Gå til innhold

Noen som har erfaring med sony A55 her inne eller er alle nikon / canon frelst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med A55 her inne?

 

Jeg har Canon, men vet litt om Sony også. Noen konkrete spørsmål?

 

Hei, takk for svar. Jeg har et gammel sony som har tatt kveld. Da er alternativet å skifte merke eller kjøre vidre med sony. I påvente av a77 ser a55 ut til å vere eneste alternativ. Det jeg lurer på er selvsagt bildekvalitet, hvordan det er i bruk og er ergonomi. Sony leverer ikke batterigrep men har sett rykter om at det finnes uorginale på markedet... Huset er ganske lite så jeg vil tro et batterigrep om det finnes / funker vil hjelpe på det. Lurer rett og slett på om de som har brukt det vil anbefale det eller om jeg bør se på andre alternativer.

 

Har lest litt tester diverse steder men disse har ofte hatt en tendens til å avvike fra akam sine tester når det gjelder sony... og den lar vente på seg..

 

 

Klyts

Lenke til kommentar

Jeg har et gammel sony som har tatt kveld. Da er alternativet å skifte merke eller kjøre vidre med sony.

 

Jeg må først si at jeg ikke har mye erfaring med A33/A55, jeg har kun prøvd de litt i butikk. Som du sier er de små og litt plastikk, om det er et problem er det bare du som kan svare på. Noen er veldig opptatt av ergonomi, andre ikke. Jeg vil si de er i klasse med Nikon D3100, Canon 1000D og Panaosnics G- og GH-modeller i størrelse. Ikke eksakt, men sånn ca midt i denne gruppen. Alternativet fra Sony er vel først og fremst A580 hvis du vil ha et ekte speilrefleks og ikke helt begynnernivå.

 

Søkeren synes jeg fra det lille jeg har sett ser bra ut. Kanskje ikke helt på høyde med Panasonics søkere, men slett ikke verst. Den er jo elektronisk med de fordeler og ulemper det medfører. Sonys design med halvgjennomsklinnelig speil gjør jo at kameraene kan fokusere selv mens bildet tas i motsetning til både andre speilløse systemkameraer og speilreflekser så der har Sonys design en unik fordel i øyeblikket, men A55 er jo likevel ikke noe high end kamera med ekstremt rask autofokus. Bikdefrekvensen er forøvrig helt på topp for klassen.

 

Personlig synes jeg halvgjennomskinnelig speil er litt kludge, selv om det som sagt over gir noen unike fordeler i forbindlese med AF. Noen tester har vist at det kan komme artefakter (reflekser) på bildene i noen spesielle tilfeller (neppe noe stort problem), men det som er litt verre er at senoren kan gå varm ved lengre videoopptak. Jeg antar Sony vi ta tak i det på senere modeller, men A55 vil stoppe opptaket hvis det blir for varmt. Det betyr ingenting for korte videoer, men hvis du tenker på å sette kameraet på stativ for å filme lengre sekvenser kan det være et problem. Sonys raske AF under filming fungerer dessuten kun på største blender hvis jeg har forstått det korrekt.

 

Speilet som sitter fast tar noe lys fra sensoren, men det betyr lite hvis du ikke er veldig opptatt av egenskaper på høy Iso. Alt tyder på at Sony vil gå for lignende løsninger på alle modeller fremover. Som sagt er jeg ikke overbegeistret for løsningen, men jeg ser jo at den har fordeler i forhold til andre produsenter. Det er også ulemper, men jeg vil på ingen måte fraråde å gå videre med Sony.

 

Nå vet ikke jeg noe om hva du prioritererer av egenskaper i et kamera, men er det en A700 du hadde fra før så synes jeg ikke A55 er helt på det nivået selv om det slår A700 kraftig på enkelte ting. Skal du ha en fullgod oppgradering er det nok A77 (eller hva det vil hete) du må vente på, og når det kommer er jo foreløpig ikke kjent.

 

Bytte merke vil jo alltid koste litt hvis du har en del linser. Har du bare en kit-zoom fra før spiller det liten rolle. Skal du opp til A55-ytelse i andre merker så er det vel Canon 60D, Nikon D7000 og Pentax K5 som er nærmest, men det er likevel gankse forskjelige kameraer fra A55 så det er vanskelig å sammenligne direkte.

 

Edit: Fikset en setning som manglet litt.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et gammel sony som har tatt kveld. Da er alternativet å skifte merke eller kjøre vidre med sony.

 

Jeg må først si at jeg ikke har mye erfaring med A33/A55, jeg har kun prøvd de litt i butikk. Som du sier er de små og litt plastikk, om det er et problem er det bare du som kan svare på. Noen er veldig opptatt av ergonomi, andre ikke. Jeg vil si de er i klasse med Nikon D3100, Canon 1000D og Panaosnics G- og GH-modeller i størrelse. Ikke eksakt, men sånn ca midt i denne gruppen. Alternativet fra Sony er vel først og fremst A580 hvis du vil ha et ekte speilrefleks og ikke helt begynnernivå.

 

Søkeren synes jeg fra det lille jeg har sett ser bra ut. Kanskje ikke helt på høyde med Panasonics søkere, men slett ikke verst. Den er jo elektronisk med de fordeler og ulemper det medfører. Sonys design med halvgjennomsklinnelig speil gjør jo at kameraene kan fokusere selv mens bildet tas i motsetning til både andre speilløse systemkameraer og speilreflekser så der har Sonys design en unik fordel i øyeblikket, men A55 er jo likevel ikke noe high end kamera med ekstremt rask autofokus. Bikdefrekvensen er forøvrig helt på topp for klassen.

 

Personlig synes jeg halvgjennomskinnelig speil er litt kludge, selv om det som sagt over gir noen unike fordeler i forbindlese med AF. Noen tester har vist at det kan komme artefakter (reflekser) på bildene i noen spesielle tilfeller (neppe noe stort problem), men det som er litt verre er at senoren kan gå varm ved lengre videoopptak. Jeg antar Sony vi ta tak i det på senere modeller, men A55 vil stoppe opptaket hvis det blir for varmt. Det betyr ingenting for korte videoer, men hvis du tenker på å sette kameraet på stativ for å filme lengre sekvenser kan det være et problem. Sonys raske AF under filming fungerer dessuten kun på største blender hvis jeg har forstått det korrekt.

 

Speilet som sitter fast tar noe lys fra sensoren, men det betyr lite hvis du ikke er veldig opptatt av egenskaper på høy Iso. Alt tyder på at Sony vil gå for lignende løsninger på alle modeller fremover. Som sagt er jeg ikke overbegeistret for løsningen, men jeg ser jo at den har fordeler i forhold til andre produsenter. Det er også ulemper, men jeg vil på ingen måte fraråde å gå videre med Sony.

 

Nå vet ikke jeg noe om hva du prioritererer av egenskaper i et kamera, men er det en A700 du hadde fra før så synes jeg ikke A55 er helt på det nivået selv om det slår A700 kraftig på enkelte ting. Skal du ha en fullgod oppgradering er det nok A77 (eller hva det vil hete) du må vente på, og når det kommer er jo foreløpig ikke kjent.

 

Bytte merke vil jo alltid koste litt hvis du har en del linser. Har du bare en kit-zoom fra før spiller det liten rolle. Skal du opp til A55-ytelse i andre merker så er det vel Canon 60D, Nikon D7000 og Pentax K5 som er nærmest, men det er likevel gankse forskjelige kameraer fra A55 så det er vanskelig å sammenligne direkte.

 

Edit: Fikset en setning som manglet litt.

 

 

Takker igjen. Størrelsen på huset blir jeg aldri helt enig med meg selv om.. fordeler og ulemper, men er det mulig med uorginalt grep er mye løst.

 

Har registerert at A580 har fått blandet kritikk og som du sier at sony trolig ikke satser all verden på vanlig speilrefl. lenger så jeg er litt skeptisk til den.

 

Når det gjelder video er ikke det så viktig, såvidt jeg har skjønt er den grei til vanlig bruk. Kamera skal primært brukes til bilder.

 

 

Om bildekvaliteten ligger opp mot 60D og D7000 så er det vel i tilfelle mer opp til fotografen enn kamera å få gode bilder :-),

dog litt skeptisk til artefakter / reflekser på bilder....

 

 

Har syslet litt med foto og har en 50mm og en minolta 70-210 F4. Helt klart greit å fortsette med samme system, men har ikke mer enn at det går an å bytte system heller.... Får sove på saken .

 

Dog merkelig at det ikke finnes brukererfaring her inne.. virker ikke som sony gjør det like bra her på berget som ute..

 

klyts.

Lenke til kommentar

 

Dog merkelig at det ikke finnes brukererfaring her inne.. virker ikke som sony gjør det like bra her på berget som ute..

 

klyts.

 

Det er noen Sonybrukere her, men A33/A55 er ikke det kameraet som frister mest for en dedikert amatørfotograf.

 

Hva mener du er beste sony amatørkamera da?

Lenke til kommentar

A55 er glimrende på video med fantastisk autofokus - men den kjappe autofokusen i video-modus fungerer bare hvis du kun filmer på full blenderåpning for objektivet - du kan ikke blende ned i video og beholde god autofokus.

 

Ellers er det et utmerket kamera. :)

 

 

Takk for tilbakemelding. Ser ikke noe bedre alternativer hos sony før a77 kommer. Har bestilt A55 hos expert som har meget god pris akkurat nå!

Endret av klyts
Lenke til kommentar

Skal kjøpe A33 om kort tid. Ikke store forskjellen i forhold til A55. Så da blir det i det minste en person til her på forumet som kan kalle seg Sony bruker. Førstegangsbruker, så det store sammenligningsgrunnlaget har jeg ikke.

 

 

Expert har A55 m/ 18-55 til 5999,- i disse dager. Bra pris!

Lenke til kommentar

Dog merkelig at det ikke finnes brukererfaring her inne.. virker ikke som sony gjør det like bra her på berget som ute..

 

klyts.

 

Det er noen Sonybrukere her, men A33/A55 er ikke det kameraet som frister mest for en dedikert amatørfotograf.

 

Hva mener du er beste sony amatørkamera da?

 

Er også en av de som ikke bruker Sony, men har hørt av noen at de synes man må for ofte inn i menyene for og justere parametere istedenfor dedikerte knapper.

 

Her har du en relativ grei oversikt over pros/cons.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dog merkelig at det ikke finnes brukererfaring her inne.. virker ikke som sony gjør det like bra her på berget som ute..

 

klyts.

 

Det er noen Sonybrukere her, men A33/A55 er ikke det kameraet som frister mest for en dedikert amatørfotograf.

 

Hva mener du er beste sony amatørkamera da?

 

Er også en av de som ikke bruker Sony, men har hørt av noen at de synes man må for ofte inn i menyene for og justere parametere istedenfor dedikerte knapper.

 

Her har du en relativ grei oversikt over pros/cons.

Du har vel det du trenger av knapper på A55/33, det er vel heller NEX som er mer menyavhengig:

http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page5.asp

Og A850/900 og A700 fra sony er vel de kameraene som har flest dedikerte knapper, og raskest betjening.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...