Gå til innhold

Etter ønske: Test av Hansol H950 19" LCD


HåkonN

Anbefalte innlegg

Takk for bekreftelsen! :D

 

Hadde man bare kjent til dette forumet tidligere..

 

Dette er den første 19"LCD (eneste aktuelle størrelse) jeg har kjennskap til som både er rimelig, har høyttalere, god design (som 191T), og akkurat gode nok spesifikasjoner (responstid, innsyn, kontrast, lys) til å kunne brukes til det meste. :smile:

 

At lyden er bra er positivt, men ikke så viktig for min del. Når bedre lyd og mer futt er ønskelig, var tanken å sende lydsignalet til stereoanlegget... Det viktige var å slippe løse høytalere og ledninger på skrivebordet.

 

Lovende at mange har positive erfaringer med skjermen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk først defekt skjerm, men levert på ny på døren i dag fra Effekt.

 

Høytalerene er helt ok til tale, men ikke til musikk. Kan sammenlignes med noen helt ok høytalere på en bærbar pc. Høy lyd gir raskt svært dårlig lyd, men så bruker man ikke høytalerene til høy musikk uannsett.

 

Er det mulig å koble denne direkte til antenne el. slik at man kan bruke den som en vanlig tv?

Lenke til kommentar

Tror ikke H950 har TV-tuner. Nevnes ihvertfall ikke i spesifikasjonene.

 

Det finnes pci-kort med TV-tuner som settes inn i pc'en slik at man får TV (og videoopptaker) på pc, og dette gir et utmerket bilde og opptak faktisk (har en slik selv)...

 

Her er en test av et TV-tuner-kort:

http://www.hardware.no/tester/annet/terrat...400/index5.html

 

Det finnes også USB-kort med TV-tuner, men antakelig er det kun de med USB2-hastighet gir digitalt opptak av god kvalitet (mpeg2 o.l.).

Og det finnes TV-tuner-boxer som koples mellom pc og skjerm. For å få digitalt opptak må man ha eget kort i pc'en med videoinngang i såfall.

Lenke til kommentar
Hadde man bare kjent til dette forumet tidligere..
Hvis du sjekker innom Kompletts demovaresider en gang i blant så er jeg sikker på at du finner et eksemplar ganske fort. Eneste er at innholdet på demovaresidene forsvinner og lages fortere enn fort, så vær frampå! Du får den billigere der også.
Lenke til kommentar

Siden det er sommer og lite pc-bruk nå så kan man nok avvente litt. Ser ellers at Fujitsu-Siemens lanserer en like fornuftig priset skjerm (X19-1), med samme spesifikasjoner og høyttalere.. men tilsynelatende altfor klumpete design.

 

Høytalerene er helt ok til tale, men ikke til musikk. Kan sammenlignes med noen helt ok høytalere på en bærbar pc.

Og det er akkurat godt nok! :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nå har også quake 1, quake 3 og battlefield fått seg en prøvetur på den nye skjermen. q1 funket veldig greit, q3 hadde små trails (et par pixel lange, hvis man kan bruke det som måle-enhet), og bf funket overraskende bra.

 

spilte battle of britain-brettet, tok av i et par fly, og i teorien skulle vel et mørkt fly mot lyseblå himmel være noe av det verste man kunne kjøre på en lcd-skjerm.. men, nei. det funket som en kule. eneste som irriterte meg, var at bf ikke har støtte for 1280x1024. :(

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe denne i løpet av nærmeste fremtid.

Hvis noen mener jeg burde se på andre skjermer så skrik ut.

 

Henger meg med på denne - holder sikkert fint med en 17" LCD også men når jeg først skal oppgradere fra min Trinitron 19" så vil jeg jo helst ha noe større. Skulle selvfølgelig helst sett at Komplett kjørte nok en kampanje...

Lenke til kommentar

fikk forøvrig diverse halflife-mods opp og kjøre uten ghosting/trailing.. var såpass enkelt som å justere ned hz'en fra 72 til 60. fremdeles er det ikke helt perfekt, men ikke langt ifra..

 

uansett er jeg meget, meget fornøyd med skjermen så langt. det er ufattelig deilig å ha en såpass slank sak på pulten, fremfor den dype 21"-skjermen jeg har hatt før.

 

edit: har kjørt det meste av spill på denne skjermen nå, inkludert et par timer med CS, WC3-CS (spiller hovedsakelig som undead med speedboost.. det går fort unna, med andre ord), Natural selection (også her går det fort i svingene). med refresh-raten justert ned til 60hz, har jeg ikke vært plaget av det minste ghosting.

 

og, bare for å nevne det, jeg har hatt tre lcd-skjermer før, to 15" og en 17".. alle tre har jeg solgt pga ekstrem ghosting.. så dette er ikke noe forsøk på å innbille meg selv at dette var et bra kjøp. det er en knakende bra skjerm, og spesielt til den prisen (~5700,- i skrivende stund).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter med en Hansol H950 forann meg akkurat nå.

Laget et sort bilde i photoshop.

Den var sort, meget sort. Fornøyd med resultatet, men jeg eier ikke skjermen selv, så jeg hadde vel gitt f* hvis det var dårlig. Men det var den ikke. Den er faktisk ganske god.

 

Ingen døde pixler, har ikke testet høytalerne.

God slim sølv ramme.

VGA og DVI, enkelt knappe trykk for å skifte mellom input signalene.

 

Hadde vel kjøpe denne selv,

hadde jeg hatt penger....

men hadde kikket en gang til på Samsung, men den koster enda mer penger. Huh.

 

Vet ikke om noen har skrevet det, vet heller ikke om det er vanlig, men det er en Kensington lås hull bak skjermen, nede i venstre hjørne. Dvs du kan bruke samme kabel som folk låser bærbar PC med for å sikre skjermen hvis du går på LAN eller noe.

Lenke til kommentar
fikk forøvrig diverse halflife-mods opp og kjøre uten ghosting/trailing.. var såpass enkelt som å justere ned hz'en fra 72 til 60. (...)

 

En LCD skjerm skal angivelig kjøres på 60hz for best resultat. Den fungerer uansett ikke på samme måte som en crt, men oppdaterer kun skjermbildet når det trengs, altså ikke noe konstant 60-100 oppdateringer i sekundet.

 

Så nå vet alle som har endret på oppdateringsfrekvensen dette... Hadde jeg bare husket hvor jeg leste dette skulle jeg lagt ved en link!

 

Edit: Idéell refreshrate varierer fra produsent til produsent kan det se ut til. Men de ser ut til å ligge i området rett under 60 til rett over 70.

 

PureView sin info

Generell info

 

K

Lenke til kommentar

Hei jeg har en sånn fancy møbel som er beregnet for innfelling av gamle CRT monitorer, og jeg tror jeg skal klare å svise en 19" LCD inn der siden jeg nå har en 19" CRT der. Men det jeg lurer på er om f.eks. denne skjermen kan senkes helt ned til bordflaten.

 

Og en 19" LCD er vel faktisk en tomme større enn en 19" CRT eller? Av en eller annen merkelig grunn har monitor produsenter klart å komme seg unna ved at CRT tommene også inkluderer det du ikke kan se pga rammen rundt og at synlig område ofte er en tomme mindre enn det som er oppgitt. Er denne 19" LCD faktisk 19" synlig område?

 

Mvh,

John Christian

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til dere som har brukt denne skjermen en tid.

Hvordan er den ? Er den bra? Har selv hatt en Q17s, men jeg var ikke fornøyd med den så den ble sendt tilbake. Ser nå at komplett.no selger denne skjermen igjen til 4995,-, og det er jo billig.

 

Jeg er ikke intr. i svar ang. spilling, for det gjør jeg ikke på pc'n, men hvordan er den til tekst? Blir teksten klar og fin?

På Q17s så syntes jeg det ble altfor slitsomt å lese, hvordan er det Hansolen på dette, blir man sliten i øynene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...