Gå til innhold

Zooming på kart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter med et prosjekt hvor jeg hadde tenkt å bruke kart i en planleggingsfase av et prosjekt. Den informasjonen jeg ønsker ut av kartet er gårds- og bruksnummer, men åpenbare barriærer oppstår. For å kunne se gårds- og bruksnummer på en eiendom, må kartet zoomes inn til rundt en målestokk på 1:1500, noe som blir alt for nærme til min ønskede bruk.

 

Jeg ønsker et kart over et relativt stort område hvor denne informasjonen skal fremgå.

Har lekt meg en del med kartene man finner på trondhiem.kommune.no, men som nevnt, man må zoome veldig nærme for at man skal se dette.

 

Finnes det noen funksjon/kart/nettsted e.l hvor man ekspempelvis kan streife over en eiendom med musepekeren, å denne informasjonen fremkommer? Eller noen tjenester som lar en se denne informasjonen uten å zoome så inni hampen?

 

Det som hadde vært optimalt hadde vært et forhold på rundt 1:7/8000, ikke 1:1500 som blir for close. Hadde også vært flott om dette kunne blitt skrevet ut i plakatformat.

 

Passer dette innlegget bedre noen andre plasser, flytt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Prøv gardskart.skogoglandskap.no.

 

Du må velge en bestemt eiendom (gnr/bnr), (funksjonen "tegn kommunekart" gir et helt annet, lavere detaljnivå) men når du er inne får du opp et helt vanlig kart, som du kan bla og forflytte deg som du vil i. Den eiendommen du valgte blir imidlertid framhevet, med grenser, diverse arealtall og statistikk.

 

Zoom deg inn til 1:7000 eller nærmere, og velg "Farger (FKB)" pluss "gnr/bnr (DEK)" i avhukingsboksen til venstre (bakgrunnskart), så får du antakelig fram det du er ute etter.

 

Bakgrunnskart "N5 Raster", bør gi bortimot samme resultat, men dette er scannet inn fra gamle papirkart, og mindre oppdatert. Om DEK ikke gir noe meningsfylt resultat kan N5 være verdt å prøve.

 

Siden dette som linken antyder er "Gårdskart" er det kanskje begrenset hva du får ut for en by. Jeg prøvde meg imidlertid på nærmeste tettsted (Bardufoss), og fikk fram fine data. Imidlertid er jo eiendommene/tomtene på slike steder uansett så "bittesmå" at man uansett må zoome lenger inn (kanskje helt til 1:1000) for å få plass til all teksten og tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...