Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3-5 minutter?

 

Det er jo ingenting. Rekker jo ikke en gang å komme forbi problemstillingen før den tid er gått.

 

Men, disposisjon kan bli som det her:

 

Introduksjon - "Jeg skal snakke om blah blah"

 

Problemsitlling - "Problemstillingen min er å redgjøre for noen av de vanligste virkemidlene som blir brukt i tegneserier, og se hvilken effekt disse har for stripene"

 

Virkemiddel 1 - Overdrivelser er et mye brukt virkemiddel. Trekk frem f.eks. Nemi og Pondus. Overdrivelser i både personlighet og utseende er ofte brukt. Hvilken effekt har dette?

 

Virkemiddel 2 - Kontraster (f.eks.). Trekk frem noen tegneserier som bruker kontraster. Da kontraster i farger og kontraster i personligheter. Hvilken effekt har dette?

 

Konklusjon - "Overdrivelser og kontraster er mye brukt i tegneseirer. Dette påvirker stripene på denne og denne måten"

 

Da burde du allerede være oppe i minst 5 minutter.

 

 

Ellers fant samfunnsfaglæreren ut i dag at vi ikke hadde hatt en stil som egentlig sto på læreplanen. Derfor må vi innen torsdag ha funnet en problemstilling til en tekst, og så skal vi skrive den på skolen.

Dette er jo greit nok, men vi får ikke bruke internett når vi skriver. What?? Samfunnsfag er liksom smått basert på fakta, sitater, meninger og andre kilder, og når vi ikke får bruke internett blir det jo helt lame å skrive en stil.

 

Mongo oppgave

Endret av Error
Lenke til kommentar

Om du har skrevet om en kjent person, skriv litt om han/hun eventuelt har skrevet vanlige bøker, om de har brukt forskjellige virkemidler i forskjellige utgivelser for å formidle forskjellige følelser. Herifra kan du gå over til å snakke om forskjellige tegnemetoder som blir brukt i forskjellige sammenhenger. Dette forteller du som en slags "Tore Normansen tegnet i sine tidligere år kun sort/hvitt - *kjennetegn og hensikter ved å bruke sort hvitt tegning*. Men han tegnet ikke alltid i sort/hvitt. Noen år senere ga han ut en samling med animeblader som solgte ok. *fortell om anime*"

 

Ikke prøv å "fyll ut" det du allerede har. Det fungerer sjeldent og om du får det til blir det som regel tynt. Prøv heller å se på hva du har og jobb det inn i en rytme. Utgangspunktet ditt (i mitt eksempel tegneren selv) er veldig bra og bruke som en slags rød tråd. I mitt eksempel ville jeg latt tegnerens historie bli en slags transport mellom de forskjellige stoppene med informasjon.

 

Det hjelper som regel også å ha noen andre og snakke om (tegneren), da det er lettere å snakke om andre enn det er å snakke om seg selv eller sitt eget verk. Som regel finner også publikum det interessant å høre om hvordan andre har gjort det enn o bli fortalt om tegneserier. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva du har skrevet, så jeg skal ikke si at stoffet ditt ikke er interessant, men denne metoden har hjulpet meg gjennom mang en fremføring.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg skulle skrive en oppgave om Tahiti (jeg tror det var Tahiti iallefall), men jeg fikk ikke lov til å bruke noe annet enn skolens leksikon. Med andre ord fikk jeg ikke lov til å sjekke nåtidens mest populære feriesteder på Tahiti, jeg fikk ikke sett hvordan den politiske situasjonen å an der om dagen og jeg fikk generelt ikke lov til å faktisk gjøre noe research.

 

Flott for de som trakk lappen med "USA" ut av hatten, men håpløst for oss andre med mindre kjente land og byer. Halve klassen (det vil si de som fikk England, Frankrike, USA osv) fikk toppkarakterer for sine foredrag om landenes tilstand, og halvparten av oss fikk såvidt ståkarakterer fordi "de andre fikk til så vanvittig mye mer enn dere med samme kildegrunnlag". Vi kunne jo ikke noe om disse landene og ble effektivt nektet å lære om dem. Da ble det jo bare til faktaopprams av landareal og innbyggertallet i 1995. Noe som selvfølgelig ikke er nok for en fremførelse i 2. klasse på videregående.

 

Er det mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...