Gå til innhold

Tablets/Asus EEE Pad Transformer


Anbefalte innlegg

Hmmm, hadde ikke vært så dumt med Tegra3-chip nei. Kanskje den er klargjort for h264 i high profile 4.1? Kan uansett ikke skade med ny grafikkchip og 4 kjerner :yes:

Det hadde gjort det litt enklere å bruke den som underholdningsmaskin på buss, fly og tog, samt når jeg har lyst til å koble den opp mot tv'r hos andre. Sånn det er i dag er det et mareritt med hakking, ingen lyd, lyd som forsvinner etter 20 sekunder, "cannot play this movie"-meldinger ogsåvidere.

Xvid går veldig bra, men så fort det er HD-materiale og AC3-lyd kommer trøbbelet.

Når det gjelder ice cream sandwich er jeg ikke sikker på om det vil bringe så mye nytt til tablets...

 

Eneste som er litt dumt er at jeg allerede har kjøpt en Transformer. Håper jeg fortsatt kan bruke tastaturdock på den nye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus har nevnt at docken skal være kompatibel med fremtidige tablets i Transformerserien. Gjenstår å se om de følger opp dét.

 

Halve greia med neste Icecream Sandwich (som jeg har forstått det), er at det skal bli en sammenslåing av Android for telefoner og tablets. Ett system som kan samarbeide bedre med andre androiddingser. Noe som tilsynelatende ser ut til å skulle integrere lyspærer og kjøleskap o.l.

Lenke til kommentar

Har hatt inne bestilling på dock'en i en evighet (føles slik i allefall) og er etter sommerens bruk usikker på om behovet for docking er der. Jeg har ennå ikke gått tom for strøm, har som regel mulighet til ladding rundt meg. Det som kanskje gjør at jeg ikke avbestiller dockingen er usb-koblingene på den.

 

Så nå et spørsmål til dere som har docking, hvilke enheter kobler dere til dockingen via USB?

 

For meg er det ett par aktuelle enheter: minnepinne, extern harddisk (2.5") av typen som får strøm fra maskinen, minnekortleser og event også fotokamera (DSLR).

 

Hvilke av disse typene enheter har dere koblet til uten problemer og hvilke andre enheter (utenom de jeg har listet opp) har dere hatt tilkoblet via USB/docking???

Lenke til kommentar

Har selv en sådan 2.5"-disk fra Buffalo ellerno. Fungerer helt fint. Minnepinne har også vært innom med suksess. Har brukt en minnekortleser/usb-hub med ekstern strøm, dog husker ikke type. Usb-mus går fint.

 

Har ikke prøvd selv, men så til min forundring et klipp hvor det ble kobla til ei trådløs Logitechmus. Trodde den Unifying-donglen trengte egne drivere, men det fungerte tilsynelatende godt. Når jeg får tia skal det undersøkes hvordan man kan bruke gamepads med samme dongle.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Har hatt inne bestilling på dock'en i en evighet (føles slik i allefall) og er etter sommerens bruk usikker på om behovet for docking er der. Jeg har ennå ikke gått tom for strøm, har som regel mulighet til ladding rundt meg. Det som kanskje gjør at jeg ikke avbestiller dockingen er usb-koblingene på den.

 

Så nå et spørsmål til dere som har docking, hvilke enheter kobler dere til dockingen via USB?

Har docking, men kan ikke påstå at jeg har brukt den så veldig mye. Har bare konstatert at den spiser SD-kort på 8GB, den tar USB-minnepinner og harddisker, og at docken lader opp batteriet på tab'n hvis den har lite batteri. Kjekk funksjon, ihvertfall hvis man er langt unna stikkontakt.

Men utover det ligger primært docken ensom for seg selv.

Den blir jo så tung og bærbar-aktig når man kobler til tastatur...

Så for min del kunne jeg gjerne kjøpt uten dock.

Lenke til kommentar

Takk til newman221 & Dummst for svar.

 

Jeg tror egentlig også att dock + pad blir for "stor" til å dra med. Muligheten til å koble på minnepinne/ext.hd kunne vært greit men er ikke det aller viktigste. Ekstern mus er for meg unødvendig, skjerm (touch) er mer en bra nok. Jeg synes det har vært en "befrielse" å ha padden i sidelomma på fotobaggen istedet for min bærbare pc, og det eneste problemet jeg har der er å få lagret/vist bilder fra mitt kamera på padden. Det å kunne koble en liten ekstern minnekortleser (u/strøm) til padden er vel snart eneste grunn jeg har til å forsatt vurdere dokkingen. Siden jeg bruker CF-kort på kamera så er ikke den innebygde kortleseren i dokkingen brukandes for meg.

En annen grunn til at jeg la inn bestilling på dokking var sårbarheten som jeg/vi hadde med å få tak i ny ladde/overføringkabel som passer til Transformeren og med dokkingen så ville jeg få en ekstra.

Men nå ser jeg at det er kommet laddere m/kabel i prislistene til både PS og Komplett. Jeg ser også at det har startet å komme slike "reservedeler" på Ebay også, så behovet blir mindre og mindre.

Lenke til kommentar

For meg gjør docken mest nytte når jeg har tenkt til å skrive (logisk nok). Når jeg gjør arbeid (epost-skriving, notater osv.) har jeg stort behov for en dock. Det at jeg kan skrive på fysiske taster + de kjekke snarveiene som docken har gjør at jeg kan jobbe mye mer effektivt. Det er først når jeg skal "kose" meg med tablet'n i godstolen at docken mister sin nytte. Da holder det som regel med å bare ha tablet'n i hånda.

Lenke til kommentar

Det følger ikke med ekstra lader eller kabel med docken. Gnient av Asus imo.

 

Ikke når den blir kjøpt seperat heller?

 

For meg gjør docken mest nytte når jeg har tenkt til å skrive (logisk nok). Når jeg gjør arbeid (epost-skriving, notater osv.) har jeg stort behov for en dock. Det at jeg kan skrive på fysiske taster + de kjekke snarveiene som docken har gjør at jeg kan jobbe mye mer effektivt. Det er først når jeg skal "kose" meg med tablet'n i godstolen at docken mister sin nytte. Da holder det som regel med å bare ha tablet'n i hånda.

 

Jeg ser fordelen med dock når det gjelder tekstbehandling, men 90% av den slags jobbing skjer på min stasjonære (og litt på min laptop) så padden er nesten bare til surfing og underholdning.

 

 

Dock er nå avbestilt (forløpig) og ekstra lader/kabel blir satt i bestilling i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Asus prøver vel å tjene mere penger på noe. Har lest at prisene på disse Android tabletene er lave sammenlignet med kostandene det er å produsere. Regner vel med at produsentene fortsatt har fortjeneste, men da trolig ikke så mye som de normalt har på slik elektronikk. Men for å prøve å komme inn på markedet, og konkurrere med Apple så må de vel det.

Enkelte mener vel at Apple har en annen strategi, de har lagt prisene lavt på iPad (er dette for å gjøre det vanskelige for konkurrentene?). Men tar da derimot hele 30% av inntektene ifra App store. Asus, Motorola, Acer, Samsung osv. har ingen inntekter ifra det vi kjøper på Market, her er det Google som tar 10% (som det meste går til å drifte systemet).

Endret av Raggis
Lenke til kommentar

Virker som Apple har inngått noe deal med diverse butikker i Bergens området i det minste. Ikke en eneste av kjedene som har Asus eee pad, mens de alle har flotte hyller med demo og effekter til iPad 2. Spaceworld nettbutikken har den, men når jeg forhører meg i butikken deres på Lagunen så har de ikke hørt om den engang.... virker litt rart syntes jeg.

 

Elkjøp og Lefdal fører ikke Asus produkter i det hele tatt så med mindre den blir veldig populær så tror jeg ikke den blir å finne der.

Lenke til kommentar

Litt merkelig av Elkjøp og de andre butikkene å ignorere det kuleste produktet som er lansert i år...

Fant én butikk i Oslo som hadde Transformer inne, og det var Digital Impuls. Etter 3 minutter med testing ble det kjøp. Men skulle gjerne tatt en titt på Galaxy 10,1 også, den virker bare sååå perfekt med tanke på vekt. (stort minus med 16GB og ingen µSD da...)

Ellers går der rykter om Kai-El (Tegra3) til høsten/vinter. Skulle gjerne klart å vente på den, for den klarer kanskje h264-videoer uten problemer

Lenke til kommentar

Haha, sikkert et stort Apple-komplott. Litt mer seriøst så velger kjedene å ta inn det de selv vil. Ikke noe koster mer enn produkter som brenner inne på et lager. Står de mellom to i utgangspunktet like produkter velger de nok de som de har høyest fortjeneste på.

 

I tillegg er det vel sånn at for å i det hele tatt tjene noe som helst så må en importere større kvanta, så da blir risikoen ekstra stor for et produkt som det er høyst usikkert hvordan markedet vil svare på.

Lenke til kommentar

Men slik jeg har forstått det så er Asus eee pad den tablet'en som har best reviews for tiden uten om iPad? Kanskje Samsung Galaxy Tab 10.1" er mer sexy, men en del sammenligninger viser at de har forskjellige styrker og at begge er et godt kjøp. Det i hvertfall ingen tvil om at et product som Transformer med keyboard docken gjør mini-pcene ganske unødvendige med mindre du absolutt må kjøre spesielle Windows apps. Men til gjengjeld koster den over dobbelt så mye også da... (mener fortsatt at Android tabs burde vært minst en tusing billigere enn iPad 2 slik at de fikk litt mer moment i markedet).

 

Edit: Haha, jeg ler meg skakk. Det er ikke bare butikkene som er "kjøpt" av Apple, hele EU systemet også ser det ut som:

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/10/kultur/tekno/apple/samsung/samsung_galaxy/17621701/

 

Da er det jo bare Transformer igjen da for kjedene å ta inn... men hvor er de?!?

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Siba og Expert har Transformer i sitt sortiment. Siba har produktet i sin kampanjeavis (datadager) denne uken. Og tok ett rask oppslag på produktet på hjemmesiden deres, og da ser det også ut til at de fleste fysiske butikker har den på lager. Expert derimot ser ikke ut til å ha noe i butikkene, men kun på nettbutikken.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett mulighet for å plassere ikoner i folders/mapper? Hadde vært så kjekt å lage en mappe som het "div programmer", "Utilities", "media" osv. Har en tendens til å bli litt rotete på de fleste skjermer enn hovedskjermen...

 

Ellers må jeg innrømme at jeg liker den tab'n bare mer og mer ettersom tiden går. Nå har den nesten blitt en essensiell del av hverdagen. Er så kjekt å lese aviser på t-banen om morgenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...