Gå til innhold

LAN-spilling over internett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og noen venner savner det å spille sammen på lan, nå som vi er spredt over hele landet. Men finnes det noen måter å simulere et LAN på over internett? Har sett at det finnes noen klienter der ute, men vet ikke helt om jeg stoler på disse. Var liksom ingen som utpekte seg noe særlig.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med dette?

 

(Forøvrig usikker på om dette var riktig sted å poste..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hello og velkommen til forumet! :)

 

Det er et program som heter Hamachi som gjør akkurat det du er ute etter - simulerer LAN over internett. Alle må laste ned Hamachi-klienten, og joine samme server, så oppfattes dette som at alle maskinene på gitte server er på et lokalt nettverk.

 

Programmet er ihvertfall freeware, og kan lastes ned her. Her (.pfd) har du en gjennomgående guide på hvordan du setter opp og bruker programmet.

 

Jeg vet ikke hvor stødig du er på det tekniske, men er det noe av dette du ikke skulle forstå kan jeg sikkert prøve å forklare litt grundigere, men for å motivere - det skal være ganske enkelt å få til.

 

Lykke til :)

Endret av credible
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Hamachi høres jo lovende ut. Dette skal testes. Men vet dere om man må ha kontroll på ruteren for å åpne porter og slikt for at det skal fungere? Jeg sitter nemlig bak et skolenett (ntnu) og har derfor ingen mulighet til dette..

Lenke til kommentar
Takker for svar! :)

 

Hamachi høres jo lovende ut. Dette skal testes. Men vet dere om man må ha kontroll på ruteren for å åpne porter og slikt for at det skal fungere? Jeg sitter nemlig bak et skolenett (ntnu) og har derfor ingen mulighet til dette..

Den bruker selvfølgelig porter, men jeg tror det skal fungere for det. Jeg sitter også på skolenett på hybelen (Uninett, HiG) og det fungerer aldeles uuuuudmerket :)

 

Det som derimot kan sette stopper i hjulene er brannmurer - isåfall kan du finne informasjon om å gå rundt dette her. Men går du på NTNU antar jeg at du har god kunnskap om slikt allerede, så skal holde kjeft jeg.

Endret av credible
Lenke til kommentar

Ja nå har vi testet det litt. Men får det ikke helt til å fungere. Vi kan gå inn på hverandres shared folders osv (kopiere filer og slikt), men når vi prøver counter strike source, så fungerer det ikke. Finner hverandre ikke på lan. Har ikke prøvd andre spill ennå.

 

Men er det noe spesielt man må gjøre? Har fulgt den guiden som ble linket over her. Men det var liksom bare å lage en server og koble seg opp. Virket nesten litt VEL enkelt? :)

Lenke til kommentar

Til dere som har fått dette til å fungere; gjorde dere noe spesielt annet enn å installere, lage en server, og koble alle maskiner opp til denne servere for så å starte en lan-game? Får det ikke helt til å fungere. Vi finner hverandre i windows, men altså ikke inne på selve spillene :/

Lenke til kommentar
Til dere som har fått dette til å fungere; gjorde dere noe spesielt annet enn å installere, lage en server, og koble alle maskiner opp til denne servere for så å starte en lan-game? Får det ikke helt til å fungere. Vi finner hverandre i windows, men altså ikke inne på selve spillene :/

Hvis tipset til oophus ikke fungerer; Har alle en grønn runding foran navnet sitt? dette indikerer at maskinen din klarer å koble til de andre maskinene uten problemer. Slik som dette:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...