Gå til innhold

GeForce GTX 590 er her


Anbefalte innlegg

Slått av ATI

 

Hvem er det?

 

konkurenten til nvidia.

Ah, AMD... :nei: Ja jeg måtte :p

 

 

Uansett ble kortet mye billigere enn forventet, og det yter da i grunn veldig bra...

Kanskje ikke som GTX 580 SLI, men det koster også en gullbar mer.

 

hehe skjønte det :p men for meg til ati altid være ati. og amd være amd, dvs cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant at GTX 590 "bare" oppnår omtrent samme minnebåndbredde som Radeon 6990 selv om de har 50% bredere minnebuss. Forklaringen ligger i at de bruker lavere klokkehastighet på minnet.

 

2 * 384 bit * 853 MHz GDDR5 = 327,55 GB/s

2 * 256 bit * 1250 MHz GDDR5 = 320,00 GB/s

 

Klokkehastighetene er redusert ganske kraftig fra GTX 580 til 590: -21,3% for kjernen og -14,9% for minnet.

 

Tilsvarende for Radeon 6970 til 6990 er -5,7% og -9,1%.

 

For både 580->590 og 6970->6990 er effekten (watt) økt med ganske nøyaktig 50%. Ut i fra klokkefrekvens-forskjellene skulle man tro at det var større forskjell mellom 6970 og 6990 enn mellom 580 og 590. Men sånn er det altså ikke.

Lenke til kommentar

Husk at nVidia har dobbel frekvens på Cuda-kjernene. nVIdia trekker her mer effekt i GPUen mens AMD trekker noe mer i minnet. Det kunne blitt interessant hvordan en bredere minnebuss hadde påvirket effektforbruket til AMD (forutsatt at klokkefrekvensen justeres ned).

Edit: Ja Simen1, men legg merke til at jeg ikke snakker om effektforbruk totalt. Jeg trekker det frem for å vise forbedringspotensial og ulemper.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Var det ment til meg? Jeg skriver jo nettopp at minnebåndbredden er ganske lik og at effektbruken er ganske lik. Det er forsåvidt gjennomsnittsytelsen også.

 

Samlet sett kommer de ganske jevnt ut, men jeg vil påstå at det ikke er hipp som happ likevel. Man bør sjekke tester og velge kort ut i fra hvilke spill man har tenkt til å spille det kommende året. Dette er kort man kjøper for å være kongen på haugen i ca et år.

Lenke til kommentar

Utifra tester er det det samme om man velger 590 eller 6990, forskjellen i ytelse er minimal :whistle:

I snitt ja. Men det virker som det er en trend i at i spill som har veldig høy framerate fra før så vinner GTX590, men i spill som ikke har så høy framerate så vinner 6990, i enkelte tilfeller med ganske mye.

Lenke til kommentar

Ifølge testen til Techpowerup trekker GTX590 en god del mer strøm enn HD6990, selv om oppgitt TDP er litt lavere.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/21.html

De klarte også å svi kortet under overklokking :p

 

 

 

Den yter generelt litt bedre på lave oppløsninger, og dårligere på høye (dvs. 1920x1200 og oppover). Hvem kjøper slike kort for å spille på lave oppløsninger?

 

Det eneste positive i forhold til AMD ser ut til å være at den bråker litt mindre.

Lenke til kommentar

Fra testen forøvrig

Performance wise the GTX 590 is a beast, the performance level where it operating in is truly amazing stuff to witness. We'll get into that in am minute. Temperatures remains roughly at 80 Degrees C on this card, and that is when it is completely maxed out and stressed. That is exemplary. TDP wise we measure roughly 350W, considering the perf level; thrown at you, that isn't bad either.

 

Så at kortet ble svidd der er rett å slett feil driver, jeg leste videre på testen og det går faktisk fint med OC også, samt det er STille!. Les litt før dere hyler ut. Det er brukt feil driver fra swerclocker.

 

Dette er et kjempe kort, rett og slett.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Les litt før dere hyler ut. Det er brukt feil driver fra swerclocker.

 

Feil! Det er brukt driveren som fulgte med på CD-platen, og det er jo den det er naturlig å bruke når man skal teste et kort som er helt nytt.

 

Edit: Man kan kalle det for en dårlig driver/driver med feil, men det er ikke feil driver. Og det er ikke bare sweclockers som har ødelagt kortene sine ;)

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Du ønsker det skal være feil?, mulig det men det står forsatt at de har brukt feil driver ikke sant?. Ergo går det helt fint med riktig driver, i tilleg holder kortet en fint temp og er stille.

 

Les testen, eller gidder du ikke?, men det de skal være brent i dine øyne, stemmer det. Jeg quotet for deg, slik at du kunne lese, men det hoppet du over.

 

Edit

Enig at det kan være tragisk om alle kommer med feil driver på cd, da kan de få et problem. Men det er en annen historie en at koret brenner i utganspunktet. Her er det stor forkjell.

 

Du kan til og med kjøre en grei OC på det, som testen viser.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Eneste grunnen å gå for 590 er lavere støy. Det blir jo rett og slett slått så det holder i høye oppløsninger og spesielt da i DX11. Noe som ikke er så rart da denne serien er spesielt myntet på DX11.

 

Investerer du 5000kr i skjermkort, ja så har du vel kanskje råd til 2 skjermer til og? 3x 22"/24" koster da ikke mye idag...

 

EDIT: Jeg er meget imponert over ett så lavt støy nivå på 590, kudos nVidia.

Kan bare ikke fatte og begripe at AMD fortsetter å bruke disse bråkete Delta radial viftene!?

Endret av MR2_Magne
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bra at det allerede er drept flere kort. Hva var feil med driveren? leste den ikke temp riktig og justerte vifta, styres ikke dette uansett i bios? Kortet burde jo uansett slo seg av ved farlig høy temp på utsatte deler.

 

R6990 kan jo fint kjøres med høyere volt uten at jeg har lest om døde kort.

Lenke til kommentar

I det minste så har GTX 590 mindre støy og temperatur en 6990 som er en fordel :!:

 

Men GTX 590 og 6990 kjører jo en god del lavere klokke frekvens en de singel korta, Så de er jo egentlig ikke vært å kjøpe :thumbdown:

 

Det beste er jo 2 skjermkort i sli hvis man trenger mer ytelse som har original frekvens og kan overklokke i tillegg. Pluss at man får mindre støy og temperatur :thumbup:

 

Sier det igjen jeg best ytelse for pengene 1400kr pr.stk 1/2stk GTX 460 / ATI 6850

Hvis man trenger mer ytelse er disse lønnsomt 1800kr/1900kr pr.stk 1/2stk GTX 560 / ATI 6950

 

Selv om man har flere pc skjermer så holder jo 2stk GTX 560 / ATI 6950 skjermkort. Så hva skal man egentlig med GTX 570/580/590 / ATI 6970/6990 skjermkort kan noen forklare meg det uten om de benchmark folka og film produsenter som bruker videoredigering ???

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...