Gå til innhold

Enkle gleder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det husker jeg, men flesteparten av spillene var veeeldig kjedelig å vente på. Jeg husker hvor ofte jeg satt og kjeda meg mens jeg satt og så på den typiske flimringa.

 

Jeg skulle forresten prøve meg på River Raid for noen dager siden, men husker fader ikke hvordan man laster inn spill på C64. Noen med en grei bruksanvisning? Jeg kommer til loadingskjermen, passende nok, men hva gjør man når den har dukket opp?

Lenke til kommentar

Har nok ikke samme forholdet til lastesekvenser som forfatteren av artikkelen, men husker at jeg syntes disse var mer spennede i gamle dager. Jeg likte godt å få se bilder av det aktuelle kartet eller banen, og få se flott konseptkunst. Vokste opp med Sega-spill på cartridger, uten mye lastetid, og gikk derifra til PC. Jevnt over synes jeg lastesekvensene er alt for uinspirerte, og burde fylles med nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Jeg skulle forresten prøve meg på River Raid for noen dager siden, men husker fader ikke hvordan man laster inn spill på C64. Noen med en grei bruksanvisning? Jeg kommer til loadingskjermen, passende nok, men hva gjør man når den har dukket opp?

LOAD eller RUN, var det ikke? (Eller begge deler?)

 

Husker iaf. at en fikk beskjed om å "Press play on tape".

Endret av Xenu
Lenke til kommentar

For kassettspiller er det vel bare "pil"L, så trykke play, vente til det har loadet ferdig og så skrive "run"? Må inrømme at jeg er litt rusten selv :)

 

Loademusikken til Last Ninja var steintøff:

 

 

Likte også veldig godt loademusikken til Cobra. Glemmer heller aldri Turbo Tape, epilepsiblinking med intens tilfeldig støy. Music to my ears...

Lenke til kommentar
For kassettspiller er det vel bare "pil"L, så trykke play, vente til det har loadet ferdig og så skrive "run"? Må inrømme at jeg er litt rusten selv :)

Var ikke det bare for spill på Turbo-tapes da?

Googlet litt på det nå, og det eneste jeg fant var LOAD "",1 . Virket kjent, men kan ikke huske at det skulle være så vanskelig...

Endret av Xenu
Lenke til kommentar

Sånn jeg husker det, så var "pil"L bare en forkortet versjon av "load", men mulig jeg tar feil.

 

Med tapeloading er det hvertfall sånn at hvis man bare skriver "load", så vil den første filen som blir funnet på tapen bli loadet.

 

 

[edit]: For diskettstasjon måtte man skrive load"$",8 - dette loadet directory på disken. Deretter kunne man skrive "list" og få opp directory. Så flyttet man cursoren til navnet på filen man ville loade, redigerte litt her og der, slik at man endte opp med: load"filnavn",8,1. Eventuellt uten ",1" på slutten hvis det ikke funket. Og til slutt, RUN.

Endret av Rata
Lenke til kommentar

Husker veldig godt ladetidene fra kassettene og noen ganger klarte ikke kassetspillern å lese riktig slik att loading ble korrupt på en måte og mange merkverdige lyder kom nå loadingscreenen kom, husker veldig godt att min kassetspiller hadde problemer med TaiPan fra Ocean.

 

Gleden var stor da jeg fikk en diskettstasjon hvor man ikke hadde dette problemet.

Lenke til kommentar

Absolutt hyggelig lesning :)

 

Selv har jeg bare spilt Commodore 64 en gang hvorpå meg min bror og onkel som eide maskinen av idag ukjente grunner knuste maskinen med en hammer og dro ut båndene på kasettene :huh:

 

Lasteskjermene husker jeg ikke noe fra. Men er gøy å høre fra de som husker denne nostalgien :)

Endret av Gnomkraft
Lenke til kommentar

Laste inn? Jeg gleder meg da like mye over å se spill laste ned på Steam eller LIVE, det er noe av den samme stemningen innbiller jeg meg! hehe.

 

Husker jeg holdt på å kjøpe Commodoren til broren til en kamerat av meg, var vel med en bråta kasetter (rundt 30 tipper jeg) for 1000 spenn. Dette var tidlig 90-tall, og akkruat da var vel prisen stiv nok, men når jeg ser tilbake på det så er det alikevel penger jeg angrer på at jeg ikke la på bordet for å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Liker godt disse nostalgiske artiklene, da jeg er en gammel gamer selv og synes det er litt trist at den gamle sjarmen er borte i dagens ekstremt industrialiserte spillbransje.

Jeg liker fortsatt å spille, men merker jeg er mye mer kresen når det gjelder spill enn før, og jeg kjenner ikke den samme følelsen av glede når jeg sitter med ett nytt PS3- eller PC-spill i hånden.

 

Anyway, man kunne også bruke flere syntaxer enn ,8,1. ,8,8 fungerte også fint + andre jeg ikke husker lenger.

Jeg husker også når Final Cartridge III kom. Denne forandret hastigheten for innlasting av spill dramatisk og gjorde det også mye enklere.

Jeg har fortsatt noen klassikere på PC'en med emulatoren CC64. Hvem har ikke sittet i timevis med klassikere som:

 

H.E.R.O.

Archon (klar favoritt i 2-player)

Last Ninja

 

og mange fler.

Lenke til kommentar
For kassettspiller er det vel bare "pil"L, så trykke play, vente til det har loadet ferdig og så skrive "run"? Må inrømme at jeg er litt rusten selv :)

 

Loademusikken til Last Ninja var steintøff:

 

 

Likte også veldig godt loademusikken til Cobra. Glemmer heller aldri Turbo Tape, epilepsiblinking med intens tilfeldig støy. Music to my ears...

 

At det ikke kommer noen remake av disse spillene enda gjør meg forundret. Vil ikke ha noen Ninja Gaiden men Last Ninja hvor man kjempet mot ninjaer og folk generelt, ikke monstre osv.

Lenke til kommentar
For kassettspiller trengte man kun å skrive 'LOAD' og fikk deretter beskjeden 'PRESS PLAY ON TAPE'.

 

For de rike som hadde 5.25" diskettstasjon måtte man inn med 'LOAD <spillnavn> ,8,1' såvidt jeg husker. :)

 

Hmm jepp, LOAD "spillnavn",8,1 dersom man visste filnavnet.. ellers måtte man;

 

LOAD "$",8,1

LIST

 

For å få opp directory listingen. Fine tider helt klart.

 

Ocean-loaderne var helt klart epic, den kom jeg borti for første gang da jeg skulle spille Guerilla Wars på kassett da jeg var 6 år eller noe. Jeg liker v4 best:

 

Lenke til kommentar

Ocean loaderne var gull. Jeg var faktisk ikke klar over at de ikke lagde egen loademusikk til hvert spill de ga ut. Det var vel dem som ga ut Cobra også, mener jeg å huske.

 

Det meste lå på turbotape, og da var det vel ikke noen loadermusikk, men vi kopierte jo gjerne orginalspill også. Dobbel kassettspiller for the win...

 

Husker at det ikke alltid var like lett å laste inn spill fra kassett. Til å begynne med utviklet vi diverse metoder for å sørge for at vrange kassetter oppførte seg. En som fungerte bra var å legge et håndkle over kassettspilleren (for at ikke strålingen fra tv'en skulle påvirke loadingen). Man kan kanskje flire litt av det i dag, men det fungerte faktisk! Mange andre fremgangsmåter og "workarounds" ble også funnet opp, og flere av dem beveget seg rimelig langt ut i det man nok kan kalle overtro. Men det gjorde det hele bare mer spennende.

 

Etterhvert fikk jeg et sånt tracker program som gjorde at jeg kunne kalibrere lesehodet på kassettspilleren. Det løste det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...