Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Yo, sitter nå på skolen!

Ser at jeg igjen har blitt kalt et troll her. Jeg er ikke et troll. Jeg antar at grunnen til at jeg var pålogget i går kveld er at det er to dataer hjemme jeg fortsatt er pålogget på, og noen har kanskje brukt en av de.

 

Situation: Jeg har tatt bilder av bål og telt, men ingen dato. Kan få dato opp når jeg trykker på detaljer, men det kan jeg ikke laste opp her. Når det gjelder Fredrik Ibrahemsen er ikke det mitt ekte navn. Vil ikke si mitt navn heller, ettersom min syke syke venn driver å googler meg.

 

Uansett over til gårsdagen:

 

Jeg gikk en time tidligere fra skolen for å være klar for avreise før klokken tre, og det var jeg. Idet jeg dro var det full sol, men bare et minutt ut i turen begynte det å regne som aldri før. Sekken min var alt for tung og jeg brukte en del tid opp, mye mer enn hva jeg ville uten sekk.

 

Teltet var satt opp ca 16:30 og det var klart for å lage bål. Jeg hadde fått min syke syke venn til å underholde meg og lage bål, mens jeg pakket ut. Dette failet til de grader. Vi hadde bare våt ved og fikk ikke fyr.

 

Heldigvis har jeg fått noen naboer. De hadde hatt med seg tørr ved og var hyggelige nok til å be meg sitte meg ned for å varme meg. Min syke syke venn gikk klokken syv 19:00 og jeg ville ta meg en liten lur og jeg sov til klokken halv ni. Jeg voknet av ekstrem kulde. Må ærlig innrømme at jeg var nær meg å gi opp da. Det som holdt meg gående var denne tråden. Jeg var innpå nettet for å lese litt i denne tråden og om tips om hvordan jeg kan holde varmen. Jeg fikk lest og motet var tilbake. Jeg skjønte dessverre ikke hvordan man logget på, så det droppet jeg.

 

Klokken ni var jeg kjedsom igjen. Da ringte heldigvis min syke syke venn og jeg var i telefonen med han en halvtime før batteriet døde. Da var det krise. Jeg hadde ikke alarm til å vekke meg i morgen.

 

Da dro jeg ned til en vennine og var med hun til klokken 22:45 og da dro jeg opp til naboene mine. Der var jeg til 23:10 og da var det tid for å legge seg. Kaldt, men jeg overlevde.

 

Våknet mitt på natten og brukte stormkjøkkenet til å vekke meg, så på vei hjem drar jeg hjem og henter litt mer mat og noen flere tepper.

 

Takk for meg!

 

Forresten, tips til varme og bålet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke et troll. Jeg antar at grunnen til at jeg var pålogget i går kveld er at det er to dataer hjemme jeg fortsatt er pålogget på, og noen har kanskje brukt en av de.

 

syke syke venn driver å googler meg

 

Jeg hadde fått min syke syke venn til å underholde meg og lage bål, mens jeg pakket ut.

 

Jeg voknet av ekstrem kulde. Må ærlig innrømme at jeg var nær meg å gi opp da. Det som holdt meg gående var denne tråden. Jeg var innpå nettet for å lese litt i denne tråden og om tips om hvordan jeg kan holde varmen. Jeg fikk lest og motet var tilbake. Jeg skjønte dessverre ikke hvordan man logget på, så det droppet jeg.

 

 

Mye som skurrer her, spør du nå meg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Melkekartong skrev 23. mars 2011 - 12:51:

Rødsprit brenner jo GANSKE bra.. Bare ikke hell det noe sted hvor det er ild eller -antydning- til ild.. Hold dunken langt unna brennbare kilder.

 

Var på butikken å kjøpte tennvekse, men det sluknet etter ett minutt.

 

 

Tabris skrev 23. mars 2011 - 12:57:

Hvordan var du inne på nettet hvis du var på fjellet?

 

 

Var på mobilt nettverk. Mobilregningen betaler mamma :)

 

Uansett, jeg er ikke et troll. Bare si hva dere vil ha bilde av så skal jeg laste opp et bilde i morgen. Men si det før klokken to, for da drar jeg opp igjen.

 

Har forøvrig et gigantisk problem. Har prøve-eksamen. Kom selvfølgelig opp i tysk. Hva kan jeg gjøre med dette?

Endret av hemmeligforum
Lenke til kommentar

Greit, det blir dagens avis( Onsdag 23.03) noe som vil si at det blir en gårsdagens avis siden jeg legger ut bildet i morgen. Kom fortsatt med tips til hvordan jeg kan holde meg varm! Vil lese litt om kvelden tipper jeg.

 

Nå går jeg opp i skogen igjen. Snakkes!

 

Regner med at du har en varm sovepose? - Ta av deg klærne selv om det er kaldt, bare truse/boxer+ullsokker lønner seg i lengden når du ligger i sovepose!

Lenke til kommentar

Ettersom det er en noe tvilsom tråd, og jeg ikke har tid til å finne opp hjulet på nytt, så tar jeg enkelt og greit å siterer eirikbk:

 

Min løsning for å lære å fyre bål, var å lese Lars Monsens "Villmarksboka".

Men skal gjengi hovedpoengene her etter hukommelse og erfaring:

 

Skaff deg en buesag og en øks! Begge kan fås hos Clas Ohlson. Buesag til 100 kr og Fiskars øks til rundt 250, husker jeg riktig.. Mtp. øks, ikke kjøp noen som er tyngre enn den på 0,9 kg. Man klarer seg nok med den som veier 0,5/0,6 kg også.

 

Finn så et veltet grantre i nærheten av teltplassen, altså et tre som har blåst over ende og som ser noe dødt ut. Evt. furu. Hold deg unna bjørk. De holder veldig lenge på fuktighet og kan være råtne inni. Grana er som regel tørr inni. Det beste er om treet ikke ligger tett inntil bakken, da fuktighet lettere trenger inn slik.

 

Ta sagen og sag deg to 50-60 cm lange stokker. Disse kaller vi for "slitere" (ikke kløyv disse!). Kommer tilbake til det. Du kan gjerne barke disse hvis barken er veldig våt.

 

Sag deretter flere kubber i passe lengde som kløyves i passe stykker.

Det er nå du vil oppdage at de innerste områdene i trestammen er tørre - såkalt kjerneved. Og det er denne veden vi trenger til opptenning! Spikk 0,1-1 cm tykke pinner av kjerneveden.

 

Til opptenning trenger vi gjerne noe never fra bjørketreet. IKKE skjær inn i treet for å få tak i dette. Finn helst et veltet bjørketre og ta av noe fra det. Evt er det ofte at det er løse, tynne og skjøre neverbiter som henger på treet. Dette kan du med trygghet samle sammen, uten å bruke kniven.

 

Finn så noen tørre småkvister fra grantrærne. Ofte, helt inne ved stammen finner man millimeter tynne kvister. Ta med deg en bunt av disse. De skal være så tørre som mulig. Dvs at de knekker lett. Det gjør ikke så mye om de er litt fuktige - det damper fort vekk. Legg evt noen bunter i bukselommene!

 

 

Så legger vi grunnlaget:

- Legg de to sliterne i en V. Inni dette hjørnet skal vi fyre opp. Varmen

reflekteres fra sliterne, samt at sliterne gjør at bålet varer lengre (derav

navnet)

- Legg noe av den kløyvde veden som et gulv vi skal fyre bålet på. Og

dette er VIKTIG! Glemmer man gulvet, vil ofte kondens fra bakken

gjøre bålet umulig å få i gang. Tørre siden opp..

- Never legges på gulvet og en fin bunt med den tørre grankvisten oppå.

- Bygg på med noe av de avspikkede tørre pinnene fra kjerneveden

- Sørg for at det er LUFTIG blant opptenningsmaterialet nå

- Ta en fyrstikk og tenn på rundt omkring ved neveren

 

Når flammene har begynt å ta, legg på litt og litt av den tørre kjerneveden og gradvis større biter av den kløyvede veden.

Tålmodighet er en fin ting. La bålet få tid til å bygge seg opp.

 

Etter at jeg begynte med dette, går det stort sett med én fyrstikk...

Herav en gang hvor det hadde regnet konstant i marka 1 uke før vi dro ut.. Så nå trenger jeg ikke kunstige opptenningsmidler eller "hjemmeved"

Krever litt innsats da... Men er verd det hvis du skal overnatte og kose deg noen timer foran bålet!

 

Lykke til!

 

Og her er et bilde:

 

17097_s.jpg

 

 

 

 

Det viktigste for å holde seg varm er å være tørr.

 

1. Kle av deg klærne når du sover. Klærne legger du inne i soveposen, inntil kroppen. Er de våte, desto viktigere!

Det værste er å ha på seg for mye klær, som fører til at du svetter, og de ytterste delene forblir våte.

 

 

2. Du bør jo ha godt nok underlagg som gjør at ikke soveposen blir våt. Eventuelt ha et vanntett poseunderlag.

 

3. Ha god nok sovepose som er egnet for å bruke ute. Funker dårlig med en sovepose som er beregnet på over 10-15 grader, hvis det er 5 grader ute. Da kan det nok hende du bør ha noe ekstra isolasjon i soveposen.

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...