Gå til innhold

Anmeldelse: Risen (PC)


Anbefalte innlegg

Dette dumpa inn i postkassen min i går =) Hadde helt glemt at jeg hadde forhåndsbestilt det.

 

Men iallefall, har fått en del timer inne i spillet. Endelig! sier jeg bare, likte du Gothic 2, men ble skuffet av Gothic 3 kommer du garantert til å like dette spillet. Jeg storkoser meg, og det er lenge siden jeg har satt meg inn i bortimot alle dialogene i ett Rollespill. Det minner svært mye om Gothic 2, skremmende likt faktiskt. Interresante karakterer og omgivelser. Men det krever som Gothic 2 endel av deg selv i begynnelsen, alt er litt uvant i forhold til andre rollespill.

 

Grafikken er ikke så veldig bra derimot, men godt nok for meg. Virker veldig lettdrevet, jeg kjører alt på high settings med ett gtx 275 kort.

 

Jeg er så glad for at Piranha byte valgte å fortsette på Gothic universet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men over til andre ting, jeg får heller ikke lastet det ned enda. Kjøpte det via deepsilver shop... :(

 

Sjekk tråden i PC-spill seksjonen. Du kan laste ned med et lite triks med URLen.

 

så det nå, fant det først ut på deepsilver forumet, så postet jeg løsningen her, som DeT0x hadde postet der, som Albie hadde funnet ut her....... ble litt frem og tilbake :):huh:

Lenke til kommentar

Dette er jo strengt tatt ikke Gothic-universet da. Det er bare bygd opp rundt de samme prinsippene. Et annet utviklerstudio jobber med Gothic i disse dager.

 

 

Nei, jeg er fullt klar over det. Men oppbygging av kapitler, hvordan du utvikler karakteren, områder og omgiveleser er i ekte Gothic stil. Til og med Karakterer er adoptert over med samme navn (vil ikke røpe hvem). Hadde Piranha Byte hatt mulighet til det så er jeg sikker på at de ville kalt det Gothic 3. For meg er dette det 3 spillet i gothic serien, det føles som det.

Lenke til kommentar

4/10 frå Eurogamer! Det er berre fullstendig latterleg. Det gjer sjølvsagt ikkje noko for min nytelse av spelet, men det irriterar meg at folk som har so utruleg dårleg smak i RPGar faktisk får ganske stor innflytelse over korleis den almenne oppfatninga av eit spel er. Eg har ikkje komt so voldsomt langt i Risen enno, men det eg har sett til no tydar på at det er ein 9/10.

 

Greit nok at der kanskje er tekniske problem på 360-versjonen, det veit eg ingenting om. Men sånn det framstår på EG, er dette ein omtale av begge versjonane, og 4/10 er berre blodig urettferdig. :angry:

 

Kay

Lenke til kommentar

Fytti katta som jeg sliter med combaten. Får grisebank hele tiden.

Klarer sikkert ikke å time angrepene mine, og er sikkert for tregt oppe med skjoldet. Blir rimelig frustrart når et pinnsvin lager hakkemat av meg.

 

Her må det nok øving til, og sikkert litt avvenning fra the Witcher.

Utenom det så virker spillet veldig, veldig bra

 

Oppdatert: Har fått grepet om combat nå. Utrolig artig og kult at du ikke bare kan hamre løs.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Hvis du får konstant bank av et monster bør du kanskje revurdere å slåss mot det på dette tidspunktet. Risen stopper deg ikke fra å gå inn i kamp mot monstre som er langt mektigere enn deg, og da er det bare opp til deg å innse dette og flykte med halen mellom beina for å ta hevn en annen dag.

Lenke til kommentar

4/10 frå Eurogamer! Det er berre fullstendig latterleg. Det gjer sjølvsagt ikkje noko for min nytelse av spelet, men det irriterar meg at folk som har so utruleg dårleg smak i RPGar faktisk får ganske stor innflytelse over korleis den almenne oppfatninga av eit spel er. Eg har ikkje komt so voldsomt langt i Risen enno, men det eg har sett til no tydar på at det er ein 9/10.

 

Greit nok at der kanskje er tekniske problem på 360-versjonen, det veit eg ingenting om. Men sånn det framstår på EG, er dette ein omtale av begge versjonane, og 4/10 er berre blodig urettferdig. :angry:

 

Kay

 

Leste du anmeldelsen? Jeg kjøpte dette til 360 og har brukt en del timer på det.. det som gjør at spillet får alvorlige trekk i karakteren av meg, er selve kontrollen. Dette er et spill som skal spilles med mus og tastatur! Det kunne fungert veldig bra om de hadde gjort kontrollen mer tilgjengelig på 360, men det har de altså ikke..

 

Jeg satt en del timer i går og spilte det på 360, hvor jeg så så at det lå ute en PC demo på nett, etter å ha testet demoen en drøy halvtime var det ikke noe moro å sette seg ned igjen med 360 versjonen, både grafisk og teknisk sett.. så tjah.. 4/10 til 360 er ikke så langt unna sannheten.. PC versjonen fortjener en høyere score.

Lenke til kommentar

Genialt bra spill!, troddet RPG følelsen var borte for godt mye på grunn av jeg selv haddet mistet evnen til å leve meg inn i spill. Men etter noen timer med Risen ble jeg helt oppslukt og glemmer tiden helt, feks nå troddet jeg kl var rundt 00 men dne er 02:28 ).

 

Grafikken fungerer også utrolig bra her, makser alt på 1920. Hender ofte at jeg stopper opp bare for å se på animasjoner og landskap etc. Av en eller annen grunn fikk jeg mye bedre fps etter jeg byttet navnet på startup fila til crysis.exe (leste tipset i et forum), kjører 4870x2 CF.

 

Om det fortsetter slik er det trolig det første spillet jeg haddet gitt 10 av 10.

edit:

er jeg blind eller har ikke gamer.no med "mine innlegg" valget?. Sabla trøblete å finne tilbake til innleggene mine uten.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Noen andre som har kommet over problemer med at man sitter fast i historien hvis man tar noen uheldige valg? Godt mulig det bare er noe jeg ikke har funnet, siden det til tider er ganske utydelig hva du skal gjøre, men har ingen nye chat-alternativer med noen i banditt-campen og trenger fortsatt å få den siste "delen" fra "sjefen".

 

Når det kommer til combat som jeg ser det prates om her så synes jeg det er litt for mye tilfeldigheter. Har sett det samme med andre spill som bruker lignende combat-system (avhengig av blocking og flere fiender samtidig). Når man sloss mot 3+ samtidig så havner man fort i en situasjon hvor man aldri får angrepet, spessielt dersom fiendene har varierte tilfeldige angrepsmønster.

 

En annen ting som også irriterte meg en god del er hvor mye det koster å kjøpe nye skills. Sitter lissom på mange learning points bare fordi jeg ikke kan finne nok gull. Godt mulig det blir bedre etterhvert, men det er jo gjerne helst i starten at man ønsker å få litt fart på ting :p

Endret av Ares
Lenke til kommentar

@Ares:

 

Eg har ikkje høyrt om at nokon har satt seg fast til no, og har i alle fall ikkje opplevd det sjølv (eg valgte å slutte meg til klosteret). Eg tippar det berre er noko du ikkje har funne.

 

Når det gjeld kampsystemet, er no vel dette berre bra. :) Å gå i kamp åleine mot tre eller fleire sterke fiendar skal ikkje vere lett, veit du. Særleg dersom det er folk du slest mot. Eg synest i alle fall det er veldig bra at dei du slest mot verkeleg prøvar å vinne kampen.

 

Det at der er knapt med pengar meiner eg òg er bra. Det gjer at det å få tak i pengar er meir tilfredsstillande, og det gjer at valg som t.d. å takke nei til ei belønning verkeleg kjennast som eit offer. Men eg skal vere med på at det i enkelte situasjonar verkar litt merkeleg å betale for trening, når personen som tilbyr treninga faktisk har som jobb å lære deg opp. Men kanskje dei andre karakterane i spelet treng gull òg.

 

Uansett, Risen gir skikkelege utfordringar på fleire område, og det synest eg er veldig bra. Spel i dag har det med å gjere det litt for enkelt for spelaren. Ein får gradvis aukande utfordringar, og det er neste alltid innlysande korleis ein skal klare noko. I Risen, og tidlegare Piranha Bytes-spel, kan ein faktisk støyte på problem der løysninga ikkje er innlysande, og då må ein bruke hovudet. Eg sleit t.d. sjølv med å finne nok gull i starten, men klarte å løyse det etter ein del tenking og anstrengelse. Eg hugsar at eg etter å ha stengt ned spelet ein kveld kom på ein måte å tene pengar medan eg pussa tenner. :)

 

No veit eg ikkje kor du sit fast, men dersom

det er tidleg i spelet, og du reiste rett til sumpen: har du vore i Harbour Town enno?

 

(veldig minimal potensiell spoiler)

 

Sjølv synest eg i alle fall Risen er heilt konge. Eg har gleda meg til å komme heim og spele vidare sidan før eg reiste på jobb i dag. :)

 

 

EDIT: Forresten, berre so det er sagt: eg har klart å løyse dei verste økonomiske problema utan å ty til kjeltringferde. Det er ein av dei tinga som er kjekt med Piranha Bytes sine spel, der er ofte fleire måtar å løyse ting på. ;)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...