Gå til innhold

Gnager som kjæledyr. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville valgt Chinchilla av den enkle grunnen at de lever like lenge eller lengre enn hunder og katter, du får altså en ganger som lever ca. 15 år, selv syns jeg hamstere og rotter lever alt for kort, bare 3-5 år.

 

Det gjør også at de krver mer, du må gjøre at de får et godt langt liv.

Lenke til kommentar

Ville valgt Chinchilla av den enkle grunnen at de lever like lenge eller lengre enn hunder og katter, du får altså en ganger som lever ca. 15 år, selv syns jeg hamstere og rotter lever alt for kort, bare 3-5 år.

 

Det gjør også at de krver mer, du må gjøre at de får et godt langt liv.

 

Så du mener at rotter og hamstere krever mer stell og at Chinchillaen er lettere å ta vare på? Men har ganske mye lyst på en Tamrotte eller Hamster.. Men er hamsteren sosial ? ( kan den bli kost med og holdt på med? )

Lenke til kommentar

Ser for meg at du har lyst på litt 'hypre' dyr? Vil enten anbefale deg ørkenrotter, deguser, (hunn)rotter eller chinchillaer. :)

 

Ørkenrotter liker ikke så godt å kose og lever bare 2-3år men er veldig søte og passer godt om du ikke har tid til å ha dem ute av buret mer enn 1-2 ganger om dagen og siden de er ørkendyr trenger man bare å vaske akvariumet/buret hver andre uke.

 

Deguser er litt som en blanding av ekorn og rotte, de hopper rundt og skal undersøke alt og er etter min erfaring VELDIG kontaktsøkende og kan godt legge seg til å sove i nakken din, de lever ca. 6år.

 

Hunnrotter er ofte veldig lekne og flinke til å klatre, noen kan finne på å klatre rett opp en lampe eller lignende og er derfor veldig god underholdning, men de lever dessverre heller ikke så lenge. Noen rotter elsker å bade da, som er veldig søtt å se på

 

Chinchilla har jeg ikke så mye erfaring med selv, men de er veldig spretne og noen løper faktisk på veggen, bokstavlig! Og som tidligere nevnt så lever de lenge.

 

Må bare legge til en ting til, deguser lager verdens søteste lyder :love:

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Hvis ørkenrotter ikke liker å kose, så vl jeg ikke tro den passer så godt til CrispyBlowfish. Har selv hatt ørkenrotter, og de er jo helt vill i nikkersen, fikk aldri noe god kontakt med de..

 

Jeg vil heller anbefale en hetterotte. De er kjempesøte, liker kontakt med mennesker, er morsome og intelligente. Du kan faktisk ha de med på det meste. De liker veldig godt å ligge inni genser, gjerne hvis det er litt trangt. Det er en veldig morsom følelse når en hetterotte vil inn i genseren og ermet er litt tramgt :tease:

 

Vil anbefale deg å finne inforsider om gnagere og lese om hvilke behov de har og hvordan de trives best.

Lenke til kommentar

Ser for meg at du har lyst på litt 'hypre' dyr? Vil enten anbefale deg ørkenrotter, deguser, (hunn)rotter eller chinchillaer. :)

 

Ørkenrotter liker ikke så godt å kose og lever bare 2-3år men er veldig søte og passer godt om du ikke har tid til å ha dem ute av buret mer enn 1-2 ganger om dagen og siden de er ørkendyr trenger man bare å vaske akvariumet/buret hver andre uke.

 

Deguser er litt som en blanding av ekorn og rotte, de hopper rundt og skal undersøke alt og er etter min erfaring VELDIG kontaktsøkende og kan godt legge seg til å sove i nakken din, de lever ca. 6år.

 

Hunnrotter er ofte veldig lekne og flinke til å klatre, noen kan finne på å klatre rett opp en lampe eller lignende og er derfor veldig god underholdning, men de lever dessverre heller ikke så lenge. Noen rotter elsker å bade da, som er veldig søtt å se på

 

Chinchilla har jeg ikke så mye erfaring med selv, men de er veldig spretne og noen løper faktisk på veggen, bokstavlig! Og som tidligere nevnt så lever de lenge.

 

Må bare legge til en ting til, deguser lager verdens søteste lyder :love:

 

Takk for så mye info !

Syntes Degusen eller hette rotte som Aliaz sa høres meget interessante ut :)!

Men hvordan er de med reiser? Si hvis jeg er borte 2 dager da , og jeg får noen til å bytte mat/drikke hver dag. Ville de klart seg fint da? Eller går det ann å ta de med seg? ( skaffer bare mest mulig info , bare for å si ifra ;P )

 

Og jeg takker dere andre som har svart også , Veldig nyttig !!!

Bare å kommentere og komme med mer info.

 

Takk for svar,

Robin

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar

Knut-Datasmurf, degusen min, syns det er helt greit å reise. Han legger seg og sover inni genseren min og stikker kanskje hode ut en gang eller to og så sover han videre :p Men de klarer seg fint en dag eller to med at noen bare kommer og gir mat og vann og en liten tur ut av buret. Deguser er flokkdyr da, det er rotter også så anbefaler deg på det sterkeste å skaffe deg to.

 

De to største forskjellene på deguser og rotter er at rotter lever 2-3år mens deguser lever i 6-7år og rotter kan spise omtrent hva som helst men deguser kan bli syke bare av å få i seg en bit sjokolade og skal for det meste bare ha pellets og høy.. Og jeg tror deguser er umulige å dotrene, i motsetning til rotter :)

 

Hunn og hanndeguser er veldig like, men hunn og hannrotter kan være ganske forskjellige.. Hunnrotter er ofte mer lekne og blir lettere renslige mens gutta er noen kosebamster.

 

En ting som er viktig er å ha stort nok bur, størrelsen varierer etter hvor mye du kan ha dem ute(tenk 6år frem i tid om det er deguser du vil ha) og hvor mange du har. Dersom du har dem ute flere timer hver dag trenger de ikke like stort bur som hvis du f.eks har ganske mange travle dager hvor du ikke har så mye tid til dem :) Et ferplast jenny regnes som lite/medium(for to rotter) mens royal suite 95 regnes som stort.

 

Om du bestemmer deg for deguser så har jeg 4 jenter til salgs... :D

Lenke til kommentar

Når du synes buret virker stort nok, så kjøp litt større :yes: så vet du at den/ de får det bra. Og husk på det at gnagere kan presse seg ut gjennom utrolig små åpninger.

Kom over denne siden når jeg søkte på det ene buret Nochan nevnte. Tror de rottene har det gamske bra!

 

De rottene jeg har hatt synes også det er greit å være med rundt. Veldig gjerne inni genseren, og ute på skulderen i blandt for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Knut-Datasmurf, degusen min, syns det er helt greit å reise. Han legger seg og sover inni genseren min og stikker kanskje hode ut en gang eller to og så sover han videre :p Men de klarer seg fint en dag eller to med at noen bare kommer og gir mat og vann og en liten tur ut av buret. Deguser er flokkdyr da, det er rotter også så anbefaler deg på det sterkeste å skaffe deg to.

 

De to største forskjellene på deguser og rotter er at rotter lever 2-3år mens deguser lever i 6-7år og rotter kan spise omtrent hva som helst men deguser kan bli syke bare av å få i seg en bit sjokolade og skal for det meste bare ha pellets og høy.. Og jeg tror deguser er umulige å dotrene, i motsetning til rotter :)

 

Hunn og hanndeguser er veldig like, men hunn og hannrotter kan være ganske forskjellige.. Hunnrotter er ofte mer lekne og blir lettere renslige mens gutta er noen kosebamster.

 

En ting som er viktig er å ha stort nok bur, størrelsen varierer etter hvor mye du kan ha dem ute(tenk 6år frem i tid om det er deguser du vil ha) og hvor mange du har. Dersom du har dem ute flere timer hver dag trenger de ikke like stort bur som hvis du f.eks har ganske mange travle dager hvor du ikke har så mye tid til dem :) Et ferplast jenny regnes som lite/medium(for to rotter) mens royal suite 95 regnes som stort.

 

Om du bestemmer deg for deguser så har jeg 4 jenter til salgs... :D

Wow du kan mye om sånne ting ! Men må nesten si at jeg har deguser i blikket enda :) Har sett på deguser ( i dyrebutikken nær meg ) og bilder av dem og har lest en del og de virker kjempe fine og koselig å ha rundt seg :)

Men hvis du skulle valgt EN av disse dyrene , hvem ville du valgt? og hvorfor?

Hadde vært en stor pekepinne om du kunne svart på dette !

 

Takk for alle svar som vanlig,

Robin

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt rotter, siden de er mulige å dotrene, finnes i mange forskjellige farger og mønster, ødelegger ikke alt som er laget av plastikk og sånn :)

 

Hva enn du gjør, IKKE KJØP ROTTER FRA DYREBUTIKK! Tamrotter.com/forum <-- Der får du svar på alt du måtte lure på, fra hvem som selger rotter til hvilket bur som anbefales og til hvilken mat som er best

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt rotter, siden de er mulige å dotrene, finnes i mange forskjellige farger og mønster, ødelegger ikke alt som er laget av plastikk og sånn :)

 

Hva enn du gjør, IKKE KJØP ROTTER FRA DYREBUTIKK! Tamrotter.com/forum <-- Der får du svar på alt du måtte lure på, fra hvem som selger rotter til hvilket bur som anbefales og til hvilken mat som er best

Tusen takk for all hjelp !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...