Gå til innhold

STEAM priser, euro mot dollar mot kroner.?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som alle vi Steam brukere vet så har de prestert å sette prisene på spill til 1$ = 1€ som gjør spill 20-30% dyrere...

Er det noen fra Norge som har tatt tak i dette.? sendt mail til steam/valve, startet noen kampanje, boikott eller whatever..?

 

Selv er det flere spill jeg kunne tenkt meg fra steam nå, men etter de gjorde om på valutaen har jeg ikke kjøpt noen spill på steam...

Å i kveld sendte jeg ivei en beskjed til support siden deres om de hadde noen forklaring på "svindelen" sin...

 

http://steamunpowered.eu/ er en side som omhandler dette for EU-land...

Men jeg regner med det er folk i Norge også som har tatt tak i dette tullet fra valves side.?

 

 

Min beskjed gikk på at Norge ikke er en del av EU å vi skal ikke betale i €...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er utgiverne som priser spillene, ikke valve, så en mail til steam vil ikke hjelpe så veldig. det er noe tull, ja, men det er ikke steam sin feil selv om det kanskje ser slik ut

Jo, det er Valve sin feil at Steam nå benytter en valutakurs-omregning som tilsier at 1 dollar = 1 euro. Ifølge sparebanken vests valutakalkulator er nå 1 dollar verdt 0,77 euro. Det er Valve som har bestemt seg for at Steam skal bruke "1 dollar = 1 euro"-valutaomregningen. Det er også Valve som har bestemt seg for at prisene på Steam skal inkludere en viss prosentandel merverdiavgift/skatt, når denne faktisk er ulik for de forskjellige landene i Europa. I Norge skal vi ikke betale mva på digitale nedlastbare produkter en gang. Det vil si at Valve innregner skatt i prisen for de norske brukerene, men siden den norske stat ikke krever disse inn, går de rett i lomma på Valve.

 

Så det blir feil å si at det er utgiverne som plutselig har bestemt seg for å øke prisen for europeiske markedet og at det er derfor prisene er blitt høyere. Her er det Valve som opererer med en høyst tvilsom valutakurs, og i tillegg til det velger å overse ulikhetene i forhold til produktskatt i de forskjellige europeiske landene.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
det er utgiverne som priser spillene, ikke valve, så en mail til steam vil ikke hjelpe så veldig. det er noe tull, ja, men det er ikke steam sin feil selv om det kanskje ser slik ut

 

Rimelig rart at flere av utviklerne som har spill på steam, selger dem billigerer på sine egne sider...

Å jo, som Snorre, så fint la ut, det er valve sin feil!

 

Det er rett å slett usmakelig, for å si det med et pent ord, at man betaler mer for Saints Row 2 over steam, en på elkjøp! Da har steam plutselig mistet noe av sin levedyktig het. Selv syntes jeg det var helt greit da nye spill kom på ca 300,- på steam, men når man nå må opp i 400,- og mer for spillene, så gidder jeg jo ikke handle dem der lengere. :angry:

Lenke til kommentar
Valve har ikke svart enda, å gjør det vel neppe før tidligst mandag...

 

Som sagt, det er helt uhørt av Valve. Hadde sykt lyst til å kjøpe Left 4 Dead, men ettersom prisene er horrible må jeg nok vente. :huh:

Om du skal kjøpe på steam, så er det nå som er tiden å kjøpe, halv pris i dag og i morgen....

 

Takker for tipset. Kanskje jeg kjøper det i morgen ^_^

 

Edit: Etter som det bare koster 199 kroner, kommer jeg til å kjøpe det i morgen! Takker igjen for tipset. Hadde ikke vært innom steam i helgen om du ikke hadde sagt det!

Endret av Genetics
Lenke til kommentar
Valve har ikke svart enda, å gjør det vel neppe før tidligst mandag...

 

Som sagt, det er helt uhørt av Valve. Hadde sykt lyst til å kjøpe Left 4 Dead, men ettersom prisene er horrible må jeg nok vente. :huh:

Om du skal kjøpe på steam, så er det nå som er tiden å kjøpe, halv pris i dag og i morgen....

Det er nå jeg virkelig irriterer meg over at jeg kun har 196 kroner på min PayPal konto :thumbdown: .

Lenke til kommentar

Det er komplett bullshit og lureri. I mange år har Valve og Steam vært et forbilde for andre bedrifter innen kundevennlighet, plattformsinnovasjon og kreativ distribusjon, men de siste månedene har de tatt flere og større steg i retning av det generelle corporate america, uten at jeg skal sette frem noen påstander om at det er fanden selv.

 

Dette "stuntet" er kun ut av kapitalistiske hensyn, og det er mulig at de har loven på sin side når de gjør dette, men at europeiske forbrukere finner seg i det syntes jeg er merkelig. For min egen del har jeg sluttet å kjøpe spill på Steam. Det var en genial plattform når spillene var billige, man slapp alt styret med å gå i butikken og spillene var alltid tilgjengelige, men når spillene er dyrere på Steam enn de er retail, da er mye av meningen borte.

 

Når man i tillegg må betale 15% ekstra fordi man kommer fra kontinentet europa blir det bare helt feil for meg personlig. og hva med Norge? Vi er ikke medlem av EU engang. Hva er det som gjør at vi må betale euro istedenfor dollar - dollaren er da like mye "vår" valuta som euroen er. Jo, fordi Valve tjener penger på det. Og det er selvfølgelig okay det - alle bedrifter skal tjene penger. Men ikke på en måte hvor forbrukeren blir diskriminert på bakgrunn av ens demografiske identitet.

Lenke til kommentar

Jeg har gått over til å kjøpe Steam-spillene mine andre plasser. Left 4 Dead kjøpte jeg nylig hos Absoluttspillno til 199,-. Spillene er som regel tilgjengelig billigere enn på Steam, bare man leter litt. Faktisk er jeg villig til å betale litt mer i butikk enn på Steam, frister nemlig ikke å støtte Valve så lenge prisene deres er som de er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Har også begynt å kjøpe spillene mine andre steder. Jeg var veldig fan av Steam, både fordi spillene var billige, man har alle spillene på ett sted og selvfølgelig siden jeg kan sitte i godstolen hjemme å få spillene rett i fanget. Men nå er spillene så utrolig overpriset at det er helt utrolig. Nå blir det fysisk kopi på meg heretter.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...