Gå til innhold

Tiårets beste spill (20-11)


Anbefalte innlegg

Noe av Command & Conquer må komme! Vist ikke er det skandale, var det som gjorde at RTS sjangeren ble endret for alltid etter Dune 2!

 

Vist ikke så er Gamer mistet helt poenget.

Tiåret 1990-99 ringte!

 

Command & conquer serien hadde en del topp spill i dette tiåret også:

 

Tiberian Sun: Firestorm kom ut i 2000

Samt med Red Alert 2 <--- KLASSIKER !

Yuri's Revenge og Red Alert 3 + Uprising "exp" pakke til Red Alert 3.

 

Så har du jo Command & Conquer 3 eller 4 som det egentlig skal hete.

 

Fordi Tiberian sun er Command & conquer 3 noe som egentlig gjør CnC 3 til CnC 4!

 

Uansett:

 

Command & conquer 3

Renegade

Generals + Zero Hour

 

 

Veldig rart at Red Alert 2 ikke er nevnt i hele tatt ettersom det er klassikker som mange elsket og spiller enda!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske enkelt, man liker fantasy-settingen bedre enn post-apokalypse-settingen. Selv om jeg klart skjønner at Fallout 3 er et mye bedre teknisk spill enn Oblivion, er jeg ikke redd for å innrømme at jeg koste meg mest med Oblivion av de to.

 

Det er ikke bare rent tekniske hensyn, men også designvalg, som i Oblivion nesten uten unntak var mindre gode enn de tilsvarende valgene Morrowind og Fallout 3 - inkludert selve settingen. TES-universet er i utgangspunktet et av de bedre fantasyuniversene (jfr. alle de tidligere TES-spillene), det er bare synd Bethesda med Oblivion ødela all etablert kanon om Cyrodiil for at det skulle likne mer på en fjortenårings bilde av Legolas-land.

Lenke til kommentar

Noe av Command & Conquer må komme! Vist ikke er det skandale, var det som gjorde at RTS sjangeren ble endret for alltid etter Dune 2!

 

Vist ikke så er Gamer mistet helt poenget.

Tiåret 1990-99 ringte!

 

Command & conquer serien hadde en del topp spill i dette tiåret også:

 

Tiberian Sun: Firestorm kom ut i 2000

Samt med Red Alert 2 <--- KLASSIKER !

Yuri's Revenge og Red Alert 3 + Uprising "exp" pakke til Red Alert 3.

 

Så har du jo Command & Conquer 3 eller 4 som det egentlig skal hete.

 

Fordi Tiberian sun er Command & conquer 3 noe som egentlig gjør CnC 3 til CnC 4!

 

Uansett:

 

Command & conquer 3

Renegade

Generals + Zero Hour

 

 

Veldig rart at Red Alert 2 ikke er nevnt i hele tatt ettersom det er klassikker som mange elsket og spiller enda!

 

Ikkje enig, CnC 3 er nummer 3 i den orginale serien.

CnC (Orginal) - 1995 - Tiberium serien nr 1

CnC: Red Alert - 1996 - RA nr 1

CnC2: Tiberian Sun - 1999 - Tiberium serien nr 2

CnC: Red Alert 2 - 2000 - RA nr 2

CnC: Generals - 2003 - Verken RA eller Tiberium her

CnC3: Tiberium Wars - 2007 - Tiberium serien nr 3

CnC: Red Alert 3 - 2008 - RA nr 3

CnC4: Tiberian Twilight - 2010 - Tiberium serien nr 4

 

Du kan argumentere for at Renegade er nummer 3 siden det foregår i Tiberian verden men det er meir ein spin-off.

Endret av SynTerro
Lenke til kommentar

Knights of the Old Republic II har vi allerede nevnt. Flere av de seriene/spillene du nevner kom vel dessuten ut før år 2000?

Ah, frå dei siste ti åra, ja, det hadde eg gløymt, beklagar. Vel, det skal bli interessant å sjå kva som kjem på dei ti øvste plassane.

 

Sjølv vil eg i alle fall ha inn noko frå Piranha og noko frå Firaxis. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

@Zealuu: Kan du beskrive hva "Legolas-land" er? Såvidt jeg vet kom Legolas fra Myrkskog, et område som er gjengrodd av trær, noe Cyrodiil i Oblivion ikke er. Det er også et mørkt, dystert og forhekset sted. Jeg kjenner ikke meg igjen i Oblivion når jeg hører disse ordene.

 

regner med at han mente slik som Legolas ser ut i filmen. Langt hår, flashy og kul... Altså litt platt og glatt...

Lenke til kommentar

@Zealuu: Kan du beskrive hva "Legolas-land" er? Såvidt jeg vet kom Legolas fra Myrkskog, et område som er gjengrodd av trær, noe Cyrodiil i Oblivion ikke er. Det er også et mørkt, dystert og forhekset sted. Jeg kjenner ikke meg igjen i Oblivion når jeg hører disse ordene.

 

Skal vi se; endeløse, grønne enger med identiske løvtrær hvis posisjon, størrelse og form er generert av en algoritme. Dette i motsetning til den i all hovedsak håndlagde verden i Morrowind, og til en viss grad i Fallout 3. Kun i de sørøstligste delene av Oblivions Cyrodiil har de klart å gjenskape det som ut i fra tidligere beskrivelser skal være den dominerende klima- og terrengtypen i mesteparten av provinsen. Det like gresskledte, løvtredekkede landskapet Legolas & Co. farter gjennom i LoTR-filmene minner til forveksling om det i Oblivion, er nærmest ikonisk når det gjelder uoriginale villmarkslandskap i fantasysammenheng, er minst like stereotypt, og er sikkert også generert på samme måte som Oblivions.

 

Jeg kunne like gjerne ha kalt det Aragorn-land eller Frodo-land (til tross for at noen da garantert hadde protestert fordi "Aragorn drar jo rundt overalt, så man kan ikke askribere en spesiell landskapstype til ham!" eller "men hobbitter bor jo i hull i bakken, det er ikke mange av dem i Oblivion!"). Derfor kan vi heller kalle det "fantasiløse LoTR-kopi-land sannsynligvis laget for å appellere til unge Xbox-eiere hvis erfaring med fantasy begrenser seg nettopp til filmutgaven av nevnte verk" i stedet, så slipper vi mer frenetisk flisespikking i et forsøk på å motbevise noe som er nokså åpenbart?

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

@Zealuu: Kan du beskrive hva "Legolas-land" er? Såvidt jeg vet kom Legolas fra Myrkskog, et område som er gjengrodd av trær, noe Cyrodiil i Oblivion ikke er. Det er også et mørkt, dystert og forhekset sted. Jeg kjenner ikke meg igjen i Oblivion når jeg hører disse ordene.

 

Skal vi se; endeløse, grønne enger med identiske løvtrær hvis posisjon, størrelse og form er generert av en algoritme. Dette i motsetning til den i all hovedsak håndlagde verden i Morrowind, og til en viss grad i Fallout 3. Kun i de sørøstligste delene av Oblivions Cyrodiil har de klart å gjenskape det som ut i fra tidligere beskrivelser skal være den dominerende klima- og terrengtypen i mesteparten av provinsen. Det like gresskledte, løvtredekkede landskapet Legolas & Co. farter gjennom i LoTR-filmene minner til forveksling om det i Oblivion, er nærmest ikonisk når det gjelder uoriginale villmarkslandskap i fantasysammenheng, er minst like stereotypt, og er sikkert også generert på samme måte som Oblivions.

 

Jeg kunne like gjerne ha kalt det Aragorn-land eller Frodo-land (til tross for at noen da garantert hadde protestert fordi "Aragorn drar jo rundt overalt, så man kan ikke askribere en spesiell landskapstype til ham!" eller "men hobbitter bor jo i hull i bakken, det er ikke mange av dem i Oblivion!"). Derfor kan vi heller kalle det "fantasiløse LoTR-kopi-land sannsynligvis laget for å appellere til unge Xbox-eiere hvis erfaring med fantasy begrenser seg nettopp til filmutgaven av nevnte verk" i stedet, så slipper vi mer frenetisk flisespikking i et forsøk på å motbevise noe som er nokså åpenbart?

 

Tilgi om du fikk inntrykk av at jeg flisespikket, men jeg har flere ganger hørt folk omtale Oblivion som "Legolas-land", uten å helt skjønne hva de mente eller hvordan det kunne være en forbindelse mellom dem, men jeg skjønner nå hva du mener (selv om jeg fortsatt synes det er en litt rar ting å si). Jeg prøvde ei heller å motbevise noe, jeg er helt enig i at Oblivion har et altfor gjentakende landskap, men jeg hadde heldigvis ikke lest noe særlig om Cyrodiil før spillet kom ut, som sikkert bidro til at jeg ikke lot meg irritere meg av det like mye som mange andre.

 

Alt i alt er jeg en utrolig fan av slike open-world RPGer, spesielt i fantasy-sjangeren, som er så svære og sømløse som Oblivion. I utgangspunktet liker jeg slike RPGer bedre enn "andre typer", slik som Mass Effect og Dragon Age. Derfor er det mye enklere for meg å like et spill av førstnevnte type, selv om jeg ser at det har klare mangler som andre spill har fikset på. Her kommer smak inn igjen, og jeg er glad for at jeg kan spille spill med så store mangler som Oblivion har og allikevel kose meg gløgg med spillet uten større problemer.

Lenke til kommentar

Se der ja, Oblivion og Fallout 3... Fint at de står sammen, for det er to spill som absolutt hører sammen. Og de hører begge så absolutt ikke inne i topp 20 sjiktet!

 

Når det gjelder Oblivion så har jeg kanskje et litt ambivalent forhold til det. Det er kanskje det spillet jeg har brukt mest timer på i denne konsollgenerasjonen. Det tok meg 120 timer til å innse at hovedhistorien var utrolig skuffende, og at Cyrodiil egentlig var et ganske kjedelig sted. Det var hvertfall følelsen jeg satt igjen med, men jeg skal jo ikke se bort ifra at jeg hadde det ganske morsomt i løpet av en viss prosentandel av de 120 timene, hehe :p

 

Fallout 3 ble jeg aldri helt venn med. Problemet mitt her var at hybriden mellom RPG og FPS gjorde det til et middels godt skytespill og et midddels godt rollespill. Actionelementene slo aldri helt til hos meg, hverken som rollespill eller skytespill. Da står man igjen med utforskingen av The Wasteland, som jo til å begynne med var interessant. Men det slo meg fort at det var stort sett et ødeland (duh, hva hadde man forventet). Det var få steder som var interessante å oppdage foruten Megaton, og jeg skulle gjerne sett et mer "fargerikt" wasteland fyllt med interessante karakterer og deres unike måter å tilpasse seg den postappokalyptiske verdenen på (som f.eks i Fallout 2).

 

Utviklerene har sagt at de ønsket å skape en mørkere (og kanskje mer realistisk) postappokalyptisk verden, og var tydeligvis inspirert av Cormac McCarthys mesterverk "The Road". Problemet var at det falt mellom to stoler, det var milevis fra den fortvilte og ødelagte verdenen man opplever i "The Road", men for mørkt og kjedelig til å kunne sammenliknes med Fallout 1 og 2. De "livlige" karakterene dere nevner så jeg heller aldri noe til. Og til slutt: I Oblivion har man hest. I Fallout 3 kan man finne ting i ødemarken og lage våpen av det. Man kan finne motor og styre til en motorsykkel. Hvorfor i alle dager kan jeg ikke lage meg en tøff chopper til å cruise rundt i ødemarken!? Spillet hadde lett kommet opp på min topp 20 liste hvis jeg hadde fått lov til det.

 

Ellers må jeg si meg enig i Diablo 2 og World of Warcraft på listen. WoW er virkelig så nært man kommer MMORPG perfeksjon. Jeg savnet kanskje litt av sjelen og mystikken fra min tid med Everquest, men det har nok mer med nostalgifølelsen å gjøre. Gleder meg til å se topp 10 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...