Gå til innhold

Ruteren ødelagt, elkjøp nekter å ta i mot på reklamasjon


Anbefalte innlegg

Heisann! Kjøpte D-Link DIR655 for 2 år siden, og for omtrent 2 uker siden begynte den å bli usedvanlig ustabil og den er til tider utilgjengelig. Kjøpte nytt ruter og problemet ble løst med engang. Har seg slik at jeg tok med ruteren til elkjøp og sa at det var problemer med den, men de påsto at reklamasjonen er på 2 år og nektet å erstatte den. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 5 års reklamasjonsrett. Garantien til D-Link er på 2 år.

 

Når det gjelder slike routere er det vannskeligt og dele på hva som er garanti og hva som er reklamasjon, men gå ut ifra følgende:

 

Garanti:

Gjelder nettverksporter, antenner, og porter til strømforsyningen. Altså bevegelige deler som er utsatt for slitase.

 

Reklamasjon:

Resten av elektronikk dritten i D-Link produktene

 

Så du skal være dekket av reklamasjon i dette tilfellet.

Er bare og hyle til Elkjøp. Om de nekter og ta imot får du ta det opp med D-Link. D-Link er dog tragisk når det gjelder support. Men lykke til!

Lenke til kommentar

Er 5 års reklamasjonsrett. Garantien til D-Link er på 2 år.

 

Når det gjelder slike routere er det vannskeligt og dele på hva som er garanti og hva som er reklamasjon, men gå ut ifra følgende:

 

Garanti:

Gjelder nettverksporter, antenner, og porter til strømforsyningen. Altså bevegelige deler som er utsatt for slitase.

 

Reklamasjon:

Resten av elektronikk dritten i D-Link produktene

 

Så du skal være dekket av reklamasjon i dette tilfellet.

Er bare og hyle til Elkjøp. Om de nekter og ta imot får du ta det opp med D-Link. D-Link er dog tragisk når det gjelder support. Men lykke til!

 

Har du kilde på dette? Jeg finner ingenting

Lenke til kommentar

Skriv ut denne siden:

 

http://www.idg.no/produkter/nettverktelekom/tradlosnett/article48104.ece

 

....og be Elkjøp dra til helvette..

 

Du har reklamasjonsrett i 5 år på routeren! =)

 

Edit:

Artikkelen sier forøvrig at du har 11 års garanti på akkurat det produktet du har kjøpt.

 

Forventer 100-vis av plusser for dette innlegget. :w00t:

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, folk er så lite takknemlig. Jeg er mest stolt over at jeg husket det var en sak om D-link routere og utvidet garanti. Sikker på andre også har lest det, men only this mother f**king mastermind remembered!

 

Godt å vite at noe av tiden man bruker på nettet plutselig komme til nytte.

Lenke til kommentar

Finner ikke noe info om denne 11 års garantien på dlink sine sider.

 

http://dlink.no/cs/Satellite?blobkey=filevalue&blobwhere=Warranty_per_products_Oktober_2010.pdf&blobcol=urldata&blobtable=MungoBlobs&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue2=application/pdf&ssbinary=true&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3DWarranty_per_products_Oktober_2010.pdf

 

Her er siste garantiliste, den sier 2 år på DIR-655. Ikke at dette skal ha så vanvittig mye å si på evt reklamasjonsrett, men måtte bare ta det fram.

Lenke til kommentar

Jmf. artikkelen jeg linket til er det ingen tvil om at den aktuelle ruteren tidligere hadde 11 års garanti.

 

At de har fjernet garantien fra nye rutere fjerner ikke garantien fra dem de alt har solgt - så sant den ble solgt før de trakk tilbake garantien sin.

 

Enkelte rutere har fortsatt 11 års garanti.

 

http://www.dlink.no/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-NO%2FDLProductCarouselMultiple&cid=1197319182014&p=1197318956664&packedargs=ParentPageID%3D1197318956643%26TopLevelPageProduct%3DConsumer%26locale%3D1195806934998%26packedargs%3DProductParentID%253D1197318770562&pagename=DLinkEurope-NO%2FDLWrapper

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis butikken ikke gir seg, så bør du jo sende en klage til forbrukerrådet. Det er ikke få saker de får ordnet opp i hvert år.

Forbrukerrådet er akkurat det som ligger i ordet. Et råd. De ordner ikke opp i noe som helst. Forbrukertvistutvalget er de som ordner opp.

De fleste saker løser seg lenge før man trenger å gå til FTU. Jeg tror nok at FR løser flere saker enn FTU i året. Men om butikken ikke godtar meningen til FR, så er det selvsagt lurt å gå til FTU. Men det er noe som tar litt tid.

Lenke til kommentar

* Var å snakket med de igjen, men de benektet gang på gang. Eller han fyren som var der da, sjef eller ikke hakke jeg peiling på. Informerte om 5 års reklamasjon, men han sa at det gjelder bare noen enkelte elektroniske ting men ikke ruteren altså. Han kom også med et eksempel på at riskoker ikke har 5 års reklamasjon heller. Vet ikke hvorfor han kom med det eksempelet bare fordi jeg er asiater? :whistle: Hva skal jeg gjøre videre nå? Komme med et ultimatum før jeg tar det videre til forbrukerrådet evt.?

Endret av Xlution
Lenke til kommentar

Print ut artikkelen og ta den med. Den bør være til god hjelp - du snakker stort sett alltid bare med lakeier på gulvet som vet like mye/mindre enn deg.

 

Reklamasjon er ikke det samme som garanti - og dermed spiller det ingen rolle hvilken produsent man har. Om de selger routere fra 3com eller andre merker som de gir 5 års reklamasjonsrett, så bør det ringe bjeller hos dem også.

 

Tilsvarende med vaskemaskiner - Miele er sannsynligvis "kongen på haugen", men man har like rettigheter ved reklamasjon om man kjøper en Candy som streiker etter 3 år. (overser glatt i eksempelet at Miele muligens har garanti som varer lenger).

 

Så lenge man er saklig bør det være greit å komme i mål i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Print ut artikkelen og ta den med.

 

I tillegg kan du også, hvis selger hevder artikkelen om garanti er feil, eller ikke gjelder lenger eller ikke gjelder hos dem, henvise til "§ 18a. Garantier" i forbrukerkjøpsloven:

 

"[...] Har andre enn selgeren gitt en garanti som nevnt i annet ledd, og den fremstår for forbrukeren som om den er gitt av selgeren, foreligger en mangel etter reglene i annet ledd. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren før kjøpet meddeler forbrukeren at han eller hun ikke er bundet av en garanti gitt av andre. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven.

 

***

 

Alternativt kan du ta direkte kontakt med Stefan Nilsson i d-link som er kilden til artikkelen, kontaktinfo (telefon, mobil, epost) finner du her: http://www.dlink.no/cs/Satellite?c=Press_C&childpagename=DLinkEurope-NO%2FDLPressRelease&cid=1197319141844&packedargs=locale%3D1195806934998&pagename=DLinkEurope-NO%2FDLWrapper&p=1197318956415

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...