på dem når de kommer ut en trang døråpning i en liten haug. Samtidig tenker jeg at det å kunne slenge folk bakover (Throw) gjerne har mange flere strategiske fordeler enn å dra dem mot deg. Det finnes heldigvis gruppemedlemmer som har Throw.

 

En litt tragikomisk bieffekt er at når du får inn et blinkskudd med Pull (som selv i AoE-versjon heller enn supah powah-versjon har kraft nok til å drepe fiender hvis skjold osv. er nede når de til slutt treffer gulvet eller en vegg) er det alltid en viss sjanse for at en av squad-folkene dine bestemmer seg for å stå i veien for dem, og selvsagt går rett i dørken når de kolliderer. Ene gangen klarte både Miranda og Samara å slå seg selv bevisstløse ved å løpe inn i en gruppe folk jeg nettopp hadde pullet av en bro eller noe. Lawd.

 

Angående måten enkelte våpen "må" brukes på forskjellige typer forsterkninger (shield, barrier, armor, osv.) så er ikke det systemet så rigid som jeg var redd for i begynnelsen. Carnifex-pistolen er f.eks. kjempegreier mot Armor, og fire raske headshots dreper det meste uavhengig av panser. Eller ... Så var det noe i det du sa om våpen og armor som jeg ikke helt fikk med meg. Etter at jeg

fikk Warp Ammo som Advanced Training-power (Jack sin unlock-power), og siden valgte Assault Rifle som advanced weapon training når man vimser rundt inne i Collector-skipet

har jeg uansett ikke hatt nevneverdige problemer med verken armor, shields eller barriers. Også har jo Miranda både Warp og Overload. Utrolig nyttig kvinnfolk. Vedder på hun er en racer på kjøkkenet også.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk den samme følelsen etter å ha spillt igjennom spillet her, som når jeg så star wars the phantom menace hvis der skjønner. Jeg vet ikke helt om jeg skal like at de forandra kampsystemet så mye, de skulle ha pussa litt mer på det ikke forandra det totalt, og det er satt opp plasser du kan gjømme deg bakom over alt, gow cod klone på det området. Føles veldig unaturlig, liker og gjøre den jobben selv hehe, det var jo der i me1 også men ikke på det nivået. Og dumt at de fjerna muligheten til og geare shepard selv. Og det føltes ut som om jeg brukte mesteparten av tiden til og samle sammen et nytt lag, morro det men hmm. Og hvor i pokker er Mako II? savner å bli skutt ut av normandy på en ukjent planet for og så farte rundt i mako og skyte i stykker ting. Og hva med at alle sammen skal dø på sisteoppdraget da, stakkars garrus min trofaste medhjelper siden me1 ble jo slakta det likte jeg ivertfall ikke :p eneste personen som var igjenn fra me1 var tali. Og jeg hadde forventa at the citadel ville se sånn ca likt ut, men det ble vel ødelagt i den siste kampen i me1? hvem vet.. 8.5/10

Endret av catsnap
Lenke til kommentar

Fikk den samme følelsen etter å ha spillt igjennom spillet her, som når jeg så star wars the phantom menace hvis der skjønner. Jeg vet ikke helt om jeg skal like at de forandra kampsystemet så mye, de skulle ha pussa litt mer på det ikke forandra det totalt, og det er satt opp plasser du kan gjømme deg bakom over alt, gow cod klone på det området. Føles veldig unaturlig, liker og gjøre den jobben selv hehe, det var jo der i me1 også men ikke på det nivået. Og dumt at de fjerna muligheten til og geare shepard selv. Og det føltes ut som om jeg brukte mesteparten av tiden til og samle sammen et nytt lag, morro det men hmm. Og hvor i pokker er Mako II? savner å bli skutt ut av normandy på en ukjent planet for og så farte rundt i mako og skyte i stykker ting. Og hva med at alle sammen skal dø på sisteoppdraget da, stakkars garrus min trofaste medhjelper siden me1 ble jo slakta det likte jeg ivertfall ikke :p eneste personen som var igjenn fra me1 var tali. Og jeg hadde forventa at the citadel ville se sånn ca likt ut, men det ble vel ødelagt i den siste kampen i me1? hvem vet.. 8.5/10

Men hvis du vil at teamet ditt skal overleve det siste oppdraget må du gjøre flere oppdrag og oppgradere skipet ditt. Jeg mista null medlemmer av teamet :)

Lenke til kommentar

... og du må velge riktig (lojale) person til de ulike oppgavene. De du får opp i en liste er nok ikke alle like egnet. Jeg skriver "nok" fordi jeg ikke er helt overbevist om at det ikke er et par-tre "terningkast" i bakgrunnen (eller andre ukjente faktorer) og dermed sjanser for at enkelte folk kan dø uansett hva du gjør.

 

Manges suksessoppskrift (gitt oppgradert skip slik at ingen dør underveis):

 

Tech-spesialist: Legion eller Tali. Rapporter tyder på at andre valg = sannsynligvis et dødsfall ved døren (tech-spesialisten selv?)

"Fire team"-ledere: Miranda, Jacob eller Garrus.

Barnevakt: Mordin (da noen rapporter tyder på at han kan dø hvis han blir igjen for å holde tilbake Collectors før bosskampen). Zaeed (og trolig flere) kan også funke.

Biotic-spesialist: Samara/Morinth eller Jack

 

 

Ikke åpne spoileren hvis du liker den realistiske følelsen av at ting kan gå på tverke hvis du velger "galt". Sisteoppdraget er ment å være temmelig desperat.

Lenke til kommentar

Fikk den samme følelsen etter å ha spillt igjennom spillet her, som når jeg så star wars the phantom menace hvis der skjønner. Jeg vet ikke helt om jeg skal like at de forandra kampsystemet så mye, de skulle ha pussa litt mer på det ikke forandra det totalt, og det er satt opp plasser du kan gjømme deg bakom over alt, gow cod klone på det området. Føles veldig unaturlig, liker og gjøre den jobben selv hehe, det var jo der i me1 også men ikke på det nivået. Og dumt at de fjerna muligheten til og geare shepard selv. Og det føltes ut som om jeg brukte mesteparten av tiden til og samle sammen et nytt lag, morro det men hmm. Og hvor i pokker er Mako II? savner å bli skutt ut av normandy på en ukjent planet for og så farte rundt i mako og skyte i stykker ting. Og hva med at alle sammen skal dø på sisteoppdraget da, stakkars garrus min trofaste medhjelper siden me1 ble jo slakta det likte jeg ivertfall ikke :p eneste personen som var igjenn fra me1 var tali. Og jeg hadde forventa at the citadel ville se sånn ca likt ut, men det ble vel ødelagt i den siste kampen i me1? hvem vet.. 8.5/10

Men hvis du vil at teamet ditt skal overleve det siste oppdraget må du gjøre flere oppdrag og oppgradere skipet ditt. Jeg mista null medlemmer av teamet :)

Haha, faen altså :p får gjøre det neste gang jeg er klar til og runde det

Lenke til kommentar

... og du må velge riktig (lojale) person til de ulike oppgavene. De du får opp i en liste er nok ikke alle like egnet. Jeg skriver "nok" fordi jeg ikke er helt overbevist om at det ikke er et par-tre "terningkast" i bakgrunnen (eller andre ukjente faktorer) og dermed sjanser for at enkelte folk kan dø uansett hva du gjør.

 

Manges suksessoppskrift (gitt oppgradert skip slik at ingen dør underveis):

 

Tech-spesialist: Legion eller Tali. Rapporter tyder på at andre valg = sannsynligvis et dødsfall ved døren (tech-spesialisten selv?)

"Fire team"-ledere: Miranda, Jacob eller Garrus.

Barnevakt: Mordin (da noen rapporter tyder på at han kan dø hvis han blir igjen for å holde tilbake Collectors før bosskampen). Zaeed (og trolig flere) kan også funke.

Biotic-spesialist: Samara/Morinth eller Jack

 

 

Ikke åpne spoileren hvis du liker den realistiske følelsen av at ting kan gå på tverke hvis du velger "galt". Sisteoppdraget er ment å være temmelig desperat.

Alle hjelperne mine var lojale utenom miranda. brukte mordin jeg, han står jo å skrur hele dagen ikke så rart han blir skutt når han filker med døra da, lite kamp erfaring lol :) Jacob ble brukt bare for og gjøre Miranda litt pisst heh men hu fikk viljen sin med og holde bio skjoldet oppe, det døde samara av lol. Miranda daua da hu ble igjenn for og holde tilbake collectors.. Garrus og Jack døde på vei til skipet.. Ganske redusert team jeg satt igjenn med på slutten. Og grunt han stakk av etter han hadde levert de overlevende. Tydelig at det gikk ganske så til helvette for meg xD

Lenke til kommentar

Var sværte lite fornøyd med utfallet mitt på slutten eg også, rett og slett kjempe lei meg siden Garrus ble snappet opp av den hellvettes swarmen...Elsker jo denne fyren her :cry:

 

Tali gikk inn mot de evige jaktmarker da reaktoren gikk til hellvette på vei mot Collector basen. Zaed tok kvelden etter å ha holdt collectors i sjakk,Jack tok også kvelden, men hu var bitch så det var ikkje store tapet :p

 

 

Lenke til kommentar

Fullførte spillet i går, gikk fantastisk hett for seg! Er også fornøyd med at hele crewet overlevde, selv om jeg var fullstendig likegyldig til enkelte av dem (Zaeed). Valgte Tali som sengepartner, håper på et realt oppgjør mellom henne og Ashley i ME3! :)

 

Neh, må vel starte en ny save når jeg kommer hjem. I den forbindelse, noen forslag til morsomme klasser? Har kun spilt som soldier (ME1+2), kunne vært morsomt å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Har spilt som Soldier, Vanguard, Adept og Sentinel - og liker alle.

 

Vanguards Charge er fryktelig stilig, men forvent å dø en del. Med denne klassen kan det passe spesielt godt å bruke melee-angrep (f.eks. i kombinasjon med hagla).

 

Adept er fin hvis man ønsker en karakter som baserer seg mye på biotics. Singularity er herlig; kan ofte holde Krogans, og selv Harbinger-e, litt på avstand (og ute av cover, slik at de kan tas av dage kjappere).

 

Sentinel har en kombinasjon av tech- og bioticskrefter. Man føler seg kanskje i begynnelsen litt "supportklasse", da man kan ta ned shields og barriers ganske greit (har både warp og overload), men ikke har noen særlig imponerende våpenslagkraft selv (altså er det trasig når kompanjongene detter i bakken). Samtidig er klassen anerkjent som ganske velegnet til å fullføre på Insanity-vanskelighetsgraden - tech-skjoldet tas raskt ned av de tøffere fiendene, men det kan også ofte redde deg. Legg til f.eks. armor-piercing ammo som bonus-power og f.eks. ekstra trening i sniper rifle (fra Collector-skipet), og du slår til slutt ganske godt fra deg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...