Gå til innhold

Aprilfest 2011 - k.n.b - En skikkelig pingle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RandiA: Takker. Stemmer nok at jeg har (noen) bra objektiver. Mest gamle manuell-fokus, som optisk sett er helt på høyden selv om de betjeningsmessig ikke er up-to-date. Men det er jo ikke prisen heller. Når det gjelder landskap og brennvidde, så kan hvilken som helst fungere. Kommer bare an på motiv og ønsket uttrykk. Når det gjelder mine bilder fra 5. og 12. april, så er disse tatt fra omtrent samme sted, og i samme retning. Bare at det ene er med en 20mm, og det andre med en 180mm.

 

Andreasfe: Takk for det. Ser at flere fester seg ved bryggebildene. "Ikaros" var litt mer spesielt, så morsomt at du likte det også.

 

HelenaN: Jo, takk for det. Jeg synes også at enkle bilder med få elementer ofte fungerer. Er enig i at stripene i sjøen hjelper, slik at det ikke blir _for_ dødt. Dette kan jeg takke den heller sterke vinden for.

 

Trondster: Du måke coma her og coma her. Jeg har ikke akkurat gitt objektivet de gunstigste arbeidsbetingelsene her nei...

Lenke til kommentar

18. April

Maridalsvannet

 

post-166172-0-86045900-1303251124_thumb.jpg

Nikkor 20mm f/2.8 AIS

 

Isen har ennå ikke gått helt som man kan se, selv om det er like før. Det er også like før fullmånen står opp, den viser sine første piksler for natten. Tok også noen med månen mer synlig, men synes at den da ble en altfor dominerende utbrent flekk.

Lenke til kommentar

13. april: Man kan ikke ha vanntema uten å være innom en sølepynt. Sterke farger på tydelige former. Stramt og pent.

 

14. april: Det gjør ikke noe at teknikken har vært brukt før så lenge resultatet er så tiltalende. Nydelige blåtoner og en fin symmetri.

 

18. april: Nok en vakker langeksponering. Komposisjonen gir masse plass til en nydelig gradient fra blåsvart til lysforurensningsoransje (som får meg til å lure litt på hvordan det hadde sett ut i et større fargerom). Lysklattene på isen gir innhold til forgrunnen også - hva mer kan man be om?

Lenke til kommentar

arnold_layne: Du har vel rett i at det er like vanskelig for en fotograf (med vann som tema) som for en fireåring å holde seg unna sølepytter. Lysklattene på isen var der enten jeg ville eller ei. Det var umulig å komme seg unna veibelysningen, så hvorfor ikke bruke den? Større fargerom er ingen uting, men fungerer dårlig for visning på nett er jeg redd. Mange takk for kommentarer.

 

fnats: Jeg sier ydmykt takk. Kunsten å ta "fine" bilder er rett og slett og ta mange bilder, dvs. trening. Uansett har vel du som de fleste peiling på hva du liker når du ser det.

 

Dentro: Morsomt at du festet deg ved Ikaros, dette er det minst planlagte av mine bilder i Aprilfesten så langt. Jeg fikk ikke til det jeg egentlig forsøkte på, og begynte å følge noen fugler i flukt. Plutselig hadde jeg dette i søkeren. Et eksempel på at man ikke bør gi opp for lett. Mange takk.

 

 

Har vært på noen dagers påsketur, så jeg har en del å ta igjen bade i egen og andres tråder akkurat nå...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

20. April

Ved Mjøsa

 

post-166172-0-31652100-1303852651_thumb.jpg

Nikkor 20mm f/2.8

 

Her hadde jeg egentlig tenkt å ha et bilde som skilte seg ut fra alle de andre i tråden, men dette motivet hadde jeg bare ikke hjerte til å kjøre forbi. Dermed endte det opp med ennå et vidvinkelbilde av vann.

Lenke til kommentar

21. April

Isgang i Gaula

 

post-166172-0-57095300-1303855595_thumb.jpg

Nikkor 105mm f/1.8, polafilter og gråfilter

 

Det var voldsomme tider i elva, med kjempesvære isflak som dannet rene demninger. Her en mer beskjeden utgave av et isflak.

 

 

RandiA: He, he, ja det er himmel både her og der. Takker.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

23. April

Liten foss - stor elv

 

post-166172-0-94626100-1303857166_thumb.jpg

Nikkor 105mm f/1.8, polafilter og gråfilter

 

Tatt like bak smeltehytta på Røros. Spørs om det er smeltehytta som er ansvarlig for smeltevannet.

 

 

egilrs: Du har antakelig et poeng når det gjelder kondensstripa over Maridalsvannet. Kunne kanskje vært morgentåke, men er altså kveldsdis over Mjøsa (tatt nordvestover fra ca. Espa). Takker så mye.

 

Trondster: Ja, jeg var heldig med føreforholdene her. Lette desperat etter et sted for å få en god posisjon, og var heldig med det også. Svabergene gikk som du så kledelig utover også under vannet. Takk for kommentar.

 

RandiA: Jada, dette er i Ålen.

Lenke til kommentar

25. April

Inngjerdet vann

 

post-166172-0-38142500-1303863251_thumb.jpg

Nikkor 50mm f/1.2, polafilter

 

Kanskje litt mer vann nå enn om sommeren her i Holøydalen mellom Tolga og Femunden. Tatt med vidåpen blender, vignetteringen er gratis med på kjøpet.

 

RandiA: Takker. Fossen er egentlig enda mer imponerende på nært hold enn det man får inntrykk av her. Du må nok få tatt deg en tur.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...