Gå til innhold

Den store Amiga tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pinball dreams steelwheel 18,785680

Var ikke lett å lese av,,måtte ta bilde med mobilen. Faktisk var det lettere å lese via mobilskjermen også.

 

Må være pga flimring elns.

 

Må bare beklage, men jeg fikk ikke startet spillet pga at whdload måtte registreres for å spille pinball dreames. Kom til hovedmenyen da meldingen dykket opp. Kom noen stygge gloser fra meg da :lol:

Lenke til kommentar

Amiga :love:

 

Hadde en Amiga 500 med 512 KB ekstra minne. Kjøpte ekstra minne så jeg kunne spille SimCity. Ellers gikk det mye i spillene fra Bitmap Brothers; Xenon 2, Speedball 2, Gods, magic Pockets med med. Andre spill jeg digga var Wings, Death Knights of Krynn, The Scret of the Silver Blades og en rekke andre Ad&d-spill.

 

Jeg kjøpte nesten aldri et spill selv, piratkopiering var langt mer utbredt enn i dag, selv om internett ikke fantes.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nesten aldri et spill selv, piratkopiering var langt mer utbredt enn i dag, selv om internett ikke fantes.

 

Når du nevner det kan jeg ikke huske at et eneste av mine spill hadde noen form for innpakkning eller bilde av spillet utenpå diskettene. Alle spillene var på blå disketter. Fikk alle av en slektning. Jeg regner nesten med at alle sammen var kopiert.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nesten aldri et spill selv, piratkopiering var langt mer utbredt enn i dag, selv om internett ikke fantes.

 

Sant. "Swapping" het det på den tiden. Folk sendte avgårde disketter pakket i bobleplastkonvolutter.

 

Både konvoluttene og frimerkene ble gjerne brukt flere ganger. "Stamps back please" fordret at man måtte dampe av frimerkene og sende dem tilbake.

 

 

Husker også at jeg hadde en haug av Datormagazin, som jeg anså som det beste databladet på den tiden. Ellers ble det også distribuert bra zines på diskett, komplett med musikk og vellagd interface. Slik så de ut:

 

 

Endret av Rata
Lenke til kommentar

Det var et annet spill også, som hadde samme interface som Hired Guns. Historien gikk ut på at man skulle styre roboter for å befri hovedpersonen som satt buret dypt inne i en fengselsplanet eller noe sånt.

 

Her er en mer detaljert beskrivelse av Amigascenen:

 

Skjul
Jeg satt og lette litt på nettet nå, og kom over en del info om noe jeg holdt på med før: Nemlig scenen.

 

I tiden etter scenens gullalder er det kommet mange nye ansikter til datamaskinens undergrunn, og jeg tenkte derfor å dele litt informasjon med dere om hva som før var et verdensomspennende brorskap; men som nå er redusert til en liten gruppe die-hard fans.

 

Begrepet Scenen ble brukt om det elektroniske samfunnet som konsentrerte seg om å produsere introer, demoer og diskmags - samt cracke, spreade og swappe spill & programmer.

 

Kort fortalt er en demo en kodet presentasjon satt sammen av grafikk, musikk og effekter - ment å illustrere utgivernes ferdigheter. En intro er en liten demo (som oftest 64K), mens et diskmag er et elektronisk magasin. Ofte var disse diskmagene også utstyrt med en chart, hvor folk kunne sende inn sine stemmer og heie frem scenens beste grafiker, musiker og lignende.

 

På scenen hadde alle en eller flere funksjoner; være det grafiker, koder, musiker eller swapper - og de aller, aller fleste holdt sammen i små grupper - eller crews - som alle konkurrerte om å bli regnet som den beste.

 

Det er vanskelig å tidfeste akkurat når scenen begynte, men en vanlig antagelse er i midten av 80-årene en gang. Da hadde datamaskiner - hovedsaklig representert ved Commodore 64 - begynt å innta de vanlige, europeiske hjem, og unge gutter & jenter hadde også begynt å se på mulighetene for maskinene - utover ren spill-aktivitet.

 

Datapartys - det vi i dag som oftest kaller LAN-partys - var gjerne årets høydepunkt for mange scenere, og før 1994 var det vanskelig å finne en eneste gamer på begivenheter som The Gathering eller The Party. Da dro man for å møte andre scenere, og for å utvikle demos og intros som man releaset på partyet.

 

Årene 1988 til 1994 blir gjerne sett på Scenens "golden age". Disse årene var utrolig produktive, og så mange som 20-30.000 individer var aktive på scenen. Altså en menneskemasse på størrelse med en vanlig norsk by. Alle disse kjempet om å bli regnet som den beste innen sitt fagfelt - og om å tilhøre den beste gruppen. Dette ble avgjort i charts, og den aller mest populære charten het "EuroChart" - og ble utgitt av Crusaders, den norske gruppen som også står bak The Gathering.

 

På tross av konkurransen, som var hva som tiltrakk meg til scenen, så hersket det en utrolig "friendship"-følelse scenere i mellom. Det var aldri snakk om å ta betaling for noe som helst, og ting som rasisme, krangler og dissing fantes nesten ikke.

 

Vi skal også huske på at dette var før internettets tid, og den mest vanlige formen for kontakt scenere imellom var swapping.

 

Swapping fortjener egentlig en thread for seg selv, for det var et merkelig fenomen: Gutter på tvers av Europa sendte 4-8 disketter til hverandre i konvolutter, fullstappet med spill og programmer - i tillegg til et lengere brev. Desto lengere brev man skrev, desto mer populær ble man som swapper. I brevet fortalte man den andre sceneren hva som skjedde i livet sitt, og man diskuterte nye utgivelser fra gruppen. De beste swapperne hadde 4-500 kontakter, og mottok hver dag 20-30 pakker med disketter.

 

For å klare porto-utgiftene begynte derfor flere å "fake" - det vil si lakke frimerkene på diskett-pakkene man sendte ut med neglelakk, slik at mottageren bare kunne vaske av stempelet og bruke frimerkene på nytt :D

 

Etter 1994 begynte imidlertid aktiviteten på scenen å gå nedover. Dette hadde mange grunner, men internett var en viktig grunn. Hvorfor skulle man gidde å brevveksle med en kar i Polen, og betale for det i dyre dommer - når man bare kunne sende ham en email? Mye av det spennende elementet ved scenen forsvant når man bare kunne logge seg på #amigascne på EF-net og chatte med gutta der - fremfor å sende "hemmelige" pakker til hverandre.

 

Det er også verdt å nevne at scenen fostret utrolig mange talenter, og mange av disse gikk inn i godt betalte stillinger ved spill-firmaer i 94/95. Selv kjenner jeg f.eks folk i Eidos, Core, Team17, Innerloop og FunCom - og alle er tidligere scenere.

 

1998 blir av mange gjerne regnet av mange som scenens "død". Etter 1998 flatet interessen ut, det ble færre utgivelser, mange solgte maskinen sin (for scenen eksisterte primært på Amiga) og fenomenet nærmet seg sitt endelik. I dag er det ikke mer enn 100-200 aktive demoscenere igjen - mens cracking, bbs & supply-gutta har konvertert til PC.

 

Noen har kanskje hørt om grupper som Anarchy, Skid Row, TRSi, Scoopex og Melon, eller lest navnene i greetingen på warez-utgivelser - og nå vet dere hvor de stammer fra: Den gode, gamle scenen.

 

Kilde: http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-7909.html

 

 

Legger ved en demo fra The Crusaders, med fet musikk av Dr. Awesome (Bjørn Lynne) som f.eks. har laget musikken til legendariske Worms.

 

The Crusaders er en av de mest respekterte demogruppene i Amigascenen, som kan takkes for blant annet The Gathering (TG), som bør være kjent for de fleste.

 

Demoen er selvfølgelig mye bedre på en Amiga enn på Youtube...

 

 

 

Megademo fra Budbrain, stor nostalgifaktor på denne her :love:

 

Begge demoene er fra 1990. Jeg ber om unnskyldning på forhånd for eventuell feilinfo :p

Lenke til kommentar
Mitt absolutte favoritt spill var Hired Guns!

 

Husker vi var 3 stykker som spilte på en skjerm delt i fire. 2 zipsticks og en på tastatur. aiaiai!

For en atmosfære det var i det spillet!

Enormt spill! Jeg spilte selve kampanjen alene, men om kvelden hadde jeg 3 kompiser på besøk ca. en gang i uken og vi spilte deathmatch i stede for å samarbeide. Da var det en på tastaturet, en på musen, og 2 med joysticks (jeg hadde en adapter som delte joystick-utgangen i 2). Siden jeg spilte alltid den store roboten og brukte mus vant jeg alltid ;) Men den som hadde nade-kasteren fikk også en del kills.

 

Det var ett av de første spillene i historien som tillot deathmatch med kompiser, selv om det egentlig ikke var meningen å spille mot hverandre.

 

 

Mine favoritter på Amiga er Lotus 2, Turrican 2 og Black Crypt.

Pinball Dreams, Midwinter 2 og Midnight Resistance scorer også høyt ;) Og la oss ikke glemme de beste utviklerne Team 17 (Project-X, Alien Breed, Worms), Psygnosis (Blood Money, Shadow of the Beast, Lemmings) og DiD (F29 Retaliator, Epic, Robocop 3D).

Lenke til kommentar
Og la oss ikke glemme de beste utviklerne Team 17 (Project-X, Alien Breed, Worms), Psygnosis (Blood Money, Shadow of the Beast, Lemmings) og DiD (F29 Retaliator, Epic, Robocop 3D).

 

Mye bra der, men det er bare et mindretall av de beste utviklerne du har listet opp. For eksempel mangler Bullfrog, Cinemaware, Bitmap Brothers, Core, Delphine Software, Lucasfilm Games, Magnetic Fields, Climax, Sensible Software, Blue Byte, etc. etc.

Lenke til kommentar
Og la oss ikke glemme de beste utviklerne Team 17 (Project-X, Alien Breed, Worms), Psygnosis (Blood Money, Shadow of the Beast, Lemmings) og DiD (F29 Retaliator, Epic, Robocop 3D).

 

Mye bra der, men det er bare et mindretall av de beste utviklerne du har listet opp. For eksempel mangler Bullfrog, Cinemaware, Bitmap Brothers, Core, Delphine Software, Lucasfilm Games, Magnetic Fields, Climax, Sensible Software, Blue Byte, etc. etc.

Bullfrog, Bitmap bros. og Delphine er dypt savnet ja :)

Jeg vil ha en ny Syndicate!

Lenke til kommentar
Pinball dreams steelwheel 18,785680

Var ikke lett å lese av,,måtte ta bilde med mobilen. Faktisk var det lettere å lese via mobilskjermen også.

 

Må være pga flimring elns.

 

 

Jeg fant ut at det bare var steelwheel banen som var låst i whdload :rolleyes: . Spillte litt på graveyard nå. Antall poeng: 35.268.284

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle poste budbrain megademo i førstepost, men tenkte det kanskje var litt for grovt:P

Men den er genial :)

 

@Mr_byte Temmelig høy score på nightmare :) Skal poste min egen etterhvert.

 

Ja hadde temmelig flaks trur jeg ;) Har spillt et par ganger i dag , men kommer ikke i nærheten av den scoren igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...