Gå til innhold

Mass Effect 2 - Utforsk og diskuter Sci-Fi kjempen


Anbefalte innlegg

Ah. Ser det er en achievement å redde hele laget. Det forandrer jo på det en smule...

 

Da reiser spørsmålet seg: Laste opp saven jeg foretok like før siste kamp og manipulere utfallet til slik jeg vil ha det eller være standhaftig på det prinsippet jeg egentlig la til grunn når jeg spilte og heller la det gå som det gikk når ME 3 kommer?

 

Finnes det i tilfellet en guide for hvem som skal gjøre hva så alle mine medlemmer overlever?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du med Liara?

 

Ellers er jeg svært uenig med deg. Mass Effect 2 hadde både gode og dårlige sider, og slutten er av de bedre sidene. Spoilers:

 

 

I forhold til hva du har gjort tidligere i spillet, og hva du gjør i det siste oppdraget, kan noen dø. Om du bevisst kunne kontrollere dette ville det vært tåpelig. Du får noen hint av og til på hva som påvirker dette, uten at de blir for opplagte. Om noen du liker dør, og du blir trist/sint for at dette skjer, gjør jo bare spillet jobben sin. Dessuten, ville du hatt en funksjon Final Fantasy hvor du kunne reddet Aerith til fordel for noen du ikke likte? Kunne du ønske at du kunne (Watcmen spoiler)

reddet Rorschach i slutten av Watchmen om du kunne?

 

 

Noen kan dø, enten det er favoritten eller den du liker minst. Og her er Mass Effect nydelig nådeløst. Du ble i grunn ganske heldig som kun mistet to, mange mister flere.

 

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Må springe på forelesning nå, men basically, les fra "Act III" og nedover: http://masseffect.wi...Suicide_Mission

 

Det er egentlig ganske selvforklarende, eneste er vel hvis man hopper over noen oppgraderinger eller ikke har hørt like godt etter i alle samtalene.

 

 

Ah, takk. Ser jeg sendte feil folk hele tiden. Alle er forøvrig lojale, jeg spiller ikke spill som Mass Effect 2 uten å gjøre åpenbare oppdrag enda de i utgangspunktet er valgfrie.

 

Hadde du med Liara?

 

Ellers er jeg svært uenig med deg. Mass Effect 2 hadde både gode og dårlige sider, og slutten er av de bedre sidene. Spoilers:

 

 

I forhold til hva du har gjort tidligere i spillet, og hva du gjør i det siste oppdraget, kan noen dø. Om du bevisst kunne kontrollere dette ville det vært tåpelig. Du får noen hint av og til på hva som påvirker dette, uten at de blir for opplagte. Om noen du liker dør, og du blir trist/sint for at dette skjer, gjør jo bare spillet jobben sin. Dessuten, ville du hatt en funksjon Final Fantasy hvor du kunne reddet Aerith til fordel for noen du ikke likte? Kunne du ønske at du kunne (Watcmen spoiler)

reddet Rorschach i slutten av Watchmen om du kunne?

 

 

Noen kan dø, enten det er favoritten eller den du liker minst. Og her er Mass Effect nydelig nådeløst. Du ble i grunn ganske heldig som kun mistet to, mange mister flere.

 

 

Nei, hadde ikke med Liara. Skal skaffe henne nå, samt laste ned de andre DLC-pakkene jeg ikke har. Valgte å fortsette på spillet mitt.

 

 

Vel, Mass Effect-serien gjør et poeng i å fortsette historien gjennom vært spill. Derfor forventer jeg også å kunne manipulere den etter mitt ønske, ettersom det tross alt er min historie i dette universet. Slik var det også i det første spillet, hvor du må la en av dine medlemmer dø mot slutten men du får selv bestemme hvilket. Da må jeg ta et vanskelig valg jeg vet vil påvirke fremtiden, og det er et spennende virkemiddel i historiefortelling. Å frata meg et medlem i en historie jeg har fått bestemme gangen i uten å la meg velge er derimot stikk i strid med de virkemidlene BioWare har benyttet seg av før i denne serien, og derfor er det også overraskende og skuffende at de kommer ut av det blå.

Jeg ville valgt å ta med meg Thane videre om jeg visste at jeg kunne. Selvfølgelig er dette godt jobba når jeg nå savner fyren, men hadde jeg visst at han ville dø ut i fra mine åpenbare valg (slik som i ME 1) ville jeg ha godtatt det. Nå irriterer jeg meg bare over at jeg ikke visste om smørbrødlista over hvilke spillmekanikker jeg måtte ha utført for å få ham med meg videre.

 

Final Fantasy 7 og Watchmen er begge historier hvor slutten er bestemt når du begynner. Historien skal fortelles og det er fra start lagt opp til at du som tilskuer ikke har mulighet til å forhindre hva som skjer, men heller bare drive historien videre. Slik har det ikke vært i Mass Effect-serien hvor du får påvirke utfallet av stort sett alle samtaler og hendelser. Derfor er det synd det brukes i avslutningen av spill nummer 2, fordi det i mine øyne ødelegger poenget med å ha en åpen historie i utgangspunktet.

 

Nå kan man selvfølgelig argumentere for at det går an å velge siden slutten påvirkes av hvilke valg og oppgraderinger (smørbrødlista) man har foretatt mot slutten i spillet, men jeg vil ikke godta argumentet om at kravet om å lese en guide for å få valgene jeg ønsker skal bli tatt blir gjennomført er god spilldesign. Det er heller, om noe, ræva design.

 

Lenke til kommentar

Jeg nevnet det med Liara fordi du skrev at du hadde henne med. Såvidt jeg vet er ikke det mulig.

 

 

Vel, vi er tydeligvis uenige uansett. Jeg synes det er forholdsvis håpløst og kjedelig forutsigbart å kunne bestemme hvert eneste utfall i en slik historie selv. Mass Effect er ikke skapt for at du skal kunne skreddersy din egen historie, men for at du skal få din egen, tilnærmet unike historie. Og hva er spennende om du selv kontrollerer alt?

 

Jeg vil forøvrig si du tar feil ang. ME1. Du hadde et punkt hvor du kunne velge mellom to, men det skulle relativt mye til for å holde Wrex i live. Du måtte både være listig i dialogvalgene, og (om jeg ikke husker feil) ha mange poeng i Paragon (evt. Renegade også, men poenget står uansett). Tenk så mange som må ha digget å spille med Wrex, men som mistet ham mot sin vilje? Å ikke kunne gjøre noe med utfallet ble ikke noe nytt i ME2.

 

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig Tali :)

 

 

 

 

Den blir vel ikke unik hvis jeg går på allerede asfalterte veier? Jeg syns det er greit å kunne bestemme historien min selv fordi jeg da kan knytte meg til de jeg ønsker å knytte meg til og glede meg til å se dem senere. (Eller drite meg ut på det generiske "har ikke mer å si så jeg stiller det samme spørsmålet for femte gangen"-spørsmålet til Tali om vårt forhold (:() for så å ligge med Jack med en feiltakelse (:whistle:).)

 

Jeg ønsker ikke å kontrollere alt, men jeg ønsker å opprettholde de samme (= de viktige) valgmulighetene. Ut i fra guiden Zealuu linket til er det faktisk mulig å miste så mange lagsmedlemmer at Shepard dør (trenger to overlevende). Det må være jævlig kjedelig å få den i trynet når du har spilt spillet slik du selv ønsker. BioWare har med andre ord lagt opp til at du skal følge en bestemt rute du straffes for å gå utenom om du ønsker et komplett spill.

 

Greit nok, det skulle litt til å få beholde Wrex, men da har du i det minste muligheten for å finne ut hva du har gjort "galt" når du ser at du ikke kan velge paragon/renegade-valgene for å redde ham. Om man ikke leser guiden kan man spille gjennom ME 2 79 ganger uten å oppnå noe på slutten, noe som er noe helt annet. Du får ikke forandret noe galt når du ikke vet hva du har gjort feil.

 

At vi er uenige er helt greit, og som sagt så mener jeg ikke selve historien i spillet er dårlig. Jeg skulle bare ønske savnet over Thane var selvvalgt og ikke ut av det blå.

 

For ordens skyld, jeg mistet også Jack i tillegg til Thane og Jacob. Men som med Jacob regnet jeg med at dette var valg som ville påvirke utfallet av hennes liv til det negative og fordi dette var en karakter jeg ikke hadde brukt så mye ville jeg ikke savne henne. Litt hyklerisk bad boy "tøm-og-røm"-politikk på Shepard der altså, i og med at vi innledet et kjærlighetsforhold på slutten.

 

Wrex er uansett en mindre betydelig del av ME 2 (og for en som absolutt elsket Wrex er dette fryktelig synd, særlig når Grunt bare er en kjip og bleik skygge av din forrige krogan på laget). Om alle karakterene i ME 2 skal bli like ubetydelige i ME 3 fordi de kan dø kan jeg ikke si jeg gleder meg ettersom det tydeligvis er mulig å miste alle, men det blir en annen diskusjon.

 

 

 

Angrer forøvrig på at jeg valgte å fortsette på spillet mitt. All DLC'en er jo tilgjengelig uansett.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Det går an å velge feil slik at folk dør, men du har som regel valgmuligheter også innenfor det "riktige" valget av besetningsmedlem til spesielle oppgaver.

 

Jeg synes forsåvidt også det er greit at spillet straffer deg for å velge feil mann til feil jobb - du er tross alt den som er ansvarlig for å fordele dem og velge oppgaver. Og fasiten for hvem som fungerer til hva finner man jo egentlig i løpet av spillet.

Lenke til kommentar

Jo da, du ville fått et veldig kjedelig rollespill om alle karakterene ville vært like på alt, og jeg ser poenget ditt. Selvfølgelig vet man hvem som er best på hva (med mindre man spiller når man er rimelig maroder og med bind foran øynene), men som guiden din påpeker: Man må også ha oppgradert skipet sitt.

 

Med andre ord er det faktisk ikke bare ren logikk som tilsier hvem som ekskluderes fra det gode selskap om du velger feil, du må også bruke tid og ressurser (når får man for eksempel de forskjellige oppgraderingene som er nødvendige?) på noe som tilsynelatende ikke gir deg mer enn litt blåfarge på hologrammet av skipet i CIC-delen av Normandy. Hvordan man skal koble den og den karakteren med den og den tilsynelatende ubetydelige (man bruker aldri Normandy til noe annet enn å bevege seg rundt) oppgraderingen av skipet forstår jeg ikke, selv om det jo er en tynn logikk i bunnen sett i etterkant av hvilken del av skipet hvert medlem kan sies å ha en tilkobling til. Jeg valgte å oppgradere alt jeg fikk tilgang til forøvrig.

 

Hadde det vært basert på for eksempel hver karakters oppgraderinger hadde det vært langt mer logisk, da hadde man også fått muligheten til å redde de karakterene man brukte mest, noe som også tilsier at det er de man liker best - og dermed også mest sannsynlig vil ha med seg til neste spill.

Lenke til kommentar

For det første, ikke alle karakterene kunne tilbydd en personlig oppgradering. Hvorfor skulle Grunt eller Jack kunnet eller brydd seg om det?

 

For det andre, de få (tre?) oppgraderingene som er nødvendige får man også store hint om at er viktige. Jacob sier tidlig at hvis du ikke oppgraderer skjoldene kommer noen til å dø. Rett ut. Dette er et ganske opplagt hint, spør du meg. Garrus nevner også noe lignende, og jeg klarte iallefall å gjette meg fram til at dette var noe jeg burde ha.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Vel, i og med at Grunt kan oppgraderes med 2x krogan armor og ei pumpehagle spesifikk for krogans så har han jo personlige oppgraderinger alt. Biotic damage kan oppgraderes, techdamage kan oppgraderes, ja det meste kan i grunnen oppgraderes og flere av karakterene har personlige våpen det er mulig å få tak i underveis. Å videreutvikle et slikt system hadde neppe vært store jobben, og kunne også gitt en større grunn til å gidde å kjøre rundt for å probe planeter eter mineraler som forholdsvis fort blir en overflødig (og drit kjedelig) affære. Dette er tross alt et rollespill, og sist jeg sjekket var det å utvikle sine karakterer en del av det å spille et rollespill.

 

Mulig Jacob sier det, kan ikke huske det selv. Uansett er dette en rimelig dårlig indikasjon samme hva, i og med at det legges opp til at dette er et selvmordsoppdrag er det rimelig tydelig at noen kommer til å dø.

Hvor er logikken i at Thane skal dø fordi man ikke kjøpte Thanix Cannon til et skip som aldri skyter så lenge du har kontroll over det? Normandy avfyrer sine kanoner i en sekvens som er over på noen sekunder, ingen kan komme å si at en slik oppgradering har noen som helst verdi for spillet. Du sier jo selv at oppgraderinger ikke skal bety så mye, hvorfor skal da disse tre ilegges vekt for slutten av historien når de er totalt overflødige i resten av spillet?

Lenke til kommentar

Nettopp for å sikre at du får smekk hvis du ikke investerer i sikkerheten til folkene dine ved å oppgradere skipet. Så snart jeg fant ut at man kunne oppgradere baljen, sprang jeg rundt og høstet inn mineraler over en lav sko. Ikke fordi jeg leste på internett at oppgraderingene var nødvendige for å redde liv på slutten av spillet, men fordi Normandy I fikk grisedeng i starten av spillet, og jeg ville sikre meg best mulig mot at noe liknende skulle skje igjen.

 

At oppgraderingene til syvende og sist reduseres til binære markører som avgjør om en gitt person dør var en nokså skuffende øvelse i bortkastet potensiale - men idéen var god. Vel, om man ser bort i fra mineralsankingen, som fort ble litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Det skal mindre til å miste en eller to stk. enn enkelte hovne bleier på BioWare-forumet vil ha det til. Men at du mister noen ved å ta gale beslutninger? Ja, det er sikkert kjipt, men det gir også mening. Ihvertfall delvis.

 

Her er alt du trenger å vite om selvmordsoppdraget (og mer til), enten du vil redde alle eller kverke spesifikke karakterer:

The Ultimate Guide for the Omega-4 Relay Mission

Lenke til kommentar

Nettopp for å sikre at du får smekk hvis du ikke investerer i sikkerheten til folkene dine ved å oppgradere skipet. Så snart jeg fant ut at man kunne oppgradere baljen, sprang jeg rundt og høstet inn mineraler over en lav sko. Ikke fordi jeg leste på internett at oppgraderingene var nødvendige for å redde liv på slutten av spillet, men fordi Normandy I fikk grisedeng i starten av spillet, og jeg ville sikre meg best mulig mot at noe liknende skulle skje igjen.

 

At oppgraderingene til syvende og sist reduseres til binære markører som avgjør om en gitt person dør var en nokså skuffende øvelse i bortkastet potensiale - men idéen var god. Vel, om man ser bort i fra mineralsankingen, som fort ble litt kjedelig.

 

Jeg føler jeg bryr meg mer om folkene mine når jeg oppgraderer og utvider utstyret deres, ikke når jeg kjøper noe jeg aldri bruker til noe som kun fungerer som en plattform for utforskning mellom hvert oppdrag. Så vi er vel egentlig enige i at det var en skuffende øvelse.

 

Har spilt igjennom nå med litt hjelp fra guiden, og jeg syns slutten var mer morsom nå som jeg faktisk var litt mer med på leken. Jeg syns fortsatt tanken om at skipet ditt skal være utslagsgivende for laget ditt er idiotisk og ræva gjennomført, men når jeg tenkte meg litt mer om og ikke tok alt som tegn på at det medlemmet som fikk en jobb med stor sannsynlighet ville dø ble det litt mer ålreit. Ja, faktisk litt morsomt når flyten kom på plass.

 

@Cyberfrog: Takk for linken, men har alt klart meg. Som jeg har sagt syns jeg ikke det gir mening at den personen dør fordi en annen person gjør noe annet, men ok. Jeg har fått ordnet opp i det og skuffelsen er i grunnen ikke så massiv lenger.

 

Hvor finner jeg Normandy Crash Site og de Firewalker-oppdragene? Har lastet ned begge DLC'ene, og har 100% utforsket på alle tilgjengelige solsystemer. Nevermind, jeg trodde det ville holde å bare forlate spillet.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Du får vel mail. Etter at mailen er lest dukker de opp på kartet. Tror jeg.

 

Som jeg har sagt syns jeg ikke det gir mening at den personen dør fordi en annen person gjør noe annet, men ok. Jeg har fått ordnet opp i det og skuffelsen er i grunnen ikke så massiv lenger.

Kan være enig i at man må legge en del godvilje til for at det skal gi mening ihvertfall.

 

Jack/Samara/Morinth er overlegne biotics. De andre orker ikke den siste kraftanstrengelsen som redder squadmaten til Shepard (f.eks. Thane). Kan strengt tatt ikke vite dette på forhånd, men det gir mening. At det ble Thane istedet for den andre, derimot - ingen mening i det (som jeg kan se ihvertfall).

 

Miranda/Jacob/Garrus er de beste laglederne (her er jeg enig i mye av kritikken som kommer; vi ser aldri disse lederegenskapene i praksis). Jeg tenker at tech experten ikke får nok dekning/ro til å gjøre jobben hvis du velger en annen leder. Fortsatt synes jeg det gir sånn noenlunde mening.

 

Crew escort overlever hvis lojal, ellers ikke. Distrahert, javel. Men blir veldig kunstig. Det samme gjelder sistebossen. Lojal = overlever; ikke lojal = dau. Hold-the-line er temmelig komplisert (til spillmekanikk å være). Det har jeg førstehåndskunnskap om ettersom jeg skrev et program som finner ut hvordan du må spille gjennom selvmordsoppdraget for at bestemte karakterer skal overleve (og de andre enten skal dø eller kan dø). Meningen bak hold-the-line-delen er visst at spilleren skal tenke at "hmmm, jeg må la de beste forsvarerne være igjen" (som er Grunt, Zaeed og Garrus - enda mindre åpenbart enn ledervalget, kanksje), men spilleren kan jo like gjerne tenke "Jeg aner ikke hva som venter, så jeg tar med badassene Grunt og Garrus".

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Nettopp, noe slikt tenkte jeg også. Det var utrolig gøy å spille siste biten når jeg fulgte fasit, for da gikk alt på skinner og det fløyt utrolig bra. Jo da, man kan tenke seg til hvem som skal ha hvilken jobb, men jeg tenkte ikke i de baner i det hele tatt og gikk heller for det jeg antok var tanken bak: å luke ut noen medlemmer. Siden ingen hadde dødd tidligere, og dette tross alt er et RPG regnet jeg med at det var logisk at noen måtte dø. Men så feil kan jeg ta.

 

Men over til noe jeg likte forbanna godt - en karakter man møter sent i spillet. Legger det i spoiler.

 

 

Legion! Og hele greia med Geth og de to fraksjonene. Det forandret på Mass Effect fullstendig i mine øyne når jeg tenker tilbake på det, og jeg syns det var utrolig kult. Dessuten er Legion en stilig karakter, kul stemme og stilig design med deler av en N7-rustning og et digert hull i overkroppen. Liker også måten de har fått ham til å vise følelser bare ved hjelp av noen bevegelige deler rundt "øyet". At det i tillegg i praksis er millioner av geth på "innsiden" gjør det bare enda kulere. Dessuten er det utrolig kult med karakterer som tenker helt annerledes om ting enn det mennesker gjør, la særlig merke til den kommentaren hans på Illidum hvor han lurer på hvorfor "vi" gir EDI så lite plass.

 

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Warning: Shameless selfpromotion upcoming.

 

Har laget ett par bakgrunner med Mass Effect-motiv. Hovedsaklig for iPhone, men det skal fint fungere på alle telefoner/smartphones.

Tenkte det måtte være noen ME-fans her og som kanskje kunne tenke seg å ville ha noe sånt på telefonen :innocent:

 

Ett sett med N7-logo og -tema:

mass_effect_n7_ios_wallpaper_by_simmemann-d372jr2.jpg mass_effect_n7_ios_homescreen_by_simmemann-d372nnj.jpg

 

...og ett sett med Cerberus-logo:

mass_effect_cerberus_wallpaper_by_simmemann-d375317.jpg mass_effect_cerberus_homescree_by_simmemann-d37539g.jpg

Lenke til kommentar

Funker på Desiren min, men ble veldig stor. Kan imidlertid være min feil med innstillinger og sånn. Altså, den passer, men jeg må bla meg fra home screen-en helt til venstre fram til den til ytterste høyre for å lese hele "communication device"-teksten.

 

Egentlig kanskje ikke så rart. Den er som sagt laget hovedsaklig for iPhone, som vel har en smule høyere oppløsning enn de fleste andre telefoner. Du må vel i så fall se om du ikke kan krympe bildet, enten på telefonen eller på data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...