Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Seriøst? Liker du Wheel of Time? Sjølv så sleit eg kraftig med å like karakterane, og ville stort sett at dei skulle dø ein grusam og frykteleg død

 

:o :o

 

Men jeg vet egentlig ikke hvofor jeg liker det. Skal vi se..

Selve karakterene liker jeg kjempegodt, jeg føler faktisk at jeg blir kjent med dem og alle har hver sin personlighet. Jeg liker stort sett alle karakterene. Det er ting i bøkene som kunne vært bedre forklart, f. eks Shadar Logoth og hva den "tingen" som styrer der egentlig er. Mordeth var jo bare en "tjener"..

 

Men jeg merka spesielt i 3er boka på slutten så var det utrolig spennende. Lå og leste til langt på natt :rolleyes:

 

 

Alle har sin eigen personlegheit? Det er klisje på klisje, og det er aldri noko nytt. Alle karakterane er ufatteleg lette å lese, og aldri blei eg overaska over noko som skjedde.

 

Det at Jordan berre nemner masse ting uten å forklare kva det er er berre irriterande for min del. Han prøver å halde deg spent, men det gjer berre at eg blir lei. Han bruker fleire bøker på å forklare enkle ting, som ikkje ville øydelagd plottet viss vi fekk vite det. Men når vi fekk vite noko, så var det gjerne sidesvis med same informasjon kvar gong det blei nemnd.

 

Han klarte heller ikkje å lage ein spennande historie, og jo meir eg las, jo kjedeligare blir historien.

 

Eg kan nemne litt på karakterane.

Rand: Latterleg kjedeleg. Han er pysete, og klager heile tida. Han aksepterte plikta si, men klager likevel over kor vanskeleg det. Alt tullet om plikt og ære irriterte meg om igjen, og om igjen. Eg trur ikkje at han ein einaste gong lytta på gode råd/tenkte sjølv før han gjorde noko.

 

Nynaeve: Alt ho gjer er å kjefte på alle dei andre, og er ein grusman liten besserwisser. Hata alle kappitlar som ho var med i. Dette er stort sett situasjonen med alle kvinner i serien.

 

Egwene: Det same som Nynaeve, berre i mindre grad.

 

Elayne: Same som alle kvinnar.

 

Mat: Var litt kul, fordi han var ein av dei få som faktisk var kul. Men han såg ut til å lide av lat-oss-ignorere-gode-råd-og-smarte-tankar-syndromet, som Rand.

 

Perrin: Kjeeeeeedeeeeeleeeeg. Det var ingenting interessant med han, og han gjorde jo aldri noko interessant, heller. Hadde ikkje like store problem med lat-oss-ignorere-gode-råd-og-smarte-tankar-syndromet som Rand og Mat.

 

 

Orker ikkje ta fleire no, og orker ikkje skrive meir. Eg kan ikkje fatte korleis folk reknar WoT som ein serien verdt å bruke tid og pengar på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være enig i at Mat og Rand har dette "lat-oss-ignorere-gode-råd-og-smarte-tankar-syndromet", men Perrin synes jeg ikke er kjedelig. Jeg synes han er en interessant person, han har et problem med at han tror han kommer til å gal av å ha ulver i tankene. Men husk at jeg bare har kommet til bok 3 og mine meninger kan jo endre seg etter jeg har lest videre så jeg har egentlig ikke lyst til å diskutere mer ^_^

 

Men jeg har i alle fall kost meg til nå.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig lest Den Digitale Festning etterfulgt av Det Tapte symbol (Dan Brown), meget spennende bøker begge to. Dan Brown viser litt selvironi med en ganske morsom kommentar ved slutten av Det Tapte Symbol. Ikke nok med at han får deg til å nekte å legge fra deg boken, men jamen får han deg ikke til å trekke på smilebåndene og! :)

 

Har planlagt å lese Da Vinci Koden og Engler & Demoner og, men på grunn av at jeg har sett begge på film er jeg litt usikker. Er det noen som vet om disse to filmene viker mye fra bøkene de er basert på? (forutenom den innlysende kronologiske forskjellen mellom film og bok)

Lenke til kommentar

Engler og Demoner var fryktelig forskjellig fra bok til film, og mye dårligere i filme. Bortsett fra det generelle hovedplottet så virket det nesten som to forskjellige historier, hendelsesforløpet var snudd nesten på hodet, og enkelte ting som jeg menr var svært viktig for kvaliteten på boka var mer eller mindre borte i filmen. Alt i alt vil jeg si at boka var 100 ganger bedre enn filmen. :)

 

Angående Wheel of Time så kan jeg ikke si det var dårlige bøker. Joda personene kan nok være ganske store klisjeer av og til, men så er jo det en av tingene med klisjeer, det ville ikke blitt en hvis den ikke var bra. Alle kan jo ikke være nyskapende heller, det ville være fysisk umulig. Det er måten du fremstiller det på som er poenget mener nå jeg da. Mange av de spill/film/bøkene jeg har likt best har vært klisjeer, men sammensetningen og måten skaperene valgte å presentere historien på har gjort at jeg forelsket meg i dem alikevel.

 

Det jeg derimot vil klage på med Wheel of Time er hvor langtrekkelig den er, spesielt i senere bøker. Jordan begynner plutselig å skulle forklare helt unødvendige ting i syv lange syv brede. Å beskrive ting er vel og bra, men å bruke 800 sider på et tidsforløp på 3 dager er litt i overkant. I tillegg forsvinner litt av sjarmen karakterene hadde i de første bøkene, noe som er svært synd.

Må ærlig inrømme at jeg forelsket meg litt i Elayne første gang jeg leste bøkene. :love:

Lenke til kommentar

Jeg for min del brukte de tre aller fineste dagene av sommerferien 2006 til å ligge på senga og nilese Angels and Demons. Den boka ble en fantastisk guilty pleasure - vanligvis fnyser jeg jo av kiosklitteratur, som den dedikerte bokelskeren jeg er.

 

...jeg innrømmer at tidspresset i handlingen av og til fikk meg til å lage pipelyder og riste med beina i ren opphisselse. Herlig underholdning hvis man ikke er ute etter noe tyngre.

 

Det er på tide å begynne med særemnet mitt, hele klassen har fått i oppgave å lese og analysere ei bok (et forfatterskap hadde kanskje vært mer interessant, men det er også greit når det forventede sideantallet er relativt lavt). Jeg lider som vanlig av valgets kvaler - Stormfulle Høyder eller Ronja Røverdatter?

 

Stormfulle Høyder har jeg jo lest fra perm til perm så mange ganger at boka er teipet enkelte steder, og det fins sikkert masse nyttig stoff på internett. Samtidig føler jeg at det er litt "safe" og at jeg kanskje kan imponere mer ved å ta for meg det som i utgangspunktet er ei barnebok, og så avdekke temaene og metaforene i Ronja Røverdatter.

 

Noen som har en formening av hva som høres best ut? Den skal leveres innen 17. mars, så jeg har god tid på meg.

Lenke til kommentar

Særemne?

Husker jeg hadde om fantasy-litteratur. Forberedelsene ble gjort i friminuttet før (sa til læreren at notatene og slidene mine var fucked, "disketten er korrupt"*, men at jeg skulle prøve å ta det fra hukommelsen), og holdt et 5-minutters foredrag på sparket. Fikk 2 på fremføring, 4 på innhold :D

Vi hadde ikke innlevering, men heldags hvor vi skulle skrive et essay om særemnet. Ble 12 sider med svada (Asbjørnsen og Moe, folkedikting, Tolkien, Lewis blablabla) og 5 i karakter.

 

Jeg har fremdeles vondt for å tro hvor enkelt videregående faktisk var. Spesielt norsken. Kunne du formulere sammenhengende setninger uten grove skrivefeil så var du automatisk et hestehode foran resten.

 

*) På slutten av 90-tallet var "disketten er korrupt" et temmelig vanlig scenario. Gjerne i forbindelse med innleveringer.

 

*btw*

Husker også vi fikk utlevert forskjellige traurige bøker som skulle leses. "Fuglane" av Vesaas var vel den desidert fæleste. I tillegg måtte vi se en svart-hvit polsk dramatisering av samme makkverket.

 

"Sult" var den eneste bra boken vi leste. Resten var forferdelig.

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Jeg har nylig lest Den Digitale Festning etterfulgt av Det Tapte symbol (Dan Brown), meget spennende bøker begge to. Dan Brown viser litt selvironi med en ganske morsom kommentar ved slutten av Det Tapte Symbol. Ikke nok med at han får deg til å nekte å legge fra deg boken, men jamen får han deg ikke til å trekke på smilebåndene og! :)

 

Har planlagt å lese Da Vinci Koden og Engler & Demoner og, men på grunn av at jeg har sett begge på film er jeg litt usikker. Er det noen som vet om disse to filmene viker mye fra bøkene de er basert på? (forutenom den innlysende kronologiske forskjellen mellom film og bok)

 

syns synd på deg som så dem før du leste dem, jeg hadde lest begge lenge før de kom ut, og jeg forguder enda engler og demoner. Da vinci var også fet, men nå skal jeg bla hundre sider videre i deception point og få med meg alt håper jeg :D

Lenke til kommentar

Jeg skaffer meg bøker på internett, inn eller utland.

Siste bok jeg kjøpte er The tattoo murder case av en japansk forfatter som heter Akimitsu Takagi. Jeg kjøpte også The Infernal City. The Elder Scrolls novel. Jeg har kjøpt noen andre bøker også, men de har ikke kommet ennå. Husker ikke hva de heter heller... Jeg fikk Twilight sagaen til jul også. Jeg har hørt rykter om en femte bok, men vet ikke om det er sant.

Lenke til kommentar

Alle har sin eigen personlegheit? Det er klisje på klisje, og det er aldri noko nytt. Alle karakterane er ufatteleg lette å lese, og aldri blei eg overaska over noko som skjedde.

 

Det at Jordan berre nemner masse ting uten å forklare kva det er er berre irriterande for min del. Han prøver å halde deg spent, men det gjer berre at eg blir lei. Han bruker fleire bøker på å forklare enkle ting, som ikkje ville øydelagd plottet viss vi fekk vite det. Men når vi fekk vite noko, så var det gjerne sidesvis med same informasjon kvar gong det blei nemnd.

 

 

Jordan var håplaus på kvinner i Wheel of Time. Alle er grinete og bitchy, alle står med armana under brysta og urovekkjande mange har "steinansikt". Sliter også med å like all politikken han blandar inn, blir litt vel mykje for min del.

 

MEN, når det først skjer noko i bøkene, tar det som regel heilt av. Bok ni til dømes? Episk!

 

Så kom sjølvsagt bok ti som var dørgande kjedeleg, og sjølv etter å ha kjøpt bok elleve når den kom ut, har eg enda ikkje lest den. Mista heilt motet etter bok ti. Derimot skal siste boka vere veldig bra, så på tide å kome seg gjennom elleve og så begynne på den tolvte. Brandon Sanderson fekk ikkje akkurat noko lett oppgåve, men det ser ut til at han har klart seg ganske så bra.

 

Eg har også Malazan eg enda ikkje har begynt på... blush.gif

Lenke til kommentar

Eg kan fortsett ikkje stemme, får beskjed om at eg må svare på alle spørsmåla i pollen.

 

Alle har sin eigen personlegheit? Det er klisje på klisje, og det er aldri noko nytt. Alle karakterane er ufatteleg lette å lese, og aldri blei eg overaska over noko som skjedde.

 

Det at Jordan berre nemner masse ting uten å forklare kva det er er berre irriterande for min del. Han prøver å halde deg spent, men det gjer berre at eg blir lei. Han bruker fleire bøker på å forklare enkle ting, som ikkje ville øydelagd plottet viss vi fekk vite det. Men når vi fekk vite noko, så var det gjerne sidesvis med same informasjon kvar gong det blei nemnd.

 

 

Jordan var håplaus på kvinner i Wheel of Time. Alle er grinete og bitchy, alle står med armana under brysta og urovekkjande mange har "steinansikt". Sliter også med å like all politikken han blandar inn, blir litt vel mykje for min del.

 

MEN, når det først skjer noko i bøkene, tar det som regel heilt av. Bok ni til dømes? Episk!

 

Så kom sjølvsagt bok ti som var dørgande kjedeleg, og sjølv etter å ha kjøpt bok elleve når den kom ut, har eg enda ikkje lest den. Mista heilt motet etter bok ti. Derimot skal siste boka vere veldig bra, så på tide å kome seg gjennom elleve og så begynne på den tolvte. Brandon Sanderson fekk ikkje akkurat noko lett oppgåve, men det ser ut til at han har klart seg ganske så bra.

 

Eg har også Malazan eg enda ikkje har begynt på... blush.gif

 

Ja, merka også det med politikk. Jordan klarte ikkje å skrive skikkeleg om "Great Game of the Houses" og andre politiske intrigar. Det blei berre merkeleg, og alle såg igjennom det. Der var George Martin veldig god.

 

Er ueinig der også, men eg las berre fem bøker, da. Nok til å få meg til å ikkje gidde meir.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar

Endelig kommer begrunnelse for hvorfor jeg har så dristig kalt Steven Erikson "Den nye Tolkien" og her er begrunnelsen min:

 

Tolkien var en god forfatter. Han skrev godt, hadde nydelige beskrivelser av miljø og et spennende plott. Men det var ikke på grunn av dette at hans Ringenes Herre ble kjent. Det var verdenen han skapte som virkelig satte Ringenes Herre som verdenslitteratur, samtidig som han introduserte en helt ny sjanger. Og det er denne mestringen av verdensbyggingen som Steven Erikson virkelig har tatt opp igjen etter Tolkien. Jeg har lest en god del fantasybøker opp igjennom, og ingen er i nærheten av å røre Tolkien og Erikson i hvor ufattelig detaljert og gjennomtenkt deres verdener er. (George RR Martin og Brandon Sanderson lurer litt i bakgrunn, men de er rører dem fortsatt ikke). Hvis man greier å lese seg forbi den første halvdelen av første bok til Steven Erikson blir man virkelig slått av hvor mye han har lagt inn i sin egen verden, og ikke minst hvor original den er. Ja, den har stjelt mye fra D&D i forhold til magi, men alle rasene og gudene er rimelig originale. Steven Erikson er virkelig det man bør lese hvis man begynner å bli lei av ordinære fantasybøker. Noe av det Erikson får slengt mot seg er at bøkene hans er anime i bokformat og jeg kan se argumentet. Det er noen karakterer med helt syke krefter og ultra-kule attitudes. Men for min del funker det så innmari bra her at det for meg er bare et stort pluss. Kommer mer senere hvis jeg gidder.

Lenke til kommentar

Jeg har lest Deception Point og Digital Fortress før, og i går stakk jeg innom Ark og kjøpte The Da Vinci Code. Skal bli gøy!

 

Vi så forresten starten på Angels & Demons på skolen i dag (film). Jeg tror det må være den elendigste filmatiseringen jeg har sett, noen sinne. Personene har TOTALT annerledes karakteristikker, Maximillian Kohler er ikke med i filmen (wat!? Å fjerne han er som å fjerne Humlesnurr fra Harry Potter), innledningen er elendig så jeg hadde ikke skjønt en dritt hvis jeg ikke hadde lest boka, og de har tatt de mest latterlige snarveiene for å få filmen til å passe inn i 2 1/2 times ramma.

 

Skuffende elendig film...

Lenke til kommentar

Endelig kommer begrunnelse for hvorfor jeg har så dristig kalt Steven Erikson "Den nye Tolkien" og her er begrunnelsen min:

 

Tolkien var en god forfatter. Han skrev godt, hadde nydelige beskrivelser av miljø og et spennende plott. Men det var ikke på grunn av dette at hans Ringenes Herre ble kjent. Det var verdenen han skapte som virkelig satte Ringenes Herre som verdenslitteratur, samtidig som han introduserte en helt ny sjanger. Og det er denne mestringen av verdensbyggingen som Steven Erikson virkelig har tatt opp igjen etter Tolkien. Jeg har lest en god del fantasybøker opp igjennom, og ingen er i nærheten av å røre Tolkien og Erikson i hvor ufattelig detaljert og gjennomtenkt deres verdener er. (George RR Martin og Brandon Sanderson lurer litt i bakgrunn, men de er rører dem fortsatt ikke). Hvis man greier å lese seg forbi den første halvdelen av første bok til Steven Erikson blir man virkelig slått av hvor mye han har lagt inn i sin egen verden, og ikke minst hvor original den er. Ja, den har stjelt mye fra D&D i forhold til magi, men alle rasene og gudene er rimelig originale. Steven Erikson er virkelig det man bør lese hvis man begynner å bli lei av ordinære fantasybøker. Noe av det Erikson får slengt mot seg er at bøkene hans er anime i bokformat og jeg kan se argumentet. Det er noen karakterer med helt syke krefter og ultra-kule attitudes. Men for min del funker det så innmari bra her at det for meg er bare et stort pluss. Kommer mer senere hvis jeg gidder.

 

Amen brother B)

Lenke til kommentar

Jeg har lest Deception Point og Digital Fortress før, og i går stakk jeg innom Ark og kjøpte The Da Vinci Code. Skal bli gøy!

 

Vi så forresten starten på Angels & Demons på skolen i dag (film). Jeg tror det må være den elendigste filmatiseringen jeg har sett, noen sinne. Personene har TOTALT annerledes karakteristikker, Maximillian Kohler er ikke med i filmen (wat!? Å fjerne han er som å fjerne Humlesnurr fra Harry Potter), innledningen er elendig så jeg hadde ikke skjønt en dritt hvis jeg ikke hadde lest boka, og de har tatt de mest latterlige snarveiene for å få filmen til å passe inn i 2 1/2 times ramma.

 

Skuffende elendig film...

 

Er heilt einig der. Filmen var ein stor skuffelse for meg også.

 

Eg er no ferdig med The Lost Symbol, som jo var ei god bok, men karakterane sien motivasjonar og meiningar var merkelege (t.d., kvifor fortsatte Langdon å tvile på The Ancient Mysteries sjølv når han hadde bevis). Han kjem også til å få det ufatteleg vanskeleg å skrive ei ny bok med Langdom pga. Noetic Science.

 

Eg syns dette er hans dårligaste bok.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg da endelig, etter mye om og men, fått meg til å lest "The Painted Man" av Peter V Brett (det hjelper å slite med søvnløshet ett par netter på rad).

 

Hva skal man si? Som debutbok er den faktisk ikke så alt for verst. Brett har i alle fall greid å få til en ganske original setting. Lite med orcer, trollmenn og drager - i stedet har man demoner som tyter opp av bakken når natten faller på.

Ikke bare en gang i blant på utvalgte steder, men hver jævla natt, over alt.

Dette fører naturligvis til at menneskeheten som helhet er temmelig fucked. Til alt hell så finnes det såkalte wards, runer og magiske mønstre, som beskytter mot styggingene. Det dukker jaggu opp et par helter også.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal synes om måten Brett skriver på. Enkelte avsnitt er veldig godt skrevet, og en del av handlingen engasjerer. Andre ganger igjen så sitter jeg med følelsen av at jeg leser en Robert Jordan-fan fic. Språket blir banalt og handlingen klisjefylt som en Zane Grey-western. Vurderte faktisk å skippe noen avsnitt fordi jeg ikke hadde så veldig lyst til å lese hva jeg visste kom. Ikke fordi jeg relaterte sterkt til figurene og ikke ville dem noe ondt, men fordi det hele ble for Onsdagsfilmen på TvNorge.

 

Men, som debut er dette slettes ikke verst, så jeg tror jeg får gi neste bok i serien en sjanse også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...