Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Age: Origins (X360, PS3, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg ikke leste denne anmeldelsen før jeg hadde spillet i hånden. Er vanskelig å vente når spillet virker så bra. Sukk.

 

Et spørsmål: Er det slik at klassene er veldig snevre eller kan man lage en hybrid hvis man velger en dynamisk rase som mennesker?

Er selv veldig glad i en typisk paladin build med fortrinnsvis fokus på våpen, men også med litt "supportive magic". Eller blir man til en ren tank for de andre NPCene i gruppen hvis man velger kriger?

Det er jo skrevet i anmeldelsen at man må fordele poeng etter hvilken klasse man har valgt, derfor er jeg litt redd for at spillet blir til en ren hack n slash hvis man velger kriger.

 

 

Hver av de 3 klassene har også 4 underklasser som man kan spesialisere dem i, Warrior har for eksempel Templar som kan virke veldig likt en Paladin for oss som liker å spille det smile.gif

 

Edit: Tror Nostalgic snakker om Arcane Warrior, en mage spesialisering. Ikke sammenlignbart med en Paladin spør du meg smile.gif

 

 

Visste faktisk ikke at det var mulig med den type underklasser. Intressant!

Lenke til kommentar

Litt pussig at det har vært ute 2 døgn på diverse skyggesider på nettet siden det ikke er released. Skjønner at det satses lite på pc for tiden.

 

Og xbox360-versionen har vært ute på diverse "skyggesider" i ei uke. Your point?

 

 

Ikkje kom her å samanlikn skalaen av piratkopiering på Xbox360 med PC.

 

På eit generelt grunnlag synest eg det er forkastelig at folk piratkopierer slike spel. Berre på piratbay er det omtrent 40.000 som har lasta Dragon Age ned eller driv å lasta det ned. No betyr ikkje dette at det er 40.000 kopiar i tapte inntekter, men ein kan undre på kor mange som hadde kjøpt, kanskje årets spel, om det ikkje var tilgjengeleg på "skyggesider". Desse er naive som trur det ikkje har konsekvensar for framtidige spel frå bioware.

 

Det må vel vere ein grunn til at somme vel å piratkopiere spel som Torchlight, trass demo og ein pris på rundt 100-lappen?

Endret av ashtray
Lenke til kommentar

NEEEEEIIIII! har forhåndsbestilt på xbox :( hvordan kunne jeg unngå å lukte lunta... selvsagt fungerer det bedre på PC

 

Da er vi i samme båt... *rotteanger*

 

Er spillet virkelig sååå mye dårligere på konsoll? Dere ga 360 7/10, gamespot ga spillet 9/10 på ps3 og 8,5/10 på 360.

 

9/10 på ps3 er jo veldig bra.... Ut i fra snakket her virker det som om spillet heller hadde fortjent karaktern 5 eller lavere.

Lenke til kommentar

Det er uhorvelig mye dialog, av god kvalitet.

Tør eg spørje deg om kva du ser på som god dialog? Synest du t.d. at dette er bra?

Det er uhorvelig mange timer dialog i spillet, og de to første klippene du viser til er merkelige kryssklipp som er ganske perifere.

 

Sistnevnte er mer representativ, og jeg synes handelsmannen gjør en solid jobb. Nå skal det sies at de interne samtalene i gruppa er de aller beste i min bok, og i spillsammeheng holder stemmegivningen jevnt over et høyt nivå.

Kryssklipp eller ikkje, ein kan enkelt vurdere kvaliteten på det ein høyrer, og han er svært låg.

 

Handelsmannen gjer ingen god jobb, nei. Altså, du skal få meine kva du vil, men i mitt hovud er det i praksis eit faktum at prestasjonen hans er heilt håplaus. Han tek på seg ei brei dialekt og ler litt for å høyrast autentisk ut, men tonefallet hans er fullstendig flatt, og stemma er kunstig. Desse trekka er faktisk gjengangarar i spelet. Kva med dette og dette, då? Synest du at dette er bra?

 

Eg opplever skodespelet i både Dragon Age og Mass Effect som dårleg t.o.m. i spelsamanheng, men er dette eigentleg relevant? Kvifor skal ein vurdere spel på anna grunnlag enn andre medium?

Lenke til kommentar

Jeg baserer min mening på 70 timers spilling på to formater, ikke noen småklipp på nettet.

 

Om du er uenig er det helt fair, men du kan i hvert fall teste fullversjonen før du slakter mitt vurderingsgrunnlag - ikke slenge ut småklipp i denne tråden.

 

Mimikken er ikke alltid like bra, og noen ganger svikter stemmegivningen på enkelte figurer. Men på det aller meste synes jeg nivået er høyt.

Lenke til kommentar

Vurderingsgrunnlaget ditt er det ingenting i vegen med. Tvert imot, det er langt sterkare enn mitt, ettersom du faktisk har fullført spelet. Poenget er at eg lurer på kva det er folk siktar til når dei hevdar at skodespelet i Dragon Age er i toppklassen, fordi dersom det eg har sett er representativt, så er det noko veldig gale ein stad. Eg hadde det same inntrykket av Mass Effect før eg spelte det (litt meir positivt, rett nok), og dette har berre blitt stadfesta no når eg har fullført det. I siste instans, handlar dette om ei frykt som eg ber på: Eg fryktar at spelbransjen skal stagnere på dagens nivå fordi ingen stiller nødvendige krav. At han skal dulle seg inn i ei fantasiverd der t.d. Mass Effect kan gå for å vere eit kunstnarisk meisterverk. Eg fryktar at dette mediet, som eg har så store håp for, aldri skal bli ein fullverdig konkurrent til andre kunstformer, fordi folk oppfører seg som om det allereie er det.

 

Men du kan vel svare på om du synest at spel skal vurderast på ulikt grunnlag enn andre medium?

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott å kunne dra andre medier inn i vurdering av spill der det er relevant, og man gjør nok det enten det er referert til i teksten eller ei.

 

Likevel er det vel uhyre naturlig å først og fremst vurdere mediet på sine egne premisser? Slik er det jo med andre medier også. En bok blir først og fremst satt opp mot andre bøker, ikke filmer eller dataspill.

 

Skillelinjene her blir nok mer og mer visket ut etter hvert som spillmediet utvikler seg, jeg følger spent med på utviklingen.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon. Det er veldig få spill som imponerer nevneverdig med voice acting, men likevel virker det som terskelen er veldig lav for å "hylle" enkelte spill.

 

At ting har blitt bedre etterhvert er det liten tvil om. Jeg husker f.eks. prestasjonene i det første Resident Evil-spillet.. Selv den serien har utviklet seg voldsomt selv mye fortsatt fremstår som tilgjort skuespill som bruker annenrangs manus.

 

Mye av problemet slik jeg opplever det er at stemmegivere til spillkarakterer "overspiller" sine roller, ofte med enkle gimmicks, dårlige dialekter eller snodige toneleier. Selv en jevnt over god spillserie som MGS fremstår som en synder på dette området.

 

La meg trekke fram noen spill jeg mener holder meget høy standard, i stor grad fordi de gjør ting enkelt: Half-Life 2 og Uncharted 1 og 2. Her er det også noe så sjeldent som kjemi og glød mellom karakterer. En annen serie som imponerte meg i sin tid var No One Lives Forever, men her er det snakk om et godt manus i bunn og komisk talent hos skuespillerne.

Lenke til kommentar

Dette blir nok kjøpt, ja, sjølv om eg har det med å bli skeptisk når eit spel, særleg eit det er knytta ein del forventningar til, får so mykje ros frå pressa. Eg kallar denne reaksjonen "Oblivion-syndromet". :p

 

Men uansett, "tradisjonellt, gruppebasert rollespel frå Bioware" kling bra nok i mine øyre til at dette blir eit kjøp. Akkurat no skal eg først gjere meg ferdig med andre gjennomspeling av Risen, deretter blir det kanskje ei lita RPG-pause. Men kanskje dette kan vere noko å halde på med når det nærmar seg jul. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...