Gå til innhold

Sniktitt: Resident Evil 5 (PS3/360)


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig historien bak disse spillene? Er det kryp fra det ytre rom som skaper trøbbel? Noe slik som i filmen "The Thing" (Kan nemmelig minne litt om det samme synest jeg)

 

Hvis du har en Wii anbefaler jeg på det sterkeste å skaffe deg Resident Evil: The Umbrella Chronicles. Det spillet dekker på en effektiv måte de overordnede hendelsene i Resident Evil 0, 1, 3, pluss et ekstra scenario som ble lagd spesielt for det spillet. Historien er forholdsvis kompleks, så å kort oppsummere den trenger ikke nødvendigvis være så smart. Om du absolutt vil spoile historien for deg i stedet for å spille den selv, kan du besøke siden for spillserien på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Resident_evil . Trykk på linkene til enkeltspillene for å kunne lese plottene.

 

Tror du virkelig Delta stopper opp for å skyte? Nei, det tviler jeg sterkt på.

 

Chris skal jo tross alt komme fra en elitestyrke.

 

Har du noen gang prøvd å skyte med et våpen mens du er i bevegelse? Selv i sakte gange og med automatvåpen er det helt håpløst å ha noe som helst treffsikkerhet. Da handler det mer om at du fyrer løs en salvo med skudd og satser på at minst ett av dem treffer målet sitt. Det hadde ikke vært særlig egnet for et spill som Resident Evil hvor hvert eneste skudd teller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du virkelig Delta stopper opp for å skyte? Nei, det tviler jeg sterkt på.

 

Chris skal jo tross alt komme fra en elitestyrke.

 

Jeg aner ikke hva Delta gjør, men RE5 kunne vel ha hatt mulighten for å bevege seg mens man siktet.

min erfaring med "run and gun" var at jeg traff ikke en skit fra 7-8 m og utover.

 

+ jeg synes at skrekkelementet forsvinner ytterligere hvis man kan fosse gjennom banen mens skyter.

Endret av Swest
Lenke til kommentar

Det er jo mulig at de bicepsene kommer litt i veien når han beveger seg... :blink:

Men jeg synes ikke det er noe stort problem. Poenget er jo at man skal være litt taktisk mtp. plassering i kamp, trekke seg tilbake, for så å stoppe opp og fyre av litt. Og hvis det er såpass dårlig med ammo tilgjengelig så vil det jo være meningsløst med run and gun-taktikker. Skyt ett skudd eller to for å stagge angriperene og gå så inn med kniv eller uppercut. Det blir også mer prekært å treffe med hode- og kneskudd før man må i nærkamp. ^_^

Lenke til kommentar

Prøvde demoen i går, og må seie at eg ikkje likar opplegget med at du har med deg ein partner konstant. Likar mykje betre å gå solo, men det er nok berre ein vanesak. Som det blei nemnt fant eg det utruleg irriterande at det var så pass lite ammunisjon tilgjengeleg. Greitt nok at det aukar utfordringsnivået, men slik eg opplevde det var det berre frustrerande.

Ellers var eg svært nøgd med demoen. Skal definitivt skaffe meg dette.

Lenke til kommentar
Var det ikke så at du kunne skyte og flytte deg i den ferdige releasen? Syns jeg leste det et sted.

 

http://www.youtube.com/watch?v=l-vEW3Fj7tU

 

Du har visst rett, se fra 1:30. Han nevner ett "action control scheme". Som vil ha GeoW lignende kontroller.

 

Dette må tydeligvis nevnes på nytt i hver eneste Resident Evil 5 tråd heromkring, men dette ble avkreftet umiddelbart av Capcom. Det du ser i demoen er det du kan gjøre i det fullstendige spillet av kontroller.

Lenke til kommentar

Her har vi et godt eksempel på hva som skjer om en som har spesiell interesse for spillet skriver en artikkel om det. Masse fokus på hva han synes er bra og alt for lite på hva som faktisk er veldig dårlig, om en som ikke var så tydelig veldig glad i Resident Evil serien og som var mer nøytral hadde skrevet artikkelen så hadde utfallet blitt noe helt annet.

 

Overalt hvor jeg leser om Resident Evil 5 så er det den harde fanboy kjernen til Resident Evil serien VS resten av gamer communitiet.

 

Det er mange "feil" med RE5 men den store stygge ulven er helt klart kontrollen fra 1996 standarden som ødelegger voldsomt for dem aller fleste.

 

Dessverre så er mange anmeldere der ute ikke særlig flinke til å være nøytrale og det forundrer meg ikke om RE5 kommer til å få bra reviews der ute, og det er voldsomt synd da så mange kommer til å kjøpe spillet basert på dårlig anmeldelse og bli utrolig frustrerte og irriterte.

 

Det er nettopp slike ting som dette som har gjort at folk flest der ute ikke tror på anmeldelser lenger, og det med god grunn.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Her har vi et godt eksempel på hva som skjer om en som har spesiell interesse for spillet skriver en artikkel om det. Masse fokus på hva han synes er bra og alt for lite på hva som faktisk er veldig dårlig, om en som ikke var så tydelig veldig glad i Resident Evil serien og som var mer nøytral hadde skrevet artikkelen så hadde utfallet blitt noe helt annet.

 

Overalt hvor jeg leser om Resident Evil 5 så er det den harde fanboy kjernen til Resident Evil serien VS resten av gamer communitiet.

 

Det er mange "feil" med RE5 men den store stygge ulven er helt klart kontrollen fra 1996 standarden som ødelegger voldsomt for dem aller fleste.

 

Dessverre så er mange anmeldere der ute ikke særlig flinke til å være nøytrale og det forundrer meg ikke om RE5 kommer til å få bra reviews der ute, og det er voldsomt synd da så mange kommer til å kjøpe spillet basert på dårlig anmeldelse og bli utrolig frustrerte og irriterte.

 

Det er nettopp slike ting som dette som har gjort at folk flest der ute ikke tror på anmeldelser lenger, og det med god grunn.

 

Nå kan det vel diskuteres om kontrollene er "dårlige" eller om de bare er "annerledes"? Det er tydlig at for noen så er dette et stort problem mens for andre så er det stikk motsatt, at de foretrekker at det er slik. For min egen del så er det mer en tilvenningssak, på samme måte som i en del andre spill som gjør ting "på sin måte". Jeg ser heller at utviklere følger sine egne overbevisninger enn at de tilpasser seg til det brede publikum.

Men det er nok alltid rom for forbedringer.

Mye av problemet for RE fans er etter det jeg har forstått at serien har forandret seg såpass mye opp gjennom årene at de klamrer seg til de tingene som har bestått, som f.eks kontrollsystemet.

Lenke til kommentar
Her har vi et godt eksempel på hva som skjer om en som har spesiell interesse for spillet skriver en artikkel om det. Masse fokus på hva han synes er bra og alt for lite på hva som faktisk er veldig dårlig, om en som ikke var så tydelig veldig glad i Resident Evil serien og som var mer nøytral hadde skrevet artikkelen så hadde utfallet blitt noe helt annet.

(...)

Det er nettopp slike ting som dette som har gjort at folk flest der ute ikke tror på anmeldelser lenger, og det med god grunn.

 

Når ble anmeldelser av kulturmateriale nøytrale? Det at noen liker et spill og kan begrunne hvorfor er jo nettopp hva som bør skrives.

 

Skal vi lete etter vitenskapelige bevis for at et spill er kjøpeverdig, eller skal vi gi uttrykk for de følelsesmessige og bruksmessige egenskapene som faktisk blir opplevd?

 

Forresten er nynorsken en herlig del av gamer.no.

Lenke til kommentar
Her har vi et godt eksempel på hva som skjer om en som har spesiell interesse for spillet skriver en artikkel om det. Masse fokus på hva han synes er bra og alt for lite på hva som faktisk er veldig dårlig, om en som ikke var så tydelig veldig glad i Resident Evil serien og som var mer nøytral hadde skrevet artikkelen så hadde utfallet blitt noe helt annet.

(...)

Det er nettopp slike ting som dette som har gjort at folk flest der ute ikke tror på anmeldelser lenger, og det med god grunn.

 

Når ble anmeldelser av kulturmateriale nøytrale? Det at noen liker et spill og kan begrunne hvorfor er jo nettopp hva som bør skrives.

 

Skal vi lete etter vitenskapelige bevis for at et spill er kjøpeverdig, eller skal vi gi uttrykk for de følelsesmessige og bruksmessige egenskapene som faktisk blir opplevd?

 

Forresten er nynorsken en herlig del av gamer.no.

 

Nøytrale anmeldelser er ikke hverdagskost nei, nå var jo ikke dette egentlig en anmeldelse heller da.

 

Litt av greia er vel at det er nok flere ikke fans av Resident Evil serien der ute en fans for å si det mildt. Og når anmeldelser begynner å rulle ut og det blir kun fokusert på hvor bra dette spillet er og ikke noe på hvor spesielt eller sært kontroll mekanismen i Resident Evil 5 og hele serien for den saks skyld er så kommer mange til å bli regelrett lurt av anmeldelsene.

 

Det burde i det minste vært med i enhver anmeldelse av dette spillet at kontrollmekanismen er veldig gammeldags men tro til Resident Evil serien, slik at leseren er klar over at her er det mildt sagt litt spesielle kontroller ute å går.

 

Og unnskyldninger fra fansen om at slik har det alltid vært holder bare ikke lenger.Pong var også kjempe bra en gang, men takk høyere makter så har spillene faktisk utviklet seg.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Her har vi et godt eksempel på hva som skjer om en som har spesiell interesse for spillet skriver en artikkel om det. Masse fokus på hva han synes er bra og alt for lite på hva som faktisk er veldig dårlig, om en som ikke var så tydelig veldig glad i Resident Evil serien og som var mer nøytral hadde skrevet artikkelen så hadde utfallet blitt noe helt annet.

(...)

Det er nettopp slike ting som dette som har gjort at folk flest der ute ikke tror på anmeldelser lenger, og det med god grunn.

 

Når ble anmeldelser av kulturmateriale nøytrale? Det at noen liker et spill og kan begrunne hvorfor er jo nettopp hva som bør skrives.

 

Skal vi lete etter vitenskapelige bevis for at et spill er kjøpeverdig, eller skal vi gi uttrykk for de følelsesmessige og bruksmessige egenskapene som faktisk blir opplevd?

 

Forresten er nynorsken en herlig del av gamer.no.

Litt av greia er vel at det er nok flere ikke fans av Resident Evil serien der ute en fans for å si det mildt. Og når anmeldelser begynner å rulle ut og det blir kun fokusert på hvor bra dette spillet er og ikke noe på hvor spesielt eller sært kontroll mekanismen i Resident Evil 5 og hele serien for den saks skyld er så kommer mange til å bli regelrett lurt av anmeldelsene.

 

Helt enig med deg i at spesielle kontrollsystem bør nevnes i en anmeldelse, og det regner jeg med at gamer.no har vett nok til å inkludere. Men det skal ikke legges vekt på med mindre anmelderen faktisk føler det vil gå ut over spillopplevelsen. Jeg håper det ikke blir mye whining når dette spillet muligens får en 9-er og folk klager over at de ikke setter pris på et designvalg som tydelig fungerer for sjangeren.

 

Selv setter jeg pris på utviklere som står for sine egne verdier, og ønsker at opplevelsen skal bli unik. Hvis majoriteten av spillanmeldere liker det, vil jeg regne med majoriteten av gamere også liker det. Minoriteten synes det ikke er verdt opplevelsen å venne om kontrollteknikken fra normen. Muligens er det slik at anmeldere har større respekt for hvert enkelt spill, og verdsetter alt annet enn uvante knappefunskjoner unormalt høyt. Ikke alle spill er laget for å være en "quick fix" for den spilltørste.

 

 

EDIT: liveskreif

Endret av Kjetil J
Lenke til kommentar

Demoen var jo egentlig ikke så gale. ;) Jeg forguder grafikken. Ser ut som de har gått MGS4es vei mht karakterene. Karakterene er så ypperlige teksturert og modellert i forhold til omgivelsene, akkurat som MGS4.

 

Hvorfor i h... er musklene til han vi er, alltid strammet? :lol: Ser så dumt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...