Gå til innhold

Anmeldelse av Rogue Warrior på db.no


Anbefalte innlegg

Ok, så jeg sitter og surfer litt nettaviser og kommer over anmeldelsen av Rogue Warrior hos dagbladet. Mens jeg leser gjennom den blir jeg mer og mer overbevist om at det må være en eller annen ungdomsskoleelev som har arbeidsuke hos dagbladet og har fått lov til å skrive hva de vil og få det publisert.

 

Spørsmålene som kan innlede debatten er: Er dette en god anmeldelse? Er denne anmeldelsen egentlig noe morsom?

 

For han prøver jo å være morsom. Jeg synes han feiler og at dette var tragisk lesing.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den verste anmeldelsen jeg noen gang har lest. I følge meg er han mellom 12-15 år gammel. Han har glemt en viktig regel innen media: Bannskap. Inkludert at han bruker store bokstaver uten at det er nødvendig. Svært usaklig og ikke morsom i det hele tatt. Mener at jeg kunne ha skrevet en bedre anmeldelse, men ettersom at jeg ikke har spilt spille skal jeg ikke uttale meg om det han sier om spillet.

 

Og vet du hva? Det er faen meg det beste jeg kan si om spillet - at det er mulig å bli ferdig med det, å kunne slå det av!

 

NEI, FOR POKKER. Jeg ville heller ha holdt ut førti curlingsteiner mot bjellene, polsk dansebandmaraton og levd på bikkjedrit ispedd brukt pissoartablett i en måned enn å måtte voldta spillkonsollen min med denne taggete hemoroiden av et svindelforsøk igjen.

 

Jeg skjønner det bare ikke. 599 kroner?! FEM HUNDREDE OG NITTINI KRONER?! FOR DETTE?!

 

I samme quote har han klart å kalle spillet et svindelforsøk. Jeg lurer også på hvordan spillet har klart å voldta konsollen hans? :hmm:

Hvordan kan redaktøren la dette komme igjennom.

Hvis det var han som spilte i den videoen har han feilet hardt på konseptet ut ifra det jeg vet om det. Greia er at du skal snike deg opp bak folk, ikke slakte dem med de våpnene som bråker mest. (rett meg om jeg tar feil)

 

Dette er tatt fra mine egne meninger å skal ikke bli sett på som forsøk på å få frem fakta.

Lenke til kommentar

Anmeldelsen hans er litt rar, skal være enig i det. Litt for barnslig og ikke så lett å ta seriøst. Men når man ser på karakteren han gir, som nok er et riktig bilde av spillet, så kan jeg jo forstå at han føler for å skrive en litt avvikende anmeldelse.

 

Giant bomb ga 2 av 5 stjerner, og ut i fra denne snartitten som viser ca 20 minutt av gameplayet syns jeg det ser snilt ut.

 

Dette er den verste anmeldelsen jeg noen gang har lest. I følge meg er han mellom 12-15 år gammel. Han har glemt en viktig regel innen media: Bannskap. Inkludert at han bruker store bokstaver uten at det er nødvendig. Svært usaklig og ikke morsom i det hele tatt. Mener at jeg kunne ha skrevet en bedre anmeldelse, men ettersom at jeg ikke har spilt spille skal jeg ikke uttale meg om det han sier om spillet.

 

Og vet du hva? Det er faen meg det beste jeg kan si om spillet - at det er mulig å bli ferdig med det, å kunne slå det av!

 

NEI, FOR POKKER. Jeg ville heller ha holdt ut førti curlingsteiner mot bjellene, polsk dansebandmaraton og levd på bikkjedrit ispedd brukt pissoartablett i en måned enn å måtte voldta spillkonsollen min med denne taggete hemoroiden av et svindelforsøk igjen.

 

Jeg skjønner det bare ikke. 599 kroner?! FEM HUNDREDE OG NITTINI KRONER?! FOR DETTE?!

 

I samme quote har han klart å kalle spillet et svindelforsøk. Jeg lurer også på hvordan spillet har klart å voldta konsollen hans? :hmm:

Hvordan kan redaktøren la dette komme igjennom.

Hvis det var han som spilte i den videoen har han feilet hardt på konseptet ut ifra det jeg vet om det. Greia er at du skal snike deg opp bak folk, ikke slakte dem med de våpnene som bråker mest. (rett meg om jeg tar feil)

 

Dette er tatt fra mine egne meninger å skal ikke bli sett på som forsøk på å få frem fakta.

 

Spillet benytter seg av en forholdsvis grov språkbruk (og da mener jeg grov) så jeg ser poenget hans. Og hva har voldtekt med svindel å gjøre? Å svindle noen er å ta penga deres. Og spill som Rogue Warrior kan nesten se ut til å fungere som noe slikt.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Kommentarene er også like latterlige. Han kunne formulert seg på en mer voksen måte. Jeg er enig med at dette

...er en eller annen ungdomsskoleelev som har arbeidsuke hos dagbladet...

 

Men av det jeg har sett av spillet Rouge Warrior er jeg egentlig enig med hele anmeldelsen, uten å ha spilt det selv, men ærlig talt, spillet ser jo dørgende kjipt ut.

 

Jeg støtter selvfølgelig ikke sånn språkbruk og en sånn måte å skrive en anmeldelse på, til tross for at det er på nettet.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Skjønner mannen godt eg. Det er sikkert artig å vere speljournalist heilt til du får noko slikt i hendene og må bruke verdifull tid på det.

 

Sjølve anmeldelsen er heilt grei. Han blir jo aldri direkte usaklig, kritikken går på spesifikke ting som er dårlige i spelet.

 

Stilen i anmeldelsen gir meg assosiasjonar til Egon Holstad, de veit, han rockejournalisten som så utrulig gjerne vil skrive som Hunter S. Thompson, men feilar. Dog ikkje fullt så patetisk.

Lenke til kommentar

I en tid der vi gjerne prøver å få innpass i samfunnet for at spill faktisk er kultur (vi her på gamer vet jo allerede dette ;)), synes jeg anmelderen i alle fall gjør en god innsats i å stikke kjepper i hjulene til oss andre. Det minste formkravet burde være en viss grad av seriøsitet, og spør du meg ser dette ut til å mangle fullstendig. Selv om spillet er dritt, burde det gå an å skrive en anmeldelse som ikke speiler dette fullstendig (les: er like dritt).

Lenke til kommentar

Simen: Seriøsitet? sprøket og formen er da ikke noe saftigere enn hva man finner under de fleste landsdekkende slaktanmeldelser for filmer. Sjangeren ameldelse gir mye frihet.

 

Journalisten gjør anmeldsen leseverdig. Skulle den vært tørr og bare med fakta(jeg tror du blander sammen seriøs journalisme med værmeldingen her) hadde den sagt: Ikke kjøp dette spillet.

Endret av Sparks50
Lenke til kommentar

Gaming som (sub)kultur trenger vel ikkje anerkjennelse frå alle og einkvar, vel?

 

Synest fortsatt at anmeldelsen var heilt grei. Sjøl om mora mi kanskje hadde synst at anmeldarmannen er skikkelig stygg i munnen, så er jo ho så milevis utanfor målgruppa at det blir irrelevant.

 

Noterer forresten at spelanmeldelsane på dagbladet ligger under "Kultur".

Ulåste dører trenger vel ikkje sparkast inn... :p

Lenke til kommentar

Ved mangel på seriøsitet henviser jeg til de "saftige" sammenligningene anmelder hele tiden kommer med.

 

"Dette spillet er så hinsides giddaslaust at jeg får streptokokkangrep på hjernen."

 

"[...] en kjeft mer skitten enn et fjorten uker gammelt uvaska hippiebind."

 

"Jeg hadde sannsynligvis funnet mer motstand i en wrestlingmatch mot en våt avis!"

 

og selvfølgelig:

 

"Jeg ville heller ha holdt ut førti curlingsteiner mot bjellene, polsk dansebandmaraton og levd på bikkjedrit ispedd brukt pissoartablett i en måned enn å måtte voldta spillkonsollen min med denne taggete hemoroiden av et svindelforsøk igjen."

 

Med tanke på Mistelteins kommentar angående målgruppe, ja, hvilken målgruppe er det anmelder prøver å treffe? Han skriver tross alt for dagbladet - en av de få landsdekkende aviser og en som ser på seg selv som kulturavis - med et språk som passer for en ganske liten menighet ... eller? En menighet kanskje bestående av gutteromsgutter opptil en ikke-alt-for-høy-alder (neppe noe for pappa og i alle fall ikke jenter - ikke at spillet heller kanskje appelerer fullt til jenter, men hvem er vi til å forhåndsdømme det?).

 

Alt i alt, kanskje det bare er meg. Det var vel derfor jeg også startet tråden. For å finne ut om det bare var meg. Og å gi min hyllest til gamer.no for anmeldelser på en del nivå over dette. Etter min mening.

Lenke til kommentar

Ved mangel på seriøsitet henviser jeg til de "saftige" sammenligningene anmelder hele tiden kommer med.

 

"Dette spillet er så hinsides giddaslaust at jeg får streptokokkangrep på hjernen."

 

"[...] en kjeft mer skitten enn et fjorten uker gammelt uvaska hippiebind."

 

"Jeg hadde sannsynligvis funnet mer motstand i en wrestlingmatch mot en våt avis!"

 

og selvfølgelig:

 

"Jeg ville heller ha holdt ut førti curlingsteiner mot bjellene, polsk dansebandmaraton og levd på bikkjedrit ispedd brukt pissoartablett i en måned enn å måtte voldta spillkonsollen min med denne taggete hemoroiden av et svindelforsøk igjen."

 

Med tanke på Mistelteins kommentar angående målgruppe, ja, hvilken målgruppe er det anmelder prøver å treffe? Han skriver tross alt for dagbladet - en av de få landsdekkende aviser og en som ser på seg selv som kulturavis - med et språk som passer for en ganske liten menighet ... eller? En menighet kanskje bestående av gutteromsgutter opptil en ikke-alt-for-høy-alder (neppe noe for pappa og i alle fall ikke jenter - ikke at spillet heller kanskje appelerer fullt til jenter, men hvem er vi til å forhåndsdømme det?).

 

Alt i alt, kanskje det bare er meg. Det var vel derfor jeg også startet tråden. For å finne ut om det bare var meg. Og å gi min hyllest til gamer.no for anmeldelser på en del nivå over dette. Etter min mening.

 

Hvis du ser på en av de første kommentarene under anmeldelsen så er den skrevet av en jente som tydeligvis likte teksten :p

 

Ellers så er jeg vel enig i at det var en del meningsløs språkbruk, dog syns jeg bruken av bannord kan forsvares i slike sammenhenger hvis teksten er formulert på en litt "smartere" måte.

Forøvrig så føler jeg med smerten hans etter å ha opplevd min andel møkkspill opp igjennom tidene

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Det går fortsatt an å være utrolig kritisk og morsom på samme tid uten å skrive så vanvittig... barnslig.

 

Ser lett at slike anmeldelser har blitt utrolig populære etter suksessen til Yahtzee's Zero Punctuation, forskjellen er dog at Yahtzee ikke anser seg selv som en seriøs anmelder, han vet at han underholder ved å slakte spill i så stor grad som mulig.

Det burde alvorlig talt forventes mer av en anmelder i avisen som reklamerer seg selv som "Norges Debatt og Kultur avis".

 

Men det er vel bare jeg som er litt rar, jeg mener tross alt at en anmelder/journalist som jobber i norges nest største avis burde holde seg litt mer profesjonell og bevise at han fortjener stillingen mer enn et 100talls andre dyktige talenter rundt omkring i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...