Gå til innhold

Aprilfest 2011 - k.n.b - En skikkelig pingle


Anbefalte innlegg

9. april

Ikaros

 

post-166172-0-07922700-1302367204_thumb.jpg

Nikkor 85mm f/1.4 AIS

 

Temmelig søkt hvis dette skal forestille å ha noe med vann å gjøre må jeg si. Måken kom trolig fra det vannet som er rett på undersiden av bildet, men dog altså...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok et flott bryggebilde! Jeg digger fargene som kommer ut av lange eksponeringer om kvelden. Det avgjør saken - nå blir det lange eksponeringer på meg også i nærmeste fremtid!

 

Dagens er også glimrende - bra sett, fanget og redigert. En perfekt komposisjon som rammes fint inn av den naturlige vignetteringen.

Lenke til kommentar

Her var det mye fint! Liker starten med knallskarp venstreside mot brusende og utydelig høyreside. (Skulle til å spørre om du hadde fått av polafilteret enda fra forrige utfordring, men ser i utstyrslisten i kommentaren at du åpenbart ikke har lykkes med det..)

 

Likte den gamle mannen og havet veldig godt - ville kanskje croppet enda litt mer fra høyre hjørne nede for å få fokus utover, men det er pirk. Et direkte snasent bilde. :)

 

Fint i tøvær også, med alle mulige slags typer vann og refleksjoner. Og diffraksjoner. :)

 

"For tidlig"? Meh. Første gang jeg skulle dykke var det snø på land og null grader i vannskorpa. Stakk ansiktet ned i vannet uten maske og pustet i snorkel for å akklimatisere oss. Og opplevde en underlig følelse da jeg ville kikke ned i vannet - det å fryse på øynene!

 

 

Gøy åttende april å se brygga i klart dagslys også. Sånn - eh - bortsett fra at vindpølsa flagrer noe grusomt. Og at man kan se stjerner. Og sånt. :thumbup:

 

 

Niende april var sikkert bare tatt i vanvare. ;)

Lenke til kommentar

HelenaN: Takk skal du ha.

 

Bykatt: Det var pent sagt, men du er nok overoptimistisk med hensyn til fullføringen.

 

arnold_layne: Du har helt rett i at lange eksponeringer har en tendens til å gi et eget uttrykk. Bare å anbefale. 9. april var nok et tilfelle hvor ikke noe av det jeg egentlig forsøkte på fungerte. Da ender det med at man forsøker noe helt annet. Det var jo hyggelig at du likte det.

 

Trondster: He, he. Jeg har begynt å ta med meg en oljefilteravtager, den gjør vei i vellingen. Ellers ville jeg neppe frivillig tatt meg et bad på denne tiden av året (og knapt nok på noen annen tid heller). Ellers takk for kommentarer.

Lenke til kommentar

Vel - den røde tråden kunne du ikke hatt direkte i motivet her - det ville blitt som vann på gåsa.

 

Bra fanget, med fin skarphet. Morsomt med den bittelille smulen på vei ned. :)

 

Har til de grader mange av de der rundt den lokale sjøen - vil heller mate andre typer fugler. Har prøvd å fortelle dem at jeg ikke har bananer til dem - også på engelsk, men de nekter å høre..

Lenke til kommentar

Ellers tror jeg du sliter med å komme i galleritråden, k.n.b - når utfordringen er å ikke gjennomføre månedsutfordringen, så får du kun gjennomført utfordringen hvis du ikke gjennomfører den, men hvis du gjennomfører utfordringen har du ikke klart tillegskravet om å ikke gjennomføre.. Så - du bør finne en "doks" og få med et par av dem. Doksene, altså.

Lenke til kommentar

RandiA: Takker, hvis nå en tørr bit av en brødskalk kan kalles pynt da. :hmm:

 

Tom: Takk for det. Joda, det er i hvert fall en fugl med tilhold i vann. Den gikk kun opp for å bli brøfødd (ikke av meg riktignok).

 

Trondster: Morsomt at du la merke til den smulen, lurte først på om det var noe rusk som måtte fjernes. Men når jeg så hva det var så skulle den selvsagt _ikke_ fjernes. Det var en tendens til overmating her, men det eneste de fikk av meg var portretteringer. Når det gjelder utfordringen så er jeg klar over den, og du har helt rett, umulig å komme med i galleriet med dette. Hvis jeg holder ut en stund til får jeg vurdere en søknad om å få endre temaet til noe vannbasert.

 

egilrs: Takker for kommentarer. Når det gjelder bryggebildene 5. og 8. april, så er jeg neimen ikke sikker selv. De er både like og forskjellige på samme tid.

 

KSolfjeld: Jo takk. Jeg ble egentlig ganske fornøyd med det rolige og avdempede preget i 5. april. Det smeltende isflaket 6. april var jeg litt usikker på, men kanskje det vokser litt...

 

HelenaN: Takk for det, det var egentlig fint fotolys den dagen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært fraværende her noen dager, men har faktisk fotografert. Så her kommer en liten backlog:

 

 

11. April

Måkeglød

 

post-166172-0-08820600-1302963868_thumb.jpg

Nikkor 85mm f/1.4 AIS

 

Et temmelig rotete bilde tatt på full blenderåpning og det meste ute av fokus. Kan det bli mer galt enn dette? Den lysende glorien rundt den engleaktige måken, er er resultat av den store blenderåpningen og sterkt sollys kombinert med fokusbom (fokus ligger omtrent på sivet i bakgrunnen).

 

 

 

12. April

Regn, vind, tåke, grått

 

post-166172-0-75518100-1302964264_thumb.jpg

Nikkor 180mm f/2.8 AIS, variabelt gråfilter

 

En gråværsdag kan man trygt si...

 

 

 

13. April

På parkeringsplassen

 

post-166172-0-24269200-1302964396_thumb.jpg

Nikkor 180mm f/2.8 AIS

 

Det måtte jo komme en speiling i en vannpytt til slutt.

 

 

 

14. April

Kveld ved fjorden

 

post-166172-0-14197300-1302964502_thumb.jpg

Nikkor 24mm f/2.8 AIS

 

Jeg er redd det blir inflasjon i disse langtidseksponerte strandkantbildene etter hvert.

 

 

Edit: Oppdaterte info om filterbruk for 12. april.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...