Gå til innhold

Den Store Mat-tråden


Nøtte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppskrifter folkens. Dette er ikke noe hva spiste du sist tråd!

Er men som en diskusjons side om mat og ikke hva du spiste sist.

Eller skryte bilder av mat du har laga som du er stolt over. Helst med oppskrift og framgangsmåte.

Går fint å poste som tidligere ting som ikke går i lag overhode, der kriterie er at du skal ha spist/smakt på det!

 

Slenger med en liten oppkrift på hjemmelaga karamell:

1 kopp sukker

1 kopp melk

2 ss smør

 

ha alt i en steke panne (helst med teflon bunn) og kok til du får en karamell aktig farge. ikke putt fingra oppi det gjør vondt! Da denne massen er på rundt 160 grader.

Når du har fått karamell fargen heller du det hele over på bakepapir som enten er sprayet med formfett eller skylt i vann slik at det ikke henger seg fast.

Så er det bare å vente til hele greia blir kald og stivner.

 

For å sjekke om den er ferdig i panna kan du ta en skje eller lignede dyppe oppi og putte den i kaldt vann for å se om massen stivner!

Når du skal vaske panna har du bare oppi vann og lar dette koke, fordi vannet vil da løse opp karamellen som henger på sidene.

Lykke til:-) skal se om jeg ikke får laga det i morra og ta bilder underveis!

Lenke til kommentar
Sjokoladefondant, og du vinner hjertet til alle tøser:

 

10 porsjoner

 

Ingredienser

280 g bitter sjokolade (70% kakao)

200 g smør

8 egg

260 g sukker

160 g hvetemel

 

Fremgangsmåte

 

1. Varm stekeovnen til 180°C.

2. Smør 10 store muffinsformer eller porsjonsformer, store muffinsformer i papir kan brukes.

3. Smelt sjokoladen sammen med smør over vannbad.

4. Pisk egg og sukker med en mikser, sikt inn mel, og bland sammen.

5. Vend inn den smeltede sjokolade-smør-blandingen.

6. Stek ved 180°C i bare 8 til 12 minutter, den ytterste delen skal være stekt mens midten skal være flytende.

 

Server sjokoladefondant alene, med vaniljesaus, pisket krem eller iskrem, og/eller med friske bær. Sjokoladefondantene kan gjerne strøs med et lite melisdryss. Dersom du har problemer med at sjokoladefondantene sitter fast i formen etter steking kan dette unngås på to måter: Enten å dekke formen med aluminiumsfolie som så smøres, og fondantene tas ut av formene innpakket i aluminiumsfolie som så fjernes; eller: Sjokoladefondantene kan lages i små porsjonsformer og serveres i disse.

 

Sjokolade øker sexlyst, og skal visstnok forebygge kreft. Win-win?

 

 

Hei Tar meg den lille friheten og justerer oppskriften din til det enklere:-) Må jo huske på at gamere vil ha ting veldig enkelt, og minst mulig oppvask, ikke sant:-)

Samme oppskrift ny framgangsmåte:

Smelt smøret i en kjele, ta av kjelen.

Ha oppi sjokoladen som er knekt i mindre biter.

Rør rundt til alt er smeltet!

Sjekk om smeten/deigen er veldig varm.

Om den er sånn passe kjølig 40-50 grader ca

så kan du ha oppi eggene og røre rundt til dem er rørt godt inn i massen.

Ha i sukker og rør rundt.

Til slutt sikter du i melet for å unngå klumper mens du rører rundt!

 

Følger du denne framgangsmåten så har du bare en ting å vaske opp etter deg og det er kjelen du har blandet alt sammen i:-)

Dette har jeg gjort sikkert 2-300ganger så jeg vet at det fungerer.

Og om du lager masse på en gang så kan du fryse ned formene med sjokofondant oppi og ha til en senere annledning! Steke tiden blir noe lengere i fra frosen tilstand, men det har ikke noe å si om du steker dem fra frosen eller tint tilstand!!

Lykke til og have fun!

 

 

Bærsaus

Denne er utmerket i lag med sjokoladefondanten

ingredienser:

Frosne bær (alt kan egenlig brukes favoritten er bringebær)

Sukker

Vann

Blender/stavmikser/hurtighakke/eller en kjøkkenmaskin som kan knuse/kutte opp ting

 

kok opp ca 50/50 med vann og sukker

ha bærene i blendereren og hell sukkervannet over

sett på blnderen til alt er som en fin pure.

Sil av stenene (fra bringebærene i dette tilfellet)

en fantastisk god enkel hjemmelaget saus so mfaktsik passer godt til is også!!!

Denne kan også fryses i mindre porsjoner som du kan ta frem og tine når du har behov for det! (mikro passer fint til den salgs)

Lenke til kommentar

Grandiosa uten paprika

 

Ingredienser:

1 Grandiosa u/paprika (UPP)

 

Gå først til nærmeste dagligvare butikk og gå til fryse disken. Rot deg fram til en Grandiosa u/paprika (ute på prøve). Kom deg hjem og sleng den i oven på ca. 225 grader (husk å ta av plast) og vent 20 min.

 

Bon appetit

Lenke til kommentar

Første posten er under oppdattring for tiden:-) Skal få lagt alle oppskriftene der etterhvert! håper på å få til noen bilder og når jeg har tid til det!

Eller blir jeg alltid glad for nye bidrag:-) Lager selv all mat nesten uten oppskrift men ser ofte på oppskrifter for å søke inspirasjon og generelt se hva som går i lag og hva so mikke går i lag! :lol:

Hadde også planer om å få laget alle oppskriftene en etter en for så å ta bilde å legge ut!

Vil gjerne ha tilbake meldinger på hvordan oppsettet fungerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...