Gå til innhold

Kan en mac kjøre alle spill som er laget for windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hørte med en kammerat av meg som bruker mac og han sier at etter at mac gikk over på Intel så er det ikke lengre noe problem å spille windows baserte spill lengre, om de da støtter open gl. Han sa også at directX vistnok er støttet nå også. Om dette stemmer så kan jo en mac kunne spille alt en windows maskin kan.

 

Noen som kan bekrefte hva som stemmer og ikke stemmmer? :huh:

Lenke til kommentar

Du kan kjøre en del ting i f.eks. parallels og andre ting som kjører andre operativsystem i virtuelle maskiner (slik at ting faktisk kjører under Windows), men dette koster alltid en del ytelse. I teorien kan du helt sikkert få det meste til å "fungere", men i praksis: nei. For god ytelse er du stort sett alltid avhengig av å ha ting som er tilpasset det operativsystemet det skal kjøre under, og de API-ene som er tilgjenglig (du kan f.eks. kjøre en del ting under Linux vha Wine, men det betyr ikke at de fleste spill fungerer godt).

 

Det finnes også garantert en del nettsider som har lister over kompabilitet og triks man kan bruke mellom de forskjellige operativsystemene - og ja - det har definitivt blitt enklere å få til etter at Apple byttet arkitektur. Men for å svare på det helt originale spørsmålet ditt: nei, det kan den ikke. Og nei, veldig, veldig langt fra alle spill bruker OpenGL som grafikkgrensesnitt.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg er kjent kan man installere Windows XP og Windows Vista på datamaskiner med Intel-arkitektur fra Apple v.h.a. Boot Camp. Da kjører en operativsystemet nativt på maskinen, og ikke gjennom en virtuell maskin. Selv har jeg ikke prøvd det på en stund, men vil tro at alle nødvendige drivere er tilgjengelige og således at en kan kjøre alle spill og programmer en måtte ønske.

Lenke til kommentar

Jeg har en venn som har gjort det slik du beskriver det rafael, han har en veldig kraftig Mac og kjører Windows 7 eller Windows XP gjennom boot camp når han skal spille (krever omstart). Han har ikke hatt noen problemer med å installere eller spille spill med det. Ytelse og grafikk på topp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du får selvsagt ikke noe dårligere ytelse enn en PC med tilsvarende Specs ettersom man i praksis sitter på en PC med MAc utseende når man kjører XP/vista/W7 via bootcamp. Spesiellt m.t.p. at hardware i praksis også er likt nå (intel CPU er intel CPU, samme om den sitter i en Mac eller en PC).

 

Men hvis man skal gå utifra at man skal kjøre spillene med OS X i bunn, så blir det straks verre.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Parralels og andre virutaliserings-programmer vil nok ikke være egnet til å spille med. Siden Parralells benytter en egen motor for å vise skjermbildet fra Windows på mac-skrivebordet vil den grafiske ytelsen være svært dårlig. Prosesser vil også kjøre treigere, men i godkjent hastighet. Så å kjøre noe som helst grafisk krevende i virtualiseringsmiljøer er nokså håpløst. Derimot fungerer jo Windows som normalt hvis man booter fra Windows, og spiller i Windows. Så det er fullt mulig å spille Windows-baserte spill på mac-maskinvare dersom man installerer Windows og booter opp i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...