Gå til innhold

Spørsmål om Linux fra en uvitende


Anbefalte innlegg

Jeg har en Vistabasert laptop liggende. Har ikke kvittet meg med den etter et nykjøp.

Jeg er fristet til å prøve Linux på denne maskinen.

Spørsmål:

Er jeg avhengig av at Vista befinner seg på maskinen, eller kan jeg formatere for så å legge inn en Linuxvariant, dvs kan en Linuxvariant fungere som et selvstendig og det eneste systemet på maskinen?

Og - hvilke Linuxvarianter anbefales?

Dersom Linux kan være eneste operativsystem, hvordan installere?

Klarer seg så langt, men jeg utelukker ikke ytterligere spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux er et fullstendig uavhengig OS. Det er lettere å la linux få boltre seg på hele maskinen enn å sameksistere med Windows, selv om begge deler er relativt enkelt.

 

Du trenger ikke å formatere. Installasjonen vil la deg overskrive det som evt. er der.

 

Ubuntu anbefales. Du kan installere enten fra en CD som du brenner selv, eller fra en minnepenn.

 

Du finner Ubuntu og alt du trenger å vite her :

http://www.ubuntu.com/

Lenke til kommentar

Hvis du liker KDE 4.6:

 

opensuse_desktop.jpg

 

Så er opensuse 11.04 et fint eksempel.

 

Hva slags maskinvare har du på laptopen?

Hva trenger du av programmer etc?

 

Det er lett, først brenne en ISO fil med nero (Iso avbilde) også boote fra DVD/CD.

Så er det bare å starte installasjonen, er like enkelt som windos vista eller windows 7.

 

Her er noen skjermbilder:

http://en.opensuse.org/Portal:Installation/Screenshots så vanskligere er det ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ubuntu og mint er to gode distribusjoner med samme utgangspunkt. Disse er gjerne de det er lettest å finne dokumentasjon og løsninger på eventuelle problemer til på nettet da de er veldig utbredt.

 

Suse som LMH1 nevner er også en veldig god og komplett distro, og inneholder stort sett de samme programmene og mulighetene.

 

Fedora og Mandriva er to andre varianter det går ann å se på som også er veldig "mainstream" og gode distroer.

 

 

Min anbefaling er å laste ned en live-cd variant av alle disse som du kan boote på for å se hvilken du synes er mest lettfattelig og bruke denne som utgangspunkt. Det er jo ingenting i veien for å bytte senere hvis du er misfornøyd :)

 

Selv bruker jeg enten Ubuntu eller Mint på mine maskiner hjemme, og har ingen problemer med å anbefale disse til både nybegynnere og avanserte brukere.

Lenke til kommentar

Suse som LMH1 nevner er også en veldig god og komplett distro, og inneholder stort sett de samme programmene og mulighetene.

Opensuse er nok bedre en ubuntu/kubuntu med tanke om Tumbleweed repository får man virkelig det nyeste, der ubuntu/kubuntu er utdatert. Mandriva/Suse/fedora har fordelen å kunne tilpasse installasjon på DVD.

 

Mandriva og fedora er har nok litt utdaterte pakker, men det blir bedre på fedora 15 og mandriva 2011. Men er jo litt etter maskinvare og ønsker man har.

 

Har selv opensuse, og har ikke hatt problemer forløpig bortsett fra når jeg byttet om harddiskene. Men ellers fornøyd.

 

Selv bruker jeg enten Ubuntu eller Mint på mine maskiner hjemme, og har ingen problemer med å anbefale disse til både nybegynnere og avanserte brukere.

 

Støtter ikke deg helt her, men det er som du sier, prøve litt forskjellig og se hva man trives med.

Trekker lett frem ATI og nvidia driver som et problem på ubuntu, men man kan jo være uheldig her. Så av disse ville jeg anbefale mint.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Slapp av, det er bare LMH1 som ikke aner hva han snakker om. Ubuntu er ikke utdatert.

 

Hvor har det blitt av firefox 4.0?

 

Finnes bare i ubuntu 11.04 Alpha 3 hvis man ikke prøver "Beta versjoner".

 

Man kan jo installere disse manuelt, men etter det jeg kjenner til, får man ikke firefox 4 på en stund.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er riktig at Ubuntu er litt sent ute med å oppdragere til nye "topp-versjoner" av programvare, så som når man går fra 2.x til 3.0 eller 5.x til 6.0. Dette fordi at de velger å vente til neste utgave av operativsystemet med å legge disse til. Kan være irriterende, men fjerner samtidig noen feilkilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...