Gå til innhold

Anmeldelse: Risen (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har bestilt Risen for lenge siden, artig at gamer.no liker det.

 

Savner imidlertid litt info om faktiske forhold i artikkelen, slikt som;

Kan du endre ditt utseende før spillet starter ?

Har du alltid plass til ting i sekken eller må du mellomlagre ting andre steder ?

Hvor mye respawning bedriver monstrene (må du f.eks kjempe mot samme inn og ut av en hule) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis det er som i Gothic 2 ...

Jeg antar det samme som deg (visste i grunn det med lagringslass også), men synes en anmeldeldelse kunne gitt litt mer info om slike konkrete saker. Andre ting jeg har hørt;

 

Det er ingen svømming. Litt trist synes jeg siden "panikk under vann" kan gi noen artige gåter å løse.

Øya "låses opp" i tre deler. (du kan ikke gå overalt før etter et visst punkt i main quest). Du vil måtte gå tilbake til steder du har vært før.

Øya er ca 1/5 del av landområdet tilgjengelig i Gotic3.

Lenke til kommentar

God omtale, bra at anmeldar faktisk legg lista for absolutt toppkarakter so høgt, sjølv om han tydlegvis er svært begeistra for spelet.

 

Ellers må eg seie, det er ikkje ofte eg opplev å site på jobb og faktisk skjelve av forventning, men det var det eg opplevde i dag når eg las denne omtalen. Det høyrast verkeleg ut som om vi har Piranha i sitt ess her, og Piranha lagar veldig bra spel sjølv når dei ikkje er i sitt ess. :D

 

Påstanden om at dette er som Gothic, berre mykje betre, er litt vanskeleg å tru, sjølv om teksten ser ut til å underbygge det. Om det stemmer, og Piranha faktisk har klart å lage noko som er betre enn tidlegare Gothic-spel...ja, då har vi det beste PC-rollespelet som har blitt laga her.

 

Eg gledar meg til helga, eg. :D

 

Kay

Lenke til kommentar

Wohoo. Skal lese anmeldelsen nå snart, men må si jeg fikk en lykkerus av å lese undertittelen. "Et av tidenes beste rollespill". Jeg synes Gothic 2 var helt fantastisk og hvis dette er enda bedre tror jeg at all min spilltid blir satt av til Risen nå. :p Får det vel om noen dager siden jeg har forhåndsbestilt. Gleder meg stort.

Det er ikke alltid jeg er enig med anmeldelser fra Gamer, men jeg stoler mer på dere enn de flest så da stoler jeg på at denne anmeldelsen er riktig. Hehe. :)

Lenke til kommentar

Dette virket jo i overmåte positivt!

 

En ting jeg lurer på, hvor lang tid tar det å gjøre ferdig spillet hvis du tar ca. 80% av alle side-quest og du gjør main quest?

Kan noen si hvor stort areal det er i forhold til andre spill en Gothic (har nemlig ikke spilt Gothic).

 

Hvis jeg er en fan av TES-serien, vil jeg like dette spillet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Btw, systemkrav?

Spillet har allerede blitt sendt ut fra noen Belgiske nettbitikker (om det var en glipp aner jeg ikke).

Her er en kommentar om spec's:

One thing that I've noticed is that although the graphics aren't top notch (like we already knew) the scenery (=visuals I guess) is beautiful. Light/shadow effects are nice and thanks to the 100% hand created world you come across some amazing places. I personally prefer playing without the "depth of field", I think it makes the world look better.

 

Btw, like I said I haven't played much yet but up to now the game has run smooth on my laptop with a 1366x786 resolution (oh god I regret not taking the fullHD RGBled screen option ) and all graphical settings on "High" (maxed out)

 

My specs:

Intel core2duo T9400 @ 2,53Ghz / 6MB cache / 1066Mhz FSB

4Gb RAM @ 1066Mhz

ATI mobility Radeon HD3670

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis jeg er en fan av TES-serien, vil jeg like dette spillet?

Sannsynligvis, ja.

Jeg har noen hundre timer med Oblivion (som ble fantastisk med + 30 mods kjørende) og synes Gothic2 var helt greit, men G3 var for bugga.

Lenke til kommentar
Synd at det ikke er svømming. En av mine beste minner fra Gothic 2 var da jeg så en øy et lite stykket utenfor fastlandet og bestemte meg for å svømme ut til den for å se hva som var der.

Hva skjedde da egentlig? Jeg vil gjette på at et eller annet grusomt havmonster slukte deg på veien ut til den lille øya, ettersom å bare svømme til en øy høres lite minneverdig ut;p

Lenke til kommentar

@Error

 

Risen er, som nemnt i artikkelen, den andelege etterfølgjaren til Gothic-serien. TES- og Gothic-spela har ein god del til felles (dei er åpne RPGar), so om du likar den eine serien, er det veldig godt mogleg at du vil like den andre òg. :)

 

Men der er sjølvsagt nokre skilnadar òg, særleg dersom du samanliknar med det siste spelet i TES-serien. Piranha sine spel er gjerne røffare i kantane, held ikkje spelaren so mykje i handa, og har eit sterkt handlaga preg. Mykje av dette er godt belyst i artikkelen, so eg går ikkje meir i detalj. I tillegg synest eg Piranha sine spel har ei temmeleg spesiell stemning, som sjølvsagt er annleis enn stemninga i TES. :)

 

Min første åpne RPG var forresten Morrowind, som eg likte veldig godt, og det var etter å ha runda det, når eg leita etter noko liknande, at eg oppdaga Gothic-serien. No er Gothic/Piranha klart favoritten, men eg er fortsatt svært interessert i TES (sjølv om eg synest Oblivion var skuffande).

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Synd at det ikke er svømming. En av mine beste minner fra Gothic 2 var da jeg så en øy et lite stykket utenfor fastlandet og bestemte meg for å svømme ut til den for å se hva som var der.

Hva skjedde da egentlig? Jeg vil gjette på at et eller annet grusomt havmonster slukte deg på veien ut til den lille øya, ettersom å bare svømme til en øy høres lite minneverdig ut;p

 

Husker ikke alle detaljene, men stort sett gikk det ut på at jeg fant farlige monstre som måtte bekjempes, og deretter oppdaget jeg en hule i en fjellvegg. Inne i hula fant jeg rekke på rekke med dødelige feller før jeg til slutt fant veien inn i et skattkammer med store verdier. Alt fordi jeg bare bestemte meg for å utforske den lille øya. Trodde ikke på forhånd at jeg kom til å finne noe der, men endte opp med rundt 30-60 minutters utforskning og eventyr.

Lenke til kommentar

At Risen skulle få så bra omtale overrasker meg, jeg var redd for at det skulle bli en Gothic 3 klone, med noen få forandringer. Men å se at dette skiller seg litt ut gir meg forhåpninger. Men jeg veit ikke om jeg kommer til å kjøpe det, bestilte DA:O i går og med en litt stram økonomi kan dette bli vanskelig. Jeg får bare se men håper jeg får muligheten til å prøve Risen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...