Gå til innhold

Starcraft 2 tråden over alle tråder


Anbefalte innlegg

Zerg er vel den rasen som dominerer mest i asia etter det jeg har skjønt, mens i europa/USA så er det mye mer terran og protoss, sikkert mer terran nå siden singleplayer er terran og de fleste fortsetter med det de er vandt med.

 

Fordelen med zerg er jo at de kan gjøre så raskt tech switch, har masse larvas tilgjengelig og finner ut at nå trenger jeg masse mutas eller noe, bygg spire og så har du muta i haugevis på nullkomma niks.

Spilte med en zerg(og en toss) i 3v3, som regel på slutten av kampen så hadde zerg fyren en 30-40 larvas tilovers så han kunne gjøre plutselige tech switch og pumpe ut en haug med units på ett halvt minutt. (vi var vel i silver eller bronze leuge)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy svarte. Mistet nettopp 200 supplies med M/M taktikken mot en haug med marines og 3 siege tanks på noen få sekunder. Det var passe surt. (spilte 2v2 så vi hadde kordinert angrepet slik at han kom inn med mothership og carriers som også fikk inn en masse immortals.

 

Virker som at jeg skal droppe M/M taktikken nå som jeg er ferdig med practice league

Lenke til kommentar

Zerg er vel den rasen som dominerer mest i asia etter det jeg har skjønt, mens i europa/USA så er det mye mer terran og protoss, sikkert mer terran nå siden singleplayer er terran og de fleste fortsetter med det de er vandt med.

 

Fordelen med zerg er jo at de kan gjøre så raskt tech switch, har masse larvas tilgjengelig og finner ut at nå trenger jeg masse mutas eller noe, bygg spire og så har du muta i haugevis på nullkomma niks.

Spilte med en zerg(og en toss) i 3v3, som regel på slutten av kampen så hadde zerg fyren en 30-40 larvas tilovers så han kunne gjøre plutselige tech switch og pumpe ut en haug med units på ett halvt minutt. (vi var vel i silver eller bronze leuge)

 

Joda, zerg har absolutt dominert, og grunnen er at zerg er en rase med ikke så veldig mange muligheter. Av en grunn likte asia dette, en bra mekanisk rase der makro er tingen, så mange gode spillere gikk zerg og vant masse. Terran spesielt var en rase man måtte fundere litt på, prøve ut styrken og all slags taktikker. Var en kjent spiller som gikk ut og sa ganske tidlig at terran er den rasen med mest potensiale, og han hadde rett. Terran har en haug med muligheter, og dette er kjempebra.

 

Folk elsker å si "bruk nydus for svarte", noe som er lettere sagt enn gjort, selv når terran har mech. Du har ikke sjangse til å prøve basetrade mot en terran, han vil spise opp basen din før du har kommet frem. Du er litt avhengig av å holde en god posisjon i det åpne, og enten droppe noe oppå tanks, eller ta han unsieged. Å prøve dele en del av styrken din mot en terran er ikke alltid like lurt, men skulle likt sett mer overlords drop.

Å ha 50 larver liggende hjelper ikke mot en sieged terran :D Prøver du deg på brood lords har han scoutet dette for lengst, og har allerede alt han trenger av bakkestyrke, så han kan pumpe vikings til du har fått dine brood lords.

 

Så zerg har vært populære i asia, og dominert, men IdrA sa i en post at dette var ikke lenger tilfellet, og denne dominansen sluttet i beta fase 1. Han fortalte at reapers var det store i asia, og hvor enorm denne uniten herjet mot zerg. Kan virke rart ettersom eg ikke har sett dette før, men asia har utvilsomt mikroen som skal til for å gjøre dette til et mareritt. Så ikke bli overrasket om reapers blir nerfet, og forhåpentligvis buffet slik at den kan funke senere i spillet. Vi ble like overrasket da vi så queens speed off creep ble nerfet, men blizzard tar det som skjer på asiatiske servere seriøst.

Lenke til kommentar

Elsker å gasblocke en zerg og kjøre over han med carriers(!)

 

 

like skøy som å kjøre over en protos med en 6 pool før han har rukket å lage en eneste zealot

 

Like fun som det er å overkjøre protoss/zerg med banshee/reaper rush :D

 

 

reaper rush? før du har laga en så har zergen 6 zerglings, og reapers tåler ingen ting

Lenke til kommentar

Elsker å gasblocke en zerg og kjøre over han med carriers(!)

 

 

like skøy som å kjøre over en protos med en 6 pool før han har rukket å lage en eneste zealot

 

Like fun som det er å overkjøre protoss/zerg med banshee/reaper rush :D

 

 

reaper rush? før du har laga en så har zergen 6 zerglings, og reapers tåler ingen ting

 

Reapers kan microes :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal zerglings ta reapers dø mot lings uten speed? Du løper, skyter, løper, skyter, så dør de 1 og 1 mens det fortsatt presses ut flere reapers.

 

En ting til, spiller selv zerg, men syns det er litt stygt at hellions og reapers (okay, reapers er ikke farlig, blir eid av zerglings når de får speed upgrade. Det går ganske hardt for seg når hellions ikke kan kite og stille opp zerglings på linje.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Woo, Silver league division rank 77. Kanskje ikke det beste, men er fornøyd siden Starcraft 2 er det første RTS spillet jeg har spilt aktivt online.

 

Har heller ikke spilt strategispill på nett før, og er generelt ikke en RTS-spiller. Liker dog Sim city 3 og 4. SC2 har gått overraskende bra her og! Er vel rank 8 i Gold nå. Om jeg bare klarer få has på Terran så blir det flott!

Lenke til kommentar

Hvordan skal zerglings ta reapers dø mot lings uten speed? Du løper, skyter, løper, skyter, så dør de 1 og 1 mens det fortsatt presses ut flere reapers.

 

En ting til, spiller selv zerg, men syns det er litt stygt at hellions og reapers (okay, reapers er ikke farlig, blir eid av zerglings når de får speed upgrade. Det går ganske hardt for seg når hellions ikke kan kite og stille opp zerglings på linje.

 

Spiller kun i platinum, så har enda til gode å se noen som virkelig kan bruke reapers og hellions, som regel takler eg dette helt greit så lenge eg får 2-3 queens (kommer an på mappet) og sprer creep så det holder. Ser da hellions komme fra god avstand og kan gjøre klar en surround.

Problemet er som regel mapet, trangt å jævlig, og kan egentlig ikke gjøre så mye annet enn å vente på at terran skal ta initiativet til å bevege seg ut. Har enda ikke gode nok skills til å gjøre et godt drop i basen med overlords. Når stimmed marines står klar med thors er det vanskelig å få noe droppet over tanks. Viss noen har en replay der en zerg bryter seg inn i en terran base som spiller mech hadde det vært fint. Nydus er ikke lett å få, og selv om den kommer seg opp er det ofte terran dreper unitsene så fort at de rekker såvidt trekke et åndedrag før de er dø ut fra nydus.

 

For å være ærlig, blir litt smålei av å måtte sulte terran for å vinne. Og er de god klarer de likevel krype seg bort til en 3 og 4. Hva hjelper 50-60 larver når unitsene likevel dør som fluer. Dukker vel opp noe smart nokke om ikke lenge, enten det eller en patch. Klarer ikke helt se for meg hvordan en patch skal hjelpe på heller, med tanke på hvor trange mapsene er. Tror maps står for veldig mye av balansen her, og håper blizzard fikser maps først for å se.

Lenke til kommentar

Dere som har fullført kampanjen, hvilken taktikk valgte dere å legge opp til på forhånd?

 

 

Jeg har prøvd uten angripende luftstyrker, uten å lykkes tre ganger. Burde jeg heller sørge for at Kerrigan ikke kan sende nydusworms? Jeg er veldig glad i battlecruisere og science vessels, og tror det vil bli litt lettere med det.

 

Lenke til kommentar

Dere som har fullført kampanjen, hvilken taktikk valgte dere å legge opp til på forhånd?

 

 

Jeg har prøvd uten angripende luftstyrker, uten å lykkes tre ganger. Burde jeg heller sørge for at Kerrigan ikke kan sende nydusworms? Jeg er veldig glad i battlecruisere og science vessels, og tror det vil bli litt lettere med det.

 

 

 

Jeg valgte å ta å oversvømme tunnelene for da slipper jeg å passe på så lang bak i basen hvor jeg ikke hadde en eneste soldat igjen hele banen. Måtte restarte et par ganger på rundt 98% Men jeg klarte det til slutt uten større skader enn noen få mislykkede angrep på fremre bygninger. Mot slutten samlet jeg alt jeg hadde av folk på toppen sammen med artifaktene, mens jeg trente nye folk hele tiden. Hadde auto-vespene gas samler som gjorde at jeg fikk mye mer mineraler. Kanskje ikke den beste taktikken siden jeg omtrent bare macroet. Var dårlig på micro, noe som ville ha hjulpet mye på denne banen.

 

 

@Dodra: Klarte ned til 5 minutter, men det var med 3 andre som sa de var erfarne til denne typen. Sykt mange folk mot slutten der.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Dere som har fullført kampanjen, hvilken taktikk valgte dere å legge opp til på forhånd?

 

 

Jeg har prøvd uten angripende luftstyrker, uten å lykkes tre ganger. Burde jeg heller sørge for at Kerrigan ikke kan sende nydusworms? Jeg er veldig glad i battlecruisere og science vessels, og tror det vil bli litt lettere med det.

 

Tok nettopp og runda mapet selv. Riktignok på casual fordi jeg er ikke ute etter en utfordring i SP, det har jeg i MP.

 

Jeg tok ut nydus kanalene (vet ikke hvordan det er når du tar ut airen, men dette var et av spillets mest morsomme oppdrag) og er glad jeg gjorde det. På selve mapet var det bare å forsterke ekstra godt foran på platået med AA. De gikk fort ned så er viktig å ha endel SVC's der oppe som kan reparere og lage nye raskt. Så hadde jeg 5-6 Battlecruisers til enhver tid med SV til å holde dem oppe. Kerrigan er lett å plukke hvis du spammer kanonene på henne. For å være helt ærlig følte jeg meg mer presset tilbake av bakkestyrker enn airen så det må jo være et rent helvete å forsvare mot ground units på vanskeligere vanskelighetsgrader. Som sagt så er dette gjort på casual, men jeg var aldri i fare egentlig. Merker at jeg brukte krystallen på noen dårlige planlagte tidspunkt og fikk et angrep mot meg rett etterpå som jeg burde ha den klar på, men det gikk superdupert det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...