Gå til innhold

Diagnostiserer du deg selv?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Når jeg blir syk eller får symptomer pleier jeg å researche etter mulige årsaker på nettet.

Sitter i timesvis og leter etter en balanse av flest mulig passende symptomer, årsak, og statistisk sannsynlighet. Jeg er ikke hypokonder eller religiøs, så jeg går fram med en mer eller mindre vitenskapelig metode og fornuft for å fastslå hva det kan være.

 

Jeg stoler på en god lege, og jeg har ikke på langt nær så god forståelse av menneskekroppen som de har, men man lærer seg å kjenne kroppen sin ved å være sin egen lege i blant. Det er awesome.

 

Noen som gjør det samme?

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg diagnostiserer nok meg selv til en viss grad, ja. Hvertfall fysiske plager aver ymse karakter. Kjenner kroppen min såpass at jeg kjenner igjen en del sykdommer.

Men årsaken til leddsmertene mine klarer jeg ikke finne. Det virker det ikke som legene gjør heller.

Lenke til kommentar

De eneste diagnosene jeg stiller til meg selv er influensa og forkjølelse. Er det noe annet enn det som feiler meg, eller varer lengre enn vanlig så tar jeg turen til legen.

Man får uansett ikke behandling uten at legen har stilt diagnosen, så da orker jeg ikke å bruke tid på det.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Med mindre du har noen spesielle plager så skjønner jeg ikke at det er så mye å "researche" på? Så og si nesten alle av oss går jo gjennom det vanlige i løpet av året; En hodepine i nye og ned, kanskje litt magesmerter, en forkjølelse eller influensa, og sikkert litt annet småtteri.

 

Jeg skjønner jo at du er interessert i medisin eller what ever, men hva er det du driver å stiller diagnose på da? Føler det blir litt teit hvis jeg skal være 100% ærlig, sånne folk som freaker ut hvis de har en forkjølelse, eller slått seg i bene, og så skal begynne å finne masse alvorlige navne på sykdommer med lignende symptomer og what not. Selv om du sier du ikke er hypokonder virker det nesten motsatt.

 

Beklager hvis jeg var litt frekk.

Lenke til kommentar

Når jeg blir syk så bruker jeg å søke på internett og sammenligner symptomer og finner ut hva som er mest sannsynlig.

Vanligvis vet jeg hva som er problemet når jeg drar til legen og hva jeg trenger, drar kun for å få en bekreftelse og den eventuelle medisinen jeg trenger.

Lenke til kommentar

Det er da helt greit å google selv? Er ikke vits å ta turen til legen hvis man finner ut at utslettet går bort av seg selv etter noen dager, eller at hodepinen er noe helt annet enn mistenkt hjernesvulst? Man har kanskje lett for å stille litt mer seriøse diagnoser hvis man googler selv, men vet om personer som googlet etter influensa og fant ut at det var kreft.. Det hadde ikke legen tenkt på. Så ja, google sykdom! :)

Lenke til kommentar

Derfor lurt å stille seg objektiv og tenke rasjonelt. :)

 

F.eks hvis hodepine og magesmerter er symptomer på en sjelden og farlig sykdom, kanskje man bare har hodepine... og magesmertene kommer av de 7 posene med dundersalt man stappa i seg.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Men hvis man diagnoserer seg selv, så går det jo fortsatt an å følge "er det fortsatt vondt etter en uke går vi til legen". Hvis man tror selv at man har svulst eller HIV, også går det bort etter to dager så er det jo ikke det. Hvis det fortsatt er sånn etter en uke bør man jo vurdere å ta en tur til doktoren. Hvis ikke så funker faktisk det gode gamle "diagnoser deg selv"-skjemaet i husdoktorbøkene bra :)

Lenke til kommentar

Er født med atopisk eksem så jeg diagnostiserer meg selv en god del. Har blitt meget god til å kjenne hvor sterk salve og smertestillende jeg trenger med tiden. Rød trekant om jeg er helt desperat eller en haug med diverse, et stoff som heter Phenamin og er laget for bebiser om det bare er sånn at jeg river opp sårene når jeg sover og ellers sliter med konsentrasjonen pga kløen osv osv. Mange år med denne forbannelsen har gjort meg flink til å vite hva som feiler meg, men om det er noe nytt jeg ikke har hatt før så prøver jeg ikke å finne det ut selv ellerno, da går jeg bare direkte til fastlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjerringa var hos legen for noen uker siden. Hun hadde et problem (hører ikke så godt etter på hva hun sier alltid) og fortalte dette til legen. Da satte legen på WIKIPEDIA og fant ut hva som var galt.

 

Neste gang jeg lurer på om det er noe som er galt med meg, så skal jeg google først ;)

 

Minner om da jeg skadet hånda i fjor sommer. Satt på akutten med et par gjensydde kjøttsår på armen og et åpent sår ved håndleddet som skapte nerveproblemer. På PCen i hjørnet satt det et par leger og googlet nervestruktur i hånda for å prøve å få det til å stemme mtp. hvor jeg manglet følelse i hånda og hva som ledet dit av nerver. De fikk det ikke til å stemme før jeg ble operert et par dager senere og så at noen nerver var delvis skadet, og ikke helt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...