Gå til innhold

Den Store Demon Souls tråden.


firberblad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det man står igjens om klart skiller rollespill fra andre spill er at det er først og fremst dine tall, dine levels, stats og weapon ratings, og ikke dine fingerferdigheter, som er avgjørende. Og i Demon's Souls er det ingen tvil om at fingerferdigheter er mer avgjørende enn stats.

 

At jeg ser logikken i tankegangen din skal jeg ikke benekte, men det blir likevel for meg veldig feil å definere rollespill via reglene når det er muligheten for å spille en egen rolle som i det hele tatt ligger til grunn for hele sjangeren. Man begynte ikke å spille rollespill fordi man var så glad i Ludo (vel kanskje litt), men fordi man ville leve seg inn som en alv, et troll osv.

 

Hvis det er reglene som skal definere hele sjangeren kan en vel egentlig bare slå fast at rollespill er et dødt begrep. Når det er sagt er det først og fremst "japanske" rollespill som mangler...ja rollespillingen (selv om det såklart er en generalisering). Mass effect og Dragon Age o.l. er forsåvidt fortsatt ganske tro mot den opprinnelige ideen. Og det gjelder forsåvidt for Demon's souls også, da man har full kontroll over å skape sin egen karakter innenfor spillet rammer.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Prøvde spillet for første gang i går kveld. Jeg kan ikke huske sist jeg spilte et spill som så til de grader stemte med forventningene mine, på godt og vondt.

 

Det gode er atmosfæren, omgivelsene, kontrollen, kampsystemet og fiendene. Man føler at man har full kontroll over karakteren og at det er få tilfeldigheter inne i bildet. Angrepene dine er kanskje litt tamme og lite spektakulære, men den nøkterne stilen kler egentlig spillet. Jeg liker også hvordan fiendene slåss på ordentlig, de står aldri og venter på å bli slaktet ned eller bruker billige knep som overstyrer reglene, slik at man ofte ser i andre tredjepersons hack'n slash-spill der blokkeringer og kontringer er der mest for moro skyld. Monsterdesignet er for det meste ganske standard og ikke så imponerende som mange vil ha det til, men bosser som Tower Knight og Dragon God kompenserer for en del. Utviklerne skal ha cred for at dragene faktisk er farlige og kan drepe deg med ett treff, det gjør at man blir litt redd når man ser dem liggende rundt og ikke bare gleder seg til å hakke dem i småbiter som man ville gjort i f.eks. Devil May Cry eller God of War.

 

Det negative med spillet synes jeg ikke er vanskelighetsgraden i seg selv. Det at fiendene gjør så du virkelig må bruke de teknikkene du har i kamp er bare deilig, det er sånn alle tredjepersons actionsspill burde vært i stedet for å pøse på med horder av sveklinger. Problemet mitt er repetisjonen, for nødvendigvis dør man en del og uansett hvordan man snur og vender på det er det ikke noe gøy å ta de områdene man har vært gjennom før om og om igjen bare for å komme frem til stedet man har problemer med. Når man har innøvd hvordan man kommer seg gjennom et område uten problemer er det dørgende kjedelig å gjøre det om og om igjen fordi man har problemer lenger ute i nivået, allerede på andre gjennomspilling begynner jeg å kjede meg. Også var det mangelen på en pause-funksjon, som virker helt unødvendig - selv de vanskeligste retro-spillene hadde en pause-funksjon. Det hender telefonen ringer, det hender folk banker på døren eller man må veldig veldig på do, og da har man ikke noe annet valg enn å risikere døden. Hva utviklerne tenkte her vet jeg ikke.

 

Rent kommersielt hadde det kanskje vært smart å inkludere vanskelighetsgrader i spillet og, slik at det kunne rettes både mot hardcore og yngre eller mer uerferne spillere. Det gir ingen mening å bevisst redusere inntjeningen på et spill hvis man kan øke den uten at det går utover kvaliteten.

Lenke til kommentar

Har bare stolt på han tidligere i tråden som nevnte det, så har ikke testet selv enda :p

 

Tror han du stolte på egentlig har rett, for når man logger seg på serveren, så står det at det skal være pure black resten av uka f.o.m. tirsdag :huh:

 

Jeg tror uansett jeg skal slite med å høste alt for mye materiale, ettersom jeg ikke akkurat har prioritert "luck" noe særlig (har 8 :D )

Lenke til kommentar

Lyst å forklare?

 

Demon's Souls autosaver nesten hele tiden; når du går fra ett område til et annet, når du går inn og ut av inventory, når du plukker opp items osv. Av en eller annen grunn autosaver det ikke når du dør, men først når du er tilbake i Nexus. Med andre ord, hvis du autosavet rett før en vanskelig del ved å f.eks. gå inn og ut av inventory, kan du når som helst avslutte spillet via quit game-funksjonen i PSN-menyen og begynne på nytt igjen akkurat der du sluttet - dette fungerer også etter du er blitt drept så lenge du quitter før spillet er tilbake i Nexus og autosaver. Du må selvfølgelig starte opp spillet på nytt, men det er allikevel mye raskere enn å ta hele området forfra.

 

Hvis du utnytter dette går Demon's Souls fra å være et strengt spill til å bli et spill med den mest liberale save-funksjonen noensinne, og langt deiligere å spille.

Lenke til kommentar

Lyst å forklare?

 

Demon's Souls autosaver nesten hele tiden; når du går fra ett område til et annet, når du går inn og ut av inventory, når du plukker opp items osv. Av en eller annen grunn autosaver det ikke når du dør, men først når du er tilbake i Nexus. Med andre ord, hvis du autosavet rett før en vanskelig del ved å f.eks. gå inn og ut av inventory, kan du når som helst avslutte spillet via quit game-funksjonen i PSN-menyen og begynne på nytt igjen akkurat der du sluttet - dette fungerer også etter du er blitt drept så lenge du quitter før spillet er tilbake i Nexus og autosaver. Du må selvfølgelig starte opp spillet på nytt, men det er allikevel mye raskere enn å ta hele området forfra.

 

Hvis du utnytter dette går Demon's Souls fra å være et strengt spill til å bli et spill med den mest liberale save-funksjonen noensinne, og langt deiligere å spille.

 

 

Dette høres lovende ut. Eneste problem er vel at du ikke vet hvor et vanskelig område er før du er kommet der, og da dør du og må begynne på nytt. Så det kan vel kanskje være lurt å gjøre denne metoden hvert 10-15 min for å være sikker? Uansett så tror jeg at jeg skal ha meg dette nå, ivertfall når det er mulig det du sier. Har vært det som har stoppet meg fra kjøp tidligere, å måtte gjøre alt på nytt når du dør.

Lenke til kommentar
Dette høres lovende ut. Eneste problem er vel at du ikke vet hvor et vanskelig område er før du er kommet der, og da dør du og må begynne på nytt. Så det kan vel kanskje være lurt å gjøre denne metoden hvert 10-15 min for å være sikker? Uansett så tror jeg at jeg skal ha meg dette nå, ivertfall når det er mulig det du sier. Har vært det som har stoppet meg fra kjøp tidligere, å måtte gjøre alt på nytt når du dør.

 

Spillet autosaver så ofte at det skal godt gjøres å gå 10-15 minutter uten at det skjer, men det er selvfølgelig mest behagelig å trigge autosaven rett før et vanskelig parti. Begynne på nytt må du uansett ikke sålenge du quitter før du respawner i Nexus, du har ca. 7 sekunder på deg (har jeg lest) fra du dør. Det smarteste er å ikke vente til du dør men gå til quit game med en gang du skjønner at det bærer galt av sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...